Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο Facebook Twitter
Ingres, Η μεγάλη οδαλίσκη (λεπτομέρεια)

Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο

10

Χαρέμια, πεποικιλμένες κάμαρες στο ημίφως, φίδια, μαϊμούδες, λευκά γυμνά σώματα, ναργιλέδες και κυρίως φοίνικες, αμέτρητοι φοίνικες, είναι μερικές από τις εικόνες στις οποίες έχει συνηθίσει το ευρύ κοινό να ταυτίζει με τον αραβικό πολιτισμό. Κι όμως, ένα Δυτικό καλλιτεχνικό κίνημα του 19ου αιώνα είναι υπεύθυνο για την εδραίωση αυτής της εικονογραφίας στη συνείδηση του μεγάλου κοινού. Ο Οριενταλισμός.


Το καλλιτεχνικό κίνημα του Οριενταλισμού που έφτασε στη κορύφωσή του τον 19ο αιώνα, κατά την πτώση της οθωμανικής αυτοκρατορίας και την άνοδο της βρετανικής και της γαλλικής αποικιοκρατίας στον αραβικό κόσμο, έφερε στο προσκήνιο της δυτικής πολιτισμικής φαντασίας τη γη που βρισκόταν ανάμεσα στη Μεσόγειο θάλασσα και την Ελλάδα. Το εμπόριο, τα ταξίδια και οι επιδρομές των Αράβων αποτυπώθηκαν σε αριστουργήματα που δημιούργησαν ζωγράφοι όπως ο Ντελακρουά, ο Ζαν Λεόν Ζερόμ και ο Τζον Φρέντερικ Λιούις.

Τα έργα τους συνεχίζουν να εκτίθενται σε μουσεία και γκαλερί ανά τον κόσμο, όμως σύμφωνα με μια έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο (που διήρκησε μέχρι τις 20 Ιανουαρίου 2020), δεν υπάρχει αντικειμενικότητα στην απόδοση του αραβικού πολιτισμού που εικονίζουν. Η επιμονή τους να παρουσιάζουν την ευρύτερη Αραβία ως μια παραμυθένια χώρα με λωτούς, μυρωμένους κήπους και λαγγεμένες νύχτες καλλιέργησε στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ μια εξωραϊσμένη εικόνα για τη ζωή εκεί― εικόνα που επικράτησε για αιώνες.

 

ETΣΙ ΤΗΝ ΠΕΡΝΑΝΕ ΟΛΟΙ ΟΙ ΠΑΣΑΔΕΣ ΣΤΟ ΝΤΟΥΝΙΑ: Η πρώτη αυθεντική εκτέλεση ενός πασίγνωστου ελληνικού λαϊκού τραγουδιού

________________________________________________________

Οι Άραβες συχνά συνδέονται με τις καμήλες, την τρομοκρατία, τις γαμψές μύτες και την δωροδοκία ― είναι αυτοί που έχοντας έναν αμύθητο πλούτο που δεν τους αξίζει, αποτελούν κίνδυνο για τον πολιτισμό. Αντιθέτως, ο Δυτικός άνθρωπος, αν και αριθμητικά ανήκει σε μια μειονότητα, αξίζει όλα τα πλούτη και τους πόρους της γής. Γιατί; Επειδή, σε αντίθεση με τον Άραβα, είναι ένα πραγματικό ανθρώπινο ον.


Μάλιστα, αυτό το κύμα του εξιδανικευμένου πόθου της Ανατολής, δεν επηρέασε μόνο τους ζωγράφους και την λογοτεχνία, αλλά έφτασε μέχρι τα λαϊκά τραγούδια, τα περιοδικά του συρμού και τα λαϊκά θεάματα ― κινηματογραφικές ταινίες σε μισοπραγματικές μισοφανταστικές ανατολίτικες χώρες, ακόμα και τα δικά μας ρεμπέτικα τραγούδια, όπου η Ανατολή ήταν πάντα ένας τόπος αδιάκοπου γλεντιού και ηδονών.

«Είναι πάντοτε απαραίτητο να αντιμετωπίζουμε την Τέχνη με σοβαρότητα, ασχέτως πώς πραγματικά αισθανόμαστε για ένα έργο τέχνης» δηλώνει στο BBC η Elisabeth Fraser, καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου της Νότιας Φλόριντα. «Πολλά από τα έργα που περιλαμβάνονται σε αυτό που αποκαλούμε "οριενταλισμό" παρουσιάζουν στερεοτυπικές εικόνες οι οποίες χρειάζεται να αντιμετωπιστούν με σκεπτικισμό».

Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο Facebook Twitter
Gustav Bauernfeind , Η πύλη στο Μέγα Τέμενος των Ομεϋαδών στηΔαμασκό


Στην έκθεση συμπεριλαμβάνονται ψηφιδωτά, αγγεία, χαλιά και έπιπλα κυρίως του 19ου αιώνα, όταν ο οριενταλισμός είχε μεγάλη πέραση στην Ευρώπη. Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι η Ισλαμική τέχνη είχε εισβάλλει στην Ευρώπη, ασκώντας αυτομάτως μεγάλη γοητεία, πολύ πριν τον Οριενταλισμό― συγκεκριμένα, τον 15ο αιώνα, όταν άκμαζε το εμπόριο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας  και της ιρανικής δυναστείας των Σαφαβιδών. Τα μυθώδη ανάκτορα της Αλάμπρα στη Γρανάδα της Ισπανίας και τα ίχνη που άφησε στο πέρασμά του από τη Μάλτα και τη Σικελία το Χαλιφάτο των Ομεϋαδών τον 9ο και 11ο αιώνα, γοήτευσαν τους Ευρωπαίους πολύ.

Η επιρροή επιτάθηκε με το δέος που ανέκαθεν προκαλούσαν οι Άγιοι Τόποι και η Παλαιστίνη στους χριστιανούς, ως η κοιτίδα της πίστης τους. 

Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο Facebook Twitter
Θεόδωρου Ράλλη (1852-1909), Η ευνοούμενη του σουλτάνου

Ο όρος «Οριενταλισμός» εδραιώθηκε στη δημόσια συζήτηση μόλις το 1978,  όταν ο Αμερικανο-Παλαιστίνιος ακαδημαϊκός Έντουαρντ Σάιντ, δημοσίευσε μια μελέτη με ομώνυμο τίτλο, ισχυριζόμενος ότι μέσω της συμπεριφοράς αυτής η Δύση τοποθετεί το Ισλαμ στο ρόλο του Άλλου, μειώνοντάς το τελικά. Χαρακτηριστικά είχε δηλώσει: «Οι Άραβες συχνά συνδέονται με τις καμήλες, την τρομοκρατία, τις γαμψές μύτες και την δωροδοκία ― είναι αυτοί που έχοντας έναν αμύθητο πλούτο που δεν τους αξίζει, αποτελούν κίνδυνο για τον πολιτισμό. Αντιθέτως, ο Δυτικός άνθρωπος, αν και αριθμητικά ανήκει σε μια μειονότητα, αξίζει όλα τα πλούτη και τους πόρους της γής. Γιατί; Επειδή, σε αντίθεση με τον Άραβα, είναι ένα πραγματικό ανθρώπινο ον».


Η ανατολίτικη τέχνη για τον Σάιντ ήταν μέρος της πολιτισμικής παράδοσης που δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο, κάτι το οποίο είδε να επεκτείνεται σε μεγάλο βαθμό σήμερα. Αυτή η κατάσταση κάνει αρκετά περίπλοκη μια τέτοια έκθεση όπως αυτή του Βρετανικού μουσείου. Βασικός της στόχος είναι η διερεύνηση πώς τα αντικείμενα της Ισλαμικής τέχνης «μεταγράφηκαν» στο έργο των Δυτικών καλλιτεχνών, εστιάζοντας στο έργο και του Αυστριακού καλλιτέχνη Ρούντολφ Έρνστ, ο οποίος δέχθηκε έμπνευση από την αραβική Τέχνη της Ισπανίας, την Τουρκία και την Νότια Αφρική. Ο Έρνστ συνήθιζε να τραβά φωτογραφίες και να κρατάει σημειώσεις και σκίτσα έτσι ώστε να αναδημιουργεί ανάλογα ταμπλό βιβάν μετά στο στούντιο του.

Δεν ήταν ασυνήθιστο στο Οριενταλισμό να ερανίζονται από οπουδήποτε ό,τι στοιχεία βόλευαν, ασχέτως γεωγραφικής καταγωγής, προκειμένου να παραχθεί το επιθυμητό «ανατολίτικο» αποτέλεσμα. Άλλοι δεν χρειαζόντουσαν καν αφορμές. Ο Ιταλός καλλιτέχνης Cesare Dell'Acqua, κατέφευγε απλώς στην πλούσια φαντασία του την οποία διάνθιζε με μερικές εικόνες από βιβλία  εθνογραφίας. Για να μπει στο κλίμα της Ανατολής, ο Ρούντολφ Έρνστ φορούσε φέσι όταν ζωγράφιζε. Αυτό αρκούσε.

Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο Facebook Twitter
Ευγένιος Ντελακρουά, Γυναίκες του Αλγερίου, 1834.

Από όλες τις εικόνες της τέχνης του Οριενταλισμού, τα χαρέμια ήταν η ισχυρότερη. Τα είχε όλα. Λαγνεία, νωχελικές γυναίκες, μυστικοπάθεια και υποσχέσεις ηδονής στον Δυτικό ταξιδιώτη. Ο τρόπος που οι Δυτικοί ζωγράφιζαν τα χαρέμια μοιάζει με τον τρόπο με τον οποίο οι αποικιοκράτες εκθείαζαν τους πλουτοπαραγωγικούς πόρους της χώρας που μόλις κατέκτησαν. Κι εδώ διακρίνεται πάλι ο θρίαμβος των στερεοτύπων και της πολιτισμικής υπεροχής. Περιττό δε να πούμε, ότι όλες αυτές είναι εικόνες απολύτως φανταστικές. Κανένας Δυτικός δεν μπόρεσε ποτέ να εισβάλλει στα γυναικείο άβατο- εκτός ίσως από τον μικρό Βιζυηνό, στο «Μόνο της ζωής του ταξείδιον» 

Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο Facebook Twitter
Θεόδωρου Ράλλη (1852-1909), Ανατολίτισσα στο παράθυρο

Οι οδαλίσκες ήταν βέβαια ο ανθός του ηδονοβλεψία. Εύσαρκες, με γαλακτώδες δέρμα, ξαπλωμένες σε χαλιά και ντιβάνια, συνηθέστατα ολόγυμνες, ήταν ανεκτές στα σαλόνια παρά τον εξόφθαλμο αισθησιασμό τους επειδή ήταν αλλόφυλες.

Δεν είναι τυχαίο που ένα από τα γνωστότερα (και σημαντικότερα) έργα του Οριενταλισμού, το «Γυναίκες της Αλγερίας στο δωμάτιο τους»,  του Ντελακρουά, δεν απεικονίζει καν Αλγερινές. Όπως ήταν αναμενόμενο, δεν επιτράπηκε στον καλλιτέχνη να εισβάλλει στο γυναικείο άβατο, ωστόσο ένας Εβραίος έμπορος τον άφησε να ζωγραφίσει το χαρέμι του.

Οι οδαλίσκες ήταν βέβαια ο ανθός του ηδονοβλεψία. Εύσαρκες, με γαλακτώδες δέρμα, ξαπλωμένες σε χαλιά και ντιβάνια, συνηθέστατα ολόγυμνες, ήταν ανεκτές στα σαλόνια παρά τον εξόφθαλμο αισθησιασμό τους επειδή ήταν αλλόφυλες. Και τοποθετημένες σε φόντα πολυτελή που ουδεμία σχέση είχαν με Ανατολή. Και κάπως σαν αγγεία ηδονής. Ο Jean-Auguste-Dominique Ingres που ειδικευόταν στο είδος και τις απεικονιζε απαράμιλλα, ουδέποτε είχε επισκεφτεί την Ανατολή, πόσω μάλλον χαρέμι. 

Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο Facebook Twitter
Ζαν Ωγκύστ Ντομινίκ Ενγκρ, Το τουρκικό λουτρό, 1863.

Η εικόνα ενός ευσεβούς χριστιανού που αποθαυμάζει δίπλα στη γυναίκα του τον πίνακα μιας γυμνής Τουρκάλας στο χαμάμ ενώ στο βάθος ένα σμήνος ολόγυμνων γυναικών χορεύουν, αγγίζονται και ξαπλώνουν χωρίς ντροπή η μία πάνω στην άλλη, συνοψίζει το «πρόβλημα» του Οριενταλισμού.

Όπως ο Ιngres, έτσι κι ο ευσεβής χριστιανός γοητεύεται από την ελευθεριότητα και τον αισθησιασμό της Ανατολής. Υπάρχει, λοιπόν, ένας τόπος όπου όλα είναι χαλαρά, απολαυστικά και όλα επιτρέπονται. Ωστόσο η ηθική του δεν νοιώθει απειλημένη.  Διότι αυτός είναι είδος ανώτερο και οι ακολασίες συμβαίνουν σε χώρες ξωτικές κι ονειρεμένες, χώρες κυρίως φαντασιακές. 

Πειράζει που η Ανατολή είναι ένα πάτσγουρκ της φαντασίας και λίγη σχέση έχει με την πραγματικότητα; Όχι και τόσο. Αυτό, θα απασχολήσει λίγο αργότερα τις ειδεχθείς πρακτικές των αποικιοκρατών σε όλο το τόξο της Μεσογείου, μέχρι τις μακρυνές Ινδίες.

Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο Facebook Twitter
Ζαν Ωγκύστ Ντομινίκ Ενγκρ, Oδαλίσκη με σκλάβα, 1839.
Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο Facebook Twitter
Τζον Φρέντερικ Λιούις, Το Χαρέμι.
Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο Facebook Twitter
Ingres, Η μεγάλη οδαλίσκη.

Επιμέλεια: Πωλίν Κόκλα. Με στοιχεία από το BBC Culture.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 4.1.2020

Εικαστικά
10

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Η απροσδόκητη κατάκτησή της από τους Ισραηλινούς στον πόλεμο των έξι ημερών. Ο Νταγιάν, ο Σαρόν και ο Χουσέιν της Ιορδανίας. Η Ιντιφάντα, ο PLO και η συντριβή τους. Το Τείχος, το Ορος του Ναού και οι υπόγειες σήραγγες. Μια συναρπαστική σύνοψη της ιστορίας μιας εκρηκτικής πόλης από τον Σάιμον Σίμπαγκ Μοντεφιόρε.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ