Λεονάρντο ντα Βίντσι με εικονική πραγματικότητα στο Λούβρο

Λεονάρντο ντα Βίντσι με εικονική πραγματικότητα στο Λούβρο Facebook Twitter
Το θέμα της πιλοτικής αυτής πρωτοβουλίας δεν είναι άλλο από τη Μόνα Λίζα, το εμβληματικό έργο του ντα Βίντσι.
0

Αμέσως μετά την έξοδο της μεγαλειώδους έκθεσης Λεονάρντο ντα Βίντσι, η οποία ξεκίνησε στο Λούβρο στα τέλη του περασμένου Οκτώβρη και θα διαρκέσει μέχρι τις 24 Φεβρουαρίου, οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την πρώτη παραγωγή εικονικής πραγματικότητας που παρουσιάζει το διάσημο μουσείο στο κοινό του.

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση για τον μεγάλο δημιουργό, οι επιμελητές του Λούβρου αποφάσισαν να ενσωματώσουν την εικονική πραγματικότητα στις δράσεις του μουσείου επεκτείνοντας τις υφιστάμενες πρακτικές του, από τις παραδοσιακές επιτοίχιες λεζάντες έως τους πιο πρόσφατους οπτικοακουστικούς οδηγούς. Το θέμα της πιλοτικής αυτής πρωτοβουλίας δεν είναι άλλο από τη Μόνα Λίζα, το εμβληματικό έργο του ντα Βίντσι, το οποίο, για λόγους διατήρησης της ομαλότητας της ροής επισκεπτών στις μόνιμες συλλογές του Λούβρου, δεν εκτίθεται στην περιοδική έκθεση για τον Λεονάρντο.

Η επτάλεπτη παραγωγή που ακροβατούσε ανάμεσα σε εκπαιδευτικό υλικό και σε ψυχαγωγικό σόου είναι με βεβαιότητα ό,τι πιο καινοτόμο έχουμε δει τελευταία σε μουσείο μεγάλης κλίμακας.

Όσο για την ίδια την παραγωγή εικονικής πραγματικότητας, όπως εξηγεί η Dominique de Font-Réaulx, Διευθύντρια του Τμήματος Ερμηνείας και Πολιτιστικού Προγραμματισμού του Λούβρου, σκοπός του μουσείου ήταν οι επισκέπτες όχι μόνο να σταθούν μπροστά τη Μόνα Λίζα αλλά να εισέλθουν στο σύμπαν της.

Σύμφωνα λοιπόν με το σενάριο του «Mona Lisa Beyond the Glass», ο επισκέπτης ξεναγείται στις λεπτομέρειες του έργου, στο ένδυμα της Μόνα Λίζα, στη στάση του σώματός της, παρακολουθεί παραλληλισμούς της τεχνικής του καλλιτέχνη με άλλα του έργα, ενώ ξεναγείται και στο τοπίο πίσω από τη διάσημη γυναικεία μορφή. Εκεί ακριβώς, προς το τέλος της παραγωγής, κρύβεται και η «έκπληξη» των δημιουργών, καθώς ο επισκέπτης βρίσκεται να ίπταται πάνω από το τοπίο με μία από τις μηχανές του Λεονάρντο ντα Βίντσι.

Λεονάρντο ντα Βίντσι με εικονική πραγματικότητα στο Λούβρο Facebook Twitter
Σκηνή από το Mona Lisa Beyond the Glass. Courtesy of Emissive and HTC Vive Arts.

Η ψηφιακή αυτή παραγωγή είναι αποτέλεσμα διεπιστημονικής συνεργασίας μεταξύ ειδικών μελετητών του Λεονάρντο ντα Βίντσι, επιμελητών του Λούβρου και μίας έμπειρης ομάδας σχεδιαστών διαδραστικών εμπειριών και πολυμεσικών εφαρμογών της γαλλικής εταιρείας παραγωγής εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας Emissive.

Η ομάδα πίσω από το καινοτόμο αυτό εγχείρημα ομολογεί ομόφωνα πως το δυσκολότερο σκέλος της παραγωγής ήταν η κατά το δυνατόν πιστότερη απόδοση της έκφρασης του προσώπου της Μόνα Λίζα, ιδιαιτέρως όταν βρισκόταν σε κίνηση. Η Maite Labat, Επικεφαλής Οπτικών και Οπτικοακουστικών Παραγωγών του Λούβρου, επιμένει πως η τέτοιου είδους ψηφιακή καινοτομία όχι μόνο βελτιώνει την εμπειρία των επισκεπτών και ενισχύει τους εκπαιδευτικούς σκοπούς του μουσείου, αλλά κυρίως ενθαρρύνει την επανερμηνεία εμβληματικών έργων τέχνης.

Βρήκαμε την εμπειρία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, ιδιαιτέρως σε ό,τι αφορούσε το εύρημα της πτήσης πάνω από το μη ρεαλιστικό τοπίο με το οποίο ο ντα Βίντσι πλαισίωσε τη Μόνα Λίζα. Κάποιοι εξ' ημών ζαλίστηκαν ελαφρά, κάποιοι αισθανθήκαμε πως μάθαμε στοιχεία για τον πίνακα τα οποία μας διέφευγαν εντελώς παρά τις κατά καιρούς επισκέψεις μας στο Λούβρο. Η επτάλεπτη παραγωγή που ακροβατούσε ανάμεσα σε εκπαιδευτικό υλικό και σε ψυχαγωγικό σόου είναι με βεβαιότητα ό,τι πιο καινοτόμο έχουμε δει τελευταία σε μουσείο μεγάλης κλίμακας.

Βρισκόμαστε εν αναμονή των πρώτων ποιοτικών και ποσοτικών μελετών επί της εμπειρίας των επισκεπτών του «Mona Lisa Beyond the Glass», οι οποίες και θα καθορίσουν την περαιτέρω χρήση βυθιστικών μεθόδων, αρχικά στο Λούβρο και εν συνεχεία σε περισσότερα ευρωπαϊκά μουσεία.

Λεονάρντο ντα Βίντσι με εικονική πραγματικότητα στο Λούβρο Facebook Twitter
Σκηνή από το Mona Lisa Beyond the Glass. Courtesy of Emissive and HTC Vive Arts.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στην μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Εικαστικά / Όταν ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος είχε επισκεφθεί τη μεγαλειώδη έκθεση του Bill Viola στο Grand Palais

Μια ανταπόκριση του εκδότη της LiFO από το 2014, τότε που το Παρίσι φιλοξενούσε τη μεγάλη αναδρομική έκθεση του σπουδαίου καλλιτέχνη που πέθανε σήμερα.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Δημοκρατία

Εικαστικά / «Δημοκρατία»: Η πολιτική λειτουργία της τέχνης στη νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

Η νέα έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη νότια Ευρώπη κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο καθοριστικές περιόδους για την ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Εικαστικά / Τα πλάσματα του Πικάσο συναντούν τους μύθους της αρχαιότητας στο Μουσείο Ελεύθερνας

Ο Μινώταυρος και ο Πάνας, οι Σάτυροι και οι Φαύνοι από τον ακαταμάχητο εικονογραφικό κόσμο του Πικάσο συνομιλούν με τις αρχαιότητες του Αρχαιολογικού Μουσείου Ελεύθερνας στην Κρήτη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Εικαστικά / Η σπουδαία Κάρα Γουόκερ και τα εντυπωσιακά αυτόματα γλυπτά της 

Στην έκθεσή της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο χρησιμοποιεί ρομπότ και γλυπτές φιγούρες για να εκφράσει με φαντασία και χιούμορ ζοφερές ιστορίες για τη δυστοπική Αμερική των μη προνομιούχων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις

Εικαστικά / Σύγχρονη τέχνη έξω από τα όρια των γκαλερί

Τέσσερις εκθέσεις με ξεχωριστό ενδιαφέρον, έξω από τους καθιερωμένους χώρους, στον εμβληματικό Βοτανικό Κήπο Διομήδους, σε ένα κτήμα βιολογικής καλλιέργειας στο Μαρκόπουλο Αττικής, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά και στην Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ, μας δίνουν την ευκαιρία να δούμε έργα σύγχρονης τέχνης σε περιβάλλοντα που προκαλούν νέες αναγνώσεις και αφηγήσεις, οι οποίες αφορούν την ιστορία, τη φύση και τον ρόλο της τέχνης στη δημόσια σφαίρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ayumi Paul και η τελετουργία της χειροτεχνίας

Εικαστικά / Η Ayumi Paul, οι Δελφοί και η τελετουργία της χειροτεχνίας

H διεπιστημονική καλλιτέχνιδα εμπνέεται από την κοιλάδα την οποία περνούσαν οι επισκέπτες του μαντείου και την αρχαία τέχνη, μεταφέρει στο χαρτί τις λατρείες και τα οράματα της φύσης μέσα από τις βελονιές της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Εικαστικά / Τα νέα έργα του Άνσελμ Κίφερ στην Αθήνα

Ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή καλλιτέχνες και ίσως ο μεγαλύτερος μεταπολεμικός καλλιτέχνης της Γερμανίας παρουσιάζει τα αποκαλυπτικά τοπία του, μια συγχώνευση καταστροφής και δημιουργίας στην γκαλερί Gagosian.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου στο Back to Athens 2024

Εικαστικά / Μια έκθεση για την Άσπα Στασινοπούλου και την απείθαρχη τέχνη της

Από τις 26 ως τις 30 Ιουνίου, στο Back to Athens παρουσιάζονται 20 επιμελητικές εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές με περισσότερους από 190 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η σπουδαία, ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανή Penny Siopis στο ΕΜΣΤ 

Εικαστικά / Penny Siopis: Το πολυδιάστατο έργο της ελληνικής καταγωγής Νοτιοαφρικανής καλλιτέχνιδας στο ΕΜΣΤ

Το απαρτχάιντ, η αποαποικιοποίηση, η μετανάστευση, η γυναικεία ματιά, η σεξουαλική βία και η υλικότητα στην τέχνη είναι μερικά από τα θέματα που επανέρχονται στο έργο της σημαντικής αυτής γυναίκας και καλλιτέχνιδας, η οποία παράλληλα ανακαλύπτει και αποκαλύπτει την ελληνική πλευρά της μέσα από την Ιστορία και την εξορία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ύδρα: Οι νέες εκθέσεις - καθρέφτες της εποχής μας 

Εικαστικά / Ύδρα: Τέσσερις νέες εκθέσεις-καθρέφτες της εποχής μας

Οι εκθέσεις στην Ύδρα συνδυάζουν τις όψεις της σύγχρονης τέχνης με έργα που συνομιλούν με τον ψυχισμό και την κοινωνία, δημιουργώντας ένα απροσδόκητο μείγμα καλλιτεχνικών έργων με διαφορετικές καταγωγές και υπόβαθρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δάκης Ιωάννου

Εικαστικά / H λέξη που απεχθάνεται ο Δάκης Ιωάννου είναι το «support»

Ο ιδρυτής του ΔΕΣΤΕ και ένας από τους πιο σημαντικούς συλλέκτες παγκοσμίως είναι εκείνος που έκανε το νησί της Ύδρας hot spot για τους ανθρώπους της τέχνης. Και υπερηφανεύεται πως στα εγκαίνια των εκθέσεων συρρέει τόσο κόσμος έχοντας λάβει απλά ένα mail.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Αποστολή στη Σαντορίνη / H σύγχρονη ελληνική κεραμική έχει πια τη δική της Μπιενάλε

Με έργα Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, η 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Κεραμικής εγκαινιάστηκε μέσα στο περίφημο Μουσείο Προϊστορικής Θήρας, κοντά σε έναν από τους πιο συγκλονιστικούς αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, το Ακρωτήρι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Εικαστικά / Η εξαιρετική περίπτωση της Phyllida Barlow που ο κόσμος της τέχνης ανακάλυψε αργά

Το έργο της «RIG: untitled; blocks», με τα ανορθόδοξα υλικά και τη γλυπτική που δεν μοιάζει με τέτοια, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ