Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά...

Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Jean-Leon Gerome: Harem Women Feeding Pigeons in a Courtyard
0

Ο Οριενταλισμός στην τέχνη αποτέλεσε ένα καλλιτεχνικό ρεύμα που άκμασε κατά το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα και συνέχισε την παρουσία του, με τα χαρακτηριστικά που τον καθιέρωσαν, μέχρι τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα. Παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον -η ολοένα και αυξανόμενη διεθνής βιβλιογραφία είναι αποκαλυπτική- ειδικά κατά τις τελευταίες δεκαετίες στη Δύση, δεδομένου ότι πολλά κράτη της Ανατολής έχουν αποκτήσει πλέον την ανεξαρτησία τους επιτρέποντας την πιο ανώδυνη πλέον μελέτη του αποικιοκρατικού παρελθόντος τους. Στη ζωγραφική, με την οποία συνδέθηκε περισσότερο ο όρος -καθώς και με την αρχιτεκτονική, τη μουσική και τη γλυπτική-, οι καλλιτέχνες που ενεπλάκησαν ήταν κυρίως Γάλλοι και Άγγλοι, και δευτερευόντως άλλες εθνικότητες, όπως Γερμανοί, Ιταλοί και Αμερικανοί.

Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Jean- Leon Gerome: A Harem


Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Jean- Leon Gerome : Amehs Playing Chess in a Café

Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Jean Leon Gerome : Egyptian Recruits Crossing the Desert


Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Jean-Leon Gerome: The Dance of the Almeh


Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Odalisque in Grisaille, ca. 1824–34Jean Auguste Dominique Ingres

   

Η Ανατολή, που ορίζεται δυτικά από τη βαλκανική χερσόνησο με κατεύθυνση, μέσω της Εγγύς Ανατολής, προς τα βάθη της Άπω Ανατολής και νότια από τη Β. Αφρική προς το κέντρο της μαύρης ηπείρου, αποτέλεσε τη γεωγραφική έκταση από όπου αντλήθηκαν τα θέματα των οριενταλιστών ζωγράφων. Άμεσα συνδεδεμένο με το κίνημα ήταν το ταξίδι, το οποίο, εκτός από την απαραίτητη παιδευτική του αξία, πραγματοποιούνταν πάντα με σκοπό την άντληση θεμάτων για έργα που θα γινόταν αποδεκτά και θα αγοράζονταν από το κοινό, το οποίο παρακολουθούσε τα δωμάτια και τις οργανωμένες περιοδικές εκθέσεις .

  

Η αναπαραγωγή μιας Ανατολής που εξαντλείται σε απεικονίσεις καθημερινών σκηνών νωχέλειας και ηδυπαθών οδαλισκών, προχωρά σταδιακά στον 19ο αιώνα στην ανάπτυξη μιας εικόνας πιο πραγματικής, που παρ 'όλη την αληθοφάνειά της δεν απαλλάσσεται από τις προβολές του Δυτικού πολιτισμού πάνω στο ελάχιστα γνωστό άλλο, το οποίο δρα όχι μόνο ως αποθεματικός χώρος των ενοχών ή νομιμοποιημένων σκέψεων του θεατή στη Δύση, αλλά και ως πηγή απόλαυσης, μέχρι το σημείο που να μη θίγει την τάξη πραγμάτων στη Δυτική κοινωνία. Κατά τον 18ο αιώνα ανιχνεύουμε έργα, λογοτεχνικά και ζωγραφικά, που έχουν ως θέμα τους την Ανατολή -χαρακτηριστική είναι η επήρεια του τουρκικού πολιτισμικού στοιχείου-, τα οποία όμως δεν είχαν την καθολικότητα που απέκτησαν τον 19ο αιώνα. Επιπρόσθετα, η θεωρία του Μαρξ, η μελέτη του υποσυνείδητου από τον πατέρα της ψυχανάλυσης, οι εθνογραφικές έρευνες και οι τεχνικές ανακαλύψεις είχαν απήχηση στη φαντασία του κοινού και επηρέασαν το βλέμμα των Ευρωπαίων για την Ανατολή.

Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Royal Tiger, 1829Eugène Delacroix


Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Chassériau, Théodore


Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Chassériau, Théodore | Dance of the Kerchiefs.


Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
The 1798 Egyptian Expedition Under the Command of Bonaparte, Léon Cogniet,


Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Death of Sardanapalus, Eugène Delacroix


Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Eugène Delacroix, The Women of Algiers


Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
Odalisque with Slave - Jean Auguste Dominique


Οδαλίσκες, χαρέμια, ταξίδια μακρινά... Facebook Twitter
The Turkish Bath - Jean Auguste Dominique Ingres,

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ