Ο άλλος Μονέ: Ο αδελφός του διάσημου ζωγράφου προβάλλει για πρώτη φορά από το ημίφως

Ο άλλος Μονέ: Ο αδελφός του διάσημου ζωγράφου προβάλλει για πρώτη φορά από το ημίφως Facebook Twitter
Ένα άγνωστο μέχρι σήμερα πορτρέτο του Λεόν Μονέ που φιλοτέχνησε ο διάσημος αδελφός του το 1874
0


ΤΟ ΟΝΟΜΑ
Μονέ φέρνει συνήθως στο μυαλό εικόνες με νούφαρα, θημωνιές, τον καθεδρικό ναό της Ρουέν, κάποια από τα πιο γνωστά έργα της ευρωπαϊκής τέχνης. Τώρα όμως μια έκθεση στο Παρίσι θα επικεντρωθεί σε έναν άλλο, λιγότερο γνωστό, Μονέ: τον Λεόν Μονέ, τον παραγνωρισμένο μεγαλύτερο αδελφό του διάσημου ζωγράφου Κλοντ Μονέ, ο οποίος τον στήριξε όταν ήταν φτωχός και πάσχιζε να γίνει γνωστός στον χώρο της τέχνης.

Θα είναι η πρώτη φορά που μια τέτοια εκδήλωση – η οποία περιλαμβάνει επίσης άγνωστα μέχρι σήμερα έργα και σκίτσα του «πατέρα του ιμπρεσιονισμού» – ασχολείται με τον άγνωστο στους πολλούς μεγαλύτερο αδελφό του διάσημου ζωγράφου.

Ο Λεόν Μονέ, χημικός και βιομήχανος, μπορεί να έχει σε μεγάλο βαθμό αγνοηθεί από την ιστορία, ήταν όμως ένας από τους πρώτους χορηγούς του ιμπρεσιονιστικού κινήματος τον 19ο αιώνα, υποστηρίζοντας όχι μόνο τον αδελφό του αλλά και φίλους του ζωγράφους, όπως ο Πιερ Ωγκύστ Ρενουάρ, ο Καμίλ Πισαρό και ο Αλφρέντ Σισλέ.

Η Ζεραλντίν Λεφέβρ, επιμελήτρια της έκθεσης που εγκαινιάζεται τον επόμενο μήνα στο Musée du Luxembourg στο Παρίσι, δήλωσε ότι ελάχιστα πράγματα είναι γνωστά γι' αυτόν. «Επικοινώνησα με τους απογόνους του Μονέ, και έψαξα σε δημόσια και ιδιωτικά αρχεία, αλλά υπήρχαν ελάχιστες πληροφορίες», λέει. «Έβλεπα το όνομά του εδώ και εκεί, αλλά τίποτα παραπάνω. Μου κίνησε πραγματικά την περιέργεια».

Ψάχνοντας βαθύτερα, η επιμελήτρια ανακάλυψε ότι ο Λεόν, όπως και ο αδελφός του, είχε πάθος με το χρώμα και ήταν εκείνος που βοήθησε οικονομικά τον Κλοντ, αγοράζοντας τους πίνακές του και συστήνοντάς τον σε άλλους βιομηχάνους που θα μπορούσαν να τον στηρίξουν.

Ο άλλος Μονέ: Ο αδελφός του διάσημου ζωγράφου προβάλλει για πρώτη φορά από το ημίφως Facebook Twitter
Είναι σημαντικό το γεγονός ότι ο Λεόν ενδιαφερόταν για τη χημική πλευρά των χρωστικών και των βαφών, ενώ ο Κλοντ ενδιαφερόταν για την εικαστική χρήση των χρωμάτων

Ο Λεόν γεννήθηκε το 1836, τέσσερα χρόνια πριν από τον Κλοντ, τον μικρότερο γιο του Αντόλφ και της Λουίζ – Ζιστίν Μονέ, και τα δύο αγόρια πέρασαν τα πρώτα τους χρόνια στο Παρίσι πριν η οικογένεια μετακομίσει στη Χάβρη, γύρω στο 1845. Σπούδασε χημικός και ειδικεύτηκε στο καινούριο τότε πεδίο των συνθετικών βαφών και χρωστικών που χρησιμοποιούνταν για τον χρωματισμό των υφασμάτων. Αφού μετακόμισε στη Ρουέν ως αντιπρόσωπος πωλήσεων για ένα εργοστάσιο με έδρα την Ελβετία που παρήγαγε υφάσματα ινδικού τύπου, έγινε το 1872 ένα από τα ιδρυτικά μέλη της Βιομηχανικής Εταιρείας της Ρουέν.

«Είναι σημαντικό το γεγονός ότι ο Λεόν ενδιαφερόταν για τη χημική πλευρά των χρωστικών και των βαφών, ενώ ο Κλοντ ενδιαφερόταν για την εικαστική χρήση των χρωμάτων», λέει η Λεφέβρ. «Ο Λεόν είχε πλήρη συνείδηση της σημασίας του έργου του αδελφού του και τον στήριξε όταν εκείνος ήταν φτωχός και κυριολεκτικά δεν είχε να φάει».

Ο Λεόν ξεκίνησε να συλλέγει έργα τέχνης απευθείας από τους άσημους άκομα καλλιτέχνες που γνώρισε μέσω του αδελφού του, ενθαρρύνοντάς τους να συμμετέχουν σε τοπικές εκθέσεις προκειμένου να αποκτήσει μεγαλύτερη προβολή το έργο τους.

Η εκ μέρους του ενίσχυση των ζωγράφων που θα αποτελούσαν την διάσημη Σχολή της Ρουέν ενθάρρυνε και άλλους να αγοράσουν έργα του εκκολαπτόμενου ριζοσπαστικού καλλιτεχνικού κινήματος που ξεκίνησε επίσημα το 1874 με μια έκθεση στο Παρίσι, η οποία περιλάμβανε έργα που είχαν απορριφθεί από το Σαλόνι της Ακαδημίας Καλών Τεχνών, θεσμός που καθόριζε απολύτως το καλλιτεχνικό γούστο της εποχής.  

Παρότι η αλληλογραφία ανάμεσα στα δύο αδέλφια δεν έχει διασωθεί, οι επιστολές του Λεόν προς την σύζυγό του, φανερώνουν, σύμφωνα με τη Λεφέβρ, μια προσωπικότητα «εγκάρδια και ειλικρινή, με ζωηρή και κοφτερή νοημοσύνη». Γνωρίζουμε πάντως ότι οι σχέσεις των δύο αδελφών είχαν ψυχρανθεί και δεν αποκαταστάθηκαν πριν από τον θάνατο του Λεόν Μονέ το 1917.

Στην έκθεση θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά ένα πορτρέτο του Λεόν που φιλοτέχνησε ο αδελφός του το 1874 και τον δείχνει με καπέλο τύπου μπόουλερ και μαύρο κοστούμι. Θα εκτεθούν επίσης δύο από τα πρώτα μπλοκ ζωγραφικής του Κλοντ Μονέ – το ένα εκ των οποίων είχε ξεκινήσει όταν ήταν μόλις 15 ετών – που είχε αγοράσει ο Λεόν σε δημοπρασία και αργότερα τα είχε υπογράψει ο αδελφός του, επίσης αθέατα μέχρι σήμερα.

Θα παρουσιαστούν επίσης 20 έργα του Κλοντ Μονέ μαζί με άλλα των Ρενουάρ, Σισλέ, Πισαρό αλλά και της Μπερτ Μοριζό, επίσης επιφανούς μορφής του ιμπρεσιονιστικού κινήματος, καθώς και πίνακες λιγότερο γνωστών καλλιτεχνών της Σχολής της Ρουέν, μαζί με δείγματα υφασμάτων και δείγματα χρωμάτων από το έργο του Μονέ του πρεσβύτερου. Τα πιο προσωπικά εκθέματα θα περιλαμβάνουν σχέδια και φωτογραφίες των αδελφών Μονέ και της οικογένειας.

«Πρόκειται για μια ασυνήθιστη έκθεση. Η συλλογή του Λεόν Μονέ δεν ήταν πολύ μεγάλη - υπάρχουν μόνο περίπου 60 έργα - αλλά η ποιότητα είναι εξαιρετική και πολλά από αυτά βρίσκονται ακόμη σε ιδιωτικές συλλογές και δεν τα έχει δει ποτέ το κοινό», σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης που θα ξεκινήσει στις 15 Μαρτίου και θα διαρκέσει μέχρι τος 16 Ιουλίου.

Mε στοιχεία από The Guardian

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ