Πορτρέτο του Όσκαρ Ουάιλντ επιστρέφει στη Βρετανία μετά από έναν αιώνα

Πορτρέτο του Όσκαρ Ουάιλντ επιστρέφει στη Βρετανία μετά από έναν αιώνα Facebook Twitter
Ο σπουδαίος διανοητής και δραματουργός Όσκαρ Ουάιλντ υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της φωτογραφικής τέχνης και εκτιμούσε απερίγραπτα, αυτά τα φωτογραφικά πορτρέτα.
0

Η εισβολή της φωτογραφίας στα σπίτια των αστικών κοινωνικών, κάπου στα μισά του 19ου αιώνα έδωσε την ευκαιρία σε πολλές αστικές οικογένειες -που δεν είχαν την ευχέρεια να πληρώνουν αδρά ζωγράφους και γλύπτες για τα πορτρέτα των μελών τους- να απαθανατίζουν πρόσωπα και στιγμές.

Να δημιουργούν οικογενειακές κάρτες -άλλη αστική παράδοση- για να εύχονται σε φίλους και οικείους. Ο σπουδαίος διανοητής και δραματουργός Όσκαρ Ουάιλντ υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της φωτογραφικής τέχνης και εκτιμούσε απερίγραπτα, αυτά τα φωτογραφικά πορτρέτα: σε ουκ ολίγα έχει αποτυπωθεί η ζωντάνια του προσώπου του, το σπινθηροβόλο βλέμμα και το υπέροχο στιλ του δανδή, που με κάθε τρόπο και σε κάθε του εμφάνιση στα λογοτεχνικά σαλόνια υποστήριζε. 

Κάποια από αυτά τα πορτρέτα έφεραν την υπογραφή του διάσημου Νεοϋορκέζου φωτογράφου Napoleon Sarony. Ο λόγος για πιστές απεικονίσεις του άντρα που υπήρξε ο συγγραφέας, ο οποίος αγαπούσε εξίσου τη φωτογραφία και τη ζωγραφική και όσο συχνά επιδίωκε να φωτογραφίζεται, άλλο τόσο επιδίωκε την επαφή του με ζωγράφους, τα έργα των οποίων θύμιζαν φωτογραφίες.

Μετά τον θάνατο του, ο πίνακας βρέθηκε στα χέρια του νόμιμου εκτελεστή της διαθήκης του, πρώην εραστή και πιστού του, Ρόμπερτ Ρος. Στη διάθεση του ιδίου είχαν βρεθεί άπειρα χειρόγραφα και ημερολογιακές σημειώσεις του συγγραφέα, έργα τέχνης που αγαπούσε, μεταξύ των οποίων και αυτή η ολόσωμη απεικόνιση του Ουάιλντ.

Εκείνη την περίοδο είναι που ο Ουάιλντ παραγγέλνει έναν ολόσωμο πίνακα του, σε φυσικό μέγεθος στον Αμερικανό ζωγράφο, Robert Goodloe Harper Pennington. Στον συγκεκριμένο πίνακα, ο Ουάιλντ ποζάρει σε όλη την ακμή του, ακριβώς στην ίδια στάση που ο Anthony van Dyck το 1635 είχε φιλοτεχνήσει τον Κάρολο Α'. Στέκεται με φινέτσα, κρατώντας με το ένα χέρι το μπαστούνι του και το άλλο τα γάντια του. Ο Pennington είχε χαρίσει αυτόν τον πίνακα στον συγγραφέα και τη μέλλουσα τότε σύζυγο του, Κόνστανς, ως γαμήλιο δώρο. Ήταν ένα έργο που ο Ουάιλντ λάτρεψε, ενώ το είχε τοποθετήσει ακριβώς πάνω από το τζάκι της οικίας του στο Λονδίνο. 

Πορτρέτο του Όσκαρ Ουάιλντ επιστρέφει στη Βρετανία μετά από έναν αιώνα Facebook Twitter
Το πορτρέτο του Όσκαρ Oυάιλντ από τον Robert Goodloe Harper Pennington, 1884

Το 1890, δηλαδή μερικά χρόνια αργότερα είχε δημοσιεύσει το εμβληματικό μυθιστόρημα του, Το Πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι, και στα όσα γράφει εκεί, φαίνεται πόσο τον επηρέασε το να ποζάρει για τον Pennington, πόσο διαμόρφωσε τους χαρακτήρες του βιβλίου του -τον ζωγράφο Μπάζιλ Χόλγουορντ και τον νεαρό Ντόριαν- αυτή η επαφή.  Το πορτρέτο θα μείνει για χρόνια πάνω από το τζάκι του Ουάιλντ, μέχρι που θα ξεσπάσει το σκάνδαλο που τελικώς στοίχισε τα πάντα στον ταλαντούχο Ιρλανδό: τη φήμη, την καριέρα, την περιουσία, την ίδια του τη ζωή. 

Ο πίνακας πωλήθηκε από τον ίδιο τον Ουάιλντ σε ένα ζευγάρι φίλων του, τον Έρνεστ και την Άντα Λέβερσον και όταν κάπως διευθετήθηκαν οι περιπέτειες του με τον Νόμο και εξέτισε την -περί σοδομίας- ποινή του στις φυλακές του Ρέντινγκ, το ζευγάρι του τον επέστρεψε. Μπορεί πια να μην είχε, όπως έλεγε το σπουδαίο σπίτι για να φιλοξενήσει το έργο που τον έδειχνε νέο και σε όλο το σφρίγος της νιότης του, ωστόσο είχε σκοπό να τον φυλάξει στο μικρό δωμάτιο που νοίκιαζε τώρα πια στο Κένσινγκτον.

Μετά τον θάνατο του, ο πίνακας βρέθηκε στα χέρια του νόμιμου εκτελεστή της διαθήκης του, πρώην εραστή και πιστού του, Ρόμπερτ Ρος. Στη διάθεση του ιδίου είχαν βρεθεί άπειρα χειρόγραφα και ημερολογιακές σημειώσεις του συγγραφέα, έργα τέχνης που αγαπούσε, μεταξύ των οποίων και αυτή η ολόσωμη απεικόνιση του Ουάιλντ. Ο πίνακας πωλήθηκε το 1928, 9 χρόνια μετά και τον θάνατο του Ρος, με αγοραστή τον Αμερικανό συλλέκτη William Andrews Clark. Ο συγκεκριμένος θεωρείται ότι έχει μία από τις μεγαλύτερες συλλογές με αντικείμενα που αφορούν τον Όσκαρ Ουάιλντ στον κόσμο.

Όσο για τον πίνακα; Για πρώτη φορά μετά από έναν αιώνα θα επιστρέψει στο Ηνωμένο Βασίλειο και στο Μουσείο Τέιτ στο πλαίσιο της πρώτης queer έκθεσης που γίνεται ποτέ στη χώρα. Αυτή θα είναι και η πρώτη φορά, που ο πίνακας που του ενέπνευσε ένα από τα πιο διάσημα μυθιστορήματα του θα εκτεθεί στο ευρύ κοινό, ενδεχομένως δίπλα από αντικείμενα που είχε μαζί του στο κελί, κατά τη διάρκεια της τιμωρητικής φυλάκισης του... 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ