Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα Facebook Twitter
Η ΥΒΡΙΣ ΤΙΜΩΡΕΙΤΑΙ ΚΥΡΙΑ ΜΟΥ: “Ode on the Death of a Favourite Cat Drowned in a Tub of Goldfishes. Το έργο που αποδίδεται στον Martin Ferdinand Quadal δημοπρατήθηκε στις 27 Απριλίου στο Λονδίνο από τον οίκο Bonhams.

Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα

0

Μια γάτα που έπεσε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα το 1747 και πνίγηκε ενέπνευσε μια απίθανη σειρά έργων τέχνης τον 18ο αιώνα. Η Selima όπως ονομάζονταν το άτυχο αιλουροειδές ήταν η συντροφιά του ιστορικού τέχνης και συγγραφέα Horace Walpole, και όπως κάθε σωστός εκκεντρικός αριστοκράτης της εποχής του θα έκανε, ζήτησε από τον φίλο του και ποιητή Thomas Gray να αποτίσει φόρο τιμής στη γάτα με τους στίχους του. Ο Gray δεν έγραψε απλώς έναν επιτάφιο αλλά μία ολόκληρη περιπαικτική ελεγεία, την "Ωδή για τον Θάνατο μιας Γάτας που Πνίγηκε στη Γυάλα με τα Χρυσόψαρα".

Ο Walpole δεν φάνηκε να ενοχλήθηκε από το σατυρικό ύφος των στίχων και χάραξε την πρώτη στροφή της ελεγείας στη βάση της μοιραίας γυάλας (που ακόμα και σήμερα εκτίθεται στο Strawberry Hill House στο Λονδίνο). Ο ρόλος όμως της Selima σαν μετά θάνατον μούσας δεν σταμάτησε εκεί. Τη σκηνή, με μικρές αλλαγές και προσθήκες ζωγράφισε ο Stephen Elmer, ενώ πριν λίγο καιρό στο Old Master Paintings που πραγματοποιήθηκε από τον οίκο Bonhams στο Λονδίνο, δημοπρατήθηκε ένα έργο που αποδίδεται στον Αυστριακό καλλιτέχνη Martin Ferdinand Quadal το οποίο ομοίως απεικονίζει τη γάτα στις τελευταίες στιγμές της πάνω από ένα ημιδιαφανές δοχείο.

Οι ελεγείες για γάτες ήταν πάντως εξαιρετικά δημοφιλείς στην εποχή του Διαφωτισμού και μάλλον το ποίημα του Gray έδωσε τη ώθηση γι΄αυτό (ο Gray δημοσίευσε μόνο 14 έργα στη ζωή του αλλά ο επικήδειος λόγος της γάτας που δημοσίευσε ανώνυμα το 1748 ήταν η μεγάλη επιτυχία του). Το 1797 ο William Blake ανέλαβε να απεικονίσει τα ποιήματα του Gray, μεταξύ αυτών και το "Ωδή στο Θάνατο μιας Γάτας που Πνίγηκε στη Γυάλα με τα Χρυσόψαρα". Όπως ακριβώς έκανε ο Gray, έτσι και ο Blake φαντάστηκε τη γάτα σαν μια καταδικασμένη θεά της οποίας η αναζήτησή για κορεσμό της πείνας της είναι ένα συνειδητό μάθημα για οποιονδήποτε επιχειρεί να αγγίξει τις επιθυμίες που τον υπερβαίνουν. 

Ο Gray δεν έγραψε απλώς έναν επιτάφιο αλλά μία ολόκληρη περιπαικτική ελεγεία, την "Ωδή για τον Θάνατο μιας Γάτας που Πνίγηκε στη Γυάλα με τα Χρυσόψαρα".

Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα Facebook Twitter
Το εικονογραφημένο από τον William Blake εξώφυλλο του βιβλίου The Poems of Thomas Gray (1797-98). Courtesy Yale Center for British Art, Paul Mellon Collection/Wikimedia
Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα Facebook Twitter
Courtesy Yale Center for British Art, Paul Mellon Collection/Wikimedia
Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα Facebook Twitter
Courtesy Yale Center for British Art, Paul Mellon Collection/Wikimedia
Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα Facebook Twitter
Courtesy Yale Center for British Art, Paul Mellon Collection/Wikimedia
Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα Facebook Twitter
Courtesy Yale Center for British Art, Paul Mellon Collection/Wikimedia
Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα Facebook Twitter
Courtesy Yale Center for British Art, Paul Mellon Collection/Wikimedia
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ψαραντώνης της Εφταλούς: O άνθρωπος που έσκαβε τη θάλασσα

Μορφές / Ψαραντώνης της Εφταλούς: O άνθρωπος που έσκαβε τη θάλασσα

Μια μαρτυρία του Κώστα Γκοτζαμάνη στο LIFO.gr για τον μυθιστορηματικό Ψαραντώνη της Εφταλούς- τον οποίο είχε συναντήσει ως αγροτικός γιατρός στο καλύβι του με έναν εξημερωμένο γλάρο και γάτες που κολυμπούσαν να τον προϋπαντήσουν όταν γύριζε απ΄ το ψάρεμα.
ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΓΚΟΤΖΑΜΑΝΗ*

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ