Ο άνθρωπος που πίστεψε στο βίντεο και το έκανε τέχνη

Ο άνθρωπος που πίστεψε στο βίντεο και το έκανε τέχνη Facebook Twitter
1

Για όσους δε τον γνωρίζουν ας το βάλουμε σε μια αρχική πρόταση: Ο Ναμ Τζουν Πάικ είναι ένας σπουδαίος καλλιτέχνης, ανανεωτής των καλλιτεχνικών μορφών, που άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τις διαδικασίες με τις οποίες δημιουργείται η τέχνη.

Για αυτούς που τον γνωρίζουν είναι κοινός τόπος ότι ο Κορεάτης καλλιτέχνης ήταν ο ίδιος ένα έμβλημα. Γιατί έκανε τέχνη γεμάτη όραμα για το μέλλον, καθώς ήταν παθιασμένος για τις νέες ανακαλύψεις, για την αισιοδοξία της προόδου, μια τέχνη προκλητική και άγρια, αυθάδη και βαθιά.

Όταν τον ρώτησαν από τους New York Times γιατί ασχολείται με τη νέα τεχνολογία απάντησε: «Γιατί οι άνθρωποι κάνουν αναρρίχηση στο όρος Έβερεστ; Νομίζω είναι στην ανθρώπινη φύση να αναζητά τον κίνδυνο».

Πολλά από αυτά που έκανε αποτελούν σήμερα κοινό τόπο στις εικαστικές τέχνες, στη μουσική, στην performance. Μας άφησε μια τεράστια κληρονομιά, όχι μόνο τα έργα του, αλλά τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόταν το σύγχρονο, το αιρετικό, τη φόρμα και την προσέγγιση της μαζικής κουλτούρας.

Nam June Paik - Global Groove, 1973

 

Ο Ναμ Τζουν Πάικ είναι γνωστός ως ο «πατέρας της video-art». Και όχι άδικα. Αλλά δε θα μπορούσε να περιγραφεί μόνο έτσι. Ήταν στοχαστής, γλύπτης, περφόρμερ και πειραματικός μουσικός. Ήταν αυτός που λάτρεψε την τεχνολογία και προέβλεψε την τεράστια σημασία της τεχνολογικής μετάδοσης της πληροφορίας. Και πάνω από όλα ήταν αυτός που εννόησε πρώτος και σε βάθος την αναγκαιότητα να μετακινείται κανείς από το ένα μέσο στο άλλο, να συνδέει τις τέχνες και να συμβαδίζει αν όχι να προπορεύεται της εποχής του.

Ο πέμπτος γιός ενός υφασματά από την Σεούλ, γεννήθηκε το 1932. Ο πόλεμος ανάγκασε την οικογένειά του να μεταναστεύσει στην Ιαπωνία. Ο Ναμ Τζουν Πάικ σπούδασε Ιστορία της Τέχνης και Ιστορία της Μουσικής στο Πανεπιστήμιο του Τόκιο, από όπου αποφοίτησε το 1956. Συνέχισε τις σπουδές του στην Ευρώπη, στη Γερμανία και εκεί συναντήθηκε με τον Τζον Κέιτζ. Οι πειραματισμοί που έχει αρχίσει τον οδηγούν να ενταχθεί στο κίνημα Fluxus. Δεσμεύεται στην προκλητική ανάμειξη διάφορων καλλιτεχνικών μέσων και τη θαρραλέα ανανέωση της καλλιτεχνικής γλώσσας. Συνδέσεις και συνεργασίες αποτέλεσαν τον πυρήνα της διεπιστημονικής πρακτικής του, αν δούλευε με χορογράφους, ή άλλους εικαστικούς καλλιτέχνες.

Ο άνθρωπος που πίστεψε στο βίντεο και το έκανε τέχνη Facebook Twitter
Nam June Paik - Charlotte Moorman

Ο Πάικ ήταν ένα αληθινό παιδί της Αναγέννησης. Σπούδασε κλασικό πιάνο ως παιδί και αργότερα και σύνθεση στο Πανεπιστήμιο του Τόκιο. Η διατριβή του ήταν επάνω στο έργο του συνθέτη Arnold Schoenberg,  εφευρέτη του συστήματος των δώδεκα τόνων. Ο Marcel Duchamp άσκησε σημαντική επιρροή στην εξέλιξη της performance art του Πάικ.

Το 1963 κάνει την πρώτη η ατομική του έκθεση με τίτλο «Εκθεση μουσικής / Ηλεκτρονική τηλεόραση», στην γκαλερί Parnass του Βούπερταλ της Γερμανίας. Ήταν η πρώτη έκθεση στην οποία όχι μόνο εμφανίστηκαν οθόνες τηλεόρασης αλλά και η πρώτη όπου οποιοσδήποτε χρησιμοποίησε το video ως καλλιτεχνικό μέσο.

Το 1964 μετακόμισε στη Νέα Υόρκη και άρχισε να συνεργάζεται με την τσελίστα Σαρλότ Μούρμαν. Γνωρίστηκαν από την κοινή τους φίλη Γιόκο Όνο. Κατά τη διάκεια της περφόρμνας του Πάικ Opera Sextronique η Μούρμαν συνελήφθη επειδή έπαιζε τόπλες.Το περιστατικό αυτό ήταν η αιτία να έχει το παρατσούκλι "The Topless Cellist." Συνελήφθησαν και οι δυο για προσβολή των ηθών.

Ο άνθρωπος που πίστεψε στο βίντεο και το έκανε τέχνη Facebook Twitter
Nam June Paik

Όταν τον ρώτησαν από τους  New York Times γιατί ασχολείται με τη νέα τεχνολογία απάντησε: «Γιατί οι άνθρωποι κάνουν αναρρίχηση στο όρος Έβερεστ; Νομίζω είναι στην ανθρώπινη φύση να αναζητά τον κίνδυνο».

Στο έργο του Electronic Superhighway (1995) υπάρχουν 336 τηλεοράσεις, 50 DVD players, 50, 3750 πόδια καλώδιο και 575 πόδια πολύχρωμος σωλήνας νέον. Το αρχείο του Πάικ αποκτήθηκε από μουσείο Σμιθσόνιαν. Στη συλλογή ανάμεσα σε πολλά έργα του καλλιτέχνη υπάρχουν και το περίφημο @PaikBot και το  Electronic Superhighway.

Ορισμένα από τα πιο γνωστά έργα του, είναι τα «Global Groove» (1973), «TV Buddha» (1974), «TV Garden» (1974-78) και «Family of Robot» (1986). Από το τέλος της δεκαετίας του 1970 ζούσε ανάμεσα στις ΗΠΑ και στη Γερμανία, όπου δίδασκε στην Κρατική Ακαδημία Τεχνών του Ντύσελντορφ. Στο Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Whitney το 1982, οργανώθηκε αναδρομική του έκθεση. Το 1993 εκπροσώπησε τη Γερμανία, μαζί με τον Χανς Χάακε, στην Μπιενάλε της Βενετίας.

Ο άνθρωπος που πίστεψε στο βίντεο και το έκανε τέχνη Facebook Twitter
Nam June Paik, Electronic Superhighway Continental U.S., Alaska, Hawaii, 1995, 51
Ο άνθρωπος που πίστεψε στο βίντεο και το έκανε τέχνη Facebook Twitter
Nam June Paik's “Video Flag” (1985-96)
Ο άνθρωπος που πίστεψε στο βίντεο και το έκανε τέχνη Facebook Twitter
Nam June Paik-One hundread-and-eight Tourments.
Ο άνθρωπος που πίστεψε στο βίντεο και το έκανε τέχνη Facebook Twitter
Nam June Paik - Live Feed: 1972 -1994
Ο άνθρωπος που πίστεψε στο βίντεο και το έκανε τέχνη Facebook Twitter
Nam June Paik. Li Tai Po, 1987
Ο άνθρωπος που πίστεψε στο βίντεο και το έκανε τέχνη Facebook Twitter
Nam June Paik. Untitled. 1993

Nam June Paik - Electronic Moon #2

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Ευχαριστω Αργυρω, θυμαμαι ενα installation του στο Λονδινο στα 80ς μαλλον, απο τα πιο σαγηνευτικα πραγματα που εχω δει ποτε. Υπαρχει ενα εργο του Κιουμπρικ, με σκηνικα του Παικ και μουσικη του Ξενακη που δεν εγινε ποτε αλλα ας ονειρευτουμε...