Περίτεχνα εργαλεία ξυλογλυπτικής σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Τα περίτεχνα εργαλεία ξυλογλυπτικής και η συναρπαστική ιστορία τους Facebook Twitter
Δημήτρης Χαρισιάδης, Σαρακατσάνα γνέστρα. Φωτογραφία από τον Ζυγό Καβάλας, 1950. Φωτογραφικά Αρχεία Μουσείου Μπενάκη
0

ΓΥΝΑΙΚΕΙΕΣ ΜΟΡΦΕΣ, πουλιά και ρόδακες, άνθη και φίδια, εξαίσια πουλιά και απεικονίσεις της Παναγίας, λαϊκές «Πιετά» και κορίτσια που αναδύονται από δράκους.

Αυτός είναι ο συναρπαστικός κόσμος της διακόσμησης ξύλινων εργαλείων, κυρίως λειτουργικών αντικειμένων για καθημερινή χρήση και η «φανταστική» γλώσσα αυτής της διακόσμησης έρχεται στο προσκήνιο για να αποκωδικοποιήσει στοιχεία της κατασκευής, της ιστορίας και της χρήσης τους μέσα από την έκθεση «Τα εργαλεία αφηγούνται. Η λησμονημένη ιστορία των ξυλόγλυπτων υφαντικών εργαλείων», που διοργανώνει το Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού από τις 17 Μάϊου έως τις 3 Σεπτεμβρίου 2023.

Στην έκθεση θα συναντήσουμε μεγάλο αριθμό παραδοσιακών ξυλόγλυπτων εργαλείων, περισσότερα από 400 αντικείμενα που σχετίζονται με την κλώση, τη ραπτική, το πλέξιμο, το κέντημα και διάφορες υφαντικές τεχνικές μικρής κλίμακας, καθώς και ένα σύνολο εργαλείων ποιμενικής ξυλογλυπτικής και εργαλεία από τα τέλη του 19ου αιώνα έως περίπου το 1950.

Τα αντικείμενα που παρουσιάζονται, λειτουργικά κυρίως, φέρουν την πατίνα του χρόνου, σημάδια φθοράς που λένε με αυτό τον τρόπο την ιστορία τους, ότι ήταν μόνιμοι σύντροφοι της νοικοκυράς. Ωστόσο, αν και μιλούν για έναν γυναικείο κόσμο, οι κατασκευαστές τους ήταν άνδρες. Όπως μου εξηγούν οι επιμελήτριες της έκθεσης Flavia Nessi Γιαζιτζόγλου και Τίνα Βασιλακοπούλου, στην έκθεση θα συναντήσουμε μεγάλο αριθμό παραδοσιακών ξυλόγλυπτων εργαλείων, περισσότερα από 400 αντικείμενα που σχετίζονται με την κλώση, τη ραπτική, το πλέξιμο, το κέντημα και διάφορες υφαντικές τεχνικές μικρής κλίμακας, καθώς και ένα σύνολο εργαλείων ποιμενικής ξυλογλυπτικής και εργαλεία από τα τέλη του 19ου αιώνα έως περίπου το 1950. Τα αντικείμενα προέρχονται από σημαντικές ιδιωτικές αλλά και μουσειακές συλλογές που βρίσκονται σε όλη την Ελλάδα.

Τα περίτεχνα εργαλεία ξυλογλυπτικής και η συναρπαστική ιστορία τους Facebook Twitter
Ξυλόγλυπτo σκέλος σαρακατσάνικης «ρόκας-σταυρούτσικο» με πυρογραφική. Κεντρική Ελλάδα, μέσα 20ού αιώνα. Ιδιωτική Συλλογή.

«Το πρώτο μέρος της έκθεσης είναι αφιερωμένο σε εργαλεία κλώσης, όπως είναι οι ρόκες, τα σφονδύλια και τα αδράχτια, οι πρόγονοι των οποίων μάς έρχονται από τα βάθη των αιώνων. Στη Βόρεια Ελλάδα τον 19ο και τον 20ό αιώνα οι ποιμενικές ρόκες ήταν από τα ομορφότερα δείγματα ξυλόγλυπτων εργαλείων, όπως οι ρόκες οι σαρακατσάνικες, κατασκευασμένες από βοσκούς» λέει η κ. Nessi.

Το δεύτερο μέρος της έκθεσης είναι αφιερωμένο σε μια σειρά από μικρότερα, πιο πρόσφατα ξυλόγλυπτα εργαλεία, τα οποία έγιναν γνωστά στην Ελλάδα στα τέλη του 19ου αιώνα, με την υιοθέτηση νέων τεχνικών πλεξίματος και κεντήματος προερχόμενων από την Ευρώπη. Τα αντικείμενα αυτά, που έγιναν γνωστά με την ονομασία «καλτσοβελόνες», αποτελούν ουσιαστικά τη μεγάλη αποκάλυψη της έκθεσης. Οι δυο επιμελήτριες έκαναν μια μεγάλη έρευνα σχετικά με τις καλτσοβελόνες, τις οποίες προτιμούν να αποκαλούν «πολυεργαλεία», και τη χρήση τους.

«Προσπαθήσαμε να καταλάβουμε γιατί τόσο όμορφα σκαλισμένα εργαλεία προορίζονταν για μία μόνο χρήση όταν ήταν τόσο διαφορετικά μεταξύ τους», λένε και έτσι ξεκίνησαν την έρευνα. Με τη βοήθεια της αρχαιολογίας και της εθνογραφίας αλλά και ψάχνοντας σημερινά εργαλεία, προσπάθησαν να καταλάβουν τις χρήσεις τους. Μπορεί να τις αποκαλούμε ακόμα και σήμερα «καλτσοβελόνες», αλλά στην εποχή τους δεν προορίζονταν μόνο για την κυκλική πλέξη κάλτσας. Χρησιμοποιούνταν από τις Ελληνίδες προκειμένου να βοηθηθούν στη δημιουργία εργοχείρων με διάφορες τεχνικές που θα δούμε και στην έκθεση.

«Ένα μεγάλο μέρος αυτών των περίτεχνων εργαλείων, αλλά και άλλα πιο απλά και χωρίς μεγάλο ξυλόγλυπτο πλούτο, παράχθηκε στις φυλακές, στα εργαστήρια που υπήρχαν εκεί με σκοπό τη διάθεσή τους στο εμπόριο. Ονομάζονταν και "φυλακίσια" και δεν είναι τυχαίο ότι η έκθεση ανοίγει με μια σπάνια σκηνή διακίνησης αυτού του εμπορικού αντικειμένου, με μια φωτογραφία του Φρεντ Μπουασονά από τις φυλακές του Παλαμηδίου, στην οποία απεικονίζεται ο τρόπος με τον οποίο οι κρατούμενοι περνούσαν αυτά τα εργαλεία σε ξύλινες σκάφες και με ένα σύστημα –που φαίνεται στη φωτογραφία– τα ανέβαζαν για να τα διαλέξουν οι αγοραστές. Δεν υπάρχουν γραπτές μαρτυρίες για αυτή την ιστορία, αλλά έχουμε κάποιες μαρτυρίες από την Κέρκυρα, όπου διάφοροι γυρολόγοι πουλούσαν αντίστοιχα αντικείμενα».

Τα περίτεχνα εργαλεία ξυλογλυπτικής και η συναρπαστική ιστορία τους Facebook Twitter
Ξυλόγλυπτο πολυεργαλείο σε χρήση: το λείο, αμβλύ κάτω μέρος είναι μεζούρα για δίχτυ, που επιτρέπει τη δημιουργία ομοιόμορφων θηλιών.

Ο Ανδρέας Καρκαβίτσας αναφέρει ότι υπήρχε εμπόριο, όπως έχουμε και κάποια τραγούδια από τη Θράκη που λένε ότι οι μοναχοί πήγαν στο παζάρι και πουλούσαν ρόκες. Εκτός από τις φυλακές, την αγορά τροφοδοτούσαν μικρά ξυλογλυπτικά εργαστήρια, πολλά από αυτά με έδρα τη Βόρεια Ελλάδα, και οι μοναχοί. Τα μοναστήρια είχαν σπουδαία εργαστήρια ξυλογλυπτικής τέχνης, άλλωστε έχουμε μεγάλη παράδοση από εκκλησιαστικούς ξυλογλύπτες που φιλοτεχνούσαν εργαλεία πολύ υψηλής ποιότητας. «Η έρευνα μάς έδωσε τη δυνατότητα να τα ομαδοποιήσουμε σε διαφορετικές τυπολογικές ομάδες, αποκαλύπτοντας την ποικιλομορφία της χρήσης τους» λέει η κ. Βασιλακοπούλου.

Το 2005 το Μουσείο Μπενάκη φιλοξένησε μια έκθεση αφιερωμένη στη Συλλογή Nessi του Λουγκάνο, η οποία συγκεντρώθηκε από τον αρχιτέκτονα Luigi Nessi, πατέρα της μιας εκ των επιμελητριών, η οποία περιλάμβανε πάνω από 12.000 αντικείμενα, όπως εργαλεία διαφόρων εποχών και επαγγελμάτων από όλη την Ευρώπη. Σε μια βόλτα τους σε ένα παλαιοπωλείο της Πλάκας βρήκαν τις ξύλινες καλτσοβελόνες και αναρωτήθηκαν σε τι μπορεί να χρησίμευαν.

Τα εργαλεία αυτά δεν έμοιαζαν καθόλου με όσα ήξερε ο σημαντικός αυτός συλλέκτης, ο οποίος ήθελε να διασώσει την ιστορία τεχνών και παραδόσεων που χάνονται λόγω της βιομηχανικής ανάπτυξης. Τα ξύλινα αντικείμενα της έκθεσης στο Μουσείο Μπενάκη αφηγούνται και τη διπλή φύση του εργαλείου: ως σύνεργου αλλά́ και προϊόντος δουλειάς, δημιουργήματος αλλά́ και μέσου δημιουργίας, υποκειμένου των τεχνών αλλά́ και αντικειμένου τέχνης.

«Παράλληλα, αναζητήσαμε αντίστοιχα σύγχρονα εργαλεία, που έχουν παρόμοια χρήση με αυτά που βρήκαμε. Έχουμε συμπεριλάβει μερικά από αυτά στην έκθεση, προσφέροντας με αυτόν τον τρόπο στο κοινό την ευκαιρία να τα δοκιμάσει και να συμμετάσχει ενεργά στις ερευνητικές μας προσπάθειες» λέει η κ. Nessi και μας αφηγείται την πορεία του νήματος μέσα από απροσδόκητες τεχνικές, από πλεκτική κορδέλας, πλεκτική με τα δάκτυλα, μέχρι και ύφανση με κάρτες και κομποδετική. Το σύνολο αυτών των εργόχειρων δημιουργούνταν στο σπίτι χάρη στη χρήση αυτών των μοναδικών εξαρτημάτων. Είναι ακριβώς η απλότητα των επαναλαμβανόμενων κινήσεων της γυναικείας εργασίας που ρίχνει νέο φως στον πλούτο και την πολύπλοκη λειτουργία αυτών των υπέροχα σκαλισμένων στο χέρι πολυεργαλείων».

Τα «καλτσόξυλα» και οι τεχνικές αυτές υπήρξαν «θύματα» του εκσυγχρονισμού της κλωστοϋφαντουργίας και γενικότερα του εκμοντερνισμού, ο οποίος επέτρεψε στις γυναίκες να απελευθερωθούν από πολλές οικιακές ασχολίες που αποτελούσαν στερεότυπη καθημερινή εργασία τους για αιώνες.

Τα περίτεχνα εργαλεία ξυλογλυπτικής και η συναρπαστική ιστορία τους Facebook Twitter
Ξυλόγλυπτα πολυεργαλεία, προϊόντα φυλακής, με μορφή γυναίκας (ή γοργόνας) που κρατά άγκυρα και κάθεται πάνω από δράκο/ψάρι (ή καταβροχθίζεται από ψάρι), πρώτο μισό 20ού αι. Ιδιωτική συλλογή και Μουσείο Μπενάκη (στο κέντρο).

«Προσπαθήσαμε να αποτίσουμε φόρο τιμής σε αυτούς τους τελευταίους μάρτυρες ενός λαϊκού υλικού πολιτισμού ο οποίος έχει σχεδόν εξαφανιστεί από τη μνήμη» λένε οι επιμελήτριες, που με υπερηφάνεια κατάφεραν να φέρουν από τη Μασσαλία ένα κομμάτι της συλλογής της Αγγελικής Χατζημιχάλη το οποίο ταξιδεύει για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Ένα άλλο πολύ ενδιαφέρον σημείο της έκθεσης, τεκμήριο που συνδέεται με την κοινωνική ζωή της εποχής, είναι πως οι ρόκες, που ήταν προσωπικά εργαλεία της κάθε γυναίκας, προσφέρονταν και ως δώρα γάμου με εγχάρακτες ευχές και το όνομα της νύφης.

«Η έκθεση», σημειώνουν, «μας θυμίζει την ξεχασμένη χειροτεχνία και εκείνο που προσπαθήσαμε να δείξουμε είναι ότι η χειροτεχνία δεν είναι τόσο ξεχασμένη όσο νομίζουμε τελικά και να στείλουμε ένα μήνυμα αισιοδοξίας. Μπορει τα συγκεκριμένα εργαλεία να μη χρησιμοποιούνται πια και να έχουν χαθεί από την καθημερινότητα της γυναίκας, αλλά υπάρχει ένα ενδιαφέρον για τη χειροτεχνία και μάλιστα τα τελευταία χρόνια έχει αναζωπυρωθεί».

Τα περίτεχνα εργαλεία ξυλογλυπτικής και η συναρπαστική ιστορία τους Facebook Twitter
Τζούντιθ Άλλεν-Ευσταθίου, Κυανό (2023). Κυανοτυπία από χαρτί σε ίνες μουριάς με σχέδια από σαρακατσάνικες ρόκες ξεπατικωμένα με μολύβι.

Έτσι, αποφάσισαν να καλέσουν σύγχρονους καλλιτέχνες για να παρουσιάσουν τη δουλειά τους σε συνομιλία με την έκθεση, καλλιτέχνες της textile art, με έργα που σχετίζονται με το πλέξιμο, το ράψιμο, την υφαντική. Οι καλλιτέχνες που παίρνουν μέρος στην έκθεση είναι οι ΑΦΗ Collective: Judith Allen-Ευσταθίου, Inger Carlsson, Μαρία Γρηγορίου, Δέσποινα Πανταζοπούλου, Γιάννης Παπαδόπουλος, Εύα Χειλαδάκη, Αγγελική Γιαννακίδου (ιδρύτρια & πρόεδρος Εθνολογικού Μουσείου Θράκης), Γεωργία Γκρεμούτη (textile artist), Δέσποινα Καραχάλιου (τεχνήτρια κομποδετικής), Μάρω Κορνηλάκη (σχεδιάστρια κοσμημάτων), Μελισσάνθη Σπέη (fashion artist & ερευνήτρια).

Τα αντικείμενα προέρχονται από τις συλλογές των: Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, Κέντρο Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών - Μουσειακή Συλλογή Λαογραφικών Αντικειμένων, Λαογραφικό Μουσείο Διδυμοτείχου, Λαογραφικό Μουσείο και Αρχείο Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Μουσείο Ελληνικής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελική Χατζημιχάλη», Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού, ΜΝΕΠ Αθήνα, Musée des Civilisations de l’Europe et de la Méditerranée (MUCEM), Μασσαλία. Η έκθεση συνοδεύεται από πλούσιο φωτογραφικό υλικό της εποχής και από το βιβλίο: «Tales of Tools. The Untold Narrative of Wooden Handiwork Implements from Greece» της Flavia Nessi Γιαζιτζόγλου (εκδόσεις ΜΕΛΙΣΣΑ), το οποἰο θα λειτουργήσει και ως κατάλογος της έκθεσης.

Τα περίτεχνα εργαλεία ξυλογλυπτικής και η συναρπαστική ιστορία τους Facebook Twitter
Σαρακατσάνικες ρόκες, Ξηρόμερο Αιτωλοακαρνανίας, αρχές 20ού αι. Αριστερά: με δύο γυναικείες μορφές στο κάτω μέρος και εγχάραξη: Λαμπράκης… Ιδιωτική συλλογή. Δεξιά: με ελικοειδή περιγράμματα αντικριστών φιδιών και δύο γυναικείες μορφές που κρατούν κύπελλο στην κορυφή. Μουσείο Μπενάκη

Τα εγκαίνια της έκθεσης «Τα εργαλεία αφηγούνται: Η λησμονημένη ιστορία των ξυλόγλυπτων υφαντικών εργαλείων» θα πραγματοποιηθούν στις 16 Μαΐου στις 20:00.

Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, Κουμπάρη 1 & Βασ. Σοφίας, 106 74 Αθήνα

Διάρκεια έκθεσης: 17/5/2023 - 3/9/2023

Ώρες λειτουργίας: Κατά τις ημέρες & ώρες λειτουργίας του μουσείου

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ