ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ» Facebook Twitter
O Κάρολος Καμπελόπουλος ήταν ένας αυτοδίδακτος δημιουργός −γλύπτης, ζωγράφος, συλλέκτης− που μετέτρεψε την κομμωτική σε υψηλή τέχνη και την τέχνη σε προσωπική θρησκεία.
0

Στο ιστορικό κέντρο της πόλης των Χανίων, στην οδό Χατζημιχάλη Νταλιάνη, υπάρχει ένα ενετικό κτίσμα του 1583 που αιχμαλωτίζει το βλέμμα από την πρώτη στιγμή. Πρόκειται για ένα οικοδόμημα με ιστορία σμιλεμένη από μοναχούς, Οθωμανούς αγάδες και Μικρασιάτες πρόσφυγες, ένα ζωντανό αποτύπωμα αλλοτινών εποχών. Σήμερα, το κτίριο αυτό έχει μεταμορφωθεί σε κάτι εντελώς διαφορετικό: σε έναν προσωπικό, σχεδόν θεατρικό κόσμο, ο οποίος φέρει την υπογραφή ενός ανθρώπου που έζησε μια ζωή σαν παραμύθι, του Καρόλου Καμπελόπουλου. Ξεκίνησε από τις σκούπες των κομμωτηρίων του Καΐρου και έφτασε να μεταμορφώνει εμβληματικές γυναίκες όπως η Μαρία Κάλλας, η Μπριζίτ Μπαρντό και η Σοφία Λόρεν. Ένας αληθινός μάγος της ομορφιάς, που έπλασε τον δικό του μύθο και που ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να διερευνήσει την ιστορία του μέσα σε αυτούς τους πέτρινους τοίχους.

Ίσως το όνομά του να μη λέει πολλά στον μέσο επισκέπτη. Όμως όσοι έζησαν τα παριζιάνικα ’60s ή βρέθηκαν κάποτε σε μποέμ σαλόνια, θυμούνται καλά τον κομμωτή-θρύλο, τον καλλιτέχνη από τα χέρια του οποίου πέρασαν η Μαρία Κάλλας, η Σοφία Λόρεν, η Κατρίν Ντενέβ, η Μπριζίτ Μπαρντό, η Ζακλίν Πικάσο και η Μελίνα Μερκούρη.

Το Μοναστήρι του Καρόλου δεν είναι απλώς ένας μουσειακός χώρος αλλά μια ξεχωριστή κοιτίδα πολιτισμού που συνδέει την προσωπική βιογραφία με την ιστορική μνήμη, την τέχνη με το βίωμα.

Ήταν ένας αυτοδίδακτος δημιουργός –γλύπτης, ζωγράφος, συλλέκτης– που μετέτρεψε την κομμωτική σε υψηλή τέχνη και την τέχνη σε προσωπική θρησκεία, ένας άνθρωπος για τον οποίο η ομορφιά δεν ήταν απλώς επάγγελμα, αλλά τρόπος ζωής και φιλοσοφία.

Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ» Facebook Twitter
Η φιλοσοφία του Καμπελόπουλου είναι αποτυπωμένη σε ένα ρητό: «Ο καλλιτέχνης εμπνέεται συνεχώς και πρέπει να είναι ένας ακούραστος εργάτης. Όσο εργάζεται κανείς, δεν γερνάει».

Ο Κάρολος Καμπελόπουλος γεννήθηκε στο Κάιρο στις αρχές του ’30. Στα δεκατέσσερά του ξεκίνησε να εργάζεται στο μεγαλύτερο κομμωτήριο της πόλης, απέναντι από την Όπερα. Ουσιαστικά, έμαθε την κομμωτική σκουπίζοντας πατώματα. Με το ταλέντο του κατάφερε σύντομα να αναλάβει τις περίτεχνες περούκες και τις κομμώσεις των πρωταγωνιστριών της Όπερας, έχοντας πελάτισσες τις πριγκίπισσες του Φαρούκ και Λιβανέζες αριστοκράτισσες. Από εκεί, το ταξίδι του ήταν κάθε άλλο παρά αναμενόμενο: Παρίσι, Ρώμη, διεθνή σαλόνια, πρεμιέρες και χτενίσματα που άφησαν εποχή. Η κομμωτική, όμως, δεν τον καθόρισε, τον απελευθέρωσε.

«Είμαστε πολύ χαρούμενοι που πραγματοποιήσαμε το όραμα του Καρόλου, να δημιουργήσουμε ένα μουσείο στην κατοικία του, το Μοναστήρι του Καρόλου, που το ονόμαζε ο ίδιος το έργο της ζωής του», μου λέει η Στέλλα Κουτσουπάκη, γενική διευθύντρια του μουσείου. «Ο επισκέπτης δεν θα δει απλώς αντικείμενα, θα βιώσει μια εμπειρία ζωής, μια διαδρομή τέχνης μέσα στους αιώνες. Κάθε αίθουσα είναι μια αποκάλυψη».

Ας πιάσουμε όμως το νήμα της ιστορίας από την αρχή. Το μοναστήρι της Santa Maria della Misericordia, της Παναγίας του Ελέους, ιδρύθηκε το 1583 από τους Αυγουστινιανούς μοναχούς στην Παλιά Πόλη των Χανίων. Ήταν ένα από τα τέσσερα ανδρικά καθολικά μοναστήρια που λειτουργούσαν εντός των τειχών της οχυρωμένης πόλης, ένα ήσυχο πνευματικό καταφύγιο, χτισμένο σε εποχές ακμής και εμπορικής άνθησης. Με την κατάληψη των Χανίων από τους Οθωμανούς το 1645, το μοναστήρι γνώρισε ριζική μεταμόρφωση: από χώρος προσευχής μετατράπηκε σε κατοικία Τούρκου άρχοντα.

Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ» Facebook Twitter
Με τη Μελίνα Μερκούρη
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ» Facebook Twitter
Με τη Μιμή Ντενίση
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ» Facebook Twitter
Με την Κατρίν Ντενέβ

Αιώνες αργότερα, το 1923, με την ανταλλαγή των πληθυσμών, το κτίσμα διαιρέθηκε σε τέσσερις κατοικίες για να στεγάσει οικογένειες Μικρασιατών προσφύγων που έφεραν μαζί τους άλλες μνήμες, άλλες πατρίδες, άλλες πληγές. Οι τροποποιήσεις, οι προσθήκες και οι αλλοιώσεις που υπέστη το κτίριο μαρτυρούν την πάροδο του χρόνου και την πολυκύμαντη ιστορία του.

Το 1991, ένας άνθρωπος με βλέμμα καλλιτεχνικό, ο Κάρολος Καμπελόπουλος, κατάφερε να αποκτήσει και τις τέσσερις κατοικίες που προέκυψαν από το παλιό μοναστήρι. Με δικά του έξοδα ξεκίνησε την αναστήλωσή του, με σεβασμό και σπάνια αφοσίωση. Η αποκατάσταση βασίστηκε σε μια γκραβούρα του 17ου αιώνα, αλλά και στο πολύτιμο έργο του Ενετού αρχαιολόγου Τζουζέπε Τζερόλα, ο οποίος το 1900 είχε σταλεί στην Κρήτη από το Ινστιτούτο Επιστημών, Γραμμάτων και Τεχνών της Βενετίας με εντολή να τεκμηριώσει φωτογραφικά και να καταγράψει τα ενετικά μνημεία του νησιού πριν χαθούν για πάντα.

Ο Κάρολος Καμπελόπουλος δεν δημιούργησε ένα μουσείο με τη συμβατική έννοια του όρου. Από τα πρώτα κιόλας λεπτά της περιήγησής μου, νιώθω σαν να έχω βρεθεί στα παρασκήνια μιας παράστασης. Είναι σαν να είσαι σε ένα καμαρίνι λίγο πριν ανοίξει η αυλαία. Κάθε αντικείμενο γύρω μου μοιάζει να περιμένει να σου διηγηθεί τη δική του ιστορία. Ο ίδιος εξελίχθηκε με τα χρόνια σε παθιασμένο συλλέκτη, και αυτό αποτυπώνεται με εντυπωσιακό τρόπο σε κάθε όροφο της εμβληματικής κατοικίας. Η αισθητική του δεν υπακούει σε κάποια μουσειακή λογική. Είναι περισσότερο θεατρική, προσωπική και βαθιά συναισθηματική.

Ανάμεσα στις προτομές, ξεχωρίζει ένας αφηρημένος Μινώταυρος, ενώ λίγα βήματα πιο πέρα στέκεται μια Νίκη της Σαμοθράκης. Το βλέμμα, μεταξύ άλλων, μαγνητίζει το κρεβάτι της Μαντάμ Ορτάνς, ενώ σε μια γωνία συναντά κανείς προτομές του Κωνσταντίνου Καβάφη και τεράστια πορτρέτα ζωγραφικής, π.χ. της Άννας Μαρίας Λουίζας της Ορλεάνης, φιλοτεχνημένα από τον Fernand Léger, τον ίδιο πορτρετίστα που απαθανάτισε τον Λουδοβίκο ΙΔ΄. Ανάμεσα σε πίνακες, κοστούμια και ετερόκλητες μνήμες ξεπροβάλλει και ένα σπάνιο αντίτυπο της Αγίας Γραφής του 1670.

Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ» Facebook Twitter
Προτομή Μινωταύρου
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ» Facebook Twitter
Η Νίκη της Σαμοθράκης. Φωτ.: Γιάννης Πανταζόπουλος/ LIFO
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ» Facebook Twitter
Προτομή του Κωνσταντίνου Καβάφη. Φωτ.: Γιάννης Πανταζόπουλος/ LIFO

«Εδώ, τίποτα δεν είναι τυχαίο. Κάθε αντικείμενο, κάθε γωνιά, είναι μια σκηνογραφία ζωής. Μια ιδιότυπη προσωπική βιογραφία, γραμμένη όχι με λέξεις, αλλά με υφές, σχήματα, σκιές και φως», μου λέει κατά τη διάρκεια της ξενάγησης η Στέλλα Κουτσουπάκη. Καθώς η περιήγηση συνεχίζεται, μου αφηγείται ένα ακόμα στιγμιότυπο από τη ζωή του, μια ιστορική λεπτομέρεια. Ήταν εκείνος που επιμελήθηκε την περιβόητη τότε αλλαγή στην εμφάνιση της Δήμητρας Λιάνη, στην πρώτη τους κοινή συνέντευξη με τον Ανδρέα Παπανδρέου για το «Βήμα». Ήταν μια στιγμή που δεν σημάδεψε απλώς την εικόνα της αλλά δίχασε και μονοπώλησε το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης. Λίγες ημέρες αργότερα, έλαβε μια ευγενική κάρτα από τον Ανδρέα και τη Δήμητρα που του έγραφαν: «Στον Κάρολο, με αγάπη».

Οι χώροι είναι ασφυκτικά γεμάτοι από αντικείμενα τέχνης. Χαρακτηριστικό είναι ότι οι θησαυροί που είχε στο σπίτι του στο Παρίσι και έχουν μεταφερθεί πλέον στα Χανιά ήταν τόσο σημαντικοί που οι ασφαλιστικές τότε του είχαν ζητήσει 6.400.00 δραχμές για το ασφαλίσουν.

Στον πρώτο όροφο της κατοικίας ο επισκέπτης βλέπει εργαλεία κομμωτικής από έναν ολόκληρο αιώνα παρατεταγμένα δίπλα σε περούκες εποχής, σπάνιες γκραβούρες, λιγοστά αλλά πολύτιμα τεκμήρια από διεθνείς όπερες. Τα έπιπλα θυμίζουν αθηναϊκά σαλόνια παλιάς κοπής· τραπέζια βαριά με ξυλόγλυπτα φινιρίσματα και κάδρα που ίσως κάποτε στόλιζαν κάποιο salon de beauté στο Παρίσι των ’50s. Ο ειδικά διαμορφωμένος εκθεσιακός χώρος του κομμωτηρίου λειτουργεί σαν μικρό σκηνικό. Εκεί συναντά κανείς χτενάκια, καθρέφτες, φωτογραφίες διασήμων με περίτεχνα χτενίσματα, παλιά έπιπλα κομμωτηρίου αλλά και τεκμήρια από σκηνές όπερας, εκδόσεις, γαλλικά λευκώματα. Παράλληλα, εκτίθενται έργα του ίδιου του Καρόλου Καμπελόπουλου, όπως γλυπτά, ζωγραφικά έργα και μονοτυπίες.  

Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ» Facebook Twitter
Στον πρώτο όροφο της κατοικίας ο επισκέπτης βλέπει εργαλεία κομμωτικής από έναν ολόκληρο αιώνα, παρατεταγμένα δίπλα σε περούκες εποχής, σπάνιες γκραβούρες, λιγοστά, αλλά πολύτιμα τεκμήρια από διεθνείς όπερες. Φωτ.: Γιάννης Πανταζόπουλος/ LIFO
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ» Facebook Twitter
Φωτ.: Γιάννης Πανταζόπουλος/ LIFO
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ» Facebook Twitter
Φωτ.: Γιάννης Πανταζόπουλος/ LIFO

Ο δεύτερος όροφος αποκαλύπτει ένα διαφορετικό πρόσωπο της συλλογής, διότι εδώ το προσωπικό βλέμμα του Καμπελόπουλου εκτείνεται στον παγκόσμιο εικαστικό χάρτη. Η ιδιωτική του συλλογή καλύπτει ένα τεράστιο χρονικό και αισθητικό φάσμα: από φουρούσια και γκραβούρες του 16ου αιώνα και ένα σπάνιο polychrome άγαλμα μέχρι γλυπτά, πίνακες και εννοιολογικά έργα από τον 17ο έως και τον 20ό αιώνα, αλλά και πειραματικές, μεικτές τεχνικές του σήμερα. Οι Τσαρούχης, Φασιανός, Εγγονόπουλος, Γεωργιάδης, Παύλος, Μόραλης, Τakis, Αλεξάκης συναντούν τους Jean Cocteau, Delaunay, Giacometti, Moirignot, Fernand Léger, Jacques-Louis David, Jean Delpech, Pourbaix, Tremblay, Le Moult, Niki de Saint Phalle, Silvano «Nano» Campeggi και πολλούς άλλους σε μια διασταύρωση οραμάτων, υλικών και πολιτισμών.

Η εμπειρία ολοκληρώνεται με τη βιβλιοθήκη στον τελευταίο όροφο. Βιβλία τέχνης, αρχιτεκτονικής, ιστορίας και πολιτισμού, που χρονολογούνται από τον 18ο αιώνα και έπειτα· σπάνιες εκδόσεις στην ελληνική, τη γαλλική και την αγγλική γλώσσα, τοποθετημένες σε ράφια που μυρίζουν κερί και παλιό χαρτί. Είναι μια βιβλιοθήκη όχι μόνο για μελέτη αλλά και για περισυλλογή.

Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ» Facebook Twitter
Τα έπιπλα θυμίζουν αθηναϊκά σαλόνια παλιάς κοπής· τραπέζια βαριά, με ξυλόγλυπτα φινιρίσματα, και κάδρα που ίσως κάποτε στόλιζαν κάποιο salon de beauté στο Παρίσι των ’50s. Φωτ.: Γιάννης Πανταζόπουλος/ LIFO

Το ωραιότερο, ωστόσο, σημείο του σπιτιού για μένα είναι το παλιό Χαμάμ. Ο Κάρολος το έχει μετατρέψει σ’ ένα ιδιόμορφο εικονοστάσι με λατρευτικά έργα τέχνης, καλύπτοντας ένα χρονικό φάσμα από τον 15ο αιώνα έως σήμερα. Εκεί, δίπλα στο φως που μπαίνει διακριτικά από τον θόλο, αντιλαμβάνεσαι τι σημαίνει προσωπική λατρεία. Όχι μυστικιστική αλλά καλλιτεχνική. Κάθε χώρος εδώ είναι μια προσεκτικά τοποθετημένη ανάμνηση. Στον έναν τοίχο, η Κάλλας σε μια προσωπογραφία. Δίπλα της, επιρροές από Giacometti και Moirignot.

Πιο κάτω, βαριά έπιπλα, κορνίζες μπαρόκ, πορσελάνες και εικόνες, όλα τοποθετημένα έτσι ώστε να αφηγούνται όχι απλώς τη ζωή ενός ανθρώπου, αλλά το πάθος του για τη μορφή, για το σώμα, για την αφή. Όπως ο ίδιος αναφέρει: «Φιλοτέχνησα το πορτρέτο της Μαρίας Κάλλας, του Νίκου Καζαντζάκη, του Ρίτσου και πολλά άλλα. Είμαι αυτοδίδακτος ζωγράφος, γλύπτης, όπως και κομμωτής. Η αγαπημένη μου τέχνη είναι η κομμωτική, την οποία έμαθα σκουπίζοντας στα κομμωτήρια του Καΐρου, όπου και γεννήθηκα στις αρχές της δεκαετίας του ’30».

Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ» Facebook Twitter
Προσωπογραφία της Κάλλας. Φωτ.: Γιάννης Πανταζόπουλος/ LIFO
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ» Facebook Twitter
Ο Κάρολος μετέτρεψε το παλιό χαμάμ σ’ ένα ιδιόμορφο εικονοστάσι με λατρευτικά έργα τέχνης, καλύπτοντας ένα χρονικό φάσμα από τον 15ο αιώνα έως σήμερα. Φωτ.: Γιάννης Πανταζόπουλος/ LIFO

Ο Καμπελόπουλος γνώριζε επτά ξένες γλώσσες, λάτρευε την όπερα, τα ταξίδια, το διάβασμα και την ποίηση. Η φιλοσοφία του είναι αποτυπωμένη σε ένα ρητό: «Ο καλλιτέχνης εμπνέεται συνεχώς και πρέπει να είναι ένας ακούραστος εργάτης. Όσο εργάζεται κανείς, δεν γερνάει». Λίγο πριν την αποχαιρετήσω, η Στέλλα Κουτσουπάκη θα μου πει, σχεδόν ψιθυριστά, με βλέμμα στραμμένο στο εσωτερικό του χώρου: «Ο Κάρολος άφησε μια πλούσια παρακαταθήκη στον χώρο της τέχνης, εδώ, στην πόλη των Χανίων που τόσο αγάπησε. Ένα πολιτισμικό κόσμημα που θα συζητηθεί τα επόμενα χρόνια».

Και δεν έχει άδικο. Το Μοναστήρι του Καρόλου δεν είναι απλώς ένας μουσειακός χώρος αλλά μια ξεχωριστή κοιτίδα πολιτισμού που συνδέει την προσωπική βιογραφία με την ιστορική μνήμη, την τέχνη με το βίωμα. Κάθε δωμάτιο είναι σχεδιασμένο και διακοσμημένο από τα χέρια του δεξιοτέχνη κομμωτή και χαρισματικού γλύπτη. Αναμφίβολα, είναι μια κατοικία που στέκει ως ζωντανή μαρτυρία μιας άλλης εποχής.

Εικαστικά
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ