Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
0

Η τέχνη της εξερευνά την λεπτή διαχωριστική γραμμή που χωρίζει τον φόβο από την επιθυμία. Η βία και ο αισθησιασμός,  η κυριαρχία και η υποταγή, ο φόβος και η ηδονή, στοιχεία φαινομενικά ετερόκλητα μεταξύ τους στους πίνακες της συνυπάρχουν σε βαθμό που μπορεί να μοιάζει ενοχλητικός. Άλλωστε αυτός δεν είναι ένας από τους ρόλους της Τέχνης; Να προκαλεί συναισθήματα, όχι πάντα θετικά, στον θεατή, να τον βγάζει από την άνεση των βεβαιοτήτων του; Η Ιρανή Sanam Khatibi δεν έχει τις απαντήσεις. Θέλει να δημιουργεί ερωτήματα μέσω της δουλειάς της. Το LIFO.gr μίλησε μαζί της λίγο πριν τα εγκαίνια της έκθεσής στις Βρυξέλλες.

 

— Πες μας λίγα πράγματα για εσένα και τις σπουδές σου. Πως ξεκίνησες την ενασχόληση σου με την ζωγραφική;

Μεγάλωσα στο Ιράν, στην Τεχεράνη. Έφυγα από την Τεχεράνη με την οικογένεια μου όταν ήμουν πολύ νέα και έζησα στο Λονδίνο και την Κοπεγχάγη για ένα σύντομο χρονικό διάστημα. Μεγάλωσα βασικά στις Βρυξέλλες, όπου ζω σήμερα. Ποτέ δεν πήγα στην Καλών Τεχνών. Αντί για αυτό σπούδασα Πολιτικές Επιστήμες και Ευρωπαϊκές Σπουδές. Υπήρξε μια περίοδος στην οποία δούλευα με ζώα. Δούλευα επίσης με έναν άντρα που μεγάλωνε και εκπαίδευε αρπακτικά πουλιά. Όμως η ζωγραφική επικράτησε πάνω από οτιδήποτε άλλο.

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
A venison of lovelinessOil and pencil on canvas160 x 200 cm, 2016
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
In my sweetheart’s armsOil and pencil on canvas140 x 180 cm, 2016

— Όταν είδα δουλειά σου για πρώτη φορά, σκέφτηκα ότι μέσα από την τέχνη σου εξερευνάς τραυματικές εμπειρίες.

Πιστεύω ότι ο πυρήνας της πρακτικής που ακολουθώ συνδέεται με αρχέγονες παρορμήσεις, την κτηνοβασία και με την σχέση μας με τις δομές της εξουσίας. Αναρωτιέμαι πάνω στην αμφιλεγόμενη σχέση μεταξύ υποταγής και κυριαρχίας. Ενδιαφέρομαι για την αμφιλεγόμενη φύση της δύναμης, της βίας και του αισθησιασμού και πόσα κοντά βρίσκονται αυτά μεταξύ τους ώστε να συνδέονται. Υποθέτω ότι οι τραυματικές εμπειρίες εμπεριέχονται στο πεδίο του ενδιαφέροντος κάπου μέσα σε αυτά που σου ανέφερα.

— Η δουλειά σου μου θύμισε έναν από τους αγαπημένους μου ζωγράφους, τον Ιερώνυμο Μπος. Υποθέτω ότι όπως ο Μπος έτσι και εσύ προσπαθείς να χτίσεις ένα αυτόνομο σύμπαν μέσα στο οποίο θες να εξερευνήσεις την ανθρώπινη ψυχή.

Ήμουν πέντε ετών όταν ανακάλυψα των Μπος και σημάδεψε την ζωή μου. Εντυπωσιάστηκα από τους πίνακες που ανακάλυψα και αυτό βασικά έγινε επειδή με τρόμαξαν πολύ και μου προκάλεσαν μια μεγάλη ανησυχία. Έτσι θα συμφωνήσω στο ότι έχει ασκήσει μια μεγάλη επιρροή στην ζωγραφική μου.

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
I thought you’d might like to danceOil on canvas40 x 50 cm, 2015

 

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
With tenderness and longingOil and pencil on canvas160 x 200 cm, 2016

 

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
No one’s going quietlyOil and pencil on canvas170 x 180 cm, 2016

 

— Θα χαρακτήριζες την δουλειά σου ως φεμινιστική και γιατί;

Ποτέ δεν θα χαρακτήριζα την δουλειά μου φεμινιστική, απλά επειδή ποτέ δεν αισθάνθηκα την ανάγκη να βάλω ταμπέλες σε αυτή, πιστεύω ότι οι γυναίκες είναι ιδιαίτερα δυνατές και το να τις κατηγοριοποιείς ως φεμινίστριες, θα μπορούσε κάποιος να σκεφτεί ότι έχουν μια έλλειψη δύναμης. Από την άλλη δεν θα μπορούσα να πω ότι δεν υπάρχει διάκριση ανάμεσα στα φύλα. Είμαστε γυναίκες πάνω από κάθε κατηγοριοποίηση

—Ένα top5 με τους αγαπημένους σου καλλιτέχνες;

1.

Carol Rama

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

2.

Henry Darger

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

3.

Leon Golub

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

4.

Egon Schiele

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

5.

Lucas Cranach

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

6.

Hieronymus Bosch

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

— Ποιος είναι ο ιδανικός θεατής της δουλειάς σου;

Ελπίζω ο καθένας!- καμία διάκριση.

 

— Πιστεύεις ότι η τέχνη σου δημιουργεί ερωτήματα ή δίνει απαντήσεις; Γιατί;

Ελπίζω ότι η δουλειά μου γεννά ερωτήματα και αγγίζει ένα ευρύ πεδίο θεμάτων… όμως ποτέ δεν είχα το θράσος να δώσω απαντήσεις μέσω αυτής, κάτι τέτοιο θα ήταν πολύ ηθικολογικό.

— Μίλησε μου για την καλλιτεχνική σκηνή του σημερινού Ιράν. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σου Ιρανοί καλλιτέχνες;

Φοβάμαι ότι δεν γνωρίζω αρκετά για την σημερινή καλλιτεχνική σκηνή του Ιράν. Μεγάλωσα μέσα σε ένα διεθνές background και όχι μέσα στην αυστηρή Ιρανική κοινωνία. Οι δουλειές των λίγων καλλιτεχνών που γνωρίζω τις βρίσκω πολύ αδύναμες. Νομίζω ότι το Ιρανικό σινεμά είναι δυνατό, ποιητικό και όμορφο. Ξέρω μια Ιρανή καλλιτέχνη που μου αρέσει η δουλειά της και αυτή είναι η Tala Madani.

— Σκέψου τον εαυτό σου ως ταξιδιώτη μέσα στο χρόνο. Τι θα έλεγες στον δεκαεξάχρονο εαυτό σου;

 «Μην σπαταλάς τον χρόνο σου παγιδευμένη σε μια ευγενική εγκαρδιότητα με τους ανθρώπους, δεν είναι απεριόριστος. Είναι χάσιμο χρόνου».

 

— Τα μελλοντικά σου σχέδια;

Ετοιμάζω τελευταία έργα μου για το επερχόμενο solo show, «Rivers in your mouth» στο rodolphe janssen στις 7 Σεπτεμβρίου 2017 κατά την διάρκεια του Brussels Gallery Weekend. Ανυπομονώ πραγματικά για την δημιουργία αυτής της έκθεσης. Έπειτα έχω μια ομαδική έκθεση στο Various Small Fires του Los Angeles το Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς και μια σόλο έκθεση στη Bugada & Cargnel Gallery στο Παρίσι το 2018.

— Μπορείς να μου στείλεις μια φωτογραφία με κάτι που αγαπάς;

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
Μου αρέσει γιατί με κρατά ζεστή
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
With the valour of my tongue Oil and pencil on canvas150 x 180 cm, 2016
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
To save her I would murder the worldOil and pencil on canvas140 x 180 cm, 2016
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
Whenever I dance for you I get into trouble (painting on right side)Oil and pencil on canvas140 x 180 cm, 2015Young Flesh burns best (painting on left side)Oil and pencil on canvas140 x 180 cm, 2015You forgot to kiss meCeramics90 x 32 x 4 cm, 2015
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
The hollow in the fernsHand-woven wool tapestry220 x 260 cm, 2016
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
He hit me and it felt like a kissEmbroidery on linen and framed in brass21 x 26 cm, 2015
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
If I had a tailOil and pastel on canvas50 x 60 cm, 2015
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
Πιστεύω ότι ο πυρήνας της πρακτικής που ακολουθώ συνδέεται με αρχέγονες παρορμήσεις, την κτηνοβασία και με την σχέση μας με τις δομές της εξουσίας... Rivers in our mouthsOil and pencil on canvas200 x 250 cm, 2017

Info

Sanam Khatibi

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ