Λεονάρντο ντα Βίντσι με εικονική πραγματικότητα στο Λούβρο

Λεονάρντο ντα Βίντσι με εικονική πραγματικότητα στο Λούβρο Facebook Twitter
Το θέμα της πιλοτικής αυτής πρωτοβουλίας δεν είναι άλλο από τη Μόνα Λίζα, το εμβληματικό έργο του ντα Βίντσι.
0

Αμέσως μετά την έξοδο της μεγαλειώδους έκθεσης Λεονάρντο ντα Βίντσι, η οποία ξεκίνησε στο Λούβρο στα τέλη του περασμένου Οκτώβρη και θα διαρκέσει μέχρι τις 24 Φεβρουαρίου, οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την πρώτη παραγωγή εικονικής πραγματικότητας που παρουσιάζει το διάσημο μουσείο στο κοινό του.

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση για τον μεγάλο δημιουργό, οι επιμελητές του Λούβρου αποφάσισαν να ενσωματώσουν την εικονική πραγματικότητα στις δράσεις του μουσείου επεκτείνοντας τις υφιστάμενες πρακτικές του, από τις παραδοσιακές επιτοίχιες λεζάντες έως τους πιο πρόσφατους οπτικοακουστικούς οδηγούς. Το θέμα της πιλοτικής αυτής πρωτοβουλίας δεν είναι άλλο από τη Μόνα Λίζα, το εμβληματικό έργο του ντα Βίντσι, το οποίο, για λόγους διατήρησης της ομαλότητας της ροής επισκεπτών στις μόνιμες συλλογές του Λούβρου, δεν εκτίθεται στην περιοδική έκθεση για τον Λεονάρντο.

Η επτάλεπτη παραγωγή που ακροβατούσε ανάμεσα σε εκπαιδευτικό υλικό και σε ψυχαγωγικό σόου είναι με βεβαιότητα ό,τι πιο καινοτόμο έχουμε δει τελευταία σε μουσείο μεγάλης κλίμακας.

Όσο για την ίδια την παραγωγή εικονικής πραγματικότητας, όπως εξηγεί η Dominique de Font-Réaulx, Διευθύντρια του Τμήματος Ερμηνείας και Πολιτιστικού Προγραμματισμού του Λούβρου, σκοπός του μουσείου ήταν οι επισκέπτες όχι μόνο να σταθούν μπροστά τη Μόνα Λίζα αλλά να εισέλθουν στο σύμπαν της.

Σύμφωνα λοιπόν με το σενάριο του «Mona Lisa Beyond the Glass», ο επισκέπτης ξεναγείται στις λεπτομέρειες του έργου, στο ένδυμα της Μόνα Λίζα, στη στάση του σώματός της, παρακολουθεί παραλληλισμούς της τεχνικής του καλλιτέχνη με άλλα του έργα, ενώ ξεναγείται και στο τοπίο πίσω από τη διάσημη γυναικεία μορφή. Εκεί ακριβώς, προς το τέλος της παραγωγής, κρύβεται και η «έκπληξη» των δημιουργών, καθώς ο επισκέπτης βρίσκεται να ίπταται πάνω από το τοπίο με μία από τις μηχανές του Λεονάρντο ντα Βίντσι.

Λεονάρντο ντα Βίντσι με εικονική πραγματικότητα στο Λούβρο Facebook Twitter
Σκηνή από το Mona Lisa Beyond the Glass. Courtesy of Emissive and HTC Vive Arts.

Η ψηφιακή αυτή παραγωγή είναι αποτέλεσμα διεπιστημονικής συνεργασίας μεταξύ ειδικών μελετητών του Λεονάρντο ντα Βίντσι, επιμελητών του Λούβρου και μίας έμπειρης ομάδας σχεδιαστών διαδραστικών εμπειριών και πολυμεσικών εφαρμογών της γαλλικής εταιρείας παραγωγής εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας Emissive.

Η ομάδα πίσω από το καινοτόμο αυτό εγχείρημα ομολογεί ομόφωνα πως το δυσκολότερο σκέλος της παραγωγής ήταν η κατά το δυνατόν πιστότερη απόδοση της έκφρασης του προσώπου της Μόνα Λίζα, ιδιαιτέρως όταν βρισκόταν σε κίνηση. Η Maite Labat, Επικεφαλής Οπτικών και Οπτικοακουστικών Παραγωγών του Λούβρου, επιμένει πως η τέτοιου είδους ψηφιακή καινοτομία όχι μόνο βελτιώνει την εμπειρία των επισκεπτών και ενισχύει τους εκπαιδευτικούς σκοπούς του μουσείου, αλλά κυρίως ενθαρρύνει την επανερμηνεία εμβληματικών έργων τέχνης.

Βρήκαμε την εμπειρία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, ιδιαιτέρως σε ό,τι αφορούσε το εύρημα της πτήσης πάνω από το μη ρεαλιστικό τοπίο με το οποίο ο ντα Βίντσι πλαισίωσε τη Μόνα Λίζα. Κάποιοι εξ' ημών ζαλίστηκαν ελαφρά, κάποιοι αισθανθήκαμε πως μάθαμε στοιχεία για τον πίνακα τα οποία μας διέφευγαν εντελώς παρά τις κατά καιρούς επισκέψεις μας στο Λούβρο. Η επτάλεπτη παραγωγή που ακροβατούσε ανάμεσα σε εκπαιδευτικό υλικό και σε ψυχαγωγικό σόου είναι με βεβαιότητα ό,τι πιο καινοτόμο έχουμε δει τελευταία σε μουσείο μεγάλης κλίμακας.

Βρισκόμαστε εν αναμονή των πρώτων ποιοτικών και ποσοτικών μελετών επί της εμπειρίας των επισκεπτών του «Mona Lisa Beyond the Glass», οι οποίες και θα καθορίσουν την περαιτέρω χρήση βυθιστικών μεθόδων, αρχικά στο Λούβρο και εν συνεχεία σε περισσότερα ευρωπαϊκά μουσεία.

Λεονάρντο ντα Βίντσι με εικονική πραγματικότητα στο Λούβρο Facebook Twitter
Σκηνή από το Mona Lisa Beyond the Glass. Courtesy of Emissive and HTC Vive Arts.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ