Μια γιγαντοοθόνη προβάλλει αληθινές και ψεύτικες selfies στο Πεδίον του Άρεως

Μια γιγαντοοθόνη προβάλλει αληθινές και ψεύτικες selfies στο Πεδίον του Άρεως Facebook Twitter
Φωτ.: Στέλιος Τζέτζιας
0

Στο Πεδίον του Άρεως, πίσω από το Θέατρο Άλσος και ακριβώς απέναντι από το μεγάλο σιντριβάνι του πάρκου, το βλέμμα των περαστικών στρέφεται αυτόματα προς μια τεράστια οθόνη οπού εναλλάσσονται αμέτρητα πρόσωπα ανθρώπων, γυναικών και ανδρών, ανεξαρτήτου εθνικότητας.

Η εγκατάσταση ανήκει στο πλαίσιο της μεγάλης έκθεσης «You and Artificial Intelligence» της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση που πραγματοποιείται στη συγκεκριμένη τοποθεσία, με την επιμέλεια της Ειρήνης Μιρένας Παπαδημητρίου. Oνομάζεται «It’s not YOU, it’s me!», δηλαδή «Δεν είσαι ΕΣΥ, είμαι εγώ!», και την υπογράφει ο Ιλάν Μανουάχ υπό την επιμέλεια του José Luis De Vicente, ενός από τους καλλιτεχνικούς διευθυντές του Sónar Festival της Βαρκελώνης και ερευνητή στον τομέα της τεχνολογικής ανάπτυξης και στον τρόπο που επηρεάζει το κοινωνικοπολιτικό περιβάλλον.

Το «It’s not YOU, it’s me!» είναι ένα διαδραστικό και συλλογικό έργο που αναζητά τη συμμετοχή του θεατή. Μας καλεί να κάνουμε κατάληψη του hashtag #Greece2021, του ίδιου που χρησιμοποιήθηκε στη μιντιακή καμπάνια για τον εορτασμό των 200 χρόνων της σύγχρονης Ελλάδας, ανεβάζοντας μια selfie που θα ανιχνευθεί από έναν αλγόριθμο και θα μεταφερθεί στην οθόνη της βιντεοεγκατάστασης.

Κατά τη διάρκεια μιας βόλτας μας στο πάρκο, ρωτώ τον José Luis De Vicente ποια είναι η ιδέα που κρύβεται πίσω από το πρότζεκτ. «Είναι ένα συλλογικό πορτρέτο, μια κατανεμημένη απεικόνιση του ελληνικού λαού και της ταυτότητάς του, ενός σύγχρονου δήμου, φωτογραφημένου από τους ίδιους τους κατοίκους της Ελλάδας» μου εξηγεί. «Και συμβαίνει μέσα σε ένα καλοκαίρι που είναι καθοριστικό και ιστορικό για ποικίλους λόγους. Είναι το δεύτερο –και ελπίζουμε το τελευταίο– καλοκαίρι της πανδημίας, όπου οι συλλογικές δράσεις και οι εορταστικές συναθροίσεις σε δημόσιο χώρο θα είναι πάλι εφικτές.

Δεν είναι τυχαίο που το έργο θα τοποθετηθεί σε ένα δημόσιο πάρκο, έναν χώρο συγκέντρωσης ο οποίος πάντοτε αντιμετωπιζόταν με κάποια δυσπιστία και απόσταση από την ελληνική αστική κουλτούρα, αλλά που έχει επανεκτιμηθεί κατά την διάρκεια των ημερών του lockdown. Και φυσικά είναι το καλοκαίρι της επετείου των 200 χρόνων της ελληνικής επανάστασης, όπου γιορτάζεται η έννοια της σύγχρονης ελληνικότητας. Πέρα από αυτά, το πρότζεκτ κυρίως προσπαθεί να θέσει το ερώτημα τι σημαίνει πορτρέτο και τι σημαίνει εθνική ταυτότητα σήμερα. 

Μερικά από τα πρόσωπα που θα δει κανείς σε αυτό το συλλογικό πορτρέτο, που είναι φτιαγμένο από πρόσωπα που μεταμορφώνονται συνεχώς, ανήκουν σε κάτοικους της Ελλάδας. Άλλα είναι αληθινές φωτογραφίες αληθινών ανθρώπων –όχι που ζουν στην Ελλάδα απαραίτητα– που έχουν παρθεί από διαφορετικά σετ δεδομένων κατηγοριοποίησης προσώπων και δεν ανήκουν σε άτομα που έχουν συμμετάσχει εθελούσια στη δημιουργία του πορτρέτου. Τέλος, κάποια πρόσωπα έχουν δημιουργηθεί τεχνητά και δεν ανήκουν σε κανέναν αληθινό άνθρωπο. 

Από τη μια, το πορτρέτο που σήμερα ονομάζουμε selfie έχει γίνει ένα συμβολικό νόμισμα και μια μορφή αυτοεκμετάλευσης. Όταν ανεβάζουμε selfie στα κοινωνικά δίκτυα, δεν το κάνουμε ανιδιοτελώς και με αθώο τρόπο, περιμένουμε να πάρουμε κάτι πίσω: είτε επιβεβαίωση, είτε κοινωνικό κεφάλαιο ή αναγνώριση και ευκαιρίες σε διάφορες μορφές.

Τη σημερινή εποχή, όμως, το πορτρέτο μας επαναπροσδιορίζεται από αλγόριθμους μηχανικής μάθησης, ανίχνευσης και ταυτοποίησης προσώπου, αλλά και από deepfakes. Τα πρόσωπά μας σήμερα ταυτοποιούνται, κατηγοριοποιούνται, αγοράζονται και πουλιούνται από εφαρμογές διαφόρων ειδών όπου μετατρέπονται σε μαζικά σετ δεδομένων εκμάθησης, ειδικά όσον αφορά τον αναπτυσσόμενο τομέα της τεχνητής νοημοσύνης. 

Σήμερα, για πρώτη φορά στην ιστορία της φωτογραφικής εικόνας, είναι σχεδόν απίθανο να κοιτάζεις την εικόνα ενός προσώπου και να μπορείς να διακρίνεις αν αυτό το πρόσωπο αντιστοιχεί στην πραγματικότητα, δηλαδή σε ένα υπαρκτό πρόσωπο ή αν είναι μια ψηφιακή αναπαράσταση.

Μερικά από τα πρόσωπα που θα δει κανείς σε αυτό το συλλογικό πορτρέτο, που είναι φτιαγμένο από πρόσωπα που μεταμορφώνονται συνεχώς, ανήκουν σε κάτοικους της Ελλάδας. Άλλα είναι αληθινές φωτογραφίες αληθινών ανθρώπων –όχι που ζουν στην Ελλάδα απαραίτητα– που έχουν παρθεί από διαφορετικά σετ δεδομένων κατηγοριοποίησης προσώπων και δεν ανήκουν σε άτομα που έχουν συμμετάσχει εθελούσια στη δημιουργία του πορτρέτου. Τέλος, κάποια πρόσωπα έχουν δημιουργηθεί τεχνητά και δεν ανήκουν σε κανέναν αληθινό άνθρωπο. Επιπλέον, κάθε απεικόνιση μιας εθνικής ταυτότητας σήμερα είναι ένα αποτυχημένο πρότζεκτ και μια παραπλανητική απλοποίηση ενός περίπλοκου συνόλου από διενέξεις και δεσμούς που συνυπάρχουν σε κάθε δήμο. 

José Luis de Vicente Facebook Twitter
Δουλεύοντας ως επιμελητής και ερευνητής, έχω γίνει μάρτυρας των τεχνολογιών της μηχανικής εκμάθησης και της βαθιάς μάθησης την τελευταία πενταετία στις τέχνες και τον επιστημονικό κόσμο. Αυτές οι τεχνολογίες εξελίσσονται ταχύτατα από το 2012 με έναν αρκετά σημαντικό και πολύπλοκο τρόπο.

— Πώς λειτουργεί αυτό το συλλογικό πορτρέτο σε σχέση με τα 200 χρόνια της εθνικής επετείου;

Για τον Ιλάν ήταν πολύ σημαντικό να τονίσουμε στο έργο πως η εθνική επέτειος, όπως κάθε άλλο εθνικιστικό τελετουργικό αυτοεπιβεβαίωσης, χρειάζεται να αντιμετωπίζεται με καχυποψία και να αμφισβητείται, επομένως, η συντηρητική ιδεολογική ατζέντα της. Ειδικά όσον αφορά την Ευρωπαϊκή Ένωση των απαρχών του 21ου αιώνα που είναι εντελώς ταγμένη στο πρότζεκτ «Φρούριο Ευρώπη» των ισχυρών συνόρων και μιας αυστηρής αντίληψης για το ποιος μπορεί να θεωρείται κάτοικος της Ευρώπης και ποιος όχι.

Άπειρες παραβάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων γίνονται μέσα στην ΕΕ καθημερινά. Έτσι, η εισαγωγή μέσα στο hashtag #Greece2021 όχι μόνο ψεύτικων πορτρέτων αλλά και εικόνων από ψηφιακούς εργάτες του παγκόσμιου Νότου που επιβιώνουν στο περιθώριο της οικονομίας του Διαδικτύου είναι ένας τρόπος να αποσταθεροποιηθούν αντιδραστικές και υπεροπτικές αφηγήσεις για την εθνική ταυτότητα.

— Ποια είναι η σχέση σας με την τεχνητή νοημοσύνη;

Δουλεύοντας ως επιμελητής και ερευνητής, έχω γίνει μάρτυρας των τεχνολογιών της μηχανικής εκμάθησης και της βαθιάς μάθησης την τελευταία πενταετία στις τέχνες και τον επιστημονικό κόσμο. Αυτές οι τεχνολογίες εξελίσσονται ταχύτατα από το 2012 με έναν αρκετά σημαντικό και πολύπλοκο τρόπο. Οι καλλιτέχνες τις έχουν προσεγγίσει σχεδόν από την αρχή, με σκοπό να ανακαλύψουν νέους τρόπους για να παρέμβουν αισθητικά πάνω στη visual art, τη μουσική ή τη λογοτεχνία και κυρίως για να προσφέρουν μια κριτική ανάλυση για τη σύγχρονη εξουσία, ανοίγοντας ταυτόχρονα ένα νέο πεδίο μάχης στην παγκόσμια γεωπολιτική. 

Είχα την τύχη να δουλέψω με αρκετούς καλλιτέχνες τα τελευταία χρόνια, που καταπιάνονταν με τις διαφορετικές διαστάσεις της τεχνητής νοημοσύνης, από τον Τούρκο Memo Akten που εξερευνά τις πιο ονειρικές, σχεδόν σουρεαλιστικές πλευρές της ψηφιακής γλώσσας μέχρι την Αμερικανίδα συνθέτρια και παραγωγό Holly Herndon, μια πρωτοπόρο στη δημιουργία των τεχνητών φωνών στη χορωδιακή μουσική και ηλεκτρονική ποπ. 

— Πότε και πού γνωρίσατε τον Ιλάν και πώς σκεφτήκατε την ιδέα; Ήταν μια προσπάθεια από κοινού; Πώς συνεισφέρατε στην υλοποίηση του έργου;

Γνώρισα τον Ιλάν στη Βαρκελώνη, στις αρχές του 2021. Μια κοινή γνωστή και συνεργάτις που έχει δουλέψει και με τους δυο μας, η Ισπανίδα τραγουδίστρια María Arnal, μας έφερε κοντά επειδή υπέθεσε ότι είχαμε πολλά κοινά ενδιαφέροντα. Είχε δίκιο. 

Ο Ιλάν μού εξήγησε το πρότζεκτ του και τον βοήθησα να το αναπτύξει στο κομμάτι το οποίο εγκαινιάζουμε την Πέμπτη. Σε μια εικαστική ανάθεση, ειδικά τόσο πολύπλοκη και πολυδιάστατη όπως αυτή, η σχέση καλλιτέχνη και επιμελητή χτίζεται πάντα μέσα από τη συζήτηση. Μέσα σε αυτό τον διάλογο, ο επιμελητής καταλήγει να έχει πολλούς ρόλους: ενός προπονητή, του δικηγόρου του διαβόλου, του πολέμιου, του προβοκάτορα, του ντοκιμαντερίστα, του συντάκτη, ενός ώμου για να κλάψει κανείς, του σωματοφύλακα…

It’s not YOU, it’s me! Facebook Twitter
Φωτ.: Ηρακλής Παπαθεοδώρου
It’s not YOU, it’s me! Facebook Twitter
Φωτ.: Ηρακλής Παπαθεοδώρου

— Ποια ήταν η βασική επιρροή πίσω από το συγκεκριμένο έργο;

Κυρίως μια σειρά από ενδιαφέροντα στοιχεία που θέλαμε να εξερευνήσουμε. Για παράδειγμα, για μένα η τοποθεσία όπου βρίσκεται το έργο στο πάρκο το μετατρέπει σε ένα γλυπτό, έναν μονόλιθο που παρουσιάζει μια πολυδιαστάτη απεικόνιση της ταυτότητας σήμερα. Πώς αυτό το γλυπτό που έχει γίνει από αυτοπορτρέτα συνομιλεί με άλλα γλυπτά στο πάρκο, όπως π.χ. αυτά που απεικονίζουν τους ήρωες της ελληνικής επανάστασης;

Μια άλλη ενδιαφέρουσα ερώτηση για εμάς είχε να κάνει με το γεγονός ότι οι περισσότερες selfies που κοιτάμε υπάρχουν στην κλίμακα μιας φορητής συσκευής που μπορούμε στην κυριολεξία να κρατάμε στο ένα χέρι. Πώς τη διαχειρίζεται η αντίληψή μας όταν μεγεθυνθεί σε μια εξωπραγματική κλίμακα;

— Ποια ήταν η βασικότερη δυσκολία που αντιμετωπίσατε;

Το πρότζεκτ ήταν αρκετά απαιτητικό σε καθαρά τεχνικό επίπεδο, για λόγους που είναι πολύπλοκοι και λίγο βαρετοί να τους εξηγήσω. Ας πούμε, το να παράγεις μια σειρά από 14.000 πορτρέτα ώστε να μορφοποιούνται το ένα πάνω στο άλλο χρειάζεται χρόνο, χρήματα και υπολογιστική δύναμη. 

Η μεγαλύτερη δυσκολία, νομίζω, όμως, έχει να κάνει με το γεγονός ότι υπάρχει σε πολλές διαστάσεις ταυτόχρονα. Το δημόσιο γλυπτό στο Πεδίον του Άρεως είναι το πρότζεκτ, αλλά οι εικόνες που βγαίνουν με το hashtag  #Greece2021 στο Facebook και στο Instagram είναι κι αυτές μέρος του πρότζεκτ, όπως και η μιντιακή καμπάνια που ζητάει από το κοινό να συνεισφέρει με τις selfies του.

It’s not YOU, it’s me! Facebook Twitter
Φωτ.: Στέλιος Τζέτζιας

— Οι τελευταίες εξελίξεις στην καλλιτεχνική ενασχόληση με μηχανές και η εστίασή τους σε διαφορετικά περιβάλλοντα αναζωπυρώνουν μια θεωρητική ανάγκη αντιμετώπισης των θεσμικών πρακτικών και υποδομών. Πώς μπορούμε να σκεφτούμε την τεχνητή νοημοσύνη με βάση τo συγκεκριμένο πλαίσιο;

Η θεσμική αναδιάρθρωση και διαφοροποίηση των υποδομών συνέβαινε ήδη στον χώρο του πολιτισμού και των τεχνών. Με τον ίδιο τρόπο, ο mainstream κόσμος της σύγχρονης τέχνης έχει τα τελευταία χρόνια πλησιάσει σταδιακά την αισθητική και τις ανησυχίες του κόσμου της τεχνολογίας. Και οι δύο μοιράζονται σήμερα όλο και περισσότερες μεθοδολογίες, όπως το όραμα των καλλιτεχνών να θεωρούνται ακτιβιστές/ερευνητές που μπορούν μέσα από τη συνεργασία να ενσωματωθούν σε άλλα περιβάλλοντα έρευνας και ακτιβισμού.

Υπό αυτή την έννοια, η έκρηξη του ενδιαφέροντος για την τεχνητή νοημοσύνη έρχεται στην ιδανική χρονική στιγμή. Μπορεί κανείς να τη δει ως το πρώτο ψηφιακό αβανγκάρντ κίνημα που θα εξομοιωθεί με τον σύγχρονο κόσμο της τέχνης σε πραγματικό χρόνο, καθώς ξετυλίγεται.

Με έναν τρόπο, αυτό έχει ήδη συμβεί, με την επιτυχία καλλιτεχνών όπως ο Ian Cheng ή το ενδιαφέρον της καλλιτεχνικής αγοράς για το έργο ανθρώπων όπως ο Mario Klingemann, ή το θέαμα καλλιτεχνών όπως ο Refik Anadol. Η εγκατάστασή μας, που προκύπτει από τις συζητήσεις μου με τον Ilan, ασχολείται με την τεχνητή νοημοσύνη όχι σαν μια ευκαιρία δημιουργίας ενός συναρπαστικού περιβάλλοντος όπως ο λευκός κύβος, αλλά σαν ένα απλό εργαλείο που έχει την ικανότητα να υποβάλλει δυσάρεστες ερωτήσεις. Μπορούμε να ιδιοποιηθούμε το hashtag μιας καμπάνιας; Μπορούμε να γενικεύσουμε μια πλασματική εθνική ταυτότητα; Μπορούν οι ψηφιακές μας ανθρωπιστικές ιδιότητες να θεωρηθούν κερδοσκοπικά, απίθανα ή απλά πλαστά όντα;

— Πώς θεωρείτε ότι θα το αντιληφθεί ο θεατής;

Ελπίζουμε ότι οι θεατές θα δουν την τεράστια οθόνη που δείχνει πρόσωπα στο πάρκο και θα καταλάβουν ότι αυτά αποτελούν μόνο την κορυφή του παγόβουνου πολιτικών, τεχνολογικών προβληματισμών καθώς και των ζητημάτων της ταυτότητας. Είναι μια πολύ μεγάλη και φανταχτερή κορυφή ενός παγόβουνου αλλά χρειάζεται μόνο να φανταστείς τη διάσταση και τη μάζα των προβλημάτων και των συγκρούσεων που κρύβονται από κάτω!

You and AI

Πεδίον του Άρεως

24/6-18/7

Με ελεύθερη είσοδο.

Μια παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση



 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ