Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
0

Η τέχνη της εξερευνά την λεπτή διαχωριστική γραμμή που χωρίζει τον φόβο από την επιθυμία. Η βία και ο αισθησιασμός,  η κυριαρχία και η υποταγή, ο φόβος και η ηδονή, στοιχεία φαινομενικά ετερόκλητα μεταξύ τους στους πίνακες της συνυπάρχουν σε βαθμό που μπορεί να μοιάζει ενοχλητικός. Άλλωστε αυτός δεν είναι ένας από τους ρόλους της Τέχνης; Να προκαλεί συναισθήματα, όχι πάντα θετικά, στον θεατή, να τον βγάζει από την άνεση των βεβαιοτήτων του; Η Ιρανή Sanam Khatibi δεν έχει τις απαντήσεις. Θέλει να δημιουργεί ερωτήματα μέσω της δουλειάς της. Το LIFO.gr μίλησε μαζί της λίγο πριν τα εγκαίνια της έκθεσής στις Βρυξέλλες.

 

— Πες μας λίγα πράγματα για εσένα και τις σπουδές σου. Πως ξεκίνησες την ενασχόληση σου με την ζωγραφική;

Μεγάλωσα στο Ιράν, στην Τεχεράνη. Έφυγα από την Τεχεράνη με την οικογένεια μου όταν ήμουν πολύ νέα και έζησα στο Λονδίνο και την Κοπεγχάγη για ένα σύντομο χρονικό διάστημα. Μεγάλωσα βασικά στις Βρυξέλλες, όπου ζω σήμερα. Ποτέ δεν πήγα στην Καλών Τεχνών. Αντί για αυτό σπούδασα Πολιτικές Επιστήμες και Ευρωπαϊκές Σπουδές. Υπήρξε μια περίοδος στην οποία δούλευα με ζώα. Δούλευα επίσης με έναν άντρα που μεγάλωνε και εκπαίδευε αρπακτικά πουλιά. Όμως η ζωγραφική επικράτησε πάνω από οτιδήποτε άλλο.

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
A venison of lovelinessOil and pencil on canvas160 x 200 cm, 2016
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
In my sweetheart’s armsOil and pencil on canvas140 x 180 cm, 2016

— Όταν είδα δουλειά σου για πρώτη φορά, σκέφτηκα ότι μέσα από την τέχνη σου εξερευνάς τραυματικές εμπειρίες.

Πιστεύω ότι ο πυρήνας της πρακτικής που ακολουθώ συνδέεται με αρχέγονες παρορμήσεις, την κτηνοβασία και με την σχέση μας με τις δομές της εξουσίας. Αναρωτιέμαι πάνω στην αμφιλεγόμενη σχέση μεταξύ υποταγής και κυριαρχίας. Ενδιαφέρομαι για την αμφιλεγόμενη φύση της δύναμης, της βίας και του αισθησιασμού και πόσα κοντά βρίσκονται αυτά μεταξύ τους ώστε να συνδέονται. Υποθέτω ότι οι τραυματικές εμπειρίες εμπεριέχονται στο πεδίο του ενδιαφέροντος κάπου μέσα σε αυτά που σου ανέφερα.

— Η δουλειά σου μου θύμισε έναν από τους αγαπημένους μου ζωγράφους, τον Ιερώνυμο Μπος. Υποθέτω ότι όπως ο Μπος έτσι και εσύ προσπαθείς να χτίσεις ένα αυτόνομο σύμπαν μέσα στο οποίο θες να εξερευνήσεις την ανθρώπινη ψυχή.

Ήμουν πέντε ετών όταν ανακάλυψα των Μπος και σημάδεψε την ζωή μου. Εντυπωσιάστηκα από τους πίνακες που ανακάλυψα και αυτό βασικά έγινε επειδή με τρόμαξαν πολύ και μου προκάλεσαν μια μεγάλη ανησυχία. Έτσι θα συμφωνήσω στο ότι έχει ασκήσει μια μεγάλη επιρροή στην ζωγραφική μου.

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
I thought you’d might like to danceOil on canvas40 x 50 cm, 2015

 

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
With tenderness and longingOil and pencil on canvas160 x 200 cm, 2016

 

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
No one’s going quietlyOil and pencil on canvas170 x 180 cm, 2016

 

— Θα χαρακτήριζες την δουλειά σου ως φεμινιστική και γιατί;

Ποτέ δεν θα χαρακτήριζα την δουλειά μου φεμινιστική, απλά επειδή ποτέ δεν αισθάνθηκα την ανάγκη να βάλω ταμπέλες σε αυτή, πιστεύω ότι οι γυναίκες είναι ιδιαίτερα δυνατές και το να τις κατηγοριοποιείς ως φεμινίστριες, θα μπορούσε κάποιος να σκεφτεί ότι έχουν μια έλλειψη δύναμης. Από την άλλη δεν θα μπορούσα να πω ότι δεν υπάρχει διάκριση ανάμεσα στα φύλα. Είμαστε γυναίκες πάνω από κάθε κατηγοριοποίηση

—Ένα top5 με τους αγαπημένους σου καλλιτέχνες;

1.

Carol Rama

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

2.

Henry Darger

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

3.

Leon Golub

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

4.

Egon Schiele

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

5.

Lucas Cranach

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

6.

Hieronymus Bosch

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

— Ποιος είναι ο ιδανικός θεατής της δουλειάς σου;

Ελπίζω ο καθένας!- καμία διάκριση.

 

— Πιστεύεις ότι η τέχνη σου δημιουργεί ερωτήματα ή δίνει απαντήσεις; Γιατί;

Ελπίζω ότι η δουλειά μου γεννά ερωτήματα και αγγίζει ένα ευρύ πεδίο θεμάτων… όμως ποτέ δεν είχα το θράσος να δώσω απαντήσεις μέσω αυτής, κάτι τέτοιο θα ήταν πολύ ηθικολογικό.

— Μίλησε μου για την καλλιτεχνική σκηνή του σημερινού Ιράν. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σου Ιρανοί καλλιτέχνες;

Φοβάμαι ότι δεν γνωρίζω αρκετά για την σημερινή καλλιτεχνική σκηνή του Ιράν. Μεγάλωσα μέσα σε ένα διεθνές background και όχι μέσα στην αυστηρή Ιρανική κοινωνία. Οι δουλειές των λίγων καλλιτεχνών που γνωρίζω τις βρίσκω πολύ αδύναμες. Νομίζω ότι το Ιρανικό σινεμά είναι δυνατό, ποιητικό και όμορφο. Ξέρω μια Ιρανή καλλιτέχνη που μου αρέσει η δουλειά της και αυτή είναι η Tala Madani.

— Σκέψου τον εαυτό σου ως ταξιδιώτη μέσα στο χρόνο. Τι θα έλεγες στον δεκαεξάχρονο εαυτό σου;

 «Μην σπαταλάς τον χρόνο σου παγιδευμένη σε μια ευγενική εγκαρδιότητα με τους ανθρώπους, δεν είναι απεριόριστος. Είναι χάσιμο χρόνου».

 

— Τα μελλοντικά σου σχέδια;

Ετοιμάζω τελευταία έργα μου για το επερχόμενο solo show, «Rivers in your mouth» στο rodolphe janssen στις 7 Σεπτεμβρίου 2017 κατά την διάρκεια του Brussels Gallery Weekend. Ανυπομονώ πραγματικά για την δημιουργία αυτής της έκθεσης. Έπειτα έχω μια ομαδική έκθεση στο Various Small Fires του Los Angeles το Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς και μια σόλο έκθεση στη Bugada & Cargnel Gallery στο Παρίσι το 2018.

— Μπορείς να μου στείλεις μια φωτογραφία με κάτι που αγαπάς;

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
Μου αρέσει γιατί με κρατά ζεστή
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
With the valour of my tongue Oil and pencil on canvas150 x 180 cm, 2016
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
To save her I would murder the worldOil and pencil on canvas140 x 180 cm, 2016
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
Whenever I dance for you I get into trouble (painting on right side)Oil and pencil on canvas140 x 180 cm, 2015Young Flesh burns best (painting on left side)Oil and pencil on canvas140 x 180 cm, 2015You forgot to kiss meCeramics90 x 32 x 4 cm, 2015
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
The hollow in the fernsHand-woven wool tapestry220 x 260 cm, 2016
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
He hit me and it felt like a kissEmbroidery on linen and framed in brass21 x 26 cm, 2015
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
If I had a tailOil and pastel on canvas50 x 60 cm, 2015
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
Πιστεύω ότι ο πυρήνας της πρακτικής που ακολουθώ συνδέεται με αρχέγονες παρορμήσεις, την κτηνοβασία και με την σχέση μας με τις δομές της εξουσίας... Rivers in our mouthsOil and pencil on canvas200 x 250 cm, 2017

Info

Sanam Khatibi

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ