Η Michaelina Wautier, παραγνωρισμένη ζωγράφος του 17ου αιώνα, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Μουσείο Ρούμπενς

Η Michaelina Wautier, παραγνωρισμένη ζωγράφος του 17ου αιώνα, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Μουσείο Ρούμπενς Facebook Twitter
Ο θρίαμβος του Βάκχου (πιθ. 1650), από τη συλλογή του Μουσείου Kunsthistorisches στη Βιέννη
0

Ελάχιστα είναι γνωστά για τη Μικελίνα Γούτερ. Οι θεωρητικοί της Τέχνης μπορεί και να την αγνοούν, οι ιστορικοί της -ακόμη και ο μεγάλος και διεξοδικότατος Gombrich- την προσπερνούν σα να μην υπήρξε. Και η αλήθεια είναι ότι η Wautier έζησε σα να μην υπήρξε, στη σκιά όλων των μεγάλων ανδρών καλλιτεχνών του 17ου αιώνα, μέσα σ' όλη εκείνη τη φρενίτιδα του μπαρόκ και των σπουδαίων Φλαμανδών, που δεν θα άφηναν μια γυναίκα να κάνει το δικό της.

Ακόμη και έτσι, όμως, η Γούτερ κατάφερε να δημιουργήσει και να αφήσει πίσω της σπουδαία τέχνη, που αποδεικνύει ότι υπήρξε ιδιαιτέρως παρατηρητική, καθώς οι πίνακες της μαρτυρούν τη διερευνητική της ματιά στις δουλειές αντρών συναδέλφων της και τη μετουσίωση στοιχείων από την τέχνη εκείνων στις δικές της προσπάθειες. 

Η Γούτερ δραστηριοποιήθηκε κυρίως στις Βρυξέλλες, μόλις και μετά βίας κατάφερε να πουλήσει 4 μεγάλους πίνακες της, ενώ ακόμη και στους καταλόγους με τους ζωγράφους κάθε αιώνα είχε την ατυχία να την μπερδεύουν με την άλλη τεράστια, αν και όχι λιγότερο παραγκωνισμένη, Αρτεμισία Τζεντιλέσκι. Εν ολίγοις, θα περνούσε πολύς καιρός για να βρει η Γούτερ τη θέση της, μέσα σε τόσους άντρες και τόσους αιώνες, και για να αναγνωριστεί η εξαιρετική προσέγγιση της τόσο στη θεματική, με την οποία καταπιάστηκε, όσο και στην εικαστική γλώσσα που επέλεξε για να εκφραστεί.  

Η πρώτη έκθεση με έργα της αποτελεί ήδη το μεγάλο καλλιτεχνικό γεγονός του Μουσείου Ρούμπενς στην Αμβέρσα το 2018. Οι επιμελητές του πέρα από τους λιγοστούς πίνακες της έχουν φροντίσει να συλλέξουν κάθε πιθανό στοιχείο για τη ζωή της γυναίκας ζωγράφου, που διαφοροποιήθηκε ακριβώς επειδή δεν επέλεξε να σχεδιάζει λουλούδια και νεκρές φύσεις, αλλά επιχείρησε να χωρέσει στον κόσμο των αντρών καλλιτεχνών, όσων νομιμοποιούνταν να δημιουργούν πορτρέτα, να αναπαριστούν ιστορικά γεγονότα, να τολμούν δύσκολες συνθέσεις ακόμη και με πολιτικές αιχμές και υπονοούμενα.  

Η Michaelina Wautier, παραγνωρισμένη ζωγράφος του 17ου αιώνα, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Μουσείο Ρούμπενς Facebook Twitter
Αυτοπροσωπογραφία της Michaelina Wautier, (1649)

Η Wautier γεννήθηκε το 1617 και πέθανε το 1689. Το μόνο γνωστό για την οικογενειακή της κατάσταση ήταν ότι είχε έναν μεγαλύτερο αδελφό, επίσης ζωγράφο, τον Τσαρλς, γεγονός, που όπως εκτιμούν οι επιμελητές της έκθεσης, ίσως και σε μεγάλο βαθμό να εξηγεί τον παραγκωνισμό της. 

Στην έκθεση παρουσιάζεται για πρώτη φορά και το τελειότερο δημιούργημα της, Ο Θρίαμβος του Βάκχου, τον οποίο πιθανώς ζωγράφισε γύρω στα 1650 και ανήκει στο Μουσείο Kunsthistorisches στη Βιέννη. Το έργο θεωρήθηκε από τα πιο τολμηρά της εποχής, λόγω των ολοζώντανων γυμνών που εμπεριέχονται σ' αυτό. Επίσης, μαζί με περίπου 30 έργα της, στο φως έρχεται και μία αυτοπροσωπογραφία της, η οποία ανήκει σε ιδιωτική συλλογή.

Κάποιοι από τους πίνακες ήταν παραγγελίες του Αρχιδούκα Λεοπόλδου της Αυστρίας, κυβερνήτη των ισπανικών επαρχιών της Ολλανδίας και από το 1647 έως το 1656. Αναλυτικό κατάλογο των έργων που θα παρουσιαστούν ετοιμάζει αυτή την περίοδο η Katlijne Van der Stighelen από το Πανεπιστήμιο της Λέουβεν στη Φλάνδρα. Η ίδια θα είναι και η επίσημη επιμελήτρια της έκθεσης του 2018 στο Μουσείο Ρούμπενς. 

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ