Μουσείο Μεταναστευτικής Αυτονομίας: Σώματα, κτίρια, γειτονιές και πόλεις ως «Πεδία Μάχης»

Σώματα, κτίρια, γειτονιές και πόλεις ως «Πεδία Μάχης»  Facebook Twitter
Γενικά αμφιβάλλουμε για το αν ένα έργο τέχνης μπορεί να μεταφέρει ένα συγκεκριμένο νόημα. Στην καλύτερη περίπτωση μπορεί να μας ενεργοποιήσει, να εγείρει ερωτήματα, να μας προσφέρει εργαλεία για να δούμε και να σκεφτούμε τα πράγματα διαφορετικά, μέχρι να μας αναγκάσουν να δράσουμε.
0

Από τον Σεπτέμβριο του ’16 ως τον Αύγουστο του ’19 το εγκαταλελειμμένο κτίριο της Σπύρου Τρικούπη 17 στα Εξάρχεια λειτούργησε ως «σπίτι και κοινοτικός χώρος για πρόσφυγες-προσφύγισσες», όντας μέρος ενός ευρύτερου κινήματος καταλήψεων που άνθησε την προηγούμενη δεκαετία.

Το διάστημα αυτό φιλοξένησε εκατοντάδες ανθρώπους από διαφορετικές χώρες και φυλές, ένα μεγάλο ποσοστό των οποίων ανήκε σε ευάλωτες ομάδες, π.χ. πολυμελείς οικογένειες, λειτουργώντας ως «αντιπαράδειγμα» στη στρατοπεδική λογική των προσφυγικών δομών. 

Η συγκεκριμένη κατάληψη ήταν η πρώτη που εκκενώθηκε επί υπουργίας Χρυσοχοΐδη και, σε συνδυασμό με άλλες θεαματικές επιδείξεις αστυνομικού αυταρχισμού στην περιοχή, διαφημίστηκε δεόντως ως η αρχή του τέλους της περιβόητης «ανομίας».

Σύμφωνα όμως με τους συντελεστές του πρότζεκτ «Battlefields», άνθρωποι που προέρχονται από διάφορες χώρες και πολλά διαφορετικά παραστατικά μέσα, η αντίσταση δεν έπαψε, απλώς «μετανάστευσε σε άλλα, μάλλον αόρατα πεδία μάχης και πραγματώνεται σαν σκιά στο σκοτάδι».  

Παρατηρούμε ότι γεγονότα και καταστάσεις, όπως οι καθημερινές ανθρωποκτόνες απωθήσεις στα εξωτερικά σύνορα της Ε.Ε., η πρόσφατη αστυνομική δολοφονία ενός νεαρού Ρομά και η διόγκωση ενός φασίζοντος κρατικού αυταρχισμού με το πρόσχημα του ελέγχου της πανδημίας, συνοδεύονται από μια μουδιασμένη κοινωνική αδιαφορία.

Ενάμιση χρόνο πριν οργανώθηκε μια πρωτοβουλία ώστε το κλειστό κτίριο να ξανανοίξει ως Μουσείο Μεταναστευτικής Αυτονομίας (ΜοΜΑ), αμφισβητώντας και ταυτόχρονα διευρύνοντας τις τρέχουσες έννοιες της μετανάστευσης και της προσφυγιάς ως μια κατάσταση «διαρκούς γίγνεσθαι».

Στήθηκε μια έκθεση με εικόνες από τις μέρες της κατάληψης και τεχνουργήματα φτιαγμένα από λογής αντικείμενα που εγκαταλείφθηκαν στον χώρο μετά την εκκένωση, όμως τα lockdowns απέτρεψαν το άνοιγμα, ενώ αρκετά «εκθέματα» καταστράφηκαν στις εργασίες ανακατασκευής που ξεκίνησε στο μεταξύ ο ιδιοκτήτης – όσα επιβίωσαν είναι πλέον προσβάσιμα μόνο διαδικτυακά στον ιστότοπο του MoMA με τη μορφή ενός φωτογραφικού, κινηματογραφικού, εικαστικού και ταυτόχρονα πολιτικού αφηγήματος που αναδύεται μέσα από το κενό και την απουσία.

Δεν στοχεύει, εντούτοις, στην «τέχνη για την τέχνη», έστω από κάποια εναλλακτική σκοπιά, εφόσον και η κριτική της δυνατότητα ως κατεστημένης συνθήκης αμφισβητείται: η τέχνη εδώ χρησιμοποιείται περισσότερο ως διάμεσο για τη διατήρηση μνημών και την ενίσχυση αγώνων στα λογής «πεδία μάχης» που διαμορφώνονται εκτός και εντός μας.

Με αφορμή τα «επίσημα εγκαίνια» στις 16/10, που συνδυάστηκαν με μια υπαίθρια έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Remind the Gap» και μια μουσική πορεία στα Εξάρχεια, ανέτρεξα στον ψηφιακό κατάλογο του ΜοΜΑ και επικοινώνησα με τους συντελεστές του πρωτότυπου αυτού εγχειρήματος. Ιδού τι προέκυψε.  

Σώματα, κτίρια, γειτονιές και πόλεις ως «Πεδία Μάχης»  Facebook Twitter
Τα «Πεδία Μάχης» είναι το ίδιο το προϋπάρχον περιβάλλον μας. Οι κοινωνικοπολιτικές αναταραχές που εκτυλίσσονται γύρω μας καταπατούν ακόμη και τον ίδιο μας τον εαυτό, μετατρέποντάς τον σε πεδίο μάχης.
   

— Πώς προέκυψε το πρότζεκτ «Battlefields» (Πεδία Μάχης) και ποιο το σκεπτικό του;

Τα «Πεδία Μάχης» είναι το ίδιο το προϋπάρχον περιβάλλον μας. Οι κοινωνικοπολιτικές αναταραχές που εκτυλίσσονται γύρω μας καταπατούν ακόμη και τον ίδιο μας τον εαυτό, μετατρέποντάς τον σε πεδίο μάχης. Το κυρίαρχο σύστημα είναι εχθρικό για πολλούς ανθρώπους, ειδικά δε για όσους-ες χαρακτηρίζονται «πρόσφυγες» είναι έως και δολοφονικό.

Ως «πεδίο μάχης» μπορεί να οριστεί και το κτίριο της Σπύρου Τρικούπη 17, όπου δεν μπορέσαμε τελικά να υλοποιήσουμε την ιδέα του MoMA, λόγω των lockdowns. Το αρχικό σχέδιο ήταν να ξανανοίξει το κτίριο με μια έκθεση φωτογραφιών από τον καιρό που λειτουργούσε ως κατάληψη στέγης, μαζί με έργα τέχνης τα οποία κατασκευάστηκαν από διάφορα αντικείμενα που απέμειναν στον χώρο μετά την έξωση των προσφύγων.

Εξάλλου, ήδη κατά τις εργασίες ανακατασκευής που πραγματοποιήθηκαν πρόσφατα εκεί το κτίριο καταστράφηκε μερικώς και κατηγοριοποιήθηκε ως «πεδίο μάχης» στο πλαίσιο μιας γενικότερης επιχείρησης εξευγενισμού του αστικού τοπίου. 

— Πώς ορίζεται ένα Μουσείο Αυτονομίας Μεταναστών; Είναι τυχαία ή σκόπιμη η συνωνυμία των αρχικών (ΜοΜΑ) με γνωστά καλλιτεχνικά ιδρύματα; 

Αμφιβάλλουμε αν η πρόκληση εξακολουθεί να είναι μια δόκιμη καλλιτεχνική προσέγγιση. Παρατηρούμε ότι γεγονότα και καταστάσεις, όπως οι καθημερινές ανθρωποκτόνες απωθήσεις στα εξωτερικά σύνορα της Ε.Ε., η πρόσφατη αστυνομική δολοφονία ενός νεαρού Ρομά και η διόγκωση ενός φασίζοντος κρατικού αυταρχισμού με το πρόσχημα του ελέγχου της πανδημίας, συνοδεύονται από μια μουδιασμένη κοινωνική αδιαφορία. Υποθέτουμε ότι το μόνο πράγμα που θα μπορούσαμε να προκαλέσουμε είναι μια περιορισμένη πολιτική παρέμβαση.

Έχουμε έντονες και συχνές συζητήσεις για τα μουσεία ως ιδρύματα ή για την τέχνη και τον ρόλο της στις διαδικασίες εξευγενισμού του αστικού τοπίου, οι οποίες απεικονίζονται, εν μέρει και στο πρότζεκτ «Battlefields».

Να τονίσουμε εδώ ότι αρχικά δεν σκεπτόμασταν να στήσουμε ένα μουσείο, ούτε καν μια έκθεση. Ο στόχος ήταν να ξαναζωντανέψει ο εγκαταλελειμμένος χώρος και όσα πράγματα βρίσκονταν σε αυτόν – η καλλιτεχνική προσέγγιση ήρθε αργότερα, περισσότερο ως μέσο ή πύλη.

Ο όρος «μετανάστες-στριες» για εμάς είναι ένας ευρύς και αποτυπώνει μια κατάσταση διαρκούς γίγνεσθαι. Το να χαρακτηρίζουμε νομαδικά υποκείμενα ως «μετανάστες-τριες» ή «πρόσφυγες-προσφύγισσες» συμβάλλει στον αποκλεισμό τους, γι’ αυτό και αποφεύγουμε αυτούς τους όρους όσο γίνεται. Η ονομασία MoMA σκοπό έχει να καταδείξει τους αγώνες μας και στο γλωσσολογικό «πεδίο μάχης».

Σώματα, κτίρια, γειτονιές και πόλεις ως «Πεδία Μάχης»  Facebook Twitter
Έχουμε έντονες και συχνές συζητήσεις για τα μουσεία ως ιδρύματα ή για την τέχνη και τον ρόλο της στις διαδικασίες εξευγενισμού του αστικού τοπίου, οι οποίες απεικονίζονται, εν μέρει, και στο πρότζεκτ «Battlefields».

— Τι μπορούν να μας δείξουν εικόνες από το εσωτερικό μιας κατάληψης-«καταφυγίου» προσφύγων που δεν υπάρχει πια; Ποια «εκθέματα» θα ξεχωρίζατε και γιατί;

Οι φωτογραφίες, καθώς και τα έργα τέχνης, δείχνουν κυρίως το κενό. Αυτό τουλάχιστον επιδιώξαμε να δείξουμε και με την υπαίθρια έκθεση «Remind the Gap» που έγινε στα Εξάρχεια τον Οκτώβριο. Υπάρχουν τόσο πολλά εγκαταλελειμμένα κτίρια, αλλά τόσοι άνθρωποι ζουν έξω, στους δρόμους. Τόσο πολλά πολύτιμα φάρμακα που όμως, λόγω οικονομικής δυσκολίας, αδυνατούν να τα προμηθευτούν όλα τα άτομα που τα χρειάζονται.

Πέρα από το κενό αυτό, όμως, υπάρχει η ικανότητά μας να αυτοκαθοριζόμαστε και να ζούμε αλληλέγγυα, κόντρα στα σύγχρονα στρατόπεδα συγκέντρωσης, όπως τα υποτιθέμενα Κέντρα Υποδοχής Προσφύγων. 

Γενικά, αμφιβάλλουμε για το αν ένα έργο τέχνης μπορεί να μεταφέρει ένα συγκεκριμένο νόημα. Χτίζει έναν ενδιάμεσο χώρο όπου αλληλεπιδρά, κατά κάποιον τρόπο, με τα συναισθήματα των θεατών του. Στην καλύτερη περίπτωση μπορεί να μας ενεργοποιήσει, να εγείρει ερωτήματα, να μας προσφέρει εργαλεία για να δούμε και να σκεφτούμε τα πράγματα διαφορετικά, μέχρι να μας αναγκάσουν να δράσουμε.

Σε αυτό το MoMA δεν εστιάσαμε σε μεμονωμένα έργα τέχνης αλλά στη συνολική εντύπωση. Είχαμε προγραμματίσει εγκαταστάσεις που συνδέουν το ασφυκτικό εσωτερικό του κτιρίου με τον δρόμο μέσω των παραθύρων. Ένα άλλο «έργο τέχνης» θα ήταν ένα freeshop στο πεζοδρόμιο, με διάφορα ρούχα τοποθετημένα σε καροτσάκια μωρών και αμαξίδια που βρίσκονται ακόμα μέσα στο κτίριο.

Αν πρέπει οπωσδήποτε να αναφερθούμε σε «εκθέματα», αγαπάμε, για παράδειγμα, τον «στρατό παιχνιδιών» που πολεμά τον φασισμό. Αλλά αυτό το πλαίσιο συμβολικής αναφοράς στην αντιφασιστική πάλη υπάρχει απλώς για να εκληφθεί ως λεζάντα ενός έργου τέχνης. Χωρίς αυτό το υπόβαθρο, τα παιχνίδια τακτοποιημένα σε σειρά μεταφέρουν απλώς «ισχυρή ενέργεια», όπως και αν το εννοήσουμε ή το παραφράσουμε.

Γενικά μιλώντας, δεν φέραμε απέξω πράγματα στο MoMA, εκτός από λίγα χρώματα και μπογιές. Αναδιατάξαμε, κατά βάση, τα αντικείμενα που βρήκαμε στο κτίριο, τα αντιμετωπίσαμε ως φορείς παραπεταμένων και ληγμένων χρήσεων, ως παραπεταμένα και ληγμένα δώρα αλληλεγγύης λόγω της εξαναγκαστικής εκκένωσης. Αρχικά αυτοσχεδιάζαμε και στη συνέχεια δημιουργούσαμε ένα εννοιολογικό πλαίσιο. Κάπως έγινε αναγκαιότητα, σχεδόν επείγουσα, να ενεργοποιηθεί μια αλλιώτικη οπτική όλων αυτών των πολύτιμων αντικειμένων.

Σώματα, κτίρια, γειτονιές και πόλεις ως «Πεδία Μάχης»  Facebook Twitter
Day of Action

—  Η δική σας οπτική για τις καταλήψεις στέγης; 

Η «γοητεία» των καταλήψεων έγκειται στο ότι υπονομεύουν κάποιους βασικούς πυλώνες του κοινωνικού μας συστήματος, κυρίως την ιδέα της ατομικής ιδιοκτησίας. Το να ζεις και να δημιουργείς συλλογικά είναι μια ευκαιρία για ουσιαστική απόδραση από τις νόρμες, την εκμετάλλευση και τον αυταρχισμό της εξουσίας.

Έτσι, εκτός από την κοινωνικοπολιτική δράση, πρέπει να δημιουργήσουμε απτά παραδείγματα αυτοοργάνωσης. Οι καταλήψεις άδειων κτιρίων μπορούν να λειτουργήσουν ως εργαστήρια εκπαίδευσης σε άλλους τρόπους συμβίωσης που σχετίζονται μ' εμάς εδώ και τώρα. Το DIY πνεύμα είναι ένα ισχυρό θεμέλιο δημιουργίας τέτοιων συλλογικοτήτων.

Για ανθρώπους που αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τις πατρίδες τους εξαιτίας πολέμων, πολιτικών διώξεων, φτώχειας ή περιβαλλοντικής καταστροφής, οι καταστάσεις διαφέρουν, δεν μπορούμε όμως εμείς να μιλήσουμε στη θέση τους.

Museum of Migration Autonomy - MoMA

https://sp17.cargo.site

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ