Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή

Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
0
Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
Πορτραίτο άνδρα, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)

Ένας νέος Έλληνας δημιουργός αποφάσισε να φέρει το έργο του El Greco στην ψηφιακή εποχή, με το σύντομο βίντεο φιλμ "Domenicos".


Είκοσι τέσσερα διάσημα έργα του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, όπως "Τα δάκρυα του Αποστόλου Πέτρου", "Το όραμα Αγ. Ιωάννη", "Ο διαμερισμός των ιματίων του Χριστού" κ.α., επεξεργάζονται ψηφιακά από τον Ζούαν Κούρτι και αποκτούν "ζωή" και κίνηση σε ένα πεντάλεπτο βίντεο που "αφηγείται" μία σύντομη ιστορία γύρω από τη ζωή του Χριστού.

Συλλαμβάνω μία ιδέα και προσπαθώ να την υλοποιήσω με σεβασμό στο ίδιο το έργο που επεξεργάζομαι, και στους ανθρώπους που θα δουν το αποτέλεσμα. Ελπίζω το βίντεο να δίνει ένα έναυσμα για να δημιουργήσει κάποιος που θα το δει κάτι καινούριο.


Who is who:


Ο Ζούαν Κούρτις έχει Συριακή καταγωγή, και γεννήθηκε το 1983 στο Κάιρο της Αιγύπτου. Προερχόμενος από μία οικογένεια με παρελθόν στην τέχνη του θεάτρου και του κινηματογράφου, ασχολήθηκε από νωρίς με την ζωγραφική πριν καταλήξει να σπουδάσει σκηνοθεσία.

Καταπιάνεται με την μέθοδο του stop motion, και το 2006 βραβεύτηκε στο Athens Video Art Festival για την μικρού μήκους ταινία του "Ταξίδι στη Σελήνη" – εμπνευσμένη από το έργο του αγαπημένου του Ζωρζ Μελιές. Σε κάθε του μικρή η μεγαλύτερη δημιουργία ο Ζούαν υπογράφει και την μουσική σύνθεση.

Το "Domenicos" είναι η πρώτη του επίσημη απόπειρα με την τεχνοτροπία της επεξεργασίας εικόνας και μετατροπής της έπειτα σε βίντεο.

Πώς ακριβώς "ζωντάνεψες" τους πίνακες του El Greco;

O κάθε πίνακας ήταν και μια ξεχωριστή σκηνή που έπρεπε να περάσει από τρία διαφορετικά στάδια για την ολοκλήρωσή του βίντεο.

Αρχικά επεξεργάστηκα τις εικόνες ώστε να αποκοπούν οι χαρακτήρες από τους πίνακες και ανακατασκευαστούν τα τοπία τους. Έπειτα πέρασα ένα ένα τα έργα σε 3D πρόγραμμα επεξεργασίας ώστε να αποκτήσουν κίνηση.

Το κομμάτι αυτό έγινε καρέ καρέ ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστική η κίνηση των χαρακτήρων. Τέλος, όλο το επεξεργασμένο υλικό πέρασε από το στάνταρ πρόγραμμα του μοντάζ που χρησιμοποιώ στα φιλμ μικρού μήκους.


Γιατί διάλεξες συγκεκριμένα το έργο του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου γι' αυτό το πρότζεκτ;

Ήταν σχεδόν μοιραίο. Η έμπνευση προήλθε από την έκθεση τριών έργων του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου στο Βυζαντινό Μουσείο, όπου είχα βρεθεί τυχαία εκείνο το διάστημα. Τότε είδα από κοντά το Τρίπτυχο της Μόντενα και μου γεννήθηκε η επιθυμία να ετοιμάσω ένα βίντεο ξεχωριστό απ' ό,τι είχα κάνει μέχρι τότε.

Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
Τα δάκρυα του Αποστόλου Πέτρου, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)

Και η πρώτη φορά που ήρθες σε επαφή με το έργο του;

Γνώρισα τον Δομίνικο Θεοτοκόπουλο μέσα από τα σχολικά βιβλία. Το σκοτεινό του ύφος με τρόμαζε τότε, και θυμάμαι ότι απέφευγα τις σελίδες με τα έργα του. Πολύ αργότερα, όταν ξεκίνησα τη ζωγραφική, το σκοτεινό αυτό στοιχείο όχι μόνο δεν με τρόμαζε αλλά με ενέπνεε και προσπαθούσα να το χρησιμοποιήσω κι εγώ στη ζωγραφική μου, αποτυπώνοντας το συναίσθημα της παιδικής μου ηλικίας.

Ποιος είναι ο σκοπός του "Domenicos";

Δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος σκοπός, πρόκειται μάλλον για την ανάγκη μου να πραγματοποιήσω το όραμα που έχω κατά νου. Συλλαμβάνω μία ιδέα και προσπαθώ να την υλοποιήσω με σεβασμό στο ίδιο το έργο που επεξεργάζομαι, και στους ανθρώπους που θα δουν το αποτέλεσμα. Ελπίζω το βίντεο να δίνει ένα έναυσμα για να δημιουργήσει κάποιος που θα το δει κάτι καινούριο.

Ετοιμάζεις κάποιο άλλο παρόμοιο βίντεο;

Μόλις τελείωσα το καινούριο μικρό μήκους φιλμ "Θούριος", με θέμα την Επανάσταση του 1821. Είναι δημιουργημένο με την ίδια animation τεχνοτροπία του "Domenicos", και η "ιστορία" λέγεται αυτή τη φορά μέσα από 36 πίνακες. Σ' αυτή την περίπτωση χρησιμοποίησα καινούριες μεθόδους επεξεργασίας, ώστε οι κινήσεις των χαρακτήρων να είναι ακόμα πιο αληθοφανείς και εντυπωσιακές.

"Θούριος" trailer

Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
Η ταφή του κόμητος του Οργκάθ, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)
Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
Το όραμα του Αγίου Ιωάννη, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)
Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
Ο διαμερισμός των ιματίων του Χριστού, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)
Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
Αγωνία στον κήπο, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)
Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
H Θεραπεία του Τυφλού, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ