So Cute! Η ροζ κουλτούρα της «χαριτωμένης» ομορφιάς

So Cute! Ιστορίες για τη ροζ κουλτούρα που ξορκίζει την ανησυχία μας Facebook Twitter
Μια έκθεση στο Somerset House με τίτλο «Cute» συγκεντρώνει σύγχρονα έργα τέχνης παράλληλα με νέες αναθέσεις σε καλλιτέχνες και εξετάζει το «χαριτωμένο» ως πολιτιστικό φαινόμενο. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

Τι σημαίνει χαριτωμένο; Είναι μια λέξη μάλλον παλιά, «cute» το λέμε τώρα όλοι, η νεολαία και οι influencers και οι στυλίστες, cute δεν είναι η Μπάρμπι αλλά η Hello Kitty, είναι τα emojis και τα memes, βιντεοπαιχνίδια με χαριτωμένα ζωάκια, λούτρινα παιχνίδια ως αξεσουάρ ενηλίκων, συσκευασίες έτοιμων φαγητών και παιδικά γλυκά, λίγο ζώα, λίγο λουλούδια και λίγο άνθρωποι. Η έννοια του χαριτωμένου έχει κατακυριεύσει τον κόσμο.

Πώς, όμως, και γιατί κάτι τόσο γοητευτικό και φαινομενικά ακίνδυνο –αξιολάτρευτα ζώα με ελαφίσια μάτια, μωρά με αφράτα μάγουλα, λουλούδια, καρδιές, αστέρια, γλυκά και άλλα τέτοια ρομαντικά μοτίβα– ασκεί τόσο μεγάλη έλξη; Η απάντηση μπορεί να υπάρχει στο Instagram που είναι γεμάτο selfies με κορίτσια με σέξι ρούχα και χαριτωμένες γατίσιες μυτούλες. Ή, έστω, μία από τις απαντήσεις: τα ζωάκια, φανταστικά ή αληθινά, είναι απείρως πιο συμπαθή από τους ανθρώπους.

Μια έκθεση στο Somerset House με τίτλο «Cute» συγκεντρώνει σύγχρονα έργα τέχνης παράλληλα με νέες αναθέσεις σε καλλιτέχνες και εξετάζει το «χαριτωμένο» ως πολιτιστικό φαινόμενο με αποτύπωμα σε όλη την ποπ κουλτούρα, στη μουσική, τη μόδα, τα παιχνίδια και τα βιντεοπαιχνίδια, και ως τάση που ασκεί μεγάλη επιρροή στην εποχή μας, προκαλεί εξαιρετικά ισχυρή συναισθηματική φόρτιση και επιδρά δυναμικά και περίπλοκα στην καθημερινότητα.

Ο ηθοποιός, αρθρογράφος και συγγραφέας Rhik Samadder αναρωτιέται στην «Guardian» κατά πόσο μπορούμε να αντιληφθούμε τη σκοτεινή πλευρά της οικειότητας που δημιουργεί το «χαριτωμένο». Κάθε μέρα αξιολάτρευτα βίντεο κάνουν τον γύρο του διαδικτύου. Τα χαζεύουμε μηχανικά σχεδόν όλοι.

Τι σχέση έχει με την αληθινή ζωή αυτή η γλυκερή προσέγγιση; Τα χαριτωμένα σχόλια και οι γατούλες με μάτια καρδιές εξανεμίζονται στην πρώτη έστω και ελαφριά πρόσκρουση με την καθημερινότητα, που τα μετατρέπει σε βρισιές και σκηνές απροκάλυπτης, ανεξήγητης και αναίτιας πολλές φορές βίας.

Γάτες που μιλάνε και φιλικοί εξωγήινοι, ασυναρτησίες που κερδίζουν εκατομμύρια ακόλουθους οι οποίοι «κολλάνε» παρακολουθώντας μικρές γκάφες μωρών και κατοικίδιων και φιγούρες που κάνουν ακατανόητα ακροβατικά.

So Cute! Ιστορίες για τη ροζ κουλτούρα που ξορκίζει την ανησυχία μας Facebook Twitter
Είναι πολιτισμικό φαινόμενο να χρησιμοποιούμε ακόμα και μωρουδιακές λέξεις και το μεγαλύτερο μέρος του αστραφτερού αυτού λεξιλογίου προέρχεται από το kawaii, μια αισθητική που αναπτύχθηκε στα σχολεία θηλέων της Ιαπωνίας γύρω στο 1900. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

«Η γλυκύτητα κυριεύει σιγά σιγά τον κόσμο μας», λέει η Claire Catterall, επιμελήτρια της έκθεσης «Cute» στο Somerset House του Λονδίνου. «Είναι πλέον αποδεκτή ως μία από τις γλώσσες μας». Αυτή φυσικά η γλώσσα δεν θα υπήρχε χωρίς το διαδίκτυο. Μέχρι και ο Τιμ Μπέρνερς Λι –που με την επινόηση του παγκόσμιου ιστού άλλαξε τα στάνταρ όχι μόνο στην ανταλλαγή πληροφοριών αλλά και σε θέματα της καθημερινότητας, όπως στη διακίνηση και το εμπόριο αγαθών, την εκπαίδευση, τα ταξίδια, την ενημέρωση, τις χρηματοοικονομικές συναλλαγές– εξέφρασε την έκπληξή του για το πώς χρησιμοποιήθηκε η εφεύρεσή του και, όταν ρωτήθηκε τι του κάνει τη μεγαλύτερη εντύπωση, απάντησε μονολεκτικά: «Τα γατάκια».

Φυσικά ακολούθησε η δημιουργία μιας νέας «γλώσσας»: Το «lolspeak» εξακολουθεί να επηρεάζει τον τρόπο που μιλάμε στο διαδίκτυο. Λέξεις όπως «zoomies», «gorlies» και «besties» εξακολουθούν να βρίσκονται ψηλά στις προτιμήσεις των χρηστών. Μπορεί αυτός ο τρόπος ομιλίας να φαίνεται ανόητος, αλλά έχει την ικανότητα να μας αιχμαλωτίζει και να διαμορφώνει ακόμη και την ταυτότητά μας.

Τι σχέση έχει με την αληθινή ζωή αυτή η γλυκερή προσέγγιση; Τα χαριτωμένα σχόλια και οι γατούλες με μάτια καρδιές εξανεμίζονται στην πρώτη έστω και ελαφριά πρόσκρουση με την καθημερινότητα, που τα μετατρέπει σε βρισιές και σκηνές απροκάλυπτης, ανεξήγητης και αναίτιας πολλές φορές βίας.

Είναι πολιτισμικό φαινόμενο να χρησιμοποιούμε ακόμα και μωρουδιακές λέξεις και το μεγαλύτερο μέρος του αστραφτερού αυτού λεξιλογίου προέρχεται από το kawaii, μια αισθητική που αναπτύχθηκε στα σχολεία θηλέων της Ιαπωνίας γύρω στο 1900. Σημαίνει χαριτωμένο, μικροσκοπικό ή αγαπητό, και οι στρογγυλεμένες μορφές του αποτελούν μεγάλο μέρος της ιαπωνικής ποπ κουλτούρας, που επηρέασε τα manga και τα anime, προτού διατεθεί στο εμπόριο από τα μεγάλα brands σε επώνυμα προϊόντα. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει μία.

So Cute! Ιστορίες για τη ροζ κουλτούρα που ξορκίζει την ανησυχία μας Facebook Twitter
Oι στρογγυλές, ανθρωπόμορφες φιγούρες κατακλύζουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το «χαριτωμένο», το «γλυκούλι», χακάρει τον εγκέφαλό μας, συνδέοντάς μας συναισθηματικά σχεδόν με τα πάντα.

Η Hello Kitty, σήμα κατατεθέν των κοριτσιών της δεκαετίας του ’90 και η μεγαλύτερη εμμονή των περασμένων δεκαετιών. Η συγγραφέας Christine Yano επινόησε τον όρο «ροζ παγκοσμιοποίηση» για να περιγράψει την κυριαρχία της γατίσιας φιγούρας που δημιουργήθηκε από την εταιρεία ψυχαγωγίας Sanrio για να ανταγωνιστεί τον Μίκι Μάους. Το kawaii εξελίχθηκε, επηρεάζοντας την κορεατική κουλτούρα και παιχνιδιάρικες, street-style υποκουλτούρες.

Εδώ είναι που τα πράγματα γίνονται περίεργα. Η γλυκύτητα, το χαριτωμένο, είναι μια χειραγώγηση που έχει σχεδιαστεί για να ενεργοποιεί το προστατευτικό μας ένστικτο, αλλά δεν προκαλείται μόνο από ανθρώπινα πλάσματα. Μελέτες έχουν αποδείξει ότι στην πραγματικότητα βρίσκουμε τα κουτάβια πιο χαριτωμένα από τα μωρά. Ενώ οι στρογγυλές, ανθρωπόμορφες φιγούρες κατακλύζουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το «χαριτωμένο», το «γλυκούλι» χακάρει τον εγκέφαλό μας, συνδέοντάς μας συναισθηματικά σχεδόν με τα πάντα.

Τα πράγματα γίνονται πιο τρελά αν σκεφτεί κανείς το περίεργο φάσμα των πραγμάτων που βρίσκουμε χαριτωμένα. Γατάκια και κουνελάκια, αλλά και άτριχες γάτες και κούκλες δολοφόνους. Στο βιβλίο του «The Power of Cute», ο φιλόσοφος Simon May υποστηρίζει ότι η γλυκύτητα υπάρχει σε ένα φάσμα. Στον ένα πόλο τα παιδιάστικα αντικείμενα διεγείρουν το ένστικτο προστασίας. Στον άλλο, τον πιο αλλόκοτο, «οι γλυκές ιδιότητες παραμορφώνονται σε κάτι πιο σκοτεινό, πιο απροσδιόριστο και πιο τραυματισμένο».

So Cute! Ιστορίες για τη ροζ κουλτούρα που ξορκίζει την ανησυχία μας Facebook Twitter
Η Hello Kitty, σήμα κατατεθέν των κοριτσιών της δεκαετίας του ’90 και η μεγαλύτερη εμμονή των περασμένων δεκαετιών. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Η πιο ανησυχητική πτυχή του χαριτωμένου, ωστόσο, είναι ο αμοραλισμός του, γράφει ο ο Rhik Samadder και φέρνει ως παράδειγμα τον εθισμό μισού εκατομμυρίου τουλάχιστον χρηστών στον λογαριασμό @sylvaniandrama στο Instagram, ο οποίος χρησιμοποιεί τις χαριτωμένες κούκλες για να αναπαραστήσει όχι και τόσο αθώες ιστορίες.

Σ' αυτήν τη στιγμή του πολιτισμού στην οποία βρισκόμαστε, μας σαγηνεύει η η έννοια του χαριτωμένου. Μας ελκύουν τα «ναΐφ» πράγματα ως μορφή μαγικής σκέψης – μια επιθυμία να ζήσουμε σε έναν κόσμο χωρίς σκληρότητα, όπου όλα είναι ασφαλή. Οι αστραφτεροί μονόκεροι μάς παίρνουν μακριά από αυτόν τον πλανήτη που καταρρέει και από τις καθημερινές φρικαλεότητεές του.

Η άλλη πλευρά του χαριτωμένου είναι που «μας παρηγορεί σε έναν κόσμο ανησυχητικής αβεβαιότητας – και δίνει φωνή στον ίδιο κόσμο, αλλά μια ανάλαφρη φωνή, κι αυτό είναι καίριας σημασίας», γράφει ο Simon May. Ένα παράδειγμα είναι ο Gudetama, ένας χαρακτήρας κινουμένων σχεδίων που δημιουργήθηκε το 2013 από την ιαπωνική εταιρεία Sanrio. Είναι ένας μονίμως κουρασμένος, απαθής, ανθρωπόμορφος κρόκος αυγού που περιγράφεται ως "Hello Kitty για τους millennials". Στην πραγματικότητα ο Gudetama είμαστε όλοι εμείς.

So Cute! Ιστορίες για τη ροζ κουλτούρα που ξορκίζει την ανησυχία μας Facebook Twitter
Μελέτες έχουν αποδείξει ότι στην πραγματικότητα βρίσκουμε τα κουτάβια πιο χαριτωμένα από τα μωρά. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Η ψυχοθεραπεύτρια Jo Nicholl υποστηρίζει ότι «κρυβόμαστε στην γλυκύτητα. Τα αληθινά μας συναισθήματα είναι συνήθως αμφίθυμα και περίπλοκα. Εκπαιδευόμαστε να κοιτάμε αντικείμενα περιορισμένου συναισθηματικού εύρους και να λέμε: "Αυτό είναι το συναίσθημά μου". Οδηγούμαστε σε έναν κόσμο στον οποίο συνηθίζουμε να κοιτάμε πρόσωπα που δεν είναι ανθρώπινα, προϊόντα τεχνητής νοημοσύνης, και νομίζουμε ότι ξέρουμε τι νιώθουν. Είναι ένας κόσμος στον οποίο η τεχνητή νοημοσύνη μάς λέει πώς νιώθουμε. Μάλλον έτσι θα διαγιγνώσκουμε τη συναισθηματική δυσφορία στο μέλλον», προβλέπει. «Δεν θα πηγαίνουμε σε θεραπευτή, θα χρησιμοποιούμε A.I.».

Ποιος αγαπάει περισσότερο τα χαριτωμένα πράγματα; Οι διαφημιστές. Η Guide Dogs for the Blind, μια φιλανθρωπική οργάνωση που παρέχει την απαραίτητη υποστήριξη σε τυφλούς, στις πρώτες διαφημίσεις της δεν εμφάνιζε τυφλούς, αλλά κουτάβια Λαμπραντόρ που ήταν πιο «αποτελεσματικά». Γιατί ποιος δεν λατρεύει τα κουτάβια Λαμπραντόρ;

Η διαφήμιση είναι μια βιομηχανία που αντιλαμβάνεται τη σκοτεινή δύναμη μιας ανήθικης έκκλησης στο συναίσθημα. Η γλυκύτητα μειώνει την ευαισθησία μας στις τιμές των προϊόντων, γεγονός που μας κάνει να ξοδεύουμε χρήματα πιο χαρούμενοι. Οι έρευνες δείχνουν επίσης ότι οι εταιρείες χρειάζονται την ύπαρξη μιας χαριτωμένης μασκότ που κάνει τους καταναλωτές να νιώθουν προστατευτικά απέναντί τους. Η γλυκύτητα μπορεί να υπάρχει παντού, αλλά δεν είναι ξεκάθαρο ότι έχει τα συμφέροντά μας στο επίκεντρο. Ο ορίζοντας είναι ροζ, αλλά θολός. Και φυσικά το ότι τίποτα δεν είναι αυθόρμητο και πηγαίο πολλές φορές κάνει όλες τις θεωρίες περί «χαριτωμένου» αυτομάτως αποκρουστικές.

Με πληροφορίες από Somerset House, Guardian

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ