Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο

Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
0
Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Henri Matisse, Still Life with Shell, 1940 Gouache, coloured pencil, and charcoal on cut paper, and string, pinned to canvas, 83.5 x 115 cm

Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκθεση με τίτλο «Matisse in the Studio» εγκαινιάζεται σε λίγες μέρες στην Βασιλική Ακαδημία Τεχνών στο Λονδίνο, αφού πρώτα παρουσιάστηκε στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης. Ο επισκέπτης της έκθεσης θα έχει την ευκαιρία να εισδύσει στο στούντιο του σπουδαίου καλλιτέχνη και να γνωρίσει την εξαιρετική συλλογή του από αντικείμενα, που αποτέλεσαν ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης και σφράγισαν τα έργα του. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, ο Ανρί Ματίς συνέλεξε αντικείμενα - όπως ισπανικά αγγεία, αφρικανικά γλυπτά, μάσκες, κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, έργα κινεζικής καλλιγραφίας, κανάτες γαλλικής σοκολάτας, παλιές φωτογραφίες - που επηρέασαν την εξέλιξή του ως καλλιτέχνη. Συνδυάζοντας σχεδόν 40 από αυτά τα αντικείμενα, πολλά από τα οποία δεν έχουν ποτέ εκτεθεί εκτός Γαλλίας, μαζί με περίπου 80 από τα έργα ζωγραφικής, γλυπτά, διακοσμήσεις και σχέδια που επηρεάστηκαν από τη συλλογή του, η έκθεση δείχνει πώς ο Ματίς επέστρεφε ξανά και ξανά στα ίδια αντικείμενα με νέες ιδέες σχετικά με το χρώμα, τη μορφή και την τεχνική.


Από νωρίς στην καριέρα του, την εποχή που ζούσε στο Παρίσι με ένα πολύ χαμηλό εισόδημα, ο Ανρί Ματίς έβρισκε τρόπο να διαθέτει χαμηλά ποσά σε καταστήματα που πουλούσαν μεταχειρισμένα αντικείμενα. Ενδιαφερόταν ιδιαίτερα για τις διακοσμητικές τέχνες, αποκτώντας μικρά κομμάτια ταπετσαρίας, κομμάτια από σπασμένα πιάτα, καθώς και από γαλλική φαγιάνς. Σταδιακά αυτό του το ενδιαφέρον εξελίχθηκε σε ολοκληρωμένη συλλογή, εμπλουτισμένη από ευρωπαίους αντιπροσώπους και από μακρινές αγορές και εμπόρους. Ο Mατίς αρχίζει να συλλέγει πιο σοβαρά από το 1906, οπότε και αγοράζει μια μικρή καθιστή αφρικανική φιγούρα από το Κονγκό από έναν έμπορο του Παρισιού, καθώς -όπως λέγεται- πήγαινε να δειπνήσει με τον Πικάσο, με τον οποίο τον συνέδεε στενή φιλία, και τη Γερτρούδη Στάιν. Ωστόσο ο ίδιος δε θεωρούσε τον εαυτό του συλλέκτη με την παραδοσιακή έννοια και μάλιστα όταν ήταν πολύ νέος αντιπαθούσε τις συλλογές και του συλλέκτες, θεωρώντας μια τέτοια συνήθεια σπατάλη. Φρόντιζε λοιπόν να αξιοποιεί τα αντικείμενα της συλλογής του με κάθε τρόπο, είτε αναπαριστώντας τα στα έργα του ή χρησιμοποιώντας τα ως ερεθίσματα. Το 1908 συγκέντρωσε περίπου 20 αφρικανικές μάσκες και φιγούρες και η επιρροή τους στο έργο του αποδεικνύεται στα γυμνά του που παρουσιάζονται στην έκθεση στο ίδιο δωμάτιο. Σύμφωνα με την Ellen McBreen, εκ των επιμελητών της έκθεσης, είναι η πρώτη φορά που η ευρωπαϊκή τέχνη δανείζεται στοιχεία από την αφρικανική σχεδίαση και σημειώνει: «Ένα από τα πράγματα που δανείζεται είναι ένα είδος αφηρημένης γλώσσας για τον χειρισμό του σώματος, που απομακρύνεται από μια φυσιοκρατική απεικόνιση της ανατομίας». Σημείο καμπής στη συλλογή και την τέχνη του ήταν μια μεγάλη έκθεση ισλαμικής τέχνης που είδε στο Μόναχο το 1910. Σύντομα, επισκέφθηκε τα τζαμιά της Γρανάδας και της Ανδαλουσίας στην Ισπανία και άρχισε να αποκτά μαυριτανικά και βορειοαφρικανικά αντικείμενα. Η McBreen σημειώνει: «Είχε αναπτύξει όλη αυτή τη διακόσμηση και όλο το σύστημα χρωμάτων όπου κάθε τμήμα του καμβά είναι εξίσου σημαντικό με το επόμενο, αλλά πραγματικά βλέπεις ότι αυτό ωριμάζει αφού αρχίζει να κοιτάζει προσεκτικά την ισλαμική τέχνη. Έχει βρει έναν τρόπο να χρησιμοποιήσει μοτίβα για να τονίσει τη συνολική επιφάνεια και να "μπολιάσει" το σχήμα με αφαίρεση». «Η ζωή μου είναι ανάμεσα στα τείχη του στούντιο», αναφέρει ο ίδιος ο Ματίς και οι επιμελητές της έκθεσης κάνουν αυτό ακριβώς. Δίνουν την ευκαιρία στους φιλότεχνους να ρίξουν μια ματιά στη σπάνια συλλογή του καλλιτέχνη και στα έργα ζωγραφικής, τα γλυπτά και τα σχέδια που εμπνεύστηκε από αυτήν –είναι, εξάλλου, χαρακτηριστικό ότι την μετακινούσε ακόμα και στις προσωρινές του κατοικίες, καθώς του ήταν απαραίτητη για να δημιουργήσει.

O ίδιος δε θεωρούσε τον εαυτό του συλλέκτη με την παραδοσιακή έννοια και μάλιστα όταν ήταν πολύ νέος αντιπαθούσε τις συλλογές και του συλλέκτες, θεωρώντας μια τέτοια συνήθεια σπατάλη. Φρόντιζε λοιπόν να αξιοποιεί τα αντικείμενα της συλλογής του με κάθε τρόπο, είτε αναπαριστώντας τα στα έργα του ή χρησιμοποιώντας τα ως ερεθίσματα.

Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Henri Matisse, Yellow Odalisque, 1937. Oil on canvas. 55.2 x 46 cm. Philadelphia Museum of Art. The Samuel S. White 3rd and Vera White Collection, 1967 Photo © Philadelphia Museum of Art. Artwork: © Succession H. Matisse/DACS 2017.

Ο Ανρί Ματίς γεννιέται στις 31 Δεκεμβρίου 1869, στην επαρχία Λε Κατώ-Καμπρεζί, το 1887 πηγαίνει στο Παρίσι να σπουδάσει νομικά, και στη συνέχεια στο Σεν Κεντέν για την πρακτική του. Το 1890 παθαίνει σκωληκοειδίτιδα και καθώς βρίσκεται στο κρεβάτι, η μητέρα του τού χαρίζει ένα κουτί λαδοπαστέλ για να περνάει πιο ευχάριστα τον χρόνο του. Αυτή είναι η πρώτη και αποφασιστική γνωριμία του Ματίς με τη ζωγραφική: το 1891 θα παρατήσει την όποια νομική του καριέρα και θα επιστρέψει στο Παρίσι για να γίνει ζωγράφος. Όντας επαρχιώτης και μην έχοντας έρθει σε επαφή με τη σύγχρονη ζωγραφική, επιλέγει την συντηρητική Académie Julian και μαθητεύει δίπλα στους William-Adolphe Bouguereau και Gustave Moreau. Οι πρώτοι του πίνακες είναι επηρεασμένοι από τους Φλαμανδούς ζωγράφους και όταν το 1896 εκθέτει για πρώτη φορά πέντε έργα του στο συντηρητικό Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts, το γαλλικό κράτος αγοράζει τη «Γυναίκα που διαβάζει». Το 1898 παντρεύεται την Αμελί Παρέρ. Την ίδια εποχή δημοσιεύεται το μανιφέστο του Πωλ Σινιάκ «Από τον Ευγένιο Ντελακρουά στον νεο-ιμπρεσιονισμό», το οποίο του κινεί το ενδιαφέρον, ενώ γνωρίζει τον Αυστραλό ιμπρεσιονιστή ζωγράφο Τζον Πίτερ Ράσελ και έρχεται σε επαφή με τον ιμπρεσιονισμό και το έργο του άγνωστου, ακόμα, Βίνσεντ βαν Γκογκ. Παράλληλα, εντυπωσιασμένος από το έργο του Ροντέν, ξεκινά μαθήματα γλυπτικής στην Ecole des Beaux-Arts –την περίοδο 1900-1910 δημιουργεί τα περισσότερα γλυπτά του. Το προσωπικό του στυλ αλλάζει, πειραματίζεται με το χρώμα και χρησιμοποιεί διαφόρων ειδών πινελιές, ανάμεσά τους και τις κουκκίδες των νέο-ιμπρεσιονιστών. Το 1901 εκθέτει στο «ανήσυχο» Salon des Indépendants και αρχίζει να αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα, ενώ η σύζυγός του αναγκάζεται να εργαστεί, καθώς μία βρογχίτιδα τον καθηλώνει στο κρεβάτι. Το 1904 κάνει την πρώτη του ατομική έκθεση στην γκαλερί Vollard, που στέφεται με πλήρη αποτυχία. Αρχίζει να αντικαθιστά τις κουκκίδες με ζωηρές πινελιές και χρησιμοποιεί έντονα χρώματα. Αυτό είναι το χαρακτηριστικό που τον συνδέει με τους ζωγράφους μαζί με τους οποίους εκθέτει το 1905 στο Salon d' Automne. Ο κριτικός Λουί Βοσέλ θα τους αποκαλέσει «fauves» (αγρίμια) – ο φωβισμός, το πρώτο μεγάλο ρεύμα του εικοστού αιώνα, έχει γεννηθεί.


Ο Ματίς θα υπάρξει ηγετική μορφή του φωβισμού και σύντομα θα ξεφύγει από τα στενά του όρια, αποκτώντας μεγάλη αναγνώριση και φήμη. Από το 1908 μέχρι το 1912 εκθέτει σε Νέα Υόρκη, Μόσχα, Βερολίνο, Μόναχο και Λονδίνο, ενώ μέχρι το 1917 φιλοτεχνεί τα πιο διάσημα έργα του –ανάμεσά τους η «Χαρά της ζωής» (1908) και το «Κόκκινο εργαστήριο» (1915). Το 1917 μετακομίζει στην πόλη Σιμιέ, που σήμερα είναι προάστιο της Νίκαιας. Το 1920 σχεδιάζει τα σκηνικά για το «Τραγούδι του αηδονιού» του Σεργκέι Ντιάγκιλεφ και μέσα στα χρόνια που ακολουθούν δημοσιεύει 29 οξυγραφίες, εικονογραφώντας τα ποιήματα του Στεφάν Μαλαρμέ και τα «Άνθη του κακού» του Μποντλέρ. Το 1941 μαθαίνει πως πάσχει από καρκίνο του δωδεκαδάχτυλου. Έχει χωρίσει από τη γυναίκα του και τον φροντίζει μια Ρωσίδα που υπήρξε κατά το παρελθόν μοντέλο του. Αν και καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι δε σταμάτησε να ζωγραφίζει, χρησιμοποιώντας λαδοπαστέλ δεμένα σε μια μακριά βέργα. Όντας σε αυτήν την κατάσταση αφιερώθηκε στο αριστούργημά του, το παρεκκλήσι του Ροζάριο στη Vence της γαλλικής Ριβιέρας (1948-1951), και δημιούργησε όλες τις τοιχογραφίες, τα έπιπλα, τους 14 σταθμούς του σταυρού, τα βιτρό παράθυρα, καθώς και τα άμφια των ιερέων. Παράλληλα ξεκίνησε να ασχολείται με το κολάζ και δημιούργησε μερικά από τα πλέον αναγνωρίσιμα έργα του. Είναι η εποχή που στην Αμερική ξεσπά ο αφηρημένος εξπρεσιονισμός και ο υπέργηρος Ματίς, με τα αφαιρετικά χρωματιστά κολάζ του, βρίσκεται στην αιχμή της πρωτοπορίας. Ο μεγάλος ζωγράφος πεθαίνει από έμφραγμα του μυοκαρδίου στις 3 Νοεμβρίου του 1954. Σήμερα θεωρείται μία από τις σημαντικότερες μορφές της μοντέρνας τέχνης και το φιλότεχνο κοινό συρρέει σε κάθε έκθεση που αφορά το έργο του.

Ιnfo:

«Matisse in the Studio»

Βασιλική Ακαδημία Τεχνών, Λονδίνο

5/8 - 12/11

Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Henri Matisse, The Moorish Screen, 1921 Oil on canvas, 91 x 74 cm Philadelphia Museum of Art. Bequest of Lisa Norris Elkins, 1950 Photo © Philadelphia Museum of Art/Art Resource, NY
Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Haiti, North Africa, late 19th-early 20th century Cotton plainweave cut to bast fiber cloth, 217 x 212 cm
Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Henri Matisse, Safrano Roses at the Window, 1925. Oil on canvas. 80 x 65 cm. Private collection. Photo © Private collection. © Succession H. Matisse/DACS 2017.
Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Vase, Andalusia, Spain, early 20th century Blown glass, 28.5 x 21 cm Former collection of Henri Matisse. Musee Matisse, Nice.

 

Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Henri Matisse, Still Life with Seashell on black marble, 1940

Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Henri Matisse, Two Women, modelled 1907-8, cast 1908 Bronze, 46.6 x 25.6 x 19.9 cm Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution. Gift of Joseph H. Hirshhorn, 1966 Photograph by Lee Stalsworth
Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Cafetière en argent, France, début du xixe siècle, chocolatière, argent, poignée en bois teinté, 14 10,9 (25 avec poignée) cm, Musée Matisse Nice, ancienne collection Henri Matisse, legs de Madame Henri Matisse, 1960
Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Henri Matisse, The Italian Woman, 1916 Oil on canvas, 116.7 x 89.5 cm The Solomon R. Guggenheim Museum, New York. By exchange, 1982, 82.2946
Matisse in the Studio: Οι πηγές έμπνευσης του μεγάλου ζωγράφου σε μία ενδιαφέρουσα έκθεση στο Λονδίνο Facebook Twitter
Muyombo mask, Pende region, Democratic Republic of the Congo, 19th-early 20th century Wood, fiber and pigment, 49 x 19.3 cm Former collection of Henri Matisse. Private collection Photograph by Jean-Louis Losi
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ