Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα Facebook Twitter
Η ΥΒΡΙΣ ΤΙΜΩΡΕΙΤΑΙ ΚΥΡΙΑ ΜΟΥ: “Ode on the Death of a Favourite Cat Drowned in a Tub of Goldfishes. Το έργο που αποδίδεται στον Martin Ferdinand Quadal δημοπρατήθηκε στις 27 Απριλίου στο Λονδίνο από τον οίκο Bonhams.

Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα

0

Μια γάτα που έπεσε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα το 1747 και πνίγηκε ενέπνευσε μια απίθανη σειρά έργων τέχνης τον 18ο αιώνα. Η Selima όπως ονομάζονταν το άτυχο αιλουροειδές ήταν η συντροφιά του ιστορικού τέχνης και συγγραφέα Horace Walpole, και όπως κάθε σωστός εκκεντρικός αριστοκράτης της εποχής του θα έκανε, ζήτησε από τον φίλο του και ποιητή Thomas Gray να αποτίσει φόρο τιμής στη γάτα με τους στίχους του. Ο Gray δεν έγραψε απλώς έναν επιτάφιο αλλά μία ολόκληρη περιπαικτική ελεγεία, την "Ωδή για τον Θάνατο μιας Γάτας που Πνίγηκε στη Γυάλα με τα Χρυσόψαρα".

Ο Walpole δεν φάνηκε να ενοχλήθηκε από το σατυρικό ύφος των στίχων και χάραξε την πρώτη στροφή της ελεγείας στη βάση της μοιραίας γυάλας (που ακόμα και σήμερα εκτίθεται στο Strawberry Hill House στο Λονδίνο). Ο ρόλος όμως της Selima σαν μετά θάνατον μούσας δεν σταμάτησε εκεί. Τη σκηνή, με μικρές αλλαγές και προσθήκες ζωγράφισε ο Stephen Elmer, ενώ πριν λίγο καιρό στο Old Master Paintings που πραγματοποιήθηκε από τον οίκο Bonhams στο Λονδίνο, δημοπρατήθηκε ένα έργο που αποδίδεται στον Αυστριακό καλλιτέχνη Martin Ferdinand Quadal το οποίο ομοίως απεικονίζει τη γάτα στις τελευταίες στιγμές της πάνω από ένα ημιδιαφανές δοχείο.

Οι ελεγείες για γάτες ήταν πάντως εξαιρετικά δημοφιλείς στην εποχή του Διαφωτισμού και μάλλον το ποίημα του Gray έδωσε τη ώθηση γι΄αυτό (ο Gray δημοσίευσε μόνο 14 έργα στη ζωή του αλλά ο επικήδειος λόγος της γάτας που δημοσίευσε ανώνυμα το 1748 ήταν η μεγάλη επιτυχία του). Το 1797 ο William Blake ανέλαβε να απεικονίσει τα ποιήματα του Gray, μεταξύ αυτών και το "Ωδή στο Θάνατο μιας Γάτας που Πνίγηκε στη Γυάλα με τα Χρυσόψαρα". Όπως ακριβώς έκανε ο Gray, έτσι και ο Blake φαντάστηκε τη γάτα σαν μια καταδικασμένη θεά της οποίας η αναζήτησή για κορεσμό της πείνας της είναι ένα συνειδητό μάθημα για οποιονδήποτε επιχειρεί να αγγίξει τις επιθυμίες που τον υπερβαίνουν. 

Ο Gray δεν έγραψε απλώς έναν επιτάφιο αλλά μία ολόκληρη περιπαικτική ελεγεία, την "Ωδή για τον Θάνατο μιας Γάτας που Πνίγηκε στη Γυάλα με τα Χρυσόψαρα".

Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα Facebook Twitter
Το εικονογραφημένο από τον William Blake εξώφυλλο του βιβλίου The Poems of Thomas Gray (1797-98). Courtesy Yale Center for British Art, Paul Mellon Collection/Wikimedia
Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα Facebook Twitter
Courtesy Yale Center for British Art, Paul Mellon Collection/Wikimedia
Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα Facebook Twitter
Courtesy Yale Center for British Art, Paul Mellon Collection/Wikimedia
Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα Facebook Twitter
Courtesy Yale Center for British Art, Paul Mellon Collection/Wikimedia
Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα Facebook Twitter
Courtesy Yale Center for British Art, Paul Mellon Collection/Wikimedia
Ωδή στο θάνατο μιας γάτας που πνίγηκε στη γυάλα με τα χρυσόψαρα Facebook Twitter
Courtesy Yale Center for British Art, Paul Mellon Collection/Wikimedia
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ψαραντώνης της Εφταλούς: O άνθρωπος που έσκαβε τη θάλασσα

Μορφές / Ψαραντώνης της Εφταλούς: O άνθρωπος που έσκαβε τη θάλασσα

Μια μαρτυρία του Κώστα Γκοτζαμάνη στο LIFO.gr για τον μυθιστορηματικό Ψαραντώνη της Εφταλούς- τον οποίο είχε συναντήσει ως αγροτικός γιατρός στο καλύβι του με έναν εξημερωμένο γλάρο και γάτες που κολυμπούσαν να τον προϋπαντήσουν όταν γύριζε απ΄ το ψάρεμα.
ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΓΚΟΤΖΑΜΑΝΗ*

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ