Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του

Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του Facebook Twitter
Με αφορμή τα 100 χρόνια από το θάνατο του σπουδαίου Αυστριακού καλλιτέχνη και τις τιμητικές εκδηλωσεις που διοργανώνονται σε όλο τον κόσμο, επαναδιατυπώνονται ερωτήσεις σχετικά με τον καλλιτέχνη που αναφέρονται άμεσα στις κατηγορίες σεξουαλικής παρενόχλησης εναντίον του.
31

Μουσεία σε όλο τον κόσμο διοργανώνουν εκδηλώσεις για να τιμήσουν τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Egon Schiele (1890-1918, όμως, υπό το πρίσμα της συνεχιζόμενης προώθησης του κινήματος #metoo για τη σεξουαλική παρενόχληση, οι επιμελητές μουσείων και εκθέσεων για το έργο του επαναδιατυπώνουν ερωτήσεις σχετικά με τον αυστριακό καλλιτέχνη που αντιμετώπισε ποινική δίωξη το 1912.

Επρόκειτο για μια υπόθεση σεξουαλικής επίθεσης σε ανήλικο κορίτσι, που συγκλόνισε την κοινωνία της εποχής του καλλιτέχνη.


Το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης, το οποίο την προηγούμενη εβδομάδα εγκαινίασε μια έκθεση για το συνολικό έργο του Schiele, φρόντισε να προσθέσει στα έργα του μία σειρά από νέες ετικέτες που αναφέρονται άμεσα στις κατηγορίες εναντίον του.

 «Οι ετικέτες αναγνωρίζουν ότι ο Schiele αποτελεί μέρος της τρέχουσας συζήτησης για τη σεξουαλική παρενόχληση και καλά θα κάνουμε να το αντιμετωπίσουμε», εξήγησε η εκπρόσωπος του μουσείου. «Πρόκειται για μία ερμηνεία που δημιουργεί ένα περιβάλλον για τους επισκέπτες, συμπεριλαμβανομένων γεγονότων για τη ζωή του καλλιτέχνη και την υποδοχή των έργων του - τότε και τώρα», καταλήγει.

Ας σημειωθεί, ότι όταν ήταν 21 ετών, ο Schiele συνελήφθη για την απαγωγή και τον βιασμό ενός 13χρονου κοριτσιού. Αργότερα αθωώθηκε και για τις δύο κατηγορίες, αλλά πέρασε 24 ημέρες στη φυλακή και τελικά βρέθηκε ένοχος για «ανηθικότητα», επειδή το κορίτσι είχε δει κάποια από τα γυμνά έργα να κρέμονται στο στούντιό του.

Όσο για τις επικαιροποιημένες ετικέτες εμφανίζονται στην έκθεση "Klimt and Schiele: Drawn" (25 Φεβρουαρίου - 28 Μαΐου 2018), με έργα που προέρχονται από τις εκθέσεις του μουσείου Albertina της Βιέννης και μέσω αυτής της έκθεσης εξετάζεται το πώς οι δύο αυστριακοί καλλιτέχνες απεικόνισαν το ανθρώπινο σώμα.

Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του Facebook Twitter
Egon Schiele, Πορτρέτο Κοριτσιού (περ. 1907). Courtesy of the Albertina Museum, Βιέννη.

«Οι ετικέτες αναγνωρίζουν ότι ο Schiele αποτελεί μέρος της τρέχουσας συζήτησης για τη σεξουαλική παρενόχληση και καλά θα κάνουμε να το αντιμετωπίσουμε», εξήγησε η εκπρόσωπος του μουσείου. «Πρόκειται για μία ερμηνεία που δημιουργεί ένα περιβάλλον για τους επισκέπτες, συμπεριλαμβανομένων γεγονότων για τη ζωή του καλλιτέχνη και την υποδοχή των έργων του - τότε και τώρα», καταλήγει.

Στα κείμενα που συνοδεύουν τις νέες αυτές ετικέτες σημειώνεται ότι «πρόσφατα, ο Schiele έχει αναφερθεί στο πλαίσιο της σεξουαλικής κακομεταχείρισης από καλλιτέχνες. Το γεγονός αυτό προέρχεται εν μέρει από συγκεκριμένες κατηγορίες (που τελικά κατέπεσαν ως αβάσιμες), αλλά δεν παύουν να θεωρούνται οριακές συμπεριφορές, από κάποιον που κινήθηκε στα άκρα της κοινωνίας». Στο ίδιο επιτοίχιο κείμενο ο επισκέπτης της έκθεσης αντικρίζει τον τίτλο «Schiele: Τα υλικό του σκανδάλου».

Εν τω μεταξύ, το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη εξακολουθεί να εξετάζει το πώς θα μπορούσε να προσεγγίσει αυτό το θέμα σε μια προσεχή έκθεση.

Σημειώνεται ότι φέτος το καλοκαίρι το Met θα παρουσιάσει μία σπάνια συλλογή ερωτικών έργων τέχνης των Klimt, Schiele και Picasso -έναν ακόμη καλλιτέχνη που κατηγορείται για κακομεταχείριση γυναικών- στην έκθεση "Obsession: Nudes by Klimt, Schiele και Picasso από τη συλλογή Scofield Thayer" στο Met Breuer (3 Ιουλίου - 7 Οκτωβρίου 2018).

«Όπως και άλλα μουσεία, οι εκθέσεις και οι συλλογές του Met αντανακλούν τις σύγχρονες έρευνες και ερμηνείες σε μία σειρά από κοινωνικά φαινόμενα», δήλωσε η Sheena Wagstaff, πρόεδρος του Met και συνέχισε: «Αυτή η διεργασία παίρνει τη μορφή εκδόσεων και ετικετών σε αντικείμενα, πίνακες και έργα τέχνης».

Υπενθυμίζεται ότι τον Ιανουάριο, οι New York Times είχαν διερωτηθεί μέσα από ρεπορτάζ τους για το αν τα μουσεία πρέπει να μπουν στη διαδικασία να ενημερώνουν από εδώ και στο εξής τους επισκέπτες για το αν καλλιτέχνες που εμφανίζονται σε έκθεσή τους - συμπεριλαμβανομένου του Schiele και του Picasso - έχουν κατηγορηθεί για σεξουαλική παρενόχληση ή επίθεση.

Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του Facebook Twitter
Η καλλιτέχνις Emma Sulkowicz διαμαρτύρεται μπροστά από τις Δεσποινίδες της Αβινιόν του Πικάσο στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης. Φωτο: Sangsuk Sylvia Kang.

Η καλλιτέχνις Emma Sulkowicz τόλμησε να σταθεί σχεδόν γυμνή μπροστά από τις δουλειές του Picasso και του Chuck Close στα μουσεία της Νέας Υόρκης και σε μια διαμαρτυρία εμπνευσμένη από το συγκεκριμένο ρεπορτάζ των Times. Όπως είχε δηλώσει θα έκανε ακριβώς το ίδιο και μπροστά στα έργα του Schiele, αλλά δεν κατάφερε να βρει κανένα δικό του στη Νέα Υόρκη.

Καθώς τα μουσεία ευαισθητοποιούνται όλο και περισσότερο με αυτά τα ζητήματα και σε ό,τι αφορά την παρουσίαση έργων στις εκθέσεις τους, το σαφές είναι αυτό που διπλωματικά εξηγεί το Master Of Fine Arts: «Το έργο Τέχνης είναι εδώ για να μείνει».

Ενθαρρύνουμε τους επισκέπτες μας να βγάλουν τα δικά τους συμπεράσματα, αναγνωρίζοντας παράλληλα το φάσμα των απαντήσεων και των συναισθημάτων που μπορεί να επιφέρουν τα έργα του Schiele στις επόμενες γενιές καλλιτεχνών, δηλαδή ενσυναίσθηση, δυσφορία, έμπνευση».

 

Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του Facebook Twitter
Egon Schiele, Γυμνό με Πορτοκαλί Σάλι (1914). Courtesy of the Metropolitan Museum of Art, Νέα Υόρκη, κληροδότημα του Scofield Thayer, 1982.
Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του Facebook Twitter
Egon Schiele, Γυμνό Αυτοπορτρέτο (1910). Courtesy of the Albertina Museum, Βιέννη.

 

Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του Facebook Twitter
Egon Schiele, Κορίτσι (1918), δωρέα στο Met από τον Scofield Thayer. Courtesy of the Metropolitan Museum of Art.

 

Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του Facebook Twitter
Egon Schiele, Πορτρέτο της Adele Harms, κουνιάδας του καλλιτέχνη (1917). Courtesy of the Albertina Museum, Βιέννη.
Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του Facebook Twitter
Egon Schiele, Καθιστή Γυναίκα (1917), δωρέα στο Met από τον Scofield Thayer. Courtesy of the Metropolitan Museum of Art.

 

 

Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του Facebook Twitter
Egon Schiele, Ξαπλωμένο Γυμνό (1918), δωρέα στο Met από τον Scofield Thayer. Courtesy of the Metropolitan Museum of Art.

 

Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του Facebook Twitter
Pablo Picasso, Τρεις Λουόμενες Ξαπλωμένες στην Ακτή (1920), δωρέα στο Met από τον Scofield Thayer. Courtesy of the Metropolitan Museum of Art. © 2018 Estate of Pablo Picasso/Artists Rights Society (ARS), Νέα Υόρκη.

 

Με στοιχεία από το news.artnet.com

Εικαστικά
31

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ