Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter

Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα

0

Γνωστός για τους ερωτικούς του πίνακες και τις αγωνιώδεις αυτοπροσωπογραφίες του, ο Έγκον Σίλε παραμένει μέχρι και σήμερα μια αμφιλεγόμενη προσωπικότητα στην ιστορία της τέχνης. Ο Κλιμτ έγινε ένας από τους μεγαλύτερους υποστηρικτές του και μέντοράς του. Ο Κλιμτ βοήθησε τον Σίλε να εισαχθεί στην Wiener Werkstätte, καθώς ήταν απογοητευμένος από την αυστηρότητα της σχολής Καλών τεχνών της Βιέννης. Ηγετικό στέλεχος του ιμπρεσιονισμού έγραψε κάποτε στο ημερολόγιό του, όταν κατηγορήθηκε για πορνογραφία: "δεν αρνούμαι ότι έχω κάνει σχέδια και υδατογραφίες ερωτικής φύσης. Αλλά είναι πάντα έργα τέχνης».

Μερικές ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες για τη ζωή του:

  • Ο Σίλε ήταν ο νεότερος μαθητής που είχε εγγραφεί ποτέ στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βιέννης. Ήταν μόλις 16 ετών, όταν μπήκε στην Ακαδημία, την οποία εγκατέλειψε μετά από τρία χρόνια απογοητευμένος από τη συντηρητική διδασκαλία. Με πολλούς συμμαθητές του οργάνωσαν την Νέα Ομάδα Τέχνης. Ο Σίλε συναντήθηκε με τον κριτικό και συγγραφέα Arthur Roessler, ο οποίος στη συνέχεια τον σύστησε σε σημαντικούς συλλέκτες.
  • Η πρώτη του αγάπη ήταν καταδικασμένη, καθώς η Margarete Partonek, ένα κορίτσι της διπλανής πόρτας, κόρη ενός δάσκαλου, τον άφησε. Η Margarete κράτησε έξι από τις επιστολές του μέχρι τον θάνατό της. Σε μια επιστολή ο Σίλε αναφέρει ότι θα «έδινε το ένα χέρι για την τέχνη του» και «τα δυο του χέρια για την ομορφότερη κοπέλα».
  • Παρά το γεγονός ότι οι γυναίκες που απεικονίζει μοιάζουν αλλόκοτες, ο Σίλε λάτρευε τις γυναίκες, τα έργα του με αυτό τον τρόπο αντικατοπτρίζουν τη λατρεία του σε αυτές. Βάζει τη γυναίκα στο επίκεντρο της δημιουργίας του. Η σεξουαλική ενέργεια της γυναίκας τον εμπνέει να κάνει μερικά από τα καλύτερά του έργα. Δεν απεικονίζει τις γυναίκες σε λοξή στάση όπως άλλοι ζωγράφοι. Τα πόδια τους είναι ανοιχτά και βλέπουμε τα γεννητικά τους όργανα με ένα ένδοξο ροζ χρώμα.
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
House on a River (Old House I), 1915
  • Ο Σίλε συνελήφθη με την κατηγορία της απαγωγής και της αποπλάνησης ανηλίκου. Όταν συνάντησε την μούσα του Valerie (Wally) Neuzil, το 1911, μετακόμισαν στο Neulengbach, δυτικά της Βιέννης. Το στούντιό του έγινε τόπος συγκέντρωσης για τα παραβατικά παιδιά της πόλης και ο ίδιος κατηγορήθηκε ότι αποπλάνησε μια νεαρή κοπέλα. Πέρασε στη φυλακή 24 ημέρες και αφέθηκε ελεύθερος με μόνη κατηγορία να τον βαραίνει, αυτή εναντίον της ηθικής. Ο Σίλε είχε βαθιά ψυχολογικά τραύματα μετά από αυτή την περιπέτεια και παιδιά πολύ σπάνια εμφανίζονται στα έργα του.
  • Το πιο ακριβό έργο που πουλήθηκε ποτέ σε δημοπρασία είναι ένα τοπίο. Μια ελαιογραφία του 1914, που πουλήθηκε για 40.000.000 εκατομμύρια λίρες. Η πώληση έγινε στους Σόθμπις, στις 22 Ιουνίου, 2011.
  • Ο Σίλε επέλεξε να παντρευτεί την Ήντιθ Χαρμς επειδή ήταν κοινωνικά πιο αποδεκτή από την ερωμένη του Γουίλι, ένα μοντέλο και πρώην πόρνη. Πρότεινε την εξής συμβιβαστική λύση στην Γουόλι: να κάνουν διακοπές μαζί κάθε καλοκαίρι χωρίς την Ήντιθ. Η Γουόλι δε δέχτηκε και ο ένας δεν ξανάδε ποτέ τον άλλο. Ο Σίλε και η Ήντιθ παντρεύτηκαν το 1915. Τέσσερις ημέρες μετά τον γάμο του, ο Σίλε κατατάχθηκε στο στρατό.
  • Ο Σίλε κλήθηκε κατά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο να υπηρετήσει στην Πράγα. Οι στρατιωτικοί αναγνώρισαν το ταλέντο του και ήταν σε θέση να ασκεί την τέχνη του σε όλη αυτή την περίοδο. Έτσι μπόρεσε να συγκεντρωθεί στην καλλιτεχνική του καριέρα, ενώ υπάρχουν πολλά έργα από αυτή την περίοδο.
  • Ο Σίλε πέθανε στα 28 του χρόνια. Ήταν η εποχή που στην Ευρώπη είχε ξεσπάσει η ισπανική γρίπη που αφάνισε περίπου 20.000.000 του πληθυσμού της. Οι τοπικές εφημερίδες αναφέρουν ότι την εβδομάδα του θανάτου του Σίλε είχαν καταγραφεί στην Αυστρία 2.200 θάνατοι. Η σύζυγός του Ήντιθ, έγκυος 6 μηνών πέθανε στις 28 Οκτωβρίου. Την ακολούθησε τρεις μέρες αργότερα ο Σίλε. Στο διάστημα αυτών των τριών ημερών ζωγράφισε ορισμένα σχέδια της Ήντιθ που είναι και τα τελευταία του έργα.
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
Female Torso, Squatting, 1912
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
Long haired nude, bent over forward, jerk view, 1918
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
Reclining Female Nude, 1917
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
Reclining Woman with Blond Hair, 1914
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
Reclining Woman with Green Stockings (Adele Harms), 1917
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
Two Female Nudes, One Reclining, One Kneeling, 1912
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
Female Nude Lying on Her Stomach, 1917
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
Woman with Blue Stockings, 1912
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
Wally with a Red Blouse, 1913
Ο Έγκον Σίλε έζησε λίγο, αλλά έζησε δυνατά. Και δημιούργησε πλήθος από ερωτικά αριστουργήματα Facebook Twitter
Seated Woman in Violet Stockings, 1917

Το άρθρο δημοσιεύθηκε το 2015 από την Αργυρώ Μποζώνη

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ