Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή

Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
0
Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
Πορτραίτο άνδρα, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)

Ένας νέος Έλληνας δημιουργός αποφάσισε να φέρει το έργο του El Greco στην ψηφιακή εποχή, με το σύντομο βίντεο φιλμ "Domenicos".


Είκοσι τέσσερα διάσημα έργα του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, όπως "Τα δάκρυα του Αποστόλου Πέτρου", "Το όραμα Αγ. Ιωάννη", "Ο διαμερισμός των ιματίων του Χριστού" κ.α., επεξεργάζονται ψηφιακά από τον Ζούαν Κούρτι και αποκτούν "ζωή" και κίνηση σε ένα πεντάλεπτο βίντεο που "αφηγείται" μία σύντομη ιστορία γύρω από τη ζωή του Χριστού.

Συλλαμβάνω μία ιδέα και προσπαθώ να την υλοποιήσω με σεβασμό στο ίδιο το έργο που επεξεργάζομαι, και στους ανθρώπους που θα δουν το αποτέλεσμα. Ελπίζω το βίντεο να δίνει ένα έναυσμα για να δημιουργήσει κάποιος που θα το δει κάτι καινούριο.


Who is who:


Ο Ζούαν Κούρτις έχει Συριακή καταγωγή, και γεννήθηκε το 1983 στο Κάιρο της Αιγύπτου. Προερχόμενος από μία οικογένεια με παρελθόν στην τέχνη του θεάτρου και του κινηματογράφου, ασχολήθηκε από νωρίς με την ζωγραφική πριν καταλήξει να σπουδάσει σκηνοθεσία.

Καταπιάνεται με την μέθοδο του stop motion, και το 2006 βραβεύτηκε στο Athens Video Art Festival για την μικρού μήκους ταινία του "Ταξίδι στη Σελήνη" – εμπνευσμένη από το έργο του αγαπημένου του Ζωρζ Μελιές. Σε κάθε του μικρή η μεγαλύτερη δημιουργία ο Ζούαν υπογράφει και την μουσική σύνθεση.

Το "Domenicos" είναι η πρώτη του επίσημη απόπειρα με την τεχνοτροπία της επεξεργασίας εικόνας και μετατροπής της έπειτα σε βίντεο.

Πώς ακριβώς "ζωντάνεψες" τους πίνακες του El Greco;

O κάθε πίνακας ήταν και μια ξεχωριστή σκηνή που έπρεπε να περάσει από τρία διαφορετικά στάδια για την ολοκλήρωσή του βίντεο.

Αρχικά επεξεργάστηκα τις εικόνες ώστε να αποκοπούν οι χαρακτήρες από τους πίνακες και ανακατασκευαστούν τα τοπία τους. Έπειτα πέρασα ένα ένα τα έργα σε 3D πρόγραμμα επεξεργασίας ώστε να αποκτήσουν κίνηση.

Το κομμάτι αυτό έγινε καρέ καρέ ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστική η κίνηση των χαρακτήρων. Τέλος, όλο το επεξεργασμένο υλικό πέρασε από το στάνταρ πρόγραμμα του μοντάζ που χρησιμοποιώ στα φιλμ μικρού μήκους.


Γιατί διάλεξες συγκεκριμένα το έργο του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου γι' αυτό το πρότζεκτ;

Ήταν σχεδόν μοιραίο. Η έμπνευση προήλθε από την έκθεση τριών έργων του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου στο Βυζαντινό Μουσείο, όπου είχα βρεθεί τυχαία εκείνο το διάστημα. Τότε είδα από κοντά το Τρίπτυχο της Μόντενα και μου γεννήθηκε η επιθυμία να ετοιμάσω ένα βίντεο ξεχωριστό απ' ό,τι είχα κάνει μέχρι τότε.

Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
Τα δάκρυα του Αποστόλου Πέτρου, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)

Και η πρώτη φορά που ήρθες σε επαφή με το έργο του;

Γνώρισα τον Δομίνικο Θεοτοκόπουλο μέσα από τα σχολικά βιβλία. Το σκοτεινό του ύφος με τρόμαζε τότε, και θυμάμαι ότι απέφευγα τις σελίδες με τα έργα του. Πολύ αργότερα, όταν ξεκίνησα τη ζωγραφική, το σκοτεινό αυτό στοιχείο όχι μόνο δεν με τρόμαζε αλλά με ενέπνεε και προσπαθούσα να το χρησιμοποιήσω κι εγώ στη ζωγραφική μου, αποτυπώνοντας το συναίσθημα της παιδικής μου ηλικίας.

Ποιος είναι ο σκοπός του "Domenicos";

Δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος σκοπός, πρόκειται μάλλον για την ανάγκη μου να πραγματοποιήσω το όραμα που έχω κατά νου. Συλλαμβάνω μία ιδέα και προσπαθώ να την υλοποιήσω με σεβασμό στο ίδιο το έργο που επεξεργάζομαι, και στους ανθρώπους που θα δουν το αποτέλεσμα. Ελπίζω το βίντεο να δίνει ένα έναυσμα για να δημιουργήσει κάποιος που θα το δει κάτι καινούριο.

Ετοιμάζεις κάποιο άλλο παρόμοιο βίντεο;

Μόλις τελείωσα το καινούριο μικρό μήκους φιλμ "Θούριος", με θέμα την Επανάσταση του 1821. Είναι δημιουργημένο με την ίδια animation τεχνοτροπία του "Domenicos", και η "ιστορία" λέγεται αυτή τη φορά μέσα από 36 πίνακες. Σ' αυτή την περίπτωση χρησιμοποίησα καινούριες μεθόδους επεξεργασίας, ώστε οι κινήσεις των χαρακτήρων να είναι ακόμα πιο αληθοφανείς και εντυπωσιακές.

"Θούριος" trailer

Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
Η ταφή του κόμητος του Οργκάθ, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)
Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
Το όραμα του Αγίου Ιωάννη, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)
Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
Ο διαμερισμός των ιματίων του Χριστού, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)
Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
Αγωνία στον κήπο, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)
Ο El Greco στην ψηφιακή εποχή Facebook Twitter
H Θεραπεία του Τυφλού, Ελ Γκρέκο (Δομήνικος Θεοτοκόπουλος)
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ