Η «παιδίσκη νύφη» του Γκογκέν: Αναζητώντας την μούσα που ενέπνευσε ένα αριστούργημα

Η «παιδίσκη νύφη» του Γκογκέν: Αναζητώντας την μούσα που ενέπνευσε ένα αριστούργημα Facebook Twitter
Πολ Γκογκέν, «Το πνεύμα των νεκρών αγρυπνά», 1892
0

Είναι ξαπλωμένη γυμνή, μπρούμυτα, με τις παλάμες στο μαξιλάρι. Το δέρμα της είναι σκούρο σαν βρεγμένο χώμα, τα μαλλιά της μαύρα σαν τη νύχτα. Ένα παραδοσιακό ύφασμα από την Ταϊτή καλύπτει το στρώμα. Ο τοίχος πίσω από το κρεβάτι είναι σκούρος βιολετί με φωσφορίζουσες λευκές λάμψεις. Στα πόδια της, μια σκιά φαίνεται να με ένα μαύρο σάβανο να της καλύπτει το κεφάλι, έτσι ώστε το πρόσωπο να μοιάζει με μάσκα θανάτου. Αυτή η ηλικιωμένη γυναίκα στα πόδια του νεαρού κοριτσιού είναι ένα tupapau, ή πνεύμα των νεκρών.

Το κορίτσι στον πίνακα ονομαζόταν Teha'amana και έγινε η «σύζυγος-παιδί» του Πολ Γκογκέν, όταν ο 43χρονος ζωγράφος έφτασε στο νησί της Ταϊτής το 1891. Ο καλλιτέχνης είχε συνάψει σχέσεις με πολλά κορίτσια από την Ταϊτή, οι οποίες είχαν γίνει «μούσες», ερωμένες και ανεπίσημες σύζυγοί του. Υπήρχε η Pau'ura μετά την Teha'amana και η Vaeoho Marie-Rose στα νησιά Μαρκέζας, η οποία πέθανε το 1903. Πίσω στην Ευρώπη είχε μια Δανή σύζυγο και πέντε παιδιά, μεταξύ των οποίων και μια κόρη, την Αλίν, περίπου στην ίδια ηλικία με την Teha'amana. Όπως και η Teha'amana, η Αλλιν θα πέθαινε νέα.

Το κορίτσι στον πίνακα ονομαζόταν Teha'amana και έγινε η «σύζυγος-παιδί» του Πολ Γκογκέν, όταν ο 43χρονος ζωγράφος έφτασε στο νησί της Ταϊτής το 1891. Ο καλλιτέχνης είχε συνάψει σχέσεις με πολλά κορίτσια από την Ταϊτή, οι οποίες είχαν γίνει «μούσες», ερωμένες και ανεπίσημες σύζυγοί του

Όταν έφτασε η στιγμή να γράψω το πρώτο μου βιβλίο, αποφάσισα να προσπαθήσω να αφηγηθώ την ιστορία της Teha'amana. Αλλά πώς θα μπορούσα ποτέ να αποδώσω δικαιοσύνη σε ένα κορίτσι που έζησε σε μια εποχή τόσο μακριά από όλα όσα ήξερα; Υπήρχαν κάποιες ιεραποστολικές πηγές, όπως το «Ημερολόγιο του John Davies, Ταϊτή, 1816», καθώς και ανθρωπολογικές μελέτες για τα έθιμα της Ταϊτής, οι οποίες συνδύαζαν μια πολύπλοκη ιστορία βίας και κατάκτησης, αλλά τίποτα για τα κορίτσια και τις γυναίκες κατά την περίοδο που με ενδιέφερε. Τίποτα για την Teha'amana.

Μετά από 17 χρόνια λανθασμένων στροφών, ατέλειωτων ωρών έρευνας στη Βρετανική Βιβλιοθήκη και άπειρων σελίδες με σημειώσεις που δεν απέκτησαν ποτέ μορφή, στο τέλος αποφάσισα να παραμερίσω όλα τα ιστορικά γεγονότα και τις αποικιοκρατικές αναφορές για να αφηγηθώ μια απλή ιστορία. Την ιστορία ενός κοριτσιού που πήγε με έναν Γάλλο, ο οποίος μια μέρα θα την έκανε διάσημη χωρίς να το ξέρει, και τα εκατομμύρια που θα έβγαζε η εικόνα της.

Έπρεπε να φανταστώ τον κόσμο της, την εμπειρία της, και με τράβηξαν οι θρύλοι και οι μύθοι της Πολυνησίας, με γοήτευσε το πώς η ιστορία της θεάς του φεγγαριού Hina διέφερε στα διάφορα νησιά. Κάθε ιστορία ήταν βαθιά συνδεδεμένη με τη γη και τα στοιχεία της νησιωτικής ζωής. Μια χορηγία μου επέτρεψε να προγραμματίσω ένα ταξίδι στην Ταϊτή, όπου ήμουν σίγουρη ότι θα ανακάλυπτα τελικά τι πραγματικά είχε συμβεί στην Teha'amana.

Η Ταϊτή ήταν τόσο όμορφη όσο ήλπιζα, ένα τοπίο που ήταν ταυτόχρονα μαγευτικό και δυσοίωνο. Σήμερα, οι τουρίστες κατεβαίνουν από τα τεράστια υπερωκεάνια (ένα από αυτά ονομάζεται Paul Gauguin) και μένουν σε λαμπερά ξενοδοχεία όπου τα βράδια τους διασκεδάζουν οι νεαροί Ταϊτινοί που παρουσιάζουν τους παραδοσιακούς τους χορούς. Ήταν δύσκολο να βρούμε οποιοδήποτε ίχνος του τόπου που υπήρχε στην εποχή της Teha'amana.

Πολ Γκογκέν, Αυτοπροσωπογραφία, 1893-4 Facebook Twitter
Πολ Γκογκέν, Αυτοπροσωπογραφία, 1893-4

Ταξίδεψα από την πρωτεύουσα Παπεέτε που κάποτε ήταν το κύριο λιμάνι όπου είχε αποβιβαστεί το πλοίο του Γκογκέν, στο χωριό Mataiea, όπου ο Γκογκέν ζούσε με την Teha'amana. Η καλύβα όπου είχε φιλοτεχνήσει αυτόν και άλλους πίνακες έχει εξαφανιστεί, αν και η εικόνα της είναι κολλημένη σε μπουκάλια ρούμι και στις κονσέρβες μπισκότων που μπορεί να βρει κανείς στα τοπικά καταστήματα με αναμνηστικά.

Το πιστοποιητικό θανάτου που ξέθαψα από τα αρχεία, το οποίο ο Bengt Danielsson, βιογράφος του Γκογκέν, ισχυρίστηκε ότι ήταν δικό της, επίσης δεν ταίριαζε. Σύμφωνα με τις ημερομηνίες, θα ήταν ενός έτους όταν γνώρισε τον Γκογκέν, και δεν υπήρχε καμία αναφορά  στους δύο γιους που φέρεται να απέκτησε μετά την αναχώρηση του Γκογκέν. Ο Ταϊτινός οδηγός μου βρήκε κάποιους απογόνους της Teha'amana στο χωριό Faaone, αλλά δεν ήθελαν να μου μιλήσουν. Ήμουν παρείσακτη. Τι δικαίωμα είχα να φτάσω μέχρι εκεί αναζητώντας την ιστορία της;

Αλλά οι ιστορίες, οι γενεαλογίες, οι μύθοι και οι θρύλοι της Ταϊτής μεταδίδονταν πάντα προφορικά, από γενιά σε γενιά. Οι αρχαίοι ιερείς της Ταϊτής δίδασκαν τους γιους τους να μεταφέρουν στο μέλλον αυτά που γνώριζαν. Και ήταν ένας από αυτούς τους απογόνους που συνάντησα την προτελευταία μου μέρα στην Ταϊτή, σε ένα marae (χώρο ιερού ναού). Ο προπάππους του γνώριζε την ιστορία των οικογενειών από το χωριό της Teha'amana. Μου είπε ότι ήταν μικρότερη από 13 ετών όταν γνώρισε τον Γκογκέν και ότι εκείνος της είχε προκαλέσει σύφιλη. Ότι αφού έφυγε, η οικογένειά της την είχε πάρει στο σπίτι της και την κράτησε εκεί μέχρι να πεθάνει, και ότι είναι θαμμένη στο χωριό τους. Δεν απέκτησε ποτέ παιδιά.

Στο «Noa Noa», το ημερολόγιό του από την Ταϊτή, ο Γκογκέν διηγείται πώς γνώρισε την "Tehura", την οποία περιγράφει ως σοφή πέρα από την ηλικία της, και πώς τον δίδαξε για τα αστέρια και τους μύθους και τους θρύλους του λαού της. Είδε όλη τη φυλή της να αντανακλάται στο βάθος των ματιών της. Ήταν αμόλυντη από την πρόοδο και η πρώτη του τέλεια μούσα. Οι πίνακες του καλλιτέχνη είναι δύσκολο να γίνουν αποδεκτοί από τους ανθρώπους σήμερα, επειδή αναγνωρίζουμε την εκμεταλλευτική φύση του βλέμματός του: το μάτι του αποικιοκράτη. Όμως αυτός ο πίνακας μου άνοιξε μια πόρτα στον κόσμο της Teha'amana. Χωρίς αυτόν, τη δύναμη που αποπνέει, δεν θα είχα ποτέ ξεκινήσει ένα ταξίδι για να ανακαλύψω την αλήθεια και τη φωνή της.

Με στοιχεία από The Guardian

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ