Τα «χαλιά μνήμης» της Silvina Der Meguerditchian στην γκαλερί Kalfayan

Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης Facebook Twitter
Silvina der Meguerditchian, Sushi 1 ('The Texture of Identity’ series), 2024, hand woven wool, laminated photos, 150 x 100 cm
0

Με τον τίτλο «All those little things» παρουσιάζεται η δεύτερη ατομική έκθεση της διεθνούς φήμης καλλιτέχνιδας Silvina Der Meguerditchian στην γκαλερί Kalfayan, σηματοδοτώντας την πρώτη παρουσίαση έργων από τη νέα σειρά των «memory-carpets» («χαλιά μνήμης»), «The texture of identity». Απόγονoς Αρμένιων μεταναστών στην Αργεντινή, γεννήθηκε το 1967 στο Μπουένος Άιρες και από το 1988 ζει στο Βερολίνο.

«Το γεγονός ότι πέρασα τα πρώτα παιδικά μου χρόνια σε ένα σπίτι όπου ζούσε και η γιαγιά μου με επηρέασε βαθιά. Φυσικά, τρώγαμε αρμένικο φαγητό και οι τελετές που παρακολουθούσα ως παιδί –γάμοι, βαπτίσεις και κηδείες– γίνονταν όλες σύμφωνα με τις αρμένικες παραδόσεις. Πήγα και σε αρμενικό σχολείο, δηλαδή είχα διπλή εκπαίδευση. Στο σπίτι άκουγα την αρμένικη γλώσσα, αν και μιλούσαμε κυρίως ισπανικά. Η γιαγιά μου συχνά ανακάτευε αρμένικες και τουρκικές λέξεις.

Παρόλο που ήμουν ένα κορίτσι από την Αργεντινή, όπως όλα τα άλλα, αυτό το πολιτιστικό στοιχείο διαμόρφωσε σημαντικά τις καλλιτεχνικές μου αναζητήσεις. Τα πρώτα δέκα χρόνια της ζωής μου ζούσαμε στα περίχωρα του Μπουένος Άιρες, σε ένα μέρος που λέγεται Claypole. Σε εκείνη την περιοχή υπήρχαν μόνο δύο άλλες αρμένικες οικογένειες. Ο ηθικός κώδικας της οικογένειάς μου επηρέασε έντονα τις αλληλεπιδράσεις και τις αξίες μας, διαμορφώνοντας τις πρώτες μου εμπειρίες», λέει στη LiFO.

«Με τα χρόνια, η δουλειά μου με τη μνήμη με έκανε να δίνω μεγάλη προσοχή σε μικρές λεπτομέρειες που συχνά η επίσημη η ιστορία παραβλέπει, με τις καθημερινές πτυχές της ζωής, τα πράγματα που συνδέουν τους ανθρώπους, να ξεχνιούνται».

Τα έργα της προσφέρουν μια απτική, ισχυρή συγχώνευση παρελθόντος και παρόντος, όπου φωτογραφίες και θραύσματα μνήμης υφαίνονται σχολαστικά σε σύγχρονες φόρμες.

Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης Facebook Twitter
Silvina der Meguerditchian, Beirut 2 ('The Texture of Identity’ series), 2024, hand woven wool, laminated photos, 140 x 60 cm

«Δεν θα έλεγα ότι αποφάσισα συνειδητά να βάλω τη μνήμη στο επίκεντρο της πρακτικής μου. Εξελίχθηκε σταδιακά, από την περιέργειά μου για το παρελθόν των προγόνων μου. Ως επιζώντες της γενοκτονίας, δεν μοιράστηκαν πολύ τις εμπειρίες τους. Ο εκτοπισμός και ο ξεριζωμός που υπέμειναν –και το γεγονός ότι ήταν απλώς ευγνώμονες που ζούσαν– διαμόρφωσαν βαθιά την προσωπικότητά τους και αυτό επηρέασε τον τρόπο που μεγαλώσαμε.

Στην αρχή είχα περιέργεια για πράγματα που δεν ήξερα, στη συνέχεια ανακάλυψα μικρές ενδείξεις και άρχισαν να εμφανίζονται αφηγήσεις που μέσα από τη λύπη και την ανθεκτικότητα μού έδωσαν πολύτιμα μαθήματα. Αυτές οι αναμνήσεις έχουν γίνει μέρος των «εργαλείων» που χρησιμοποιώ για να πλοηγηθώ στη ζωή και να φανταστώ ένα καλύτερο μέλλον. Είναι αναπόσπαστο μέρος τόσο της προσωπικής μου ταυτότητας όσο και της καλλιτεχνικής μου πρακτικής», λέει.

Μέσα από κολάζ, φιλμ, γλυπτική και εμβυθιστικές εγκαταστάσεις δημιουργούνται χώροι για προβληματισμό και κριτική ενασχόληση, προσκαλώντας τους θεατές να εξετάσουν και να αναμετρηθούν με περίπλοκες πολιτιστικές αφηγήσεις.

«Το δικό μου έργο τέχνης είναι υβριδικό. Δουλεύω με ποικιλία υλικών. Στη σειρά μου “The texture of identity” τρία βασικά στοιχεία συνδυάζονται: φωτογραφία, πλαστικό και μαλλί. Η φωτογραφία είναι πλαστικοποιημένη, συμβολίζοντας τη διατήρηση. Το μαλλί, από την άλλη, είναι ένα ευαίσθητο και ευέλικτο υλικό που φέρει βαθιά μεταφορικά νοήματα. Έχει επίσης ιδιαίτερη σημασία για μένα, καθώς έμαθα τις απλές βελονιές με βελονάκι που χρησιμοποιώ σήμερα από τη γιαγιά μου, την Aghavni – το όνομά της σημαίνει «περιστέρι» στα αρμενικά.

Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης Facebook Twitter
H Silvina der Meguerditchian.
Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.
Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης Facebook Twitter
Η Silvina Der Meguerditchian πιστεύει ότι οι άνθρωποι αναζητούν συνδέσεις όταν ασχολούνται με έργα τέχνης και η τέχνη έχει τη δύναμη να μας μεταφέρει σε άγνωστα μέρη που μερικές φορές προκαλούν ακόμα και δυσφορία.

Μεγάλωσα περιτριγυρισμένη από φωτογραφίες. Ο παππούς μου από την πλευρά της μητέρας μου, που έμαθε την τέχνη του στο Χαλέπι της Συρίας, είχε ένα φωτογραφείο στην Αργεντινή που ονομαζόταν Foto Luis. Στο σπίτι μας, αντί για πίνακες, είχαμε τις φωτογραφίες του να κοσμούν τους τοίχους. Αυτή η πρώιμη έκθεση επηρέασε αναμφίβολα την καλλιτεχνική μου οπτική», εξηγεί ξεναγώντας μας στα έργα της.

Στα νέα της έργα δεν ενσωματώνει αρχειακές φωτογραφίες αλλά φωτογραφίες που έχει τραβήξει η ίδια σε πόλεις που επισκέφτηκε τα τελευταία είκοσι χρόνια, σε πόλεις που φέρουν έντονα τα σημάδια κοινωνικο-πολιτικών αναταραχών ή πολεμικών συγκρούσεων, όπως το Χαλέπι το 2006, το Στεπανακέρτ (Ναγκόρνο Καραμπάχ) και το Σουσί (Ναγκόρνο Καραμπάχ) το 2008, το Ντιγιάρμπακιρ (Τουρκία) το 2014 και η Βηρυτός (Λίβανος) το 2018.

«Εστιάζω σε μέρη με ταραχώδη ιστορία. Με τα χρόνια, η δουλειά μου με τη μνήμη με έκανε να δίνω μεγάλη προσοχή σε μικρές λεπτομέρειες που συχνά η επίσημη ιστορία παραβλέπει, με τις καθημερινές πτυχές της ζωής, τα πράγματα που συνδέουν τους ανθρώπους, να ξεχνιούνται. Ενδιαφέρομαι βαθιά γι’ αυτά τα μικρά πράγματα επειδή κάνουν τις ατομικές εμπειρίες καθολικές και σχετικές. Δυστυχώς, πολλά από αυτά τα μικρά, σημαντικά στοιχεία έχουν χαθεί από τα μέρη που έχω επισκεφτεί – τόπους καταστροφής και μεταμόρφωσης. Στόχος της δουλειάς μου είναι να τα αποκαλύψει και να τα αναδείξει», λέει.

Τα επιτοίχια έργα της σειράς «The Texture of Identity» αποτίνουν φόρο τιμής στη μακροχρόνια και αδιάλειπτη μνήμη της καθημερινής ζωής σε αυτές τις πόλεις ως μνημεία που συγκεράζουν το πρόσκαιρο με το διαχρονικό σε ένα ευλαβικό αφιέρωμα. Η Silvina Der Meguerditchian πιστεύει ότι οι άνθρωποι αναζητούν συνδέσεις όταν ασχολούνται με έργα τέχνης και η τέχνη έχει τη δύναμη να μας μεταφέρει σε άγνωστα μέρη που μερικές φορές προκαλούν ακόμα και δυσφορία. Το μαλλί μπορεί να θυμίζει αυτά που έπλεκε η γιαγιά σου, ένα χρώμα ή ένα αλφάβητο χρησιμεύει ως πύλη και σπάει το αρχικό φράγμα της μη εξοικείωσης, ενθαρρύνοντας την εξερεύνηση.

Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης Facebook Twitter
Silvina der Meguerditchian, Stepanagerd ('The Texture of Identity’ series), 2024, hand woven wool, laminated photos, 180 x 85 cm

«Μόλις σπάσει αυτός ο πάγος του αγνώστου, οι άνθρωποι αισθάνονται πιο σίγουροι και πρόθυμοι να βουτήξουν στο έργο τέχνης. Τότε είναι που η δουλειά μπορεί να τους οδηγήσει σε πραγματικά άγνωστα μέρη, χώρους όπου μπορούν να μάθουν, να αναπτυχθούν και να βγουν από τη ζώνη άνεσής τους. Για μένα, αυτό το ταξίδι στο άγνωστο είναι η πιο ανταποδοτική πτυχή τόσο της τέχνης όσο και της ζωής», λέει.

Η Silvina Der Meguerditchian από το 2010 είναι καλλιτεχνική διευθύντρια του Houshamadyan, ενός πρότζεκτ που έχει ως στόχο την έρευνα και αποτύπωση της Αρμενικής παρουσίας στην Οθωμανική επικράτεια. Το έργο της έχει βραβευθεί από: Falkenrot Prize 2021/2, Berlin Senate work grant (2022), European Cultural Foundation (ECF), Soros Foundation, Heinrich Böll Foundation, the Goethe Institut, the Tufenkian Foundation, the City of Berlin, the German Foreign Ministry, the Anadolu Kültür Foundation and the Gulbenkian Foundation.

Από το 2014 συνεργάζεται με την ομάδα "Women mobilizing memory," που απαρτίζεται από καλλιτέχνες, συγγραφείς, ακτιβιστές́ και θεωρητικούς της μνήμης οι οποίοι δραστηριοποιούνται διεθνώς. Το 2025 το έργο της θα παρουσιαστεί σε ατομική έκθεση αναδρομικού χαρακτήρα στο Kunstraum Kreuzberg στο Βερολίνο.

Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης Facebook Twitter
Silvina der Meguerditchian, Aleppo 1 ('The Texture of Identity’ series), 2024, hand woven wool, laminated photos, 230 x 110 cm

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «All those little things» εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ