Re culture 2 / Τέχνη σε εξέλιξη

Re culture 2 / Τέχνη σε εξέλιξη Facebook Twitter
0

 

"Art does not reproduce the visible rather it makes visible" Paul Klee

 Tη Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου άνοιξε τις πύλες του στο κοινό το δεύτερο Διεθνές εικαστικό φεστιβάλ Πάτρας με τίτλο Re culture 2.

Οι εικαστικές τέχνες και η διαφορετικότητα σε μία Ευρώπη που αναστοχάζεται, η τέχνη, ως τρόπος αντίληψης μίας νέας ευρωπαϊκής ταυτότητας σε σχέση με την Φτώχεια, την Αλληλεγγύη και την έξοδο από τη πολιτισμική κρίση αποτελούν τη προβληματική του φεστιβάλ που θα διαρκέσει δύο μήνες και καλύπτει ένα ευρύ φάσμα καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων: ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής, κατασκευές video art, video dance, light installation, performance, street art, εικαστική όπερα και happening.

Οι δράσεις του φεστιβάλ αλλά και το ποικίλο πρόγραμμά εμπλουτίζονται από εργαστήρια( workshop) και επιστημονική ημερίδα που οργανώνεται για το Σάββατο 5 και Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2013.

Η θεωρητικός πολιτισμού και επιμελήτρια Εύα Κέκου ήταν εκεί και μας έγραψε τις εντυπώσεις της και μίλησε με τον Κλεομένη Κωστόπουλο. 

"Παρακολούθησα η ίδια τα επιτυχημένα εγκαίνια που πραγματοποιήθηκαν μόλις πριν λίγες μέρες στους τρεις χώρους που φιλοξενούν το φεστιβάλ:Aγορά Αργύρη, το Σκαγιοπούλειο και τα Δημοτικά Λουτρά. Τρεις πολύ καλές επιλογές χώρων που ως τρίπτυχο ξετιλύγουν διαφορετικές πτυχές της πόλης και της εικαστικής δημιουργίας σε αξιόλογη επιμέλεια.Τα έργα τόσο από έλληνες αλλά και Νορβηγούς,Σουηδούς, Γερμανούς, Αυστριακούς, Ολλανδούς και Αμερικανούς καλλιτέχνες συνθέτουν ένα επιτυχημένο εικαστικό αποτέλεσμα που συνεισφέρει στο άνοιγμα της κοινωνίας προς τη διαφορετικότητα των εθνών και πολιτισμών μέσω των εικαστικών τεχνών αλλά και την εξωστρέφεια σε ένα διεθνοποιημένο "γίγνεσθαι".

To Reculture 2 αποτελεί προϊόν της εμπειρίας ενός προηγούμενο φεστιβάλ που πραγματοποιήθηκε το 2012.Η συνέντευξη που πήρα από τον Κλεομένη Κωστόπουλο, θα μας διαφωτίσει περισσότερο για το φεστιβάλ, τους στόχους αλλά και τις δυσκολίες στη πραγματοποίησή του τις πολύ δύσκολες εποχές που διανύουμε αλλά και το όραμα και τα επόμενα βήματά τους.

Πώς ξεκίνησε η ιδέα για ένα ετήσιο φεστιβάλ στην Πάτρα; Ποιό ήταν το κίνητρο;

Όπως κάθε ιδέα, έτσι και το RE-culture πηγάζει από κάποια θεμελιακή ανάγκη. Στην προκειμένη περίπτωση μια ομάδα ανθρώπων, που είχαμε ζήσει χρόνια στο εξωτερικό και που είτε για λόγους καταγωγής είτε τυχαίους βρεθήκαμε στην Πάτρα, θελήσαμε να φέρουμε σύγχρονη τέχνη και εικαστικούς καλλιτέχνες. Πιστεύουμε ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε εκ νέου βελτιωμένες δομές πολιτισμού. Το RE-culture δημιουργεί κάτι νέο, μεστό, με υποδομή και άποψη. Άλλωστε ποτέ στο παρελθόν δεν λειτούργησαν οι προϋποθέσεις ώστε η πόλη να συγκροτήσει μια πολιτισμική ταυτότητα.

Ποιά ήταν η πορεία και η διαδρομή από το Reculture 1 στο Reculture 2;

Η τοπική κοινωνία ενσωμάτωσε με πρωτοφανή ενθουσιασμό το RE-culture 1. Αποδείχθηκε ότι αξιολογήσαμε σωστά τη στάση του κοινού, τις ανάγκες του και την επιθυμία του να εκφραστεί μέσα από την σύγχρονη τέχνη. Οι ψυχικές διεργασίες που κινητοποιήθηκαν στα παιδιά και στους νέους που συμμετείχαν στα workshops, δημιούργησε ενθουσιασμό κι αυτό εξαπλώθηκε στην πόλη. Ο καθένας μας θέλει να συμμετέχει σε κάτι που δίνεται απλά. Το RE-culture δεν είναι τίποτα άλλο από την προσπάθεια να προσεγγιστεί απλά ένα σύγχρονο έργο τέχνης.
Έτσι εφόσον η συμμετοχή της πόλης ήταν κατά πολύ μεγαλύτερη από την αναμενόμενη, αποφασίσαμε την προετοιμασία του RE-culture 2.

Το θέμα του φεστιβάλ συνάδει τόσο με την παρούσα κατάσταση στην Ελλάδα αλλά και το κοινωνικό-οικονομικό πλαίσιο στο οποίο πραγματοποιήθηκε. Ας μας πείτε λίγα στοιχεία για το τίτλο και τη θεματική του φεστιβάλ λαμβανομένου υπόψη τις επιλογές των χώρων, συνεργατών στο RE-culture 2 και το κριτήριο που έγιναν οι επιλογές αυτές.

Ο τίτλος «Εικαστικές τέχνες και διαφορετικότητα σε μια Ευρώπη που αναστοχάζεται» αποτυπώνει την πραγματική αγωνία όχι μόνο των καλλιτεχνών αλλά και ολόκληρης της πνευματικής κοινότητας στην Ευρώπη. Σίγουρα οι καλλιτέχνες πρέπει και έχουν ευαισθητοποιηθεί γύρω από το θέμα παρουσιάζοντας τις σκέψεις τους. Η φτώχεια είναι μια κακόηχη λέξη αλλά η πραγματική της υπόσταση είναι ακόμη χειρότερη... Εδώ δε μιλάμε για την υλική φτώχεια της Ελλάδας αλλά την πνευματική και πολιτική. Μιλάμε για τη φτώχεια των θεσμών. Μιλάμε για τη φτώχεια των ανθρώπων που πιστεύουν πως μόνο με ένα κιλό μακαρόνια θα σώσουν την κατάρρευση της ελληνικής κοινωνίας. Γι' αυτή τη φτώχεια μιλάμε στο RE-culture 2. H αλληλεγγύη είναι η ιδέα που μάλλον παρανοήσαμε περισσότερο κατά την τελευταία τριακονταετία στην Ελλάδα. Η θέση πολιτικών και πολιτών «τρώγε και βολέψου τώρα που μπορείς» μας έφερε στον πάτο. Η έξοδος είναι η πράξη ελπίδας που θέλει δύναμη.
Kαταφέραμε επίσης να επαναλειτουργήσουμε ένα από τα ομορφότερα κτήρια της πόλης το Σκαγιοπούλειο ίδρυμα αυτό είχε γίνει και με την Αγορά Αργύρη που την είχαμε χρησιμοποιήσει πέρυσι στο RE-culture 1.Τα παλαιά Δημοτικά Λουτρά είναι μικρότερος χώρος αλλά τα projects που πλαισιώνουν τους χώρους, τους προσδίδουν μια δυναμική και μυστικιστική ατμόσφαιρα. Η εσωστρέφεια προκαλεί κακό στη χώρα και στην ελληνική καλλιτεχνική κοινότητα. Ως προς τις ελληνικές συμμετοχές θελήσαμε να δείξουμε τι συμβαίνει εικαστικά στην Ελλάδα και όχι μόνο στην Αθήνα. Είναι κρίμα που μεγάλες μητροπολιτικές διοργανώσεις της πρωτεύουσας δεν λειτουργούν μητροπολιτικά.

Ποιοί ήταν οι στόχοι σας και πώς έγιναν κατανοητοί αρχικά από το κοινό και την τοπική κοινωνία;

Αναπόσπαστο κομμάτι της δουλειάς μας αποτελεί η επιμόρφωση των παιδιών, των νέων και του συνόλου των πολιτών. Για να πραγματοποιηθεί κάτι τέτοιο στη σημερινή συγκυρία πραγμάτων χρειάζεται χρόνο. Το κοινό έδειξε ότι έχει την ανάγκη να συμμετέχει στο RE-culture.

Ποιά υποστήριξη είχατε από την πολιτεία, τοπική αυτοδιοίκηση και την ιδιωτική πρωτοβουλία;

Τόσο το RE-culture 1 όσο και το 2 αντιμετώπισαν τεράστιες δυσκολίες στην υλοποίησή τους. Ξέρουμε ότι οι καιροί είναι δύσκολοι, αλλά καταλάβαμε εκ βαθέων ότι η κρίση τελικά στην Ελλάδα δεν είναι μόνο οικονομική αλλά κυρίως πολιτισμική και θεσμική. Το RE-culture 1 στηρίχτηκε στη χρηματοδότηση του Υπουργείου Πολιτισμού με 20.000 ευρώ, που από το 2011 ακόμη δεν έχουν εκταμιευτεί.
Με δεδομένο την ακάματη ενεργητικότητα των μελών της Art in Progress καθώς και το δείγμα γραφής του RE-culture 1, νομίσαμε ότι το ΥΠ.ΠΟ., η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας (ΠΔΕ) και ο Δήμος Πάτρας θα αναλάμβαναν το ρόλο τους ως πολιτεία. Όταν ο Δήμαρχος της Πάτρας στα εγκαίνια του RE-culture 1, δεσμεύτηκε ότι το RE-culture θα θεσμοθετηθεί, νιώσαμε ότι θα είχαμε την ελάχιστη έστω βοήθεια να υλοποιήσουμε το RE-culture 2. Τα λόγια δυστυχώς κούφια και οι πολιτικοί μακριά από κάθε καινοτόμο σκέψη ουσιαστικής πολιτισμικής ανάπτυξης της πόλης. Εδώ και πολλά χρόνια στην ευρύτερη περιοχή η πολιτική γίνεται με όρους ιδιοτέλειας και γι' αυτό είμαστε υπεύθυνοι όλοι.
Ουσιαστικά αυτοί που χρηματοδότησαν και βοήθησαν στην πραγμάτωση του RE-culture 2 ήταν το εμπορικό επιμελητήριο Αχαΐας και πολλοί ιδιώτες της πόλης.
Επίσης ιδρύματα, πρεσβείες και Υπουργεία Πολιτισμού και Εξωτερικών εξασφάλισαν τη συμμετοχή των ξένων αποστολών στη χώρα μας φέρνοντας στην τοπική κοινωνία αρκετά έσοδα.

Καταλαβαίνετε και εσείς, μιας και ζήσατε από κοντά το μέγεθος και την ποιότητα του RE-culture 2, ότι αυτό που κατάφεραν οι άνθρωποι της Art in Progress, χωρίς υπερβολή, είναι ένα μικρό θαύμα.

 

Εκτός από εκθέσεις ποιές είναι άλλες είναι οι δράσεις στο πλαίσιο του φεστιβάλ Re-culture 2;

Το φετινό, όπως και το περσινό RE-culture, έχει δώσει μεγάλη βαρύτητα στα εκπαιδευτικά προγράμματα. Πιστεύουμε στη δουλειά με τα παιδιά και τους νέους.
Θα γίνουν επίσης εκπαιδευτικά προγράμματα art therapy για κοινωνικά ευπαθείς ομάδες, ξεναγήσεις σε σχολεία και μεγάλους καθώς και ρητορικά projects με μαθητές.

 

Ποιά είναι τα σχέδια και οι επόμενοι στόχοι σας;

Μόνο δουλειά.

 

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ