Οι 10 εικαστικές εκθέσεις που αξίζουν το φθινόπωρο Facebook Twitter
Θεόκλητος Τριανταφυλλίδης, How To Everything, 2016

Οι 10 εικαστικές εκθέσεις που αξίζουν το φθινόπωρο

0

Tέο Τριανταφυλλίδης - «Pretzel Twist»

The Breeder

Με τον υπέροχο τίτλο το «στρίψιμο του πρέτζελ», που είναι εμπνευσμένος από το έργο του «Prometheus» (2017), στο οποίο ένα περιστέρι καταδιώκει ένα πρέτζελ για να το φάει και το πρέτζελ στρίβει και τουμπάρει για να γλιτώσει από τα τσιμπήματα του λαίμαργου πουλιού, ο καλλιτέχνης που γεννήθηκε το 1988 και είναι απόφοιτος της Σχολής Αρχιτεκτόνων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, με μεταπτυχιακές σπουδές Καλών Τεχνών στο UCLA, παρουσιάζει, στην πρώτη του ατομική έκθεση στην Αθήνα, μια σειρά από έργα προσομοίωσης (live simulation), εικονικής πραγματικότητας (virtual reality) και ψηφιακές εκτυπώσεις, τα οποία συχνά αναφέρονται στην παράδοση της νεκρής φύσης στη ζωγραφική και συνιστούν αυτοτελείς αφηγήσεις.

The Breeder, Ιάσονος 45, Αθήνα

Aπό 21/9 έως 21/10/2017

 

«Mike Kelley: Fortress of Solitude»

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Οι 10 εικαστικές εκθέσεις που αξίζουν το φθινόπωρο Facebook Twitter
Mike Kelley, Kissing Kidneys, 1989

Στη σύντομη ζωή του –από το 1954 μέχρι την αυτοκτονία του το 2012– ο Mike Kelley αναγνωρίστηκε ως ένας από τους καλλιτέχνες που επηρέασαν και αναδιαμόρφωσαν την τέχνη κατά το τελευταίο τέταρτο του 20ού αιώνα. Η δουλειά του απλώθηκε προς κάθε κατεύθυνση όσον αφορά το στυλ, τις τεχνικές, τα μέσα και τα υλικά παραγωγής και άγγιξε όλα τα ζητήματα που θέτει το τερατώδες εσώτερο εγώ. Ο Kelley γοητευόταν από τη διαρκή ικανότητά μας να συντηρούμε τον εαυτό μας, τρέφοντάς τον με επιβεβλημένες παραποιημένες αναμνήσεις από το παρελθόν μας. Έτσι, τα έργα του θα μπορούσαν να περιγραφούν και ως περίπλοκα ψυχοδράματα του εγώ, με κυρίαρχο θέμα την αναπόφευκτη και πάντα συναρπαστική πορεία προ την ολοκλήρωση της διαφθοράς της αθωότητας και της αγνότητάς του. Θα έλεγε κάποιος ότι όλα τους έχουν κάπου κρυμμένο το κοκαλάκι της νυχτερίδας κι έτσι είναι αδύνατον να μην τα αγαπά ο κόσμος. Η έκθεση είναι η νέα παραγωγή του οργανισμού ΝΕΟΝ και η πρώτη ατομική αναδρομική του καλλιτέχνη που παρουσιάζεται στην Ελλάδα. Θα περιλαμβάνει χαρακτηριστικά έργα από ολόκληρο το φάσμα της δουλειάς του και την επιμέλειά της έχει αναλάβει ο Douglas Fogle, ένας αξιοσημείωτος Αμερικανός συγγραφέας και επιμελητής στον χώρο των εικαστικών τεχνών.

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Νεοφύτου Δούκα 4, Κολωνάκι

Από 16/11/17 έως 25/2/18

 

Αφιέρωμα στον Τουλούζ-Λοτρέκ

Μουσείο Μπενάκη, Κτίριο οδού Πειραιώς

Η έκθεση αφίσας, που παρουσιάστηκε πριν από 16 χρόνια στο Παρίσι με αφορμή την επέτειο των 100 ετών από τον θάνατο του Ανρί ντε Τουλούζ-Λοτρέκ, η οποία έκτοτε κάνει τον γύρο του κόσμου με τεράστια επιτυχία, καταφθάνει στην Αθήνα. Εκατό σπουδαίοι γραφίστες απ' όλο τον κόσμο έχουν σχεδιάσει από μια αφίσα ως φόρο τιμής στον Γάλλο μετρ της ηδονιστικής απεικόνισης του κεφιού στη Μονμάρτη της Μπελ Επόκ. Μαζί τους θα εκτεθούν στην Αθήνα 16 αντίστοιχες αφίσες Ελλήνων συναδέλφων τους, καθώς και πέντε πρωτότυπες αφίσες του Τουλούζ-Λοτρέκ και μία του Πιερ Μπονάρ από τη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτζου. Το όλον πλαισιώνεται από έκθεση προσωπογραφιών του Τουλούζ-Λοτρέκ που φιλοτέχνησαν οι φοιτητές της Σχολής Βακαλό.

Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138

Aπό 25/9 έως 12/11/2017

Zhang Yexing

Γκαλερί Bernier/Eliades

Οι 10 εικαστικές εκθέσεις που αξίζουν το φθινόπωρο Facebook Twitter
Zhang Yexing

Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση στην Ευρώπη του Kινέζου καλλιτέχνη Zhang Yexing, ο οποίος γεννήθηκε το 1981 και θεωρείται από τους σημαντικότερους της γενιάς του. Στη ζωγραφική του απεικονίζονται αντικείμενα από το εργαστήριό του, σε συνθέσεις που τους αποδίδουν μια απλότητα και μια σκληρότητα, αλλά και τη δυναμική που διαμορφώνουν η μοναξιά και η επιθυμία για τον άλλο, όπως τις έχουμε δει να φιγουράρουν, ας πούμε, στις ταινίες του Wong Kar-Wai.

Γκαλερί Bernier/Eliades, Επταχάλκου 11, Θησείο

Aπό 28/9 έως 14/11/2017

Slavs and Tatars - «E-Z Chasm»

Kalfayan Galleries

Οι 10 εικαστικές εκθέσεις που αξίζουν το φθινόπωρο Facebook Twitter
Η έκθεση αυτή θα είναι η πρώτη τους στην Ελλάδα και θα περιλαμβάνει νέα έργα τους.

Οι Slavs and Tatars είναι μια εικαστική κολεκτίβα που ιδρύθηκε το 2006 και έχει τρεις βασικές δραστηριότητες: εκθέσεις, εκδόσεις βιβλίων και διαλέξεις. Αντικείμενό τους είναι η Ευρασία, η γεωγραφική περιοχή ανατολικά του (πρώην) Τείχους του Βερολίνου και δυτικά του Σινικού Τείχους. Η έκθεση αυτή θα είναι η πρώτη τους στην Ελλάδα και θα περιλαμβάνει νέα έργα τους, εμπνεόμενα από πρακτικές και φαινόμενα που συνδέονται με την πίστη και λίγο-πολύ ανιχνεύονται ως κοινά όλων των θρησκειών στο εύρος της περιοχής που μελετούν. Θα παρουσιάσουν επίσης έργα παλιότερης σειράς τους με τον τίτλο «ανάποδη Τζιχάντ», που φωτίζουν με απρόσμενο τρόπο τη σύνδεση της Γερμανίας με μουσουλμανικές περιοχές την περίοδο του Α' Παγκοσμίου Πολέμου.

Kalfayan Galleries, Χάριτος 11, Κολωνάκι

Aπό 28/9 έως 27/10/2017

Chrysanne Stathacos (και Hunter Reynolds) - «ΠΥΘΙΑ»

The Breeder

Οι 10 εικαστικές εκθέσεις που αξίζουν το φθινόπωρο Facebook Twitter
Stathacos, Rose Mirror

Για την πρώτη ατομική της έκθεση στην Αθήνα η ελληνικής καταγωγής Αμερικανίδα καλλιτέχνις δημιουργεί μια εγκατάσταση με πέταλα τριαντάφυλλων που κυκλώνουν γλυκά πολύχρωμους καθρέφτες και ένα μπρούντζινο ειδώλιο της Πυθίας, για να σχηματίσουν ένα πολύχρωμο μάνταλα, δηλαδή μια γεωμετρική μορφή συμβολικής απεικόνισης του σύμπαντος. Η εγκατάσταση και οι περφόρμανς που θα την πλαισιώσουν αναφέρονται στην πραγματικότητα των μεταβολών που επιφέρουν η ηλικία, η φθορά και η μοναξιά. Παράλληλα, θα προβάλλεται και βίντεο της περφόρμανς «The Banquet» που πραγματοποίησε η καλλιτέχνις σε συνεργασία με τον Hunter Reynolds το 1992.

The Breeder, Ιάσονος 45, Αθήνα

Aπό 21/9 έως 21/10/2017

Alfredo Romano - «Angelis suis mandavit de te»

Βυζαντινό Μουσείο

Οι 10 εικαστικές εκθέσεις που αξίζουν το φθινόπωρο Facebook Twitter
Alfredo Romano

Ο Alfredo Romano γεννήθηκε στις Συρακούσες της Σικελίας, όπου ζει και εργάζεται. Η έκθεσή του οργανώνεται από την Galleria Giorgio Persano-Torino και θα περιλαμβάνει έργα του από το τέλος της δεκαετίας του '80 μέχρι σήμερα, επιλεγμένα έτσι ώστε να δημιουργείται ένας διάλογος μεταξύ αυτών και των μόνιμων εκθεμάτων του μουσείου. «Το έργο μου είναι σαν μια λιτανεία, μια προσευχή που αμφιταλαντεύεται και διαρθρώνεται ανάμεσα στην αποκάλυψη (φως) και στην απόκρυψη (σκιά)» λέει ο καλλιτέχνης. Ο λατινικός τίτλος της έκθεσης σημαίνει, σε ελεύθερη απόδοση στα ελληνικά, «έχει διατάξει τους αγγέλους του να σε φροντίσουν» και είναι μάλλον πολύ ταιριαστός για μια δουλειά που παρουσιάζεται στον συγκεκριμένο χώρο και επικεντρώνει το ενδιαφέρον της στις αντιφάσεις ανάμεσα στη ζωή στη Magna Graecia και στη σημερινή εποχή.

Βυζαντινό Μουσείο, Βασ. Σοφίας 22, Αθήνα

Από 12/9 έως 12/11/2017

Ναταλία Μαντά «Ε.Σ.Α.Ε.Ι»

Αίθουσα Τέχνης Καππάτος

Οι 10 εικαστικές εκθέσεις που αξίζουν το φθινόπωρο Facebook Twitter
Ναταλία Μαντά

Ο τίτλος της έκθεσης είναι το ακρωνύμιο που προκύπτει από τις ονομασίες των πέντε εικαστικών εγκαταστάσεων που παρουσιάζονται, Επιστροφή, Σιωπή, Αγωνία, Επανάληψη, Ιnertia of the King, οι οποίες συνοψίζουν μια γλυπτική αναζήτηση και μελέτη του χώρου από την καλλιτέχνιδα την τελευταία πενταετία. Επίσης, ο τίτλος αυτός υποδηλώνει μια έρευνά της που δεν τελειώνει, καθώς το κυρίαρχο αίτημα είναι η διαρκής αναζήτηση των εννοιών της μεταμόρφωσης και του αόρατου. Η Ναταλία Μαντά είναι απόφοιτος της ΑΣΚΤ και αυτή είναι η πρώτη της ατομική έκθεση.

Αίθουσα Τέχνης Καππάτος, Αθηνάς 12, Μοναστηράκι

Από 5/10 μέχρι 25/11/2017

Μαρία Καραχρήστου - «Idiosyncratic fold»

Aίθουσα Tέχνης «ε κ φ ρ α σ η – γιαννα γραμματοπουλου»

Οι 10 εικαστικές εκθέσεις που αξίζουν το φθινόπωρο Facebook Twitter
Μαρία Παπαχρήστου, Spazio Grande

Με αφορμή τον Gilles Deleuze, που στο βιβλίο «Η πτύχωση», ο Leibniz και το μπαρόκ αντιλαμβάνεται τον κόσμο ως ένα σύμπαν άπειρων πτυχώσεων και επιφανειών που διπλώνονται και αναδιπλώνονται επ' άπειρον, η καλλιτέχνις διερευνά τη μορφή της πτύχωσης με τη ματιά κάποιου που αναζητά να την αντιληφθεί ως τόπο στον χώρο για να οδηγηθεί τελικά προς την ιδέα ότι η πανταχού παρούσα πτύχωση αποτελεί μια υπαρξιακή φαντασιακή κατασκευή. Τα έργα της Μαρίας Καραχρήστου, η οποία είναι αριστούχος της Σχολής Καλών Τεχνών της Φλωρεντίας, με μεταπτυχιακές σπουδές στον Αρχιτεκτονικό Σχεδιασμό στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, εντάσσονται στο φάσμα της ζωγραφικής αφαίρεσης.

Aίθουσα Tέχνης «ε κ φ ρ α σ η – γιαννα γραμματοπουλου», Βαλαωρίτου 9β, Αθήνα

Από 14/9 έως 7/10/2017

«ΧΡΗΜΑ. Σύμβολα απτά στην Αρχαία Ελλάδα»

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Οι 10 εικαστικές εκθέσεις που αξίζουν το φθινόπωρο Facebook Twitter
Χάλκινο αναθηματικό ειδώλιο γλαύκας, 5ος αι. π.Χ. © Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (φωτο. Ε. Μίαρη)

Το μουσείο διοργανώνει σε συνεργασία με τη Νομισματική Συλλογή της Alpha Bank αρχαία νομίσματα που προέρχονται από τα τέλη του 7ου αι. π.Χ μέχρι και την ρωμαϊκή περίοδο. Πρόκειται για μια αρχαιολογική έκθεση που πλαισιώνεται και από άλλα αρχαιολογικά ευρήματα πέραν των νομισμάτων. Ωστόσο, αναμένεται ότι θα έχει μεγάλο εικαστικό ενδιαφέρον, δεδομένων των αναφορών και των ερμηνειών των συμβόλων που φέρουν τα νομίσματα και της άμεσης και διαρκούς σύνδεσής τους με την ανθρώπινη καθημερινότητα και ύπαρξη.

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Νεοφύτου Δούκα 4, Κολωνάκι

Νοέμβριος 2017

 

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ