Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο

Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
0
Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Henri Matisse, Still Life with Shell, 1940 Gouache, coloured pencil, and charcoal on cut paper, and string, pinned to canvas, 83.5 x 115 cm

Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκθεση με τίτλο «Matisse in the Studio» εγκαινιάζεται σε λίγες μέρες στην Βασιλική Ακαδημία Τεχνών στο Λονδίνο, αφού πρώτα παρουσιάστηκε στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης. Ο επισκέπτης της έκθεσης θα έχει την ευκαιρία να εισδύσει στο στούντιο του σπουδαίου καλλιτέχνη και να γνωρίσει την εξαιρετική συλλογή του από αντικείμενα, που αποτέλεσαν ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης και σφράγισαν τα έργα του. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, ο Ανρί Ματίς συνέλεξε αντικείμενα - όπως ισπανικά αγγεία, αφρικανικά γλυπτά, μάσκες, κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, έργα κινεζικής καλλιγραφίας, κανάτες γαλλικής σοκολάτας, παλιές φωτογραφίες - που επηρέασαν την εξέλιξή του ως καλλιτέχνη. Συνδυάζοντας σχεδόν 40 από αυτά τα αντικείμενα, πολλά από τα οποία δεν έχουν ποτέ εκτεθεί εκτός Γαλλίας, μαζί με περίπου 80 από τα έργα ζωγραφικής, γλυπτά, διακοσμήσεις και σχέδια που επηρεάστηκαν από τη συλλογή του, η έκθεση δείχνει πώς ο Ματίς επέστρεφε ξανά και ξανά στα ίδια αντικείμενα με νέες ιδέες σχετικά με το χρώμα, τη μορφή και την τεχνική.


Από νωρίς στην καριέρα του, την εποχή που ζούσε στο Παρίσι με ένα πολύ χαμηλό εισόδημα, ο Ανρί Ματίς έβρισκε τρόπο να διαθέτει χαμηλά ποσά σε καταστήματα που πουλούσαν μεταχειρισμένα αντικείμενα. Ενδιαφερόταν ιδιαίτερα για τις διακοσμητικές τέχνες, αποκτώντας μικρά κομμάτια ταπετσαρίας, κομμάτια από σπασμένα πιάτα, καθώς και από γαλλική φαγιάνς. Σταδιακά αυτό του το ενδιαφέρον εξελίχθηκε σε ολοκληρωμένη συλλογή, εμπλουτισμένη από ευρωπαίους αντιπροσώπους και από μακρινές αγορές και εμπόρους. Ο Mατίς αρχίζει να συλλέγει πιο σοβαρά από το 1906, οπότε και αγοράζει μια μικρή καθιστή αφρικανική φιγούρα από το Κονγκό από έναν έμπορο του Παρισιού, καθώς -όπως λέγεται- πήγαινε να δειπνήσει με τον Πικάσο, με τον οποίο τον συνέδεε στενή φιλία, και τη Γερτρούδη Στάιν. Ωστόσο ο ίδιος δε θεωρούσε τον εαυτό του συλλέκτη με την παραδοσιακή έννοια και μάλιστα όταν ήταν πολύ νέος αντιπαθούσε τις συλλογές και του συλλέκτες, θεωρώντας μια τέτοια συνήθεια σπατάλη. Φρόντιζε λοιπόν να αξιοποιεί τα αντικείμενα της συλλογής του με κάθε τρόπο, είτε αναπαριστώντας τα στα έργα του ή χρησιμοποιώντας τα ως ερεθίσματα. Το 1908 συγκέντρωσε περίπου 20 αφρικανικές μάσκες και φιγούρες και η επιρροή τους στο έργο του αποδεικνύεται στα γυμνά του που παρουσιάζονται στην έκθεση στο ίδιο δωμάτιο. Σύμφωνα με την Ellen McBreen, εκ των επιμελητών της έκθεσης, είναι η πρώτη φορά που η ευρωπαϊκή τέχνη δανείζεται στοιχεία από την αφρικανική σχεδίαση και σημειώνει: «Ένα από τα πράγματα που δανείζεται είναι ένα είδος αφηρημένης γλώσσας για τον χειρισμό του σώματος, που απομακρύνεται από μια φυσιοκρατική απεικόνιση της ανατομίας». Σημείο καμπής στη συλλογή και την τέχνη του ήταν μια μεγάλη έκθεση ισλαμικής τέχνης που είδε στο Μόναχο το 1910. Σύντομα, επισκέφθηκε τα τζαμιά της Γρανάδας και της Ανδαλουσίας στην Ισπανία και άρχισε να αποκτά μαυριτανικά και βορειοαφρικανικά αντικείμενα. Η McBreen σημειώνει: «Είχε αναπτύξει όλη αυτή τη διακόσμηση και όλο το σύστημα χρωμάτων όπου κάθε τμήμα του καμβά είναι εξίσου σημαντικό με το επόμενο, αλλά πραγματικά βλέπεις ότι αυτό ωριμάζει αφού αρχίζει να κοιτάζει προσεκτικά την ισλαμική τέχνη. Έχει βρει έναν τρόπο να χρησιμοποιήσει μοτίβα για να τονίσει τη συνολική επιφάνεια και να "μπολιάσει" το σχήμα με αφαίρεση». «Η ζωή μου είναι ανάμεσα στα τείχη του στούντιο», αναφέρει ο ίδιος ο Ματίς και οι επιμελητές της έκθεσης κάνουν αυτό ακριβώς. Δίνουν την ευκαιρία στους φιλότεχνους να ρίξουν μια ματιά στη σπάνια συλλογή του καλλιτέχνη και στα έργα ζωγραφικής, τα γλυπτά και τα σχέδια που εμπνεύστηκε από αυτήν –είναι, εξάλλου, χαρακτηριστικό ότι την μετακινούσε ακόμα και στις προσωρινές του κατοικίες, καθώς του ήταν απαραίτητη για να δημιουργήσει.

O ίδιος δε θεωρούσε τον εαυτό του συλλέκτη με την παραδοσιακή έννοια και μάλιστα όταν ήταν πολύ νέος αντιπαθούσε τις συλλογές και του συλλέκτες, θεωρώντας μια τέτοια συνήθεια σπατάλη. Φρόντιζε λοιπόν να αξιοποιεί τα αντικείμενα της συλλογής του με κάθε τρόπο, είτε αναπαριστώντας τα στα έργα του ή χρησιμοποιώντας τα ως ερεθίσματα.

Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Henri Matisse, Yellow Odalisque, 1937. Oil on canvas. 55.2 x 46 cm. Philadelphia Museum of Art. The Samuel S. White 3rd and Vera White Collection, 1967 Photo © Philadelphia Museum of Art. Artwork: © Succession H. Matisse/DACS 2017.

Ο Ανρί Ματίς γεννιέται στις 31 Δεκεμβρίου 1869, στην επαρχία Λε Κατώ-Καμπρεζί, το 1887 πηγαίνει στο Παρίσι να σπουδάσει νομικά, και στη συνέχεια στο Σεν Κεντέν για την πρακτική του. Το 1890 παθαίνει σκωληκοειδίτιδα και καθώς βρίσκεται στο κρεβάτι, η μητέρα του τού χαρίζει ένα κουτί λαδοπαστέλ για να περνάει πιο ευχάριστα τον χρόνο του. Αυτή είναι η πρώτη και αποφασιστική γνωριμία του Ματίς με τη ζωγραφική: το 1891 θα παρατήσει την όποια νομική του καριέρα και θα επιστρέψει στο Παρίσι για να γίνει ζωγράφος. Όντας επαρχιώτης και μην έχοντας έρθει σε επαφή με τη σύγχρονη ζωγραφική, επιλέγει την συντηρητική Académie Julian και μαθητεύει δίπλα στους William-Adolphe Bouguereau και Gustave Moreau. Οι πρώτοι του πίνακες είναι επηρεασμένοι από τους Φλαμανδούς ζωγράφους και όταν το 1896 εκθέτει για πρώτη φορά πέντε έργα του στο συντηρητικό Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts, το γαλλικό κράτος αγοράζει τη «Γυναίκα που διαβάζει». Το 1898 παντρεύεται την Αμελί Παρέρ. Την ίδια εποχή δημοσιεύεται το μανιφέστο του Πωλ Σινιάκ «Από τον Ευγένιο Ντελακρουά στον νεο-ιμπρεσιονισμό», το οποίο του κινεί το ενδιαφέρον, ενώ γνωρίζει τον Αυστραλό ιμπρεσιονιστή ζωγράφο Τζον Πίτερ Ράσελ και έρχεται σε επαφή με τον ιμπρεσιονισμό και το έργο του άγνωστου, ακόμα, Βίνσεντ βαν Γκογκ. Παράλληλα, εντυπωσιασμένος από το έργο του Ροντέν, ξεκινά μαθήματα γλυπτικής στην Ecole des Beaux-Arts –την περίοδο 1900-1910 δημιουργεί τα περισσότερα γλυπτά του. Το προσωπικό του στυλ αλλάζει, πειραματίζεται με το χρώμα και χρησιμοποιεί διαφόρων ειδών πινελιές, ανάμεσά τους και τις κουκκίδες των νέο-ιμπρεσιονιστών. Το 1901 εκθέτει στο «ανήσυχο» Salon des Indépendants και αρχίζει να αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα, ενώ η σύζυγός του αναγκάζεται να εργαστεί, καθώς μία βρογχίτιδα τον καθηλώνει στο κρεβάτι. Το 1904 κάνει την πρώτη του ατομική έκθεση στην γκαλερί Vollard, που στέφεται με πλήρη αποτυχία. Αρχίζει να αντικαθιστά τις κουκκίδες με ζωηρές πινελιές και χρησιμοποιεί έντονα χρώματα. Αυτό είναι το χαρακτηριστικό που τον συνδέει με τους ζωγράφους μαζί με τους οποίους εκθέτει το 1905 στο Salon d' Automne. Ο κριτικός Λουί Βοσέλ θα τους αποκαλέσει «fauves» (αγρίμια) – ο φωβισμός, το πρώτο μεγάλο ρεύμα του εικοστού αιώνα, έχει γεννηθεί.


Ο Ματίς θα υπάρξει ηγετική μορφή του φωβισμού και σύντομα θα ξεφύγει από τα στενά του όρια, αποκτώντας μεγάλη αναγνώριση και φήμη. Από το 1908 μέχρι το 1912 εκθέτει σε Νέα Υόρκη, Μόσχα, Βερολίνο, Μόναχο και Λονδίνο, ενώ μέχρι το 1917 φιλοτεχνεί τα πιο διάσημα έργα του –ανάμεσά τους η «Χαρά της ζωής» (1908) και το «Κόκκινο εργαστήριο» (1915). Το 1917 μετακομίζει στην πόλη Σιμιέ, που σήμερα είναι προάστιο της Νίκαιας. Το 1920 σχεδιάζει τα σκηνικά για το «Τραγούδι του αηδονιού» του Σεργκέι Ντιάγκιλεφ και μέσα στα χρόνια που ακολουθούν δημοσιεύει 29 οξυγραφίες, εικονογραφώντας τα ποιήματα του Στεφάν Μαλαρμέ και τα «Άνθη του κακού» του Μποντλέρ. Το 1941 μαθαίνει πως πάσχει από καρκίνο του δωδεκαδάχτυλου. Έχει χωρίσει από τη γυναίκα του και τον φροντίζει μια Ρωσίδα που υπήρξε κατά το παρελθόν μοντέλο του. Αν και καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι δε σταμάτησε να ζωγραφίζει, χρησιμοποιώντας λαδοπαστέλ δεμένα σε μια μακριά βέργα. Όντας σε αυτήν την κατάσταση αφιερώθηκε στο αριστούργημά του, το παρεκκλήσι του Ροζάριο στη Vence της γαλλικής Ριβιέρας (1948-1951), και δημιούργησε όλες τις τοιχογραφίες, τα έπιπλα, τους 14 σταθμούς του σταυρού, τα βιτρό παράθυρα, καθώς και τα άμφια των ιερέων. Παράλληλα ξεκίνησε να ασχολείται με το κολάζ και δημιούργησε μερικά από τα πλέον αναγνωρίσιμα έργα του. Είναι η εποχή που στην Αμερική ξεσπά ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός και ο υπέργηρος Ματίς, με τα αφαιρετικά χρωματιστά κολάζ του, βρίσκεται στην αιχμή της πρωτοπορίας. Ο μεγάλος ζωγράφος πεθαίνει από έμφραγμα του μυοκαρδίου στις 3 Νοεμβρίου του 1954. Σήμερα θεωρείται μία από τις σημαντικότερες μορφές της μοντέρνας τέχνης και το φιλότεχνο κοινό συρρέει σε κάθε έκθεση που αφορά το έργο του.

Ιnfo:

«Matisse in the Studio»

Βασιλική Ακαδημία Τεχνών, Λονδίνο

5/8 - 12/11

Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Henri Matisse, The Moorish Screen, 1921 Oil on canvas, 91 x 74 cm Philadelphia Museum of Art. Bequest of Lisa Norris Elkins, 1950 Photo © Philadelphia Museum of Art/Art Resource, NY
Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Haiti, North Africa, late 19th-early 20th century Cotton plainweave cut to bast fiber cloth, 217 x 212 cm
Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Henri Matisse, Safrano Roses at the Window, 1925. Oil on canvas. 80 x 65 cm. Private collection. Photo © Private collection. © Succession H. Matisse/DACS 2017.
Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Vase, Andalusia, Spain, early 20th century Blown glass, 28.5 x 21 cm Former collection of Henri Matisse. Musee Matisse, Nice.

 

Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Henri Matisse, Still Life with Seashell on black marble, 1940

Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Henri Matisse, Two Women, modelled 1907-8, cast 1908 Bronze, 46.6 x 25.6 x 19.9 cm Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution. Gift of Joseph H. Hirshhorn, 1966 Photograph by Lee Stalsworth
Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cafetière en argent, France, début du xixe siècle, chocolatière, argent, poignée en bois teinté, 14 10,9 (25 avec poignée) cm, Musée Matisse Nice, ancienne collection Henri Matisse, legs de Madame Henri Matisse, 1960
Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Henri Matisse, The Italian Woman, 1916 Oil on canvas, 116.7 x 89.5 cm The Solomon R. Guggenheim Museum, New York. By exchange, 1982, 82.2946
Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Muyombo mask, Pende region, Democratic Republic of the Congo, 19th-early 20th century Wood, fiber and pigment, 49 x 19.3 cm Former collection of Henri Matisse. Private collection Photograph by Jean-Louis Losi
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ