Μια έκθεση με σχέδια του Βίκτωρ Ουγκώ φωτίζει την άγνωστη καλλιτεχνική πλευρά του

Μια έκθεση με σχέδια του Βίκτωρ Ουγκώ φωτίζει την άγνωστη καλλιτεχνική πλευρά του Facebook Twitter
Ma destinée (My destiny), 1867. (Maisons de Victor Hugo, Paris / Guernesey / Roger-Viollet)
0

Ποιητής, μυθιστοριογράφος, δραματουργός, κριτικός, ο Βίκτορ Ουγκώ υπήρξε πολυσύνθετη και δημιουργική προσωπικότητα. Αυτή που είναι λιγότερο γνωστή είναι η ενασχόλησή του με τη ζωγραφική, στην οποία αφοσιώθηκε με ζήλο ενώ ήταν αυτοεξόριστος κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Ναπολέοντα Γ', από το 1852 έως το 1870.


Το Hammer Museum του Λος Άντζελες έρχεται να φωτίσει αυτή την ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα πλευρά του σημαντικότερου εκπροσώπου του γαλλικού ρομαντισμού με την εμβληματική έκθεση «Stones to Stains», που θα διαρκέσει μέχρι τις 30 Δεκεμβρίου.


Στην έκθεση παρουσιάζονται 75 σχέδια και φωτογραφίες που προέρχονται από πολλά μεγάλα ευρωπαϊκά και αμερικανικά ιδρύματα, όπως το Musée d' Orsay, η Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας, το Met και το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα έργα τέχνης του Ουγκώ έχουν εκτεθεί μόνο μία φορά, σε μια έκθεση στο Drawing Center στη Νέα Υόρκη, το 1998.

Ο τίτλος της έκθεσης αντανακλά την ιδιοσυγκρασιακή μορφή του καλλιτέχνη και τη σχέση του με τις μεταμορφωτικές ιδιότητες του νερού. Ο Βίκτωρ Ουγκώ δημιουργούσε έργα σε χαρτί μικρών διαστάσεων, χρησιμοποιώντας συνήθως σκούρα καφέ ή μαύρη μελάνη και σπανιότερα άλλα χρώματα.

Τα έργα που έχουν επιλεχθεί δίνουν μια αντιπροσωπευτική εικόνα όσον αφορά τις ανησυχίες και τις τεχνικές του Ουγκώ ως καλλιτέχνη, αλλά αποτελούν ένα μικρό μόνο κομμάτι της καλλιτεχνικής του παραγωγής, καθώς υπολογίζεται ότι δημιούργησε περισσότερα από 4.000 σχέδια κατά τη διάρκεια της ζωής του, 3.000 από τα οποία έχουν επιβιώσει μέχρι σήμερα.

Ο τίτλος της έκθεσης αντανακλά την ιδιοσυγκρασιακή μορφή του καλλιτέχνη και τη σχέση του με τις μεταμορφωτικές ιδιότητες του νερού. Ο Βίκτωρ Ουγκώ δημιουργούσε έργα σε χαρτί μικρών διαστάσεων, χρησιμοποιώντας συνήθως σκούρα καφέ ή μαύρη μελάνη και σπανιότερα άλλα χρώματα.

Τα σχέδιά του κυμαίνονται ανάμεσα στην απεικόνιση των τοπίων και της αρχιτεκτονικής και στην απόδοση των αφηρημένων μορφών και των κηλίδων. Χαρακτηρίζονται από την αυθόρμητη προσέγγιση και την δεκτικότητα του Ουγκώ στις άπειρες δυνατότητες του μέσου και των υλικών. Ήταν «ονειροπόλος και ιδεαλιστής», όπως χαρακτηριστικά λέει η επιμελήτρια της έκθεσης Allegra Pesenti.

Μια έκθεση με σχέδια του Βίκτωρ Ουγκώ φωτίζει την άγνωστη καλλιτεχνική πλευρά του Facebook Twitter
1864-65. (Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας)


Ο Ουγκώ ενίσχυε τις συνθέσεις του με στένσιλ και κολάζ, χρησιμοποιώντας φύλλα, δαντέλες, ακόμη και τα δάχτυλά του για να δημιουργήσει εντυπώσεις. Του άρεσε επίσης να μουσκεύει ή να γυρίζει τα χαρτιά στα οποία ζωγράφιζε, επιτρέποντας στο μελάνι να δημιουργεί αυθόρμητα σχήματα και κηλίδες.

 
Παρόλο που σπάνια παρουσίαζε τα σχέδιά του στο κοινό, καθώς φοβόταν ότι θα επισκίαζαν το λογοτεχνικό του έργο, ο Βαν Γκογκ και ο Ντελακρουά είχαν μιλήσει επαινετικά γι΄αυτά, με τον δεύτερο να θεωρεί ότι αν ο Ουγκώ είχε γίνει ζωγράφος θα είχε επισκιάσει όλους τους καλλιτέχνες του αιώνα του.


«Αυτά τα έργα είναι ένα δραστικό διάλειμμα από πολλές συμβάσεις της εποχής, κατά κάποιο τρόπο προμηνύουν τον εξπρεσιονισμό και την αφηρημένη τέχνη», σημειώνει ο Daniel Schindel του Observer.

Μια έκθεση με σχέδια του Βίκτωρ Ουγκώ φωτίζει την άγνωστη καλλιτεχνική πλευρά του Facebook Twitter
Ecce Lex (Le pendu) (Ecce Lex [hanged man]), 1854. (Maisons de Victor Hugo, Paris / Guernesey / Roger-Viollet)
Μια έκθεση με σχέδια του Βίκτωρ Ουγκώ φωτίζει την άγνωστη καλλιτεχνική πλευρά του Facebook Twitter
Silouette de l’ Ermitage, 1855 (Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας)
Μια έκθεση με σχέδια του Βίκτωρ Ουγκώ φωτίζει την άγνωστη καλλιτεχνική πλευρά του Facebook Twitter
Le phare des Casquets (The Casquets Lighthouse), 1866. (Maisons de Victor Hugo, Paris / Guernesey / Roger-Viollet)
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ