Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες

Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
Η Άλις Νιλ στο στούντιό της | courtesy Xavier Hufkens
0

Αναμφίβολα, μία από τις πιο επιτυχημένες και πολυσυζητημένες εκθέσεις της χρονιάς είναι αυτή της Άλις Νιλ στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης.

Η Νιλ, ενώ σήμερα θεωρείται μία από τις πιο μεγάλες Αμερικανίδες ζωγράφους του εικοστού αιώνα, γνώρισε μεγάλη επιτυχία κυρίως μετά θάνατον, ειδικά την τελευταία δεκαετία, μέσα από μια σειρά εκθέσεις και μια σύγχρονη επανεξέταση του έργου της, που την εδραίωσε στη διεθνή σκηνή.

Ήταν απίστευτα ταλαντούχα ζωγράφος αλλά και μια έξυπνη και ιδιότυπη χρονικογράφος μερικών από τις πιο ταραχώδεις δεκαετίες στην αμερικανική ιστορία. Ενώ ζωγράφιζε τοπία και νεκρές φύσεις, είναι περισσότερο γνωστή ως ζωγράφος ανθρώπων. Οι πρωταγωνιστές των έργων της είναι καλλιτέχνες, συγγραφείς, διανοούμενοι και μέλη της οικογένειάς της, καθώς και άτομα που ζούσαν στο περιθώριο της κοινωνίας, ιδιαίτερα μετανάστες. Αφoσιωμένη στις έννοιες της ισότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης, η Νιλ ενδιαφερόταν για τον αγώνα του ανθρώπου για επιβίωση και την ανθεκτικότητα της ανθρωπότητας απέναντι στις δυσκολίες και τις στερήσεις.

Έχοντας αξιοσημείωτη αίσθηση του χρώματος, η Νιλ πέτυχε να αποτυπώσει το ψυχολογικό βάθος των μοντέλων της. Ο τρόπος που ζωγράφιζε την άφησε έξω από ρεύματα της εποχής της, όπως ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός, η ποπ αρτ και ο μινιμαλισμός. Ωστόσο, η ασυμβίβαστη προσέγγισή της δημιούργησε ένα μοναδικό και εξαιρετικά προσωπικό έργο που συνεχίζει να επηρεάζει τη σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή.

Έχοντας αξιοσημείωτη αίσθηση του χρώματος, η Νιλ πέτυχε να αποτυπώσει το ψυχολογικό βάθος των μοντέλων της. Ο τρόπος που ζωγράφιζε την άφησε έξω από ρεύματα της εποχής της, όπως ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός, η ποπ αρτ και ο μινιμαλισμός. Ωστόσο, η ασυμβίβαστη προσέγγισή της δημιούργησε ένα μοναδικό και εξαιρετικά προσωπικό έργο που συνεχίζει να επηρεάζει τη σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή.

Μέχρι τις 25 Σεπτεμβίου, η γκαλερί Xavier Hufkens παρουσιάζει online μια ομάδα έργων της που σχεδόν έχουν μείνει στο περιθώριο, τα σχέδιά της.

Η έκθεση αυτή των πολύ ιδιαίτερων σχεδίων της δεν φανερώνει μόνο μια σπουδαία καλλιτέχνιδα αλλά μας επιτρέπει και να εμβαθύνουμε στην πιο αυθόρμητη δημιουργική διαδικασία που ακολούθησε. Τα σκίτσα της αποπνέουν οικειότητα και σπανίως αξιοποιήθηκαν στους μεταγενέστερους καμβάδες της. Κατείχαν μια ανεξάρτητη θέση στην πρακτική της και δεν εκτέθηκαν σχεδόν ποτέ, προορισμένα να δοθούν σε ιδιώτες ή να μείνουν στο στούντιό της, ωστόσο αποτελούν ένα σημαντικό κλειδί για την κατανόηση του έργου μίας από τις πιο πολύπλοκες φιγούρες της πρόσφατης ιστορίας της τέχνης.

Το 1938, η Νιλ μετακόμισε στη γειτονιά του ισπανικού Χάρλεμ, όπου θα έμενε για δύο ακόμη δεκαετίες. Συχνά απεικόνιζε τους γείτονές της στο Χάρλεμ και το Άπταουν, τις γυναίκες και τα παιδιά τους ή πρόσωπα των οποίων ο πολιτισμός έχει περιθωριοποιηθεί, όπως η Λατινοαμερικανίδα, που θεωρείται ένα από τα καλύτερα σχέδιά της σε χαρτί. Ένα άλλο αγαπημένο της θέμα ήταν οι γάτες, στοιχείο της οικιακής της ζωής.

Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
«Siamese Cats» (1950) | courtesy Xavier Hufkens

Οι Siamese Cats (1950) απεικονίζουν τις γάτες της, Τρότσκι και Λενόρ, αγκαλιασμένες έτσι ώστε ο θεατής δεν δυσκολεύεται να φανταστεί έναν διάλογο μεταξύ των αιλουροειδών, προκαλώντας συναισθήματα οικειότητας και άνεσης. Το Untitled (Dog, 1955) είναι ένα παρόμοιο πορτρέτο του Κινγκ, του σκύλου της. Ο σκύλος τεντώνεται παιχνιδιάρικα σε μια στάση χαλαρή, μέσα σε ένα περιβάλλον που του είναι οικείο. Η Νιλ σχεδίασε πολλά φύλλα και δέντρα σε εξορμήσεις που έκανε στην ύπαιθρο και σε δημόσιους κήπους. Σπάνια υπήρξαν το επίκεντρο των συνθέσεών της, συνήθως αποτελούσαν μέρος του περιβάλλοντος που απεικόνιζε. Όταν τα σχεδίαζε, τα αποτύπωνε με λεπτότητα, λεπτομέρεια και περίπλοκες σκιάσεις.  

Η Άλις Νιλ, που γεννήθηκε το 1900 στην Πενσυλβάνια και πέθανε το 1984 στη Νέα Υόρκη, είναι μία από τις πιο μεγάλες «ανακαλύψεις» των τελευταίων δεκαετιών. Το έργο της δεν βρίσκεται μόνο στη συλλογή μεγάλων διεθνών μουσείων αλλά και σε μικρότερα, κυρίως χάρη στον τρόπο με τον οποίο συνέλαβε την ανθρώπινη φύση και την αδυναμία της. Η έκθεσή της, μετά το Μet, θα ταξιδέψει στο Guggenheim στο Μπιλμπάο τον Σεπτέμβριο του 2021 και στο κέντρο Πομπιντού, το 2022.

Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
Untitled (Dog) (1955) | courtesy Xavier Hufkens
Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
«Lowry», 1969 | courtesy Xavier Hufkens
Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
«Hartley and Lushka», 1970 | courtesy Xavier Hufkens
Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
«Leaves», c. 1966 | courtesy Xavier Hufkens
Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
«Blue House», 1963 | courtesy Xavier Hufkens
Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
«John», 1962 | courtesy Xavier Hufkens
Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
«John Reclining», 1967 | courtesy Xavier Hufkens
Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
«Carolyn Robinson», 1974 | courtesy Xavier Hufkens
Τα σπάνια σχέδια της Άλις Νιλ και η αγάπη της για τις γάτες Facebook Twitter
«Woman», 1940 | courtesy Xavier Hufkens
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ