Αυτός ΔΕΝ είναι ένας πίνακας του Ιερώνυμου Μπος

Αυτός ΔΕΝ είναι ένας πίνακας του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
0

Όταν το περασμένο Σάββατο εγκαινιάσθηκε η έκθεση "Ιερώνυμος Μπος: Οράματα Ιδιοφυΐας" στο Noordbrabants Museum, δύο σημαντικά έργα έλειπαν.

Οι πίνακες "Η Θεραπεία της Τρέλας" και "Ο Πειρασμός του Αγίου Αντωνίου" επρόκειτο να παρουσιαστούν, μαζί με την μερίδα του λέοντος των σωζόμενων έργων του Ιερώνυμου Μπος, στα πλαίσια της έκθεσης επ' ευκαιρία της 500ης επετείου του θανάτου ενός από τους πλέον ενδιαφέροντες και συναρπαστικούς Ολλανδούς καλλιτέχνες του ύστερου Μεσαίωνα. 

 

Ο δανεισμός όμως των δύο έργων που ανήκουν στην συλλογή του Εθνικού Μουσείου του Πράδο ακυρώθηκε. Ο Charles de Mooij, διευθυντής του Noordbrabants Museum σε δηλώσεις του την Τρίτη ανέφερε: "Τα αιτήματα δανεισμού δύο εκ των έργων αποδείχθηκαν ανεπιτυχή την τελευταία στιγμή αλλά θα είναι προς έκθεση στο Πράδο αργότερα φέτος. Το Πράδο είναι εκείνο που οφείλει να εξηγήσει τους λόγους για τους οποίους τα εν λόγω έργα δεν δανείστηκαν στο Noordbrabants Museum."

 

Την ίδια ημέρα το Πράδο επιβεβαίωσε τον μη δανεισμό των συγκεκριμένων έργων αλλά και τον δανεισμό του τρίπτυχου "Το κάρο με τα άχυρα" και ενός άλλου πίνακα χωρίς να δώσει περαιτέρω εξηγήσεις. 

Αυτός ΔΕΝ είναι ένας πίνακας του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
Το κοινό απολαμβάνει το τρίπτυχο "Το κάρο με το άχυρο", δάνειο από την συλλογή του Εθνικού Μουσείου του Πράδο για την έκθεση "Ιερώνυμος Μπος: Οράματα Ιδιοφυΐας" που πραγματοποιείται στο Noordbrabants Museum.

Η ρήξη ανάμεσα στα δύο ιδρύματα ξεκίνησε στα τέλη Οκτωβρίου, όταν η Ομάδα για την Έρευνα και την Συντήρηση του έργου του Ιερώνυμου Μπος - BRCP - διέρρευσε την υποβάθμιση των εν λόγω πινάκων από τους ερευνητές της. Η ερευνητική ομάδα παρήγαγε έναν catalogue raisonné χιλίων σελίδων, στον οποίο προέβη σε νέες αξιολογήσεις της γνησιότητας των έργων του ζωγράφου. Απέδωσε στον Μπος έναν άλλο "Πειρασμό του Αγίου Αντωνίου", ένα μικρό έργο που ανήκει στο Nelson-Atkins Museum of Art στο Κάνσας Σίτυ και το οποίο μέχρι πρότινος θεωρούνταν έργο μαθητή του, ενώ για τον "Πειρασμό" που ανήκει στο Πράδο απεφάνθησαν ότι "επ' ουδενί δεν πρόκειται για έργο του ιδίου του Μπος." Όσο για την "Θεραπεία της Τρέλας", εξέφρασαν την πεποίθηση τους ότι κατά πάσα πιθανότητα πρόκειται για αντίγραφο του αυθεντικού πίνακα που φιλοτέχνησε κάποιος από τον κύκλο του. Τα ευρήματα βασίστηκαν στην φυσική εξέταση και την εξέταση υπό ακτίνες Χ, οι οποίες σύμφωνα με τους ερευνητές αποκάλυψαν ότι τα έργα έφεραν ελάχιστα δείγματα των χαρακτηριστικών της διαδικασίας εργασίας που ακολουθούσε ο ζωγράφος.  

 

Η ερευνητική ομάδα παρήγαγε έναν catalogue raisonne χιλίων σελίδων, στον οποίο προέβη σε νέες αξιολογήσεις της γνησιότητας των έργων του ζωγράφου. 

Η Pilar Silva Maroto, επικεφαλής του τμήματος Φλαμανδικής, Βορείου Σχολής και Ισπανικής ζωγραφικής του Πράδο, έκανε ρελάνς αμφισβητώντας τα ευρήματα της ομάδας μιλώντας στην NRC Handelsblad, μια ολλάνδική εφημερίδα. "Αναρωτιέμαι αν οι άνθρωποι αυτοί διαθέτουν την απαραίτητη πραγματογνωμοσύνη" φέρεται να δήλωσε. 

Το Πράδο τόνισε ότι συνεργάστηκε από το 2008 με το Noordbrabandts Museum για την προετοιμασία της έκθεσης "Ιερώνυμος Μπος: Οράματα Ιδιοφυΐας" και πέρυσι δεσμεύθηκε για τον δανεισμό τεσσάρων έργων από την συλλογή του. 

Αυτός ΔΕΝ είναι ένας πίνακας του Ιερώνυμου Μπος Facebook Twitter
"Η Θεραπεία της Τρέλας", το ένα από τα αμφισβητούμενα έργα της συλλογής του Πράδο.

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε την Τετάρτη, το μαδριλένικο μουσείο εξήγησε ότι υπαναχώρησε στον δανεισμό διότι το ολλανδικό μουσείο προτίθετο να εκθέσει τα έργα "Η Θεραπεία της Τρέλας" και "Ο Πειρασμός του Αγίου Αντωνίου" με την σήμανση ότι "δεν είναι έργα του Μπος" και συνεπώς κατ' αυτόν τον τρόπο "απέτυχε να συμμορφωθεί με τις προϋποθέσεις της συμφωνίας δανεισμού ανάμεσα στα δύο ιδρύματα."

Η κίνηση αυτή κατά το Πράδο "όχι μόνο αντιτίθεται στις συμβατικές υποχρεώσεις του δανεισμού αλλά επίσης υπονοεί ότι το Museo del Prado αποδέχεται και εξουσιοδοτεί τους προτεινόμενους προσδιορισμούς."

 

Ο Matthijs Ilsink, συντονιστής του BRCP και ένας εκ των επιμελητών της ρετροσπεκτίβας δήλωσε ότι τόσο εκείνος, όσο και ακόμα ένας ερευνητής είχαν ενημερώσει το Πράδο εδώ και μήνες και ότι η αρχική αντίδραση των Ισπανών ήταν "σχετικά χαλαρή." 

Το Πράδο αμφισβήτησε την εκδοχή αυτή δηλώνοντας ότι "ενημερώθηκε από τα μέσα ενημέρωσης στα τέλη Οκτωβρίου."  

Στις 5 Νοεμβρίου το Εθνικό Μουσείο του Πράδο μάλιστα είχε υποβάλλει επίσημη καταγγελία στο Noordbrabants Museum, "σχετικά με τις (τουλάχιστον) αντιεπαγγελματικές ενέργειες για την παρουσίαση των συμπερασμάτων" και αιτήθηκε περαιτέρω πληροφοριών από τους ερευνητές. Σύμφωνα με το ισπανικό μουσείο, μόνο τότε οι ερευνητές έστειλαν αποσπάσματα του πρόσφατα ολοκληρωμένου καταλόγου όπου αμφισβητούνταν η γνησιότητα των έργων.  

Παρά την δυσαρέσκεια για τις ενέργειες αυτές, το Πράδο επέδειξε μεγαλοψυχία προχωρώντας στον προσυμφωνημένο δανεισμό ενός άλλου αντιγράφου του Μπος και του τριπτύχου "Το κάρο με το άχυρο" το οποίο αποτελεί το στολίδι των εκθεμάτων και το εξώφυλλο του καταλόγου της έκθεσης. 

 

Η έκθεση "Ιερώνυμος Μπος: Οράματα Ιδιοφυΐας" θα διαρκέσει έως τις 8 Μαΐου 2016, στο Noordbrabants Museum, στο 's-Hertogenbosch των Κάτω Χωρών.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ