ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

Στο ατελιέ του Δημήτρη Φουντά στον Νέο Κόσμο

Στο ατελιέ του Δημήτρη Φουντά στον Νέο Κόσμο Facebook Twitter
Δεν δηλώνει ζωγράφος (λες και ένας επαγγελματίας μπορεί να διαθέτει λιγότερο πάθος από εκείνον), σαν να θεωρεί τον χαρακτηρισμό να τον ξεπερνάει.
0

Ανηφόρισα την Αντισθένους, πιο πάνω από το Θέατρο του Νέου Κόσμου, και έφτασα σε έναν δρομάκι που δεν το πιάνει το μάτι, το προσπερνάς αν δεν προσέξεις. Ωστόσο είναι σαν να σε προετοιμάζει για μια μικρή ευχάριστη αποκάλυψη. Ένα μικρό παρκάκι κι ένα πλατάνι κάνουν τη διαφορά σε αυτή την κρυμμένη γειτονίτσα της Αθήνας με τις ήδη γερασμένες πολυκατοικίες και τα χαμηλά σπίτια.

Ο Δημήτρης Φούντας με περίμενε. Δεν γνωριζόμασταν, είχαμε όμως μιλήσει στο τηλέφωνο για να κλείσουμε ραντεβού και να μου δώσει οδηγίες για να εντοπίσω το ατελιέ του. Με υποδέχτηκε με τη μεγαλύτερη χαρά που μπορεί να δεις σε άνθρωπο, με ένα χαμόγελο απίστευτα καλοσυνάτο και γλυκό.

Δεν δηλώνει ζωγράφος (λες και ένας επαγγελματίας μπορεί να διαθέτει λιγότερο πάθος από εκείνον), σαν να θεωρεί τον χαρακτηρισμό να τον ξεπερνάει, ωστόσο διατηρεί ένα ατελιέ για να ζωγραφίζει και να υποδέχεται τους φίλους του. Μια αρκετά ευρύχωρη κεντρική σάλα όπου υποδέχεται τους επισκέπτες, ένας χώρος ζεστός και φιλόξενος, με δεκάδες πίνακες ζωγραφικής να κοσμούν τους τοίχους.

Μια ζωγραφική καθαρή, φωτεινή, σχεδόν «ταπεινή», με θεματικές καθημερινές, προσιτές, ευφρόσυνες: Λουλούδια, αγροί, η θάλασσα, το σπίτι του στη Σίφνο, βυζαντινοπρεπή ψηφιδωτά, παιδιά, ηλικιωμένοι, πορτρέτα αγαπημένων φίλων. Αλλά και αντίγραφα έργων μεγάλων ζωγράφων όπως ο Θεόφιλος ή ο Μποτιτσέλι ή ο Ελ Γκρέκο, ζωγραφισμένα επί τόπου με τα έργα μπροστά του.

Ζωγραφιές παρατηρείς παντού, επάνω στα τραπέζια, στις παλιές σερβάντες και στα υπόλοιπα έπιπλα. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, σαν πατάρι, βρίσκεται μία κουζίνα με όλη τη ζεστασιά που προσφέρει ένας ανάλογος χώρος μιας αγαπημένης οικογένειας και στο υπόγειο, που είναι επίσης ένας περιποιημένος χώρος όπου μπορεί να φιλοξενηθεί κάποιος φίλος, βρίσκεται το ντεπό παλιότερων του έργων τέχνης.

Στο ατελιέ του Δημήτρη Φουντά στον Νέο Κόσμο Facebook Twitter

Παρόλο που το σαλόνι ήταν με τέτοιο τρόπο νοικοκυρεμένο ώστε να δεχθεί κόσμο στην ατομική έκθεση που εγκαινιαζόταν την επομένη μέρα, αναδυόταν μια θαλπωρή. Η έκθεση άργησε δύο χρόνια λόγω του κορωνοϊού αλλά για τον Δημήτρη δεν είναι μόνο αυτό το πρόβλημα. Είναι και η απουσία του Βασίλη Μπουκουβάλα, του πιο κοντινού του ανθρώπου που έφυγε από τη ζωή πριν από δυόμισι χρόνια, μία απώλεια που είναι αισθητή σε όποιον τον επισκέπτεται.

Αρκετά από τα έργα της έκθεσης είναι πορτρέτα του ή τον περιλαμβάνουν. Άλλωστε ήταν εκείνος που τον πίστεψε περισσότερο από οποιονδήποτε γιατί εκείνος του έμαθε τα πάντα στη ζωή, και δίπλα του εντρύφησε στην αγαπημένη δημιουργική του δραστηριότητα, της ζωγραφικής. 

Ο Βασίλης ήταν διανοούμενος, έγραφε ποίηση, αγαπούσε την τέχνη, είχε φίλους καλλιτέχνες. Χάρη στη μαθητεία κοντά τους, ο Δημήτρης έμαθε όλα όσα δεν έμαθε στη σχολή που δεν πήγε. Σχεδόν αυτοδίδακτός, έχει παρακολουθήσει μαθήματα αλλά δεν πήγε ποτέ στην Καλών Τεχνών, βιοπορίστηκε στην τράπεζα αλλά λάτρευε τη ζωγραφική. Ο Βασίλης σε σημείωμα παλιότερου καταλόγου έκθεσής του, καθώς έχει στο ενεργητικό του μια σειρά από ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε γνωστές αίθουσες τέχνης, χαρακτηρίζει τον Δημήτρη «με διάθεση ερασιτέχνη και επιμονή επαγγελματία».

Έλα όμως που ανθίζει! Μια ζωγραφική καθαρή, φωτεινή, σχεδόν «ταπεινή», με θεματικές καθημερινές, προσιτές, ευφρόσυνες: Λουλούδια, αγροί, η θάλασσα, το σπίτι του στη Σίφνο, βυζαντινοπρεπή ψηφιδωτά, παιδιά, ηλικιωμένοι, πορτρέτα αγαπημένων φίλων. Αλλά και αντίγραφα έργων μεγάλων ζωγράφων όπως ο Θεόφιλος ή ο Μποτιτσέλι ή ο Ελ Γκρέκο, ζωγραφισμένα επί τόπου με τα έργα μπροστά του, όπως κάποτε έκαναν οι σπουδαστές καλών τεχνών, και, όπως μου εξομολογήθηκε ο ίδιος, δεν βλέπει πια να κάνουν. «Πήγαινα επί μέρες στη μεγάλη αναδρομική του Θεόφιλου, δεν είδα κανέναν να ζωγραφίζει σαν κι εμένα, που το έκανα για μάθηση». 

Στο ατελιέ του Δημήτρη Φουντά στον Νέο Κόσμο Facebook Twitter

Ένας άνθρωπος απέραντα ευγενής, με έναν τρόπο που δεν συναντάς πια συχνά, που είναι έτοιμος να προσφέρει στον συνάνθρωπο και φίλο, που δημιούργησε αυτό τον χώρο για να συναντιέται με τους δικούς του ανθρώπους και να τον μοιράζεται μαζί τους με κουβέντες, τέχνη και γενναιόδωρη φιλοξενία. Όπως είπε κάποτε ο Βασίλης, προλογίζοντας μια του έκθεση –αντιγράφω από ένα σημείωμα που μου εμπιστεύτηκε ο Δημήτρης για να συναισθανθώ τη σχέση ζωής τους–: «Είναι ένας καλός άνθρωπος, καλλιεργεί τη γη, μαγειρεύει και μας ταΐζει, κάνει φίλους έξω καρδιά και μας καθίζει γύρω από ένα τραπέζι σαν οικογένεια ή σαν μυστικό δείπνο και κάνει γιορτές που όλοι, επειδή τον αγαπούν, τον συνδράμουν».

Κάθε Μάη καλεί τους φίλους του για να γιορτάσει τη «σοδειά» της χρονιάς, ξεκινώντας πάντα με μια μουσική βραδιά. Φέτος, λόγω των περιστάσεων, η γιορτή μετατέθηκε για το κλείσιμο, το Σάββατο 28 Μαΐου στις 9:30, όπου ο Γιάννης Κατσαρέλης θα παίξει μπουζούκι και ο Νίκος Πατηνιώτης κιθάρα και θα ερμηνεύσουν τραγούδια του ρεπερτορίου τους. Ωστόσο το ατελιέ είναι ανοιχτό για όποιον θέλει να δει τη δουλειά του καθημερινά. 

Στο ατελιέ του Δημήτρη Φουντά στον Νέο Κόσμο Facebook Twitter
Στο ατελιέ του Δημήτρη Φουντά στον Νέο Κόσμο Facebook Twitter
Στο ατελιέ του Δημήτρη Φουντά στον Νέο Κόσμο Facebook Twitter
Στο ατελιέ του Δημήτρη Φουντά στον Νέο Κόσμο Facebook Twitter
Στο ατελιέ του Δημήτρη Φουντά στον Νέο Κόσμο Facebook Twitter
Στο ατελιέ του Δημήτρη Φουντά στον Νέο Κόσμο Facebook Twitter

Έκθεση ζωγραφικής Δημήτρη Φουντά
Έως 28 Μαΐου 2022 
Κλαδά 45 & Αντισθένους, Νέος Κόσμος
11:00-14:00 & 19:00-21:00 
Τηλ. επικοινωνίας: 697 5599283

Εικαστικά
0

ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ