«Θαλασσογραφίες» στη Σύρο: Μια εικαστική έκθεση για την καταλυτική σημασία της θάλασσας Facebook Twitter

«Θαλασσογραφίες» στη Σύρο: Μια εικαστική έκθεση για την καταλυτική σημασία της θάλασσας

0

Μπαίνοντας στο λιμάνι της Σύρου, ο ταξιδιώτης βλέπει από την πρώτη στιγμή την ιστορία της γοητευτικής πρωτεύουσας των Κυκλάδων να ξεδιπλώνεται μπροστά του: η μεσαιωνική Άνω Σύρα, η νεοκλασική Ερμούπολη των εμπόρων, οι Καθολικοί και Ορθόδοξοι ναοί, το Νεώριο Σύρου, τα ερειπωμένα εργοστάσια κλωστοϋφαντουργίας, το εντυπωσιακό πέτρινο τελωνείο του 1859, όλα συνθέτουν ένα μοναδικό παλίμψηστο.

Σε τέσσερις αποθήκες της νότιας πτέρυγας των Αποθηκών Διαμετακομίσεως του λιμανιού στεγάζεται η Πινακοθήκη Κυκλάδων. Οι συνολικά δεκατέσσερις αποθήκες που βρίσκονται στη βόρεια προβλήτα χτίστηκαν την περίοδο 1834-1839 με κρατική δαπάνη, σε σχέδια του Βαυαρού αρχιτέκτονα που συνόδευε τον βασιλιά Όθωνα, Γιόχαν Ερλάχερ, και συγκαταλέγονται στα πρώτα κτίρια της Ερμούπολης. 

Μπορεί οι αποθήκες να σταμάτησαν να λειτουργούν από τον Μεσοπόλεμο και μετά στο ιδιαίτερα ατμοσφαιρικό και επιβλητικό πέτρινο κτίριο, ωστόσο βρήκε εκεί τη θέση της η Πινακοθήκη Κυκλάδων που από το 1994 έχει καταφέρει να αποτελεί πόλο έλξης για τους φιλότεχνους κάθε καλοκαίρι.

Ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να θαυμάσει κάποιους από τα γνωστότερους πίνακες του Βολανάκη αλλά και του Ιωάννη Αλταμούρα που, αν και πέθανε πολύ νέος, μόλις είκοσι έξι ετών, άφησε πίσω του λίγα, αλλά σημαντικά έργα.

Αυτήν τη φορά, τα έργα που φιλοξενεί δεν θα μπορούσαν να βρίσκονται σε πιο ταιριαστό χώρο. Η έκθεση «Θαλασσογραφίες. Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» που εγκαινιάστηκε από τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννη Στουρνάρα, «συνομιλεί» με τον καλύτερο τρόπο τόσο με το κτίριο όσο και με το πολύβουο λιμάνι του νησιού.

Θαλασσογραφίες Σύρος Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Βολανάκης, Ακτή Φαλήρου, περ. 1885. Λάδι σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.

Την «καταλυτική σημασία της θάλασσας που χαράσσεται στην ιστορία, την παράδοση και των κουλτούρα των λαών που ζουν στις ακτές της», τόνισε ο κ. Στουρνάρας, βρίσκοντας την ευκαιρία να αναφερθεί και στον σημαντικό ρόλο που έπαιξε η Σύρος στην εμπορική ανάπτυξη του νεοσύστατου ελληνικού κράτους.

Για την έκθεση, η ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια της Συλλογής Έργων Τέχνης της Τράπεζας της Ελλάδος, Χάρις Κανελλοπούλου, επέλεξε, ανάμεσα στα περίπου 3.000 έργα που έχει στην κατοχή της η τράπεζα, πενήντα ένα αντιπροσωπευτικές θαλασσογραφίες με επίκεντρο ποικίλες πτυχές του είδους: τη θάλασσα και το μεγαλείο της φύσης, το παράκτιο τοπίο και την ανθρώπινη παρουσία ή δραστηριότητα, τη θάλασσα σε σχέση με ιστορικά γεγονότα και πολεμικές σκηνές, τη ζωή της ελληνικής ναυτοσύνης και των ψαράδων αλλά και τη ζωτική ευχαρίστηση της θαλασσινής εμπειρίας.

Αφετηρία της περιήγησης στην καλοστημένη έκθεση αποτελούν οι ικανοί θαλασσογράφοι του δέκατου ένατου αιώνα, όπως ο Ιωάννης Αλταμούρας, o Κωνσταντίνος Βολανάκης, o Αιμίλιος Προσαλέντης, o Βασίλειος Χατζής, με γόνιμο ενδιαφέρον για τους παραδοσιακούς τύπους και τις απεικονίσεις τόπων και γεγονότων. 

Θαλασσογραφίες Σύρος Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Μαλέας, Μονεμβασιά, 1924-1928. Λάδι σε χαρτόνι. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος

Μετά την εμβληματική έκθεση «Τόποι αναφοράς» που πραγματοποίησε η τράπεζα στο Μουσείο Μπενάκη το 2018, ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία για άλλη μια φορά να θαυμάσει κάποιους από τα γνωστότερους πίνακες του Βολανάκη αλλά και του Ιωάννη Αλταμούρα που, αν και πέθανε πολύ νέος, μόλις είκοσι έξι ετών, άφησε πίσω του λίγα, αλλά σημαντικά έργα.

Βαδίζοντας στον εικοστό και αργότερα στον εικοστό πρώτο αιώνα, δημιουργοί όπως οι Σοφία Λαζαρίδου, Περικλής Βυζάντιος, Δημήτριος Γαλάνης, Κωνσταντίνος Μαλέας, Μιχαήλ Αξελός, Αλέξανδρος Κορογιαννάκης, Πάρις Πρέκας, Θανάσης Μακρής, Σωτήρης Σόρογκας, στρέφονται κάθε φορά προς μια διαφορετική πρόσληψη και καταγραφή της ατμόσφαιρας της ελληνικής θάλασσας και των ευμετάβλητων στοιχείων της.

Ανάμεσα στα εκθέματα περιλαμβάνονται και τα «Πανιά καϊκιών» που για να ταξιδέψουν στη Σύρο ξεκρεμάστηκαν από τον τοίχο του γραφείου του Γιάννη Στουρνάρα, όπου δεσπόζουν τα τελευταία χρόνια, καθώς και η «Νυχτερινή φαντασία», ένα εντυπωσιακό έργο της Σοφίας Λασκαρίδου, της πρώτης γυναίκας που έγινε δεκτή, με βασιλικό διάταγμα του Γεωργίου Α', στο Σχολείο Καλών Τεχνών της Αθήνας. 

Θαλασσογραφίες Σύρος Facebook Twitter
Ιωάννης Αλταμούρας, Έξω από το λιμάνι, 1874. Λάδι σε χαρτί επικολλημένο σε χαρτόνι. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος

«Τόπος που αποτελεί την κατοικία μας, καθορίζει την ιστορία και τις παραδόσεις μας, προσδιορίζει τις απαρχές της προέλευσης και την ιδεολογία της ταυτότητάς μας, προσφέρει στην επιβίωση και στην ανάτασή μας, η θάλασσα και ο κόσμος της λειτούργησαν και λειτουργούν ως ελκυστικά εικαστικά ερεθίσματα για πλειάδα καλλιτεχνών.

Τόσο με τους ακαδημαϊκούς όρους της τοπιογραφίας του δέκατου ένατου αιώνα όσο και με τις διαρκώς ανανεούμενες κατευθύνσεις κάθε νεότερης εποχής, μέσα από την προσωπική γραφή κάθε καλλιτέχνη, οι αναπαραστάσεις της θάλασσας γίνονται φορείς νοημάτων αναφορικά με τη συνθήκη ενός πολυποίκιλου εξωτερικού περιβάλλοντος, τις μορφές της εσωτερικής ζωής του –ως φυσικού τόπου και ψυχικής κατάστασης– και τους τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι έχουμε επιδράσει σε αυτήν και την έχουμε κατασκευάσει. 

Έτσι, χάρη στο εκφραστικό χάρισμα της τέχνης, πολυδιάστατες οπτικές, επιμέρους χαρακτηριστικά, φανεροί και αδιόρατοι συσχετισμοί γύρω από το θαλασσινό τοπίο αναδύονται και φωτίζουν τόσο τη ρεαλιστική και πραγματιστική εικόνα όσο και τη λυρική και σαγηνευτική αίσθηση της θαλασσινής εμπειρίας», σημειώνει στον δίγλωσσο κατάλογο της έκθεσης η Χάρις Κανελλοπούλου.

Θαλασσογραφίες Σύρος Facebook Twitter
Ιωάννης Αλταμούρας, Καράβια, 1874. Λάδι σε κόντρα πλακέ. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος
Θαλασσογραφίες Σύρος Facebook Twitter
Βάσος Γερμενής, Τοπίο της Σαντορίνης, 1935-1938. Λάδι σε χαρτόνι. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος
Θαλασσογραφίες Σύρος Facebook Twitter
Σοφία Λασκαρίδου, Νυχτερινή φαντασία (Ο Κάβος της Κυράς), 1906. Λάδι σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος
Θαλασσογραφίες Σύρος Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Βολανάκης, Το λιμάνι του Πειραιά, 1885-1888. Λάδι σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος
Θαλασσογραφίες Σύρος Facebook Twitter
Αλέξανδρος Κορογιαννάκης, Άλιμος-Κολυμβητές, 1945-1951. Λάδι σε κόντρα πλακέ. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος
Θαλασσογραφίες Σύρος Facebook Twitter
Γιώργος Μαυροΐδης, Ύδρα, 1961. Λάδι σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος
Θαλασσογραφίες Σύρος Facebook Twitter
Πάρις Πρέκας, Πανιά καϊκιών, 1962. Λάδι σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος
Θαλασσογραφίες Σύρος Facebook Twitter
Κούλα Μαραγκοπούλου, Βάρκες, χ.χ. Ακρυλικό σε χαρτί. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος
Θαλασσογραφίες Σύρος Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Βολανάκης, Νυχτερινό, 1895-1900. Λάδι σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος
Θαλασσογραφίες Σύρος Facebook Twitter
Πάρις Πρέκας, Αμοργός, το πλοίο της άγονης γραμμής, 1981. Υδατογραφία. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος
Θαλασσογραφίες Σύρος Facebook Twitter
Μιχαήλ Αξελός, Παραλία Παλαιού Φαλήρου, 1949. Λάδι σε κόντρα πλακέ. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος
Θαλασσογραφίες Σύρος Facebook Twitter
Μιχαήλ Αξελός, Το κόκκινο λίμπερτυ, 1951. Λάδι σε χαρτί επικολλημένο σε χαρντ-μπορντ. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος

Θαλασσογραφίες Σύρος Facebook Twitter
Μαρία Φιλοπούλου, Θάλασσα, 2013. Λάδι σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.

Θαλασσογραφίες Σύρος Facebook Twitter
Άποψη από τον χώρο της έκθεσης.

«Θαλασσογραφίες. Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος»
Πινακοθήκη Κυκλάδων, Επαμεινώνδα Παπαδάμ, Ερμούπολη, Σύρος
Ημέρες & ώρες λειτουργίας: Δευτ., Τετ.: 19.00-22.00 / Τρ., Πέμ.-Κυρ.: 11.00-13.00 & 19.00-22.00
Είσοδος ελεύθερη, διάρκεια μέχρι 10 Σεπτεμβρίου 2022



 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ