TSEK Iris Clert: Μια θρυλική Ελληνίδα στο Παρίσι και μια γκαλερί ενός δωματίου Facebook Twitter
Η Iris Clert στην είσοδο της γκαλερί.

Iris Clert: Μια θρυλική Ελληνίδα γκαλερίστα στο Παρίσι

0

Οι Γάλλοι γκαλερίστες θεωρούν την Iris Clert ή, αλλιώς, Ίριδα Αθανασιάδη σημαίνον πρόσωπο της τέχνης στη μεταπολεμική Γαλλία, οραματίστρια και πρωτοπόρο που συνδέθηκε με εκπροσώπους του Νέου Ρεαλισμού, ενός από τα μείζονα καλλιτεχνικά κινήματα του εικοστού αιώνα. Η Comité Professionnel des Galeries d'Art της αφιέρωσε ένα βιβλίο, αποκαλώντας την φανταχτερό είδωλο της μεταπολεμικής παρισινής καλλιτεχνικής έξαρσης και αμφίσημο αστέρι της πρωτοπορίας που συγκαταλέγεται στους μεγάλους Γάλλους γκαλερίστες του δεύτερου μισού του εικοστού αιώνα. Η γκαλερί της αποτελεί ακόμα και σήμερα το εμβληματικό πρότυπο ενός χώρου τέχνης αφιερωμένου στην ανακάλυψη και στην προώθηση των νέων καλλιτεχνών.

Το όνομα της Clert φιγουράρει ανάμεσα σε αυτά που υπερασπίστηκαν, πρόβαλαν και βοήθησαν τους νέους ρεαλιστές, την ομάδα των καλλιτεχνών που το 1960, στο διαμέρισμα του Iβ Κλάιν στο Παρίσι, υπέγραψαν την Ιδρυτική Διακήρυξη της ομάδας  των Νέων Ρεαλιστών, την οποία είχε συντάξει ο συγγραφέας του πρώτου μανιφέστου του Νέου Ρεαλισμού, θεωρητικός της τέχνης και κριτικός Pierre Restany.

Το όνομα της Clert φιγουράρει ανάμεσα σε αυτά που υπερασπίστηκαν, πρόβαλαν και βοήθησαν τους νέους ρεαλιστές, την ομάδα των καλλιτεχνών που το 1960, στο διαμέρισμα του Iβ Κλάιν στο Παρίσι, υπέγραψαν την Ιδρυτική Διακήρυξη της ομάδας  των Νέων Ρεαλιστών, την οποία είχε συντάξει ο συγγραφέας του πρώτου μανιφέστου του Νέου Ρεαλισμού, θεωρητικός της τέχνης και κριτικός Pierre Restany.

Ενεργή από τα μέσα της δεκαετίας του 1950 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1980, η Iris Clert φιλοξένησε μυθικές εκθέσεις στις γκαλερί της, Rive Gauche και Rive Droite, όπως η «Le Vide» του Yves Klein το 1958 και η «Le Plein» του Arman το 1960, καθώς και μερικούς από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του εικοστού αιώνα, όπως οι Pol Bury, Gaston Chaissac, Bill Copley, Yolande Fièvre, Lucio Fontana, Leon Golub, Raymond Hains, Ad Reinhardt, Takis και Jean Tinguely.

Iris Clert: Μια θρυλική Ελληνίδα στο Παρίσι και μια γκαλερί ενός δωματίου Facebook Twitter
Ενεργή από τα μέσα της δεκαετίας του 1950 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1980, η Iris Clert φιλοξένησε μυθικές εκθέσεις στις διαδοχικές γκαλερί της.

Λέγεται ότι ο Takis ήταν αυτός που είπε στην Iris Clert, ενθουσιασμένος από τα γύψινα γλυπτά στο ατελιέ του: «Θα ανοίξεις γκαλερί, θα γίνεις η Peggy Guggenheim του μέλλοντος». Η Clert, κόρη αστικής οικογένειας, γεννημένη το 1917, ήταν μόλις πέντε ετών όταν οι γονείς της έφυγαν από την Ελλάδα λίγο μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή και εγκαταστάθηκαν στο Παρίσι. Παντρεύτηκε τον παραγωγό του κινηματογράφου Claude Clert και πήρε μέρος στη γαλλική αντίσταση κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Το ζευγάρι χώρισε, η Clert κράτησε το επώνυμό του και ο Takis της φύτεψε την ιδέα να διοχετεύσει την ενεργητικότητά της στην τέχνη. Πολύγλωσση και πολυταξιδεμένη, λένε ότι συμβουλεύτηκε τον αστρολόγο της και πήρε την απόφαση να ανοίξει γκαλερί, έχοντας ακλόνητη εμπιστοσύνη στον εαυτό της, θέληση και κάτι από το ελληνικό ταμπεραμέντο.

Το 1955 κάνει ένα σχεδόν εξωφρενικό ξεκίνημα, μη έχοντας πόρους να ανοίξει τον δικό της χώρο. Προτείνει στον πατέρα Vallée, που διευθύνει την γκαλερί Du Haut-Pavé στο Quai de Montebello στο Παρίσι, ανάμεσα σε δύο εστιατόρια για τουρίστες, απέναντι από την Παναγία των Παρισίων, να της παραχωρεί την γκαλερί κάθε απόγευμα, μετά το κλείσιμό της – θα κατέβαζε τους πίνακες της έκθεσης και θα κρεμούσε στη θέση τους έργα Ελλήνων καλλιτεχνών, του Takis, του Θάνου Τσίγκου, του Κωνσταντίνου Καραχάλιου. Η κίνησή της είχε απρόσμενη επιτυχία και σε δύο μέρες όλα τα έργα είχαν πουληθεί.

Iris Clert: Μια θρυλική Ελληνίδα στο Παρίσι και μια γκαλερί ενός δωματίου Facebook Twitter
Ο Ιβ Κλάιν με την Iris Clert και τη Rotraut.
Iris Clert: Μια θρυλική Ελληνίδα στο Παρίσι και μια γκαλερί ενός δωματίου Facebook Twitter
Η είσοδος της γκαλερί στα εγκαίνια της Μπιενάλε

Έναν χρόνο αργότερα μετακόμισε στη Rue des Beaux-Arts 3, σε ένα μικροσκοπικό δωμάτιο μόλις 20 τετραγωνικά μέτρα. Επειδή ο χώρος ήταν στενός, επινόησε το micro-salon, το οποίο θα γινόταν η ειδικότητά της. Ο χώρος τής επέτρεπε να παρουσιάζει έργα μικρού μεγέθους, περισσότερους από 100 καλλιτέχνες ταυτόχρονα, αναμειγνύοντας γνωστούς με αγνώστους που αργότερα έγιναν διάσημοι και σημαντικοί, εκείνη όμως τους είχε υποστηρίξει με τόλμη και θέρμη στα πρώτα στάδια της καριέρας τους. Η μικρή γκαλερί της έγινε κόμβος για τη δραστηριότητα της πρωτοπορίας, παρουσιάζοντας καλλιτεχνικές δράσεις πολύ πριν από την εμφάνιση της performance art και της εγκατάστασης.

Micro-Salon d'Avril
Κατάλογος της έκθεσης «Micro-Salon d'avril», Galerie Iris Clert, 1957

Το 1955 η Clert συνάντησε τον άγνωστο τότε Yves Klein, ο οποίος την έπεισε να κρατήσει και να εκθέσει στην γκαλερί της έναν από τους πίνακές του. Αργότερα τον κάλεσε στην πρώτη μεγάλη έκθεση της γκαλερί τον Απρίλιο του 1957, που ονομάστηκε «Micro-Salon d'Avril».

Η έκθεση περιλάμβανε πάνω από 250 έργα τέχνης. Tο μέγεθός τους δεν ξεπερνούσε αυτό μιας καρτ ποστάλ και ανάμεσά τους υπήρχαν έργα του Πικάσο και του Έρνστ. Η φήμη της εκτοξεύτηκε και η προσέγγισή της αναγνωρίστηκε από την πρωτοπορία της γαλλικής πρωτεύουσας.

Στην επόμενη έκθεση της γκαλερί με τίτλο «Propositions Monochromes» παρουσίαζε έργα του Klein και, όπως έλεγε η ίδια, τα μπλε μονόχρωμα έργα του προκάλεσαν μεγάλη αναστάτωση στη γειτονιά: οι φοιτητές έκαναν αστεία, οι ηλικιωμένοι έδειχναν μπερδεμένοι, όλοι μιλούσαν γι' αυτόν. Στα εγκαίνια πραγματοποιήθηκε μια πρωτοβουλία που ο Klein ονόμασε «αεροστατική γλυπτική»: απελευθερώθηκαν στον ουρανό 1.001 μπλε μπαλόνια. Έναν χρόνο αργότερα, στα 30ά γενέθλιά του, παρουσίασε την άυλη έκθεση «Le Vide». Το 1958 ο Klein έκανε μαζί με τον Jean Tinguely μια έκθεση με τίτλο «Vitesse pure et Stabilité monochrome».

Iris Clert: Μια θρυλική Ελληνίδα στο Παρίσι και μια γκαλερί ενός δωματίου Facebook Twitter
Στα εγκαίνια απελευθερώθηκαν στον ουρανό 1.001 μπλε μπαλόνια, μια πρωτοβουλία που ο Klein ονόμασε  "αεροστατική γλυπτική".

To 1957 οργάνωσε την έκθεση του Jean-Jacques Lebel (πατέρα του happening στη Γαλλία). Τον Ιούνιο του 1959, διοργάνωσε την τελευταία έκθεση του Klein, «La forêt d'ésponges monochromes» και το 1960 ο Αrman παρουσίασε το «Plein», γεμίζοντας τη μικρή γκαλερί με σκουπίδια. Για την ακρίβεια, επρόκειτο για σωρούς επί σωρών σκουπιδιών, ενώ οι προσκλήσεις στάλθηκαν σε μικρά κουτιά σαρδέλας.

Iris Clert: Μια θρυλική Ελληνίδα στο Παρίσι και μια γκαλερί ενός δωματίου Facebook Twitter
Η γκαλερί της Iris Clert όταν φιλοξενούσε την έκθεση του Arman, "Le Plein", 1960.
Iris Clert: Μια θρυλική Ελληνίδα στο Παρίσι και μια γκαλερί ενός δωματίου Facebook Twitter
Οι προσκλήσεις της έκθεσης του Arman

Το 1960 ο Takis πραγματοποιεί στην γκαλερί Iris Clert την περφόρμανς «L’Impossible – Homme dans l’Espace» σε συνεργασία με τον  Νοτιοαφρικανό ποιητή και φίλο του Sinclair Beiles. Κατά τη διάρκειά της ο Beiles διάβασε το περίφημο μανιφέστο του: «Είμαι γλυπτό…Υπάρχουν κι άλλα γλυπτά σαν εμένα. Η κύρια διαφορά είναι ότι δεν μπορούν να μιλήσουν…Θα ήθελα να δω όλες τις πυρηνικές βόμβες στη Γη να μετατρέπονται σε γλυπτά …» και στιγμιαία βρέθηκε να αιωρείται πάνω από ένα μαγνητικό πεδίο στο οποίο τον τραβούσε η ζώνη του.

Iris Clert: Μια θρυλική Ελληνίδα στο Παρίσι και μια γκαλερί ενός δωματίου Facebook Twitter
Το 1960 ο Takis πραγματοποιεί στην γκαλερί Iris Clert την περφόρμανς "L’Impossible – Homme dans l’Espace" σε συνεργασία με τον Νοτιοαφρικανό ποιητή και φίλο του Sinclair Beiles. © Takis Foundation

Το 1961, σε μια έκθεση στην οποία διάφοροι καλλιτέχνες δημιούργησαν «πορτρέτα» της Iris Clert, ο Arman παρουσίασε ένα κουτί γεμάτο με διάφορα αντικείμενα από την καθημερινή της ζωή, ενώ ο Robert Rauschenberg έστειλε ένα τηλεγράφημα στην γκαλερί δηλώνοντας: «Αυτό είναι ένα πορτρέτο της Iris Clert, εφόσον το λέω εγώ». Αρχικά το πέταξαν στα σκουπίδια, αλλά αργότερα το ανέσυραν, κάπως τσαλακωμένο, και το συμπεριέλαβαν. Αυτή ήταν η τελευταία μεγάλη έκθεση που φιλοξένησε η γκαλερί, η οποία το 1963 μετακόμισε στη Δεξιά Όχθη, σε έναν πολύ μεγαλύτερο χώρο. Το 1964 πήγε στη Βενετία, σε μια επεισοδιακή μπιενάλε όπου ο Robert Rauschenberg κέρδισε το Χρυσό Λιοντάρι, ξεσηκώνοντας σάλο στις τάξεις των Ευρωπαίων κριτικών τέχνης, νοίκιασε ένα γιοτ, το έδεσε στο Μεγάλο Κανάλι, το ονόμασε «Biennale Flottante» και παρουσίασε τους καλλιτέχνες της. Έτσι κέρδισε, όπως έγραφε το TIME, το ανεπίσημο βραβείο ως η πιο εκκεντρική διοργανώτρια του «πάρτι» της τέχνης στη διεθνή διοργάνωση. Το 1962 ήταν η διοργανώτρια της εναλλακτικής «Biennale off» στη Βενετία σε ένα παλάτσο του 17ου αιώνα κατά τη διάρκεια της επίσημης μπιενάλε.

Iris Clert: Μια θρυλική Ελληνίδα στο Παρίσι και μια γκαλερί ενός δωματίου Facebook Twitter
Ο Jean Tinguely παρακολουθεί τον Marcel Duchamp να χρησιμοποιεί ένα από τα Méta-matic του, ενώ πίσω του η Iris Clert φαίνεται να διασκεδάζει με τη σκηνή.
Iris Clert: Μια θρυλική Ελληνίδα στο Παρίσι και μια γκαλερί ενός δωματίου Facebook Twitter
Το πορτρέτο της Iris Clert, σύμφωνα με τη ματιά του Robert Rauschenberg, ήταν το συγκεκριμένο τηλεγράφημα.

Από το 1962 έως το 1975 η Iris Clert εξέδιδε μια δισέλιδη εφημερίδα με τίτλο «Iris - Time Unlimited». Κάθε τεύχος ήταν αφιερωμένο σε έναν από τους καλλιτέχνες της και την επερχόμενη έκθεσή τους και λειτουργούσε και ως πρόσκληση. Η εφημερίδα περιλάμβανε επίσης κριτικά δοκίμια, φωτογραφίες, διαφημίσεις, ινδικά ωροσκόπια και κουτσομπολιά από εγκαίνια εκθέσεων: επρόκειτο για ένα fanzine της εποχής που κατέγραφε και αφηγούνταν την ιστορία της τέχνης εκείνη την περίοδο. Είχε την ιδέα της ίδρυσης του πρώτου κινητού μουσείου, στο πλαίσιο της οποίας με ένα βαρύ φορτηγό από πλεξιγκλάς, το Stradart, μετά το κλείσιμο της γκαλερί της το 1972, έκανε τον γύρο της Γαλλίας για να γνωρίσει και να συνδέσει τη σύγχρονη τέχνη με τον κόσμο.

Οι καλλιτέχνες της είχαν γίνει διάσημοι, η ίδια προφανώς δεν ήταν μάνατζερ που μπορούσε να τους δεσμεύσει με συμβόλαια και η οικονομική της καταστροφή ήταν σχεδόν αναπόφευκτη.

Πέθανε στη γαλλική Ριβιέρα το 1986, σχεδόν ξεχασμένη από τους περισσότερους, αφήνοντας ωστόσο ανεξίτηλο το σημάδι της. Σήμερα μπορούμε να μελετήσουμε προσεκτικά και ψύχραιμα τη συμβολή της στην ανάδειξη πολυάριθμων καλλιτεχνών και στην πραγματοποίηση των φιλόδοξων σχεδίων τους που κανένας άλλος δεν θα επέτρεπε και δεν θα πίστευε με το δικό της πάθος. Ο τρόπος με τον οποίο ενεπλάκη στην τέχνη αποτελεί και σήμερα πρότυπο ανακάλυψης, ενστίκτου, λειτουργίας και προώθησης  των νέων καλλιτεχνών. Υπερασπίστηκε την καλλιτεχνική δημιουργία με τον πιο ασυμβίβαστο τρόπο, με μεγάλη ελευθερία, με μια δυναμική σχεδόν ουτοπική. Διευκόλυνε την κυκλοφορία των ιδεών, της αισθητικής  και των προσώπων, επιμελητών, καλλιτεχνών και θεατών, αναδεικνύοντας τον συνεργατικό ρόλο της ίδιας της γκαλερί.  

Η Clert «εισήγαγε σύγχρονες τεχνικές για την παρουσίαση της τέχνης σε έναν κλάδο που προηγουμένως έμοιαζε περισσότερο με την εμπορία αρχαιοτήτων. Ήταν πρωτοπόρος σε αυτό», έγραψε ο Arman. 

Iris Clert: Μια θρυλική Ελληνίδα στο Παρίσι και μια γκαλερί ενός δωματίου Facebook Twitter
Εγκαίνια της έκθεσης "Bas-reliefs dans une forêt d'éponges", Galerie Iris Clert, 15 Ιουνίου 1959. Galerie Iris Clert, París, France. Φωτο: Louis Peltier © Obra : Succession Yves Klein c/o ADAGP, Paris
Iris Clert: Μια θρυλική Ελληνίδα στο Παρίσι και μια γκαλερί ενός δωματίου Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης “The Void” στην γκαλερί Iris Clert.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ