Τα εξωφρενικά αναγεννησιακά γυμνά της Λαβίνια Φοντάνα

Λαβίνια Φοντάνα: Τα εξωφρενικά και άσεμνα για την εποχή της έργα με γυμνά  Facebook Twitter
Lavinia Fontana, Γυμνή Μινέρβα, περ. 1604 –1605. Bologna: Collezione Pavirani
0

Πώς τα κατάφερε η Λαβίνια Φοντάνα;», αναρωτιέται ο Τζόναθαν Τζόουνς στον «Γκάρντιαν», ο οποίος γράφει για μια καλλιτέχνιδα της Αναγέννησης που οι πίνακές της σήμερα, κάτω από νέο φως, θα μπορούσαν να θεωρηθούν άσεμνοι και εξίσου εξωφρενικοί με αυτούς των ανδρών συναδέλφων της.

Ακόμα και πέντε αιώνες αργότερα μοιάζει αδιανόητο ότι έκανε γυμνό τον 16ο αιώνα μια γυναίκα που δεν είχε πρόσβαση σε γυμνά μοντέλα και το μόνο γυμνό που θα μπορούσε να δει ήταν ο εαυτός της στον καθρέφτη. Το σώμα της απεικονίζεται στο έργο της «Minerva Dressing» του 1613. Η απεικόνιση του γυμνού σώματος από μια γυναίκα της Αναγέννησης έχει αποτελέσει πεδίο αντιπαράθεσης πολλών ειδικών. Πώς το έκανε; Οι ειδικοί συμφωνούν ότι είχε πρόσβαση μόνο στον εαυτό της, ή στο στενό περιβάλλον της, στον σύζυγό της, που έχει αποδειχθεί μάλλον ανεκτικός για τα πρότυπα της εποχής.

Το 2019, το Μουσείο Πράδο της Μαδρίτης παρουσίασε την έκθεση «A Tale of Two Women Painters: Sofonisba Anguissola and Lavinia Fontana», αφιερώνοντας για πρώτη φορά μια μεγάλη έκθεση με περισσότερα από 60 έργα σε δυο γυναίκες της Αναγέννησης. Ήταν η πρώτη φορά που η περίπτωση της Λαβίνια Φοντάνα ερχόταν σε πρώτο πλάνο στα μάτια του κοινού, εν μέσω του κινήματος #metoo αλλά και της συζήτησης που έχει ξεκινήσει για την υποτίμηση των γυναικών καλλιτεχνών μέσα στους αιώνες.

Τα πορτρέτα της από μόνα τους αποτελούν ένα λαμπρό καλλιτεχνικό επίτευγμα. Έχει «μάτι» για την ανθρώπινη μοναδικότητα και αυτό κάνει τα μοντέλα της να μοιάζουν ζωντανά μετά από τόσους αιώνες. Αυτό δεν αφορά μόνο τις γυναίκες που ζωγραφίζει αλλά και τους άντρες.

Η έκθεση σημείωνε ότι αυτές οι ζωγράφοι έχουν προσφέρει περισσότερα στην κοινωνική ιστορία παρά στον αισθητικό ενθουσιασμό. Η Φοντάνα ήταν ικανή αλλά όχι μεταμορφωτική, τα έργα της δεν ήταν εκθαμβωτικής πρωτοτυπίας, η ζωγραφική της δεν ήταν πρωτοποριακή, ωστόσο αξίζει την ίδια και μεγαλύτερη ευγένεια από τις ιστορίες αμέτρητων αντρών καλλιτεχνών δεύτερης διαλογής.

Λαβίνια Φοντάνα: Τα εξωφρενικά και άσεμνα για την εποχή της έργα με γυμνά  Facebook Twitter
Lavinia Fontana, Άρης και Αφροδίτη, 1595. Φωτ.: National Gallery of Ireland

Όπως οι περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνες της εποχής της, η Λαβίνια ήταν κόρη ενός καθιερωμένου ζωγράφου. Ο πατέρας της, Πρόσπερο Φοντάνα, την εκπαίδευσε στο εργαστήριό του στην Μπολόνια να ζωγραφίζει με τη δική του καλλιτεχνική νοοτροπία, με τη μανιέρα του. Εκείνες τις μέρες, η ύπαρξη ενός πατέρα που ζωγράφιζε επέτρεπε σε μια νεαρή γυναίκα να αποκτήσει εμπειρία στο στούντιο –το παραδοσιακό σύστημα λειτουργίας τους ήταν ανοιχτό αποκλειστικά σε άνδρες μαθητευόμενους–, χωρίς να διακινδυνεύσει τη φήμη της. Ήταν ο μόνος τρόπος για να μάθει ένα κορίτσι τέχνη στην Ευρώπη χωρίς να κατηγορηθεί ως ελαφρών ηθών και να κλειστεί στο σπίτι της υπό την κηδεμονία του κράτους. 

Ακόμη και μεταγενέστερες καλλιτέχνιδες, όπως η Αρτεμισία Τζεντιλέσκι τον 17ο αιώνα και η Αντζέλικα Κάουφμαν τον 18ο αιώνα, εκπαιδεύτηκαν στα εργαστήρια του πατέρα τους.

Η Φοντάνα είναι η πρώτη Ιταλίδα επαγγελματίας ζωγράφος της οποίας έχουμε τόσο μεγάλο σύνολο έργου στη διάθεσή μας. Γεννήθηκε το 1552, γέννησε έντεκα παιδιά, από τα οποία έζησαν τα τρία, και έγινε γνωστή  ζωγραφίζοντας ευγενείς της γενέτειράς της. Το φύλο της, που την εμπόδισε από μια καλύτερη καριέρα, τη βοήθησε να δημιουργήσει πιο εύκολα θερμές σχέσεις με τις πελατισσές της.

Λαβίνια Φοντάνα: τα εξωφρενικά και άσεμνα για την εποχή της έργα με γυμνά  Facebook Twitter
Lavinia Fontana, Νεογέννητο σε κούνια, περ.1583. Φωτ.: National Gallery of Ireland

Αφού παντρεύτηκε τον Πάολο Ζάπι συνέχισε να ζωγραφίζει για να στηρίξει οικονομικά την οικογένειά της, ενώ ο άντρας της ήταν ο βοηθός της και φρόντιζε για το νοικοκυριό. Η Φοντάνα ισχυριζόταν ότι ως βοηθό της δεν τον άφηνε να επέμβει στα έργα της, πάρα μόνο να γεμίζει χρώμα τις περιοχές. Αυτά ακούγονται πολύ προχωρημένα ακόμα και σήμερα. Με την οικογένειά της μετακόμισε στη Ρώμη ως προστατευόμενη του πάπα Κλήμη και δούλεψε ως παπική πορτρετίστα. Έζησε μέσα στην καλλιτεχνική αποδοχή και την οικονομική ευημερία, έχοντας πολλές παραγγελίες από μαικήνες και θαυμαστές του έργου της, που είναι το μεγαλύτερο που έχει αποδοθεί σε γυναίκα καλλιτέχνιδα πριν από το 1700.

Ζωγράφιζε στυλιζαρισμένα και πολλά έργα της μοιάζουν με εντιτόριαλ μόδας. Στο έργο της «Κυρία της οικογένειας Ruini» (1593) η αρχόντισσα που ποζάρει χαμογελά ήρεμα καθώς χαϊδεύει το σκυλάκι της. Το σκυλάκι φορά ένα σκουλαρίκι, δίνοντας στον πίνακα μια μεγάλη δόση από την εκκεντρικότητα της εποχής. 

Στο «Άρης και Αφροδίτη», μια ερμηνεία του ελληνικού μύθου, κυριαρχεί ένας κρανοφόρος Άρης που ακουμπά τους ωχρούς γλουτούς μιας γυναίκας, μιας θεάς που μας ρίχνει ένα βλέμμα πίσω από την πλάτη της. Ηδονοβλεπτική και σκανδαλιστική εικόνα, αναιδής για την εποχή, με τη γυναίκα να συναινεί για όσα υπόσχεται η συνέχεια αυτής της συνεύρεσης, που συνοδεύεται από κρασί και έναν ερωτιδέα που έχει αποκοιμηθεί στην άκρη του κρεβατιού. Η Φοντάνα ζωγράφισε τον πίνακα περίπου το 1595. Δεν είναι γνωστοί άλλοι γυμνοί πίνακες της Αναγέννησης από γυναίκες πριν από αυτόν. 

Λαβίνια Φοντάνα: τα εξωφρενικά και άσεμνα για την εποχή της έργα με γυμνά  Facebook Twitter
Lavinia Fontana, Η Επίσκεψη της Βασίλισσας του Σαβά στον Βασιλιά Σολομώντα, 1599. Φωτ.: National Gallery of Ireland

Η Μπολόνια, στην οποία έζησε η Φοντάνα, ήταν μια πόλη όπου οι γυναίκες μπορούσαν να επιδιώξουν περισσότερα. «Είναι πολύ εντυπωσιακό πόσο διαφορετικές ήταν οι ευκαιρίες μεταξύ αυτής και, ας πούμε, της Φλωρεντίας», λέει η Caroline Campbell, που διορίστηκε πρόσφατα ως διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης της Ιρλανδίας – η πρώτη γυναίκα σε αυτήν τη θέση. «Είναι ο τόπος του παλαιότερου πανεπιστημίου του κόσμου, το οποίο απένειμε διδακτορικά σε φοιτήτριες ήδη από τον 13ο αιώνα». 

Μπορεί η Φοντάνα να θεωρείται η πρώτη γυναίκα επαγγελματίας ζωγράφος, αλλά ήδη από τις αρχές του 16ου αιώνα ένα άλλο όνομα γυναίκας ζωγράφου κάνει την εμφάνισή του, αυτό της Προπέρτσια ντε Ρόσι, που κατηγορήθηκε ότι επιτέθηκε σε έναν άνδρα αντίπαλό της θέλοντας να του βγάλει τα μάτια και καταστρέφοντας τις μπογιές του. Η Φοντάνα ακολούθησε μια πιο παραδοσιακή διαδρομή: δικτυώθηκε με τις οικογένειες της ελίτ της Μπολόνια και έγινε η αγαπημένη τους πορτρετίστα. Η φιλία της με γυναίκες της ανώτερης τάξης είναι πολύ εμφανής στον ιστορικό πίνακα της, πλάτους άνω των τριών μέτρων, «Η Επίσκεψη της Βασίλισσας του Σαβά στον Βασιλιά Σολομώντα», που θεωρείται το αριστούργημά της. Καθώς η βασίλισσα του Σαβά χαιρετά τον Σολομώντα, συνοδεύεται από μια κομψή γυναικεία συνοδεία, όλες ντυμένες με αναγεννησιακά ρούχα, κάποιες να μας κοιτούν κατάματα, άλλες να ποζάρουν αγέρωχα ή ανέμελα. Είναι όλα προφανώς πορτρέτα. Ακριβώς όπως οι άντρες ζωγράφοι, από τον Βερονέζε έως τον Ζοφάνι, που γέμιζαν τις σκηνές πλήθους με άντρες φίλους τους ή αξιοσημείωτες προσωπικότητες, έτσι και η Φοντάνα έχει συμπεριλάβει τις φίλες της σε αυτήν τη θεαματική σκηνή.

Λαβίνια Φοντάνα: Τα εξωφρενικά και άσεμνα για την εποχή της έργα με γυμνά  Facebook Twitter
Lavinia Fontana, Antonietta Gonzalez, 1595. Φωτ.: National Gallery of Ireland

Η έκθεση των έργων της Φοντάνα «Trailblazer, Rule Breaker» στην Εθνική Πινακοθήκη της Ιρλανδίας, στο Δουβλίνο, που θα διαρκέσει από τις 6 Μαΐου έως τις 27 Αυγούστου, είναι μια εντυπωσιακή πανδαισία πορτρέτων, μυθολογίας, σχεδίων που αναδεικνύουν τη Φοντάνα ως μια αληθινή γυναίκα της Αναγέννησης στην καλλιτεχνική και πνευματική αιχμή της εποχής της. 

Τα πορτρέτα της από μόνα τους αποτελούν ένα λαμπρό καλλιτεχνικό επίτευγμα. Έχει «μάτι» για την ανθρώπινη μοναδικότητα και αυτό κάνει τα μοντέλα της να μοιάζουν ζωντανά μετά από τόσους αιώνες. Αυτό δεν αφορά μόνο τις γυναίκες που ζωγραφίζει αλλά και τους άντρες. Έχει την οικειότητα ενός ανατόμου της ανθρώπινης φύσης που δεν γνωρίζει φύλο, μας βλέπει ψύχραιμα και συνειδητά. Βάζει τον εαυτό της ανάμεσα στους άνδρες της Αναγέννησης, επιδεικνύοντας τη δική της διανόηση και τα επιτεύγματά της. Στην «Αυτοπροσωπογραφία» της δεν τονίζει την ευγένεια, αλλά αντιθέτως προβάλλει τον εαυτό της ως επαγγελματία καλλιτέχνη, σκιαγραφώντας τη συλλογή της με αγαλματίδια.

Λαβίνια Φοντάνα: Τα εξωφρενικά και άσεμνα για την εποχή της έργα με γυμνά  Facebook Twitter
Lavinia Fontana, Ritratto della famiglia Maselli, περ. 1565–1614. Φωτο: Sotheby's

Έχει φτιάξει και ένα αριστουργηματικό έργο που δεν συμπεριλαμβάνεται στην έκθεση αυτή: την Antonietta Gonzalez, ένα μικρό παιδί με τριχωτό πρόσωπο. Είναι ένα θαυμάσιο ντοκουμέντο της εποχής της, όταν ανθρώπινα όντα που έμοιαζαν διαφορετικά ή τερατώδη γύριζαν σε περιοδείες στην Ευρώπη και εμφανίζονταν ως αξιοθέατα. Η ασθένεια της υπερτρίχωσης της Γκονζάλεζ, της οποίας η περίπτωση είναι η παλαιότερη αυτής της ασθένειας που περιγράφεται στην Ευρώπη, δεν την εμπόδισε να είναι μέλος της αυλής του βασιλιά Ερρίκου Β' της Γαλλίας, ενώ συμμετείχε τακτικά σε κοινωνικές δραστηριότητες. Προφανώς η Φοντάνα τη ζωγράφισε όταν στάλθηκε στην αυλή της Μαργαρίτας ντε Πάρμα.

Η Φοντάνα ως καλλιτέχνιδα μελετά με τόλμη το σώμα, τη φύση, τη διαφορετικότητα, τους άνδρες της εποχής της. Ως τέτοια παρατηρήτρια και μόνο αξίζει να την προσέξουμε και να ρίξουμε μια πιο επίμονη ματιά στην αφήγηση και στα έργα της.

Λαβίνια Φοντάνα: Τα εξωφρενικά και άσεμνα για την εποχή της έργα με γυμνά  Facebook Twitter
Lavinia Fontana, Portrait of a Noblewoman, περ.1580. National Museum of Women in the Arts
Λαβίνια Φοντάνα: Τα εξωφρενικά και άσεμνα για την εποχή της έργα με γυμνά  Facebook Twitter
Lavinia Fontana, Η Ιουδήθ με το κεφάλι του Ολοφέρνη, 1600. Φωτ.: National Gallery of Ireland
Λαβίνια Φοντάνα: τα εξωφρενικά και άσεμνα για την εποχή της έργα με γυμνά  Facebook Twitter
Lavinia Fontana, Ζευγάρι, 1580. Φωτ.: National Gallery of Ireland
Λαβίνια Φοντάνα: τα εξωφρενικά και άσεμνα για την εποχή της έργα με γυμνά  Facebook Twitter
Lavinia Fontana, Αυτοπροσωπογραφία, 1577. Rome: Accademia Nazionale di San Luca.

Με πληροφορίες από Guardian, Prado, National Gallery Ireland

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ Η Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι και οι γυναίκες ζωγράφοι της Ιταλίας από το 1500 έως το 1800

Εικαστικά / Η Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι και οι γυναίκες ζωγράφοι της Ιταλίας από το 1500 έως το 1800

Οι γυναίκες ζωγράφοι δεν μπορούσαν ούτε να συμμετάσχουν μαζί με άνδρες σε μαθήματα ζωγραφικής ούτε να εξασφαλίσουν μια αξιοπρεπή μαθητεία. Οι περισσότερες έμαθαν να ζωγραφίζουν από ένα μέλος της οικογένειάς τους ή σε κάποιο μοναστήρι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM