Ο εικαστικός Γιώργος Ταξίδης ζωντανεύει στον καμβά του οικογενειακές ιστορίες προσφυγιάς Facebook Twitter
Memories XXI, 2021.

Ο εικαστικός Γιώργος Ταξίδης ζωντανεύει στον καμβά του οικογενειακές ιστορίες προσφυγιάς

0

Αυτό που ενσαρκώνει η έκθεση «Παραμύθι για Ενήλικες» του Γιώργου Ταξίδη στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών είναι η οξύμωρη σχέση ανάμεσα στα αθώα χρόνια της παιδικής μας ηλικίας και τη συνειδητοποίηση των κακουχιών και αντιξοοτήτων της ενήλικης ζωής.

Αποτελεί τον απόηχο ενός υπαρξιακού ταξιδιού που ανιχνεύει τους λόγους πίσω από τη μεγάλη επιθυμία μας να διατηρήσουμε τη μνήμη και να περισώσουμε το αποτύπωμά μας σε αυτόν τον κόσμο και αποτελεί μια ισχυρή δήλωση της ανάγκης μας να συνεχίσουμε και της αέναης πάλης μας για επιβίωση. 

Ο Γιώργος Ταξίδης έχοντας ως αφετηρία το παρελθόν των γονιών και των παππούδων του, οι οποίοι υπήρξαν πρόσφυγες από τις νότιες επαρχίες της Ρωσίας, ανιχνεύει κοινούς διαγενεακούς τόπους μέσα από την ίδια του τη ζωή, από τα πρώιμά της στάδια μέχρι σήμερα, και τα έργα του, μια συλλογή προσωπικών ιστοριών, ταπεινές και τρυφερές οικογενειακές και ιδιωτικές σκηνές που απεικονίζουν ένα περιβάλλον έντονης ψυχικής και συναισθηματικής διεργασίας, φέρνουν στο προσκήνιο επίκαιρα ζητήματα που περικλείουν την ανθρώπινη μετακίνηση και μετατόπιση, γράφει ο ιστορικός τέχνης και επιμελητής  Κώστας Πράπογλου ο οποίος υπογράφει το κείμενο της έκθεσης.

Παρατηρώ πως υπάρχουν αυτοί που ενδιαφέρονται πραγματικά για κάτι όμορφο και εσωτερικό και πως η τέχνη συμβιώνει μαζί τους. Υπάρχει όμως και ένα μεγάλο μερίδιο ανθρώπων που συμπεριφέρεται επιδερμικά και καπηλεύεται το κομμάτι της τέχνης με κοινωνικό κριτήριο.

— Θα ξεκινήσω ρωτώντας σας για την οικογενειακή σας ιστορία, την καταγωγή σας και την απόφασή σας να περάσετε αυτή την ιστορία στον καμβά, σε αυτό το σώμα έργων που παρουσιάζετε. 

Η οικογένειά μου έχει καταγωγή από τον Πόντο. Το 1918 οι παππούδες φύγανε από το Καρς και εγκατασταθήκαν στη Νότια Ρωσία. Εκεί γεννήθηκαν, μεγάλωσαν και σπούδασαν οι γονείς μου, εκεί γεννήθηκα και εγώ μαζί με τα αδέρφια μου. Το 1990, με το άνοιγμα των συνόρων, οι γονείς μου αποφάσισαν να επαναπατριστούν στη χώρα που πάντα είχαν στην καρδιά τους.

Μεγαλώνοντας σε ένα περιβάλλον όπου έπρεπε να προσαρμοστώ σε καινούργια δεδομένα, παρότι δεν έχω καμιά απολύτως μνήμη από την Ρωσία –τότε ήμουν τριών ετών–, και δεδομένου πως αργότερα χρειάστηκε να ταξιδέψω και να ζήσω σε άλλες χώρες, άρχισα να αναπολώ μια παιδική ηλικία που αλλιώς τη θυμάμαι και αλλιώς τη βλέπω από τα μέσα καταγραφής όπως είναι οι βιντεοκασέτες και οι φωτογραφίες. Σαν δύο ζωές.

Φυσικά αυτά τα έργα ξεκίνησαν όσο ήμουν στη Νέα Υόρκη σαν μια ανάγκη διατήρησης της μνήμης. Στην αρχή μου φαίνονταν όλοι και όλα ξένα εκεί, ύστερα αντιλήφθηκα πως εγώ ήμουν ο ξένος.

Γιώργος Ταξίδης Facebook Twitter
Όσο θυμάμαι τον εαυτό μου ζωγράφιζα, όπως όλα τα παιδιά. Ο πατέρας μου με έβλεπε και συνεχώς με ωθούσε στο να συνεχίσω να το κάνω.

— Τι ήταν αυτό που σας κινητοποίησε περισσότερο, οι άγνωστες πτυχές μιας ιστορίας ή η μετακίνησή τους και κατά συνέπεια η δραματική αλλαγή ενός τρόπου ζωής που κουβαλά σε γραπτά και προφορικά μνημεία όλο το παρελθόν; 

Με ενδιαφέρουν και τα δύο. Η άγνωστη πτυχή μιας ιστορίας μπορεί να συμπίπτει με μια μεγάλη ιστορία ή ένα κομμάτι της. Όπως η φυγή του παππού μου το 1918 και μετέπειτα η εκτέλεση του το 1938 μαζί με άλλους χιλιάδες Έλληνες της ΕΣΣΔ.

Πόσες τέτοιες ιστορίες μαζί με τις παράπλευρες της κάθε οικογένειας μπορούμε να βρούμε; Είμαι σίγουρος πως ο καθένας μπορεί να διηγηθεί έστω από μια. Όλα αυτά είναι ένα κομμάτι του δικού μου DNA, μια επέκταση αυτού του παρελθόντος που κουβαλώ είτε ψυχικά είτε σωματικά. 

Φωτο Ταξίδης Facebook Twitter
Memories III, 2018.

— Δουλεύετε με πολλά μέσα, τι σας προσφέρει αυτή η εναλλαγή; 

Ελευθερία και ευελιξία. Με γοητεύει πολύ ο πειραματισμός και η γνώση ενός καινούργιου υλικού ή τεχνικής. Άλλες φορές με κουράζει ένα συγκεκριμένο υλικό και θέλω μια εναλλαγή. Επίσης διαλέγω τα υλικά μου όπως συμβαίνει και με τη μαγειρική. Στην αρχή είναι η ιδέα ή ο πόθος που έχω για ένα έργο που θέλω να φτιάξω, έπειτα σκέφτομαι ποιο υλικό καλύπτει καλύτερα αυτό που θέλω να δείξω.

Το έργο που έχω στην έκθεση με τίτλο «10 θραύσματα απουσίας» είναι δέκα χαρακτικά με δύο χρώματα και έχει τυπωθεί 10 φορές μόνο με το αρχικό του χρώμα μέχρι που σταδιακά σαν φάντασμα έσβηνε δημιουργώντας μια διαβάθμιση της τονικότητας απ' το καθαρό μαύρο στο απολυτό λευκό του χαρτιού. Αυτό δεν θα μπορούσα να το ζωγραφίσω ένα-ένα ή μάλλον δεν θα το θεωρούσα σωστό και έντιμο να γίνει γιατί θα ήταν επιτηδευμένο. Η πρέσα όμως της χαρακτικής θα τυπώσει αυτό που έχει. 

Φωτο Ταξίδης Facebook Twitter
Memories from Athens, 2019.

— Γράφετε στο σημείωμά σας τη φράση της γιαγιάς σας «είμαστε άνθρωποι χωρίς πατρίδα». Τι επιρροή ασκούν στην τέχνη οι ιστορίες αυτές; 

Δεν γνωρίζω κάτι που να έχει προβάλει καλύτερα όλες αυτές τις ιστορίες πέρα από την Τέχνη. Έχουν γίνει χιλιάδες έργα που αναπαριστούν είτε μια κοινωνική αδικία είτε ένα παγκόσμιο φαινόμενο.

Έχει αλλάξει αυτό ριζικά το κόσμο; Η «Γκερνίκα» του Πικάσο δεν σταμάτησε κανέναν πόλεμο, αν και το 2003 σε μια διάσκεψη στα Ηνωμένα Έθνη για το πόλεμο στο Ιράκ καλύφθηκε μια ρέπλικα του πίνακα που μάλλον ενοχλούσε. Όπως και το 1971, όταν, εν μέσω δικτατορίας, η Αίθουσα Τέχνης Αθηνών - Χίλτον (όπως λέγονταν τότε), με το σκεπτικό ότι η «τέχνη είναι μαρτυρία της εποχής», οργάνωσε έκθεση με εγκατάσταση φυλακών της Μαρίας Καραβέλα μαζί με έργα του Ηλία Δεκουλάκου που απεικόνιζαν βασανιστήρια στις φυλακές. Το αποτέλεσμα ήταν η έκθεση να κατέβει πριν καν εγκαινιασθεί και ο χώρος να κλείσει οριστικά καθότι η συγκεκριμένη έκθεση, μαζί με άλλες μορφές τέχνης της εποχής, ενόχλησαν το καθεστώς. Όμως το μήνυμα είχε περάσει. 

Φωτο Ταξίδης Facebook Twitter
Memories IX, 2017.

— Μπορεί η τέχνη σήμερα, μέσα από τα συστήματα στα οποία υπάρχει και διακινείται, να δώσει ισχυρά μηνύματα; Έχει αλλάξει κάτι τις τελευταίες δεκαετίες στην αντίληψη ενός συλλέκτη, αγοραστή ή επισκέπτη μιας έκθεσης ως προς το τι αγοράζει ή βλέπει; 

Υπάρχει μια τεράστια προβολή μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και διάφορες ηλεκτρονικές σελίδες που βομβαρδίζουν τον θεατή με εικόνες. Είναι πραγματικά χαοτικό πώς η πληροφορία της εικόνας διαδίδεται μέσα σε δευτερόλεπτα. Δεν προλαβαίνει να χωνευτεί αυτή η πληροφορία και θεωρώ πως φταίει το γενικό πλαίσιο στο οποίο φιλοξενείται ένα έργο. Όταν κάποιος βλέπει ταυτόχρονα προτάσεις για παπούτσια, ένα καινούργιο μαγαζί που έχει ανοίξει, έναν φίλο του που κάνει εξωτικές διακοπές, και του πετάξεις έναν Ρέμπραντ στην αρχική του οθόνη θα τον προσπεράσει σαν να είναι κακόβουλο λογισμικό.

Είναι το περιβάλλον, λοιπόν, στο οποίο μπορεί κανείς να αντιληφθεί την τέχνη και αυτό, κατά την άποψή μου, πρέπει να είναι ήσυχο από οτιδήποτε άλλο παρεμβαίνει στο οπτικό και νοητικό του πεδίο.

Στο σκέλος των πωλήσεων δεν είμαι αρμόδιος να απαντήσω. Παρατηρώ πως υπάρχουν αυτοί που ενδιαφέρονται πραγματικά για κάτι όμορφο και εσωτερικό και πως η τέχνη συμβιώνει μαζί τους. Υπάρχει όμως και ένα μεγάλο μερίδιο ανθρώπων που συμπεριφέρεται επιδερμικά και καπηλεύεται το κομμάτι της τέχνης με κοινωνικό κριτήριο. Έχω πετύχει αρκετές φορές τέτοιες καταστάσεις, όταν έρχονται σε εγκαίνια έκθεσης μονό και μονό για δημόσιες σχέσεις. 

Φωτο Ταξίδης Facebook Twitter
Memories VI, 2017.

— Πού αναζητάτε τις πηγές σας; Η λογοτεχνία σας επηρεάζει; Μελετάτε ιστορία; 

Οι πηγές είναι η καθημερινή τριβή με όλα όσα υπάρχουν γύρω μου και με αυτά που υπήρξαν πριν από έμενα. Διαβάζω όσο περισσότερο μπορώ και προσπαθώ να ζω την ιστορία. Λατρεύω την ποίηση και η επιρροή των βιβλίων είναι όπως μια εγκατάσταση του Μεξικανού καλλιτέχνη Jorge Blake με έναν τοίχο από τούβλα, που στη βάση του έχει ένα βιβλίο του Κάφκα που «χαλάει» με μια καμπύλη όλο το οικοδόμημα. 

Φωτο Ταξίδης Facebook Twitter
Memories XI, 2017.
Φωτο Ταξίδης Facebook Twitter
Memories, 2018.
Φωτο Ταξίδης Facebook Twitter
The Dinner, 2020.

«Παραμύθι για Ενήλικες» του Γιώργου Ταξίδη

Αίθουσα τέχνης Αθηνών

Έως 6 Νοεμβρίου 2021

Ώρες λειτουργίας:

Τρ – Παρ 11:00 – 14:30 & 18:00 – 21:00

Σαβ. 11:00 – 14:30

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ψυχογραφήματα σπιτιών

Εικαστικά / Η Λήδα Κοντογιαννοπούλου ζωγραφίζει τα σπίτια 4 μεγάλων Ελλήνων δημιουργών

Η καλλιτέχνις Λήδα Κοντογιαννοπούλου αποτύπωσε με τη ζωγραφική της τα σπίτια τεσσάρων σημαντικών προσωπικοτήτων της ελληνικής τέχνης του εικοστού αιώνα και τα έργα αυτά εκτίθενται τώρα, ως κεντρική πολιτιστική εκδήλωση του Μουσείου Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο συμπλήρωσης πενήντα ετών από τον θάνατο του Γιώργου Σεφέρη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Μνήμη Γιάννη Τσαρούχη με ένα βίντεο από το ατελιέ του

Πολιτισμός / Τιμώντας τη μνήμη του Γιάννη Τσαρούχη με ένα βίντεο από το ατελιέ του

Η ανιψιά του Γιάννη Τσαρούχη, πρόεδρος του Ιδρύματος Γ. Τσαρούχη, περιγράφει την πορεία του πολυτάλαντου θείου της που έκανε γνωστή τη λαϊκή παράδοση και τη βυζαντινή τέχνη πέρα από τα ελληνικά σύνορα.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ