Η Εποχή του Διαστήματος: Ηλεκτρική & Ηλεκτρονική Τέχνη στην Ελλάδα (1957-1989)

Η Εποχή του Διαστήματος: Ηλεκτρική & Ηλεκτρονική Τέχνη στην Ελλάδα (1957-1989) Facebook Twitter
Από την τηλεοπτική διαστημική σειρά με κινούμενες κούκλες Thunderbirds, βρετανικής παραγωγής 1964-1966, που προβλήθηκε και στην Ελλάδα στη δεκαετία του ’70
0

Έχω δει/παρακολουθήσει κι άλλες εκθέσεις, στο παρελθόν, που έχει επιμεληθεί ο Θανάσης Μουτσόπουλος και ξέρω (και από πρώτο χέρι) τον κόπο που απαιτείται για να στηθούν και να ολοκληρωθούν. Το μεράκι και η γνώση συνοδεύονται, πάντα, από ψάξιμο και έρευνα, κάτι που αποτυπώνεται τόσο στον εκθεσιακό χώρο, όσο και στα προγράμματα / βιβλία που συνοδεύουν τα events. Αυτά τα τελευταία, τα έντυπα, είναι κι εκείνα που θα κρατήσουν «ζωντανά» στη μνήμη μας την ουσία αυτών των προσπαθειών.

Το βιβλίο «Η Εποχή του Διαστήματος: Ηλεκτρική & Ηλεκτρονική Τέχνη στην Ελλάδα (1957-1989)» των εκδόσεων Ασίνη έχει 260 σελίδες, καταπιάνεται μ' αυτό που λέει ο τίτλος του, και με άλλα ακόμη που δε λέει, ενώ έχει τυπωθεί σε βαρύ, γυαλιστερό χαρτί, που ευνοεί και τη «σωστή» αποτύπωση των φωτογραφιών. Αν και υπάρχει αρκετό φωτογραφικό υλικό στο βιβλίο, είναι τα κείμενα, εκείνα, που, κυρίως, θα μας απασχολήσουν.

Στη δική του εισαγωγή ο Μουτσόπουλος δίνει μια συνολική εικόνα της λεγόμενης «διαστημικής εποχής». Αν το 1957 είναι η αρχή της, κάτι προφανές αφού τότε εκτοξεύτηκε στο διάστημα ο σοβιετικός δορυφόρος Σπούτνικ 1, το 1989 είναι ένα κάπως «περίεργο» πέρας. Γιατί «1989»; Υπήρξε ένα ορόσημο αυτή η χρονιά, που σχετίζεται με δύο καταστάσεις. Αρχικά με τα γεγονότα που σήμαναν την πτώση του «υπαρκτού σοσιαλισμού», κάτι που μεταφραζόταν και σε μια τυπική πλέον παύση του διαστημικού προγράμματος της Σοβιετικής Ένωσης, αλλά και γιατί τα nineties σημαδεύτηκαν από την σταδιακή ογκολιθική παρουσία του προσωπικού υπολογιστή, που σηματοδοτεί από μόνος του μιαν επόμενη εποχή. Μέσα σ' αυτά τα 32 χρόνια, από το '57 έως το '89, εξελίσσεται η ιστορία μας.

Στο βιβλίο εξετάζεται η διαστημική εποχή στην Ελλάδα οπωσδήποτε, αλλά, συχνά, οι παραπομπές στη γενικότερη space age μοιάζει να αφαιρούν κάτι από το κεντρικό spot. Προσωπικά θα ήθελα ακόμη πιο πολύ «Ελλάδα» δηλαδή, αφού αυτό είναι το θέμα μας, και λιγότερο Αμερική κ.λπ.

Διαβάζουμε στην αρχή πως η «Ελλάδα δεν είχε ποτέ βέβαια διαστημικό πρόγραμμα, ούτε ατομική ενέργεια ή πυρηνικά όπλα». Παρά ταύτα τίποτα δεν εμπόδισε τη χώρα να παρακολουθήσει τη διαστημική εποχή – και από τα κάτω, από τη λαϊκή βάση όπως λέμε, και από πιο ψηλά, από ένα πιο προχωρημένο επιστημονικό επίπεδο.

εξωφυλλοΥπάρχουν δύο γεγονότα στα ελληνικά σίξτις που έπαιξαν ρόλο σ' αυτή τη δική μας απόπειρα να «διαβαστεί» το διάστημα (αν και στο βιβλίο γίνεται αναφορά μόνο στο ένα).

Το πρώτο αφορούσε στην επίσκεψη του σοβιετικού κοσμοναύτη Γιούρι Γκαγκάριν στην Αθήνα, τον Φλεβάρη του 1962 (υπάρχουν διάφορες αναφορές στο βιβλίο), ενώ το δεύτερο είχε να κάνει με τη διεξαγωγή τού 16ου Αστροναυτικού Συνεδρίου επίσης στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο του 1965 (13-18/9), στο οποίο συμμετείχαν Σοβιετικοί, Αμερικανοί, Άγγλοι, Γάλλοι και λοιποί (από διάφορες άλλες χώρες) επιστήμονες. Το κλου του συνεδρίου ήταν η προφητική εισήγηση του Βέρνερ φον Μπράουν (επεξηγώντας το πρόγραμμα Απόλλων) πως ο άνθρωπος θα πατούσε στη Σελήνη πριν το 1970! Το Αστροναυτικό Συνέδριο είχε λάβει τεράστια έκταση στον τύπο της εποχής (με πρωτοσέλιδα, συνεντεύξεις κ.λπ.), ενώ είχε γίνει ακόμη και αναμνηστική σειρά γραμματοσήμων!

Η Εποχή του Διαστήματος: Ηλεκτρική & Ηλεκτρονική Τέχνη στην Ελλάδα (1957-1989) Facebook Twitter
Σεληνάκατος της ελληνικής φίρμας παιχνιδιών ALFA με 8(!) κινούμενα πόδια, αντί για τροχούς, από τη δεκαετία του ’60 (φωτογραφία του βιβλίου)

Στο βιβλίο εξετάζεται η διαστημική εποχή στην Ελλάδα οπωσδήποτε, αλλά, συχνά, οι παραπομπές στη γενικότερη space age μοιάζει να αφαιρούν κάτι από το κεντρικό spot. Προσωπικά θα ήθελα ακόμη πιο πολύ «Ελλάδα» δηλαδή, αφού αυτό είναι το θέμα μας, και λιγότερο Αμερική κ.λπ. Δεν χρειάζεται να προσθέσω πως τα «ελληνικά θέματα» είναι τα πραγματικά «άγνωστα» και άρα εκείνα που χρήζουν ψαξίματος και περαιτέρω κριτικών προσεγγίσεων.

Υπάρχουν μερικές θεωρητικές επεκτάσεις στο βιβλίο, οι οποίες δημιουργούν σκέψεις – αν και γενικά είναι αποδεκτές (οι επεκτάσεις). Για παράδειγμα οι συσχετίσεις ανάμεσα στις προσπάθειες για την εξερεύνηση του διαστήματος και στην ηλεκτρική και ηλεκτρονική τέχνη, στην πειραματική και αβαντγκαρντίστικη διάσταση ή στη φουτουριστική σχεδίαση. Βεβαίως ο ηλεκτρισμός και τα ηλεκτρονικά προϋπήρξαν της διαστημικής περιόδου, συμβάλλοντας και αυτά από τη μεριά τους στην εξοικείωση του «μέσου» ανθρώπου με τις κατακτήσεις της «νέας εποχής». Οπότε ok. Αν και, πολλές φορές, τόσο η ηλεκτρική όσο και ηλεκτρονική τέχνη δεν σχετίζονται άμεσα με το διάστημα – είναι άλλες, περισσότερο γήινες, οι στοχεύσεις και οι εφαρμογές τους.

Στο εισαγωγικό κείμενο του Μουτσόπουλου υπάρχουν διάφορα tips, που δίνουν την εικόνα της ελληνικής space age, όπως η αναφορά στον Πύργο του ΟΤΕ στη Θεσσαλονίκη (1969), στα σπίτια από fiberglass του Νικολάου Ξάστερου (1969-1973), στα πολεοδομικά σχέδια του Κωνσταντίνου Δοξιάδη για πόλεις μακρινών χωρών (Πακιστάν, Ζάμπια κ.ά.), στις «αρχιτεκτονικές ουτοπίες» του Τάκη Ζενέτου κ.λπ. Πολλά απ' αυτά, μάλιστα, αναλύονται διεξοδικότερα σε επόμενα κείμενα.

Ακόμη και πριν τη διαστημική εποχή (1957) το ελληνικό κοινό είχε την ευκαιρία να έλθει σ' επαφή με τον κόσμο του διαστήματος μέσα από τα λαϊκά αναγνώσματα και τις σχετικές ξένες ταινίες (κυρίως). Υπάρχει ολόκληρο κεφάλαιο στο βιβλίο για την εγχώρια λογοτεχνία επιστημονικής φαντασίας (για το οποίο θα γράψουμε στη συνέχεια), ενώ γίνεται λόγος (από τον Μουτσόπουλο) για ταινίες όπως οι Zombies of the Stratosphere (1952) του Fred C. Brannon (ε.τ. Κατάσκοποι από Ξένον Πλανήτη), It Came from Outer Space (1953) του Jack Arnold (ε.τ. Επιδρομή απ' το Άπειρο!), The Island Earth (1955) του Joseph M. Newman (ε.τ. Ο Πόλεμος των Πλανητών) κ.ά., που προβλήθηκαν τότε στην Ελλάδα φτιάχνοντας... διαστημικές συνειδήσεις. Γίνεται επίσης λόγος και για τηλεοπτικές διαστημικές σειρές, όπως η αμερικάνικη κινουμένων σχεδίων The Jetsons (1962-63), ένα φουτουριστικό καρτούν που δεν ξέρω αν προβλήθηκε ποτέ από την ελληνική τηλεόραση εντός της διαστημικής εποχής. Εγώ σαν παιδί δεν το θυμάμαι πάντως και απ' όσο το έψαξα προβαλλόταν στα 90s, όταν πια ήμουν... μεγάλος. Αντιθέτως θυμάμαι τη φοβερή διαστημική, βρετανική σειρά με κούκλες Thunderbirds, που ήταν εκπληκτική και την παρακολουθούσα ανελλιπώς στα σέβεντις.

Η Εποχή του Διαστήματος: Ηλεκτρική & Ηλεκτρονική Τέχνη στην Ελλάδα (1957-1989) Facebook Twitter
Αναμνηστική σειρά γραμματοσήμων σχετική με το 16ο Αστροναυτικό Συνέδριο, που έγινε στην Αθήνα (Σεπτέμβριος 1965)

Ο Μουτσόπουλος θέτει επίσης στη δική του εισαγωγή τα καλλιτεχνικά (ελληνικά) όρια της διαστημικής εποχής, γράφοντας για την «ηλεκτρική γλυπτική» του Γιώργου Ζογγολόπουλου, για τα μαγνητικά γλυπτά του Τάκη, την υπολογιστική τέχνη της Μπίας Ντάβου, τη σύνθετη τέχνη (πλεξιγκλάς, κινητικές κατασκευές, χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών) του Παντελή Ξαγοράρη, τους διαστημικούς χίππις του Μίνου Αργυράκη, τους ηλεκτρονικούς κεραυνούς του Κωστή Τριανταφύλλου κ.λπ., δίνοντας πάσα, κατά μίαν έννοια, σε επόμενους εισηγητές (Μάνος Στεφανίδης, Άννα Χατζηγιαννάκη, Κωνσταντίνος Βασιλείου).

Στη διαστημική εποχή, κατά τους διοργανωτές, ανήκει επίσης η βιντεοτέχνη. Όπως γράφει η Νεφέλη Δημητριάδη: «Το βίντεο ως νέο έργο τέχνης απαιτεί εύρεση νέων μορφών έκθεσής του και σηματοδοτεί τη στιγμή της "αποκάλυψης" του οπτικού κάδρου από τον τοίχο, προκειμένου να μεταφερθεί ελεύθερο στο χώρο ως βιντεογλυπτό, βιντεοεγκτάσταση ή βιντεοχώρος...». Συμπληρώνοντας στη συνέχεια πως «η βιντεοτέχνη τάσσεται, ως μαχητικό ρεύμα, ενάντια στην εμπορευματοποίηση των μέσων και της τέχνης...». Φυσικά, εδώ γίνεται λόγος (και) για την ελληνική βιντεοτέχνη (Νίκος Γιαννόπουλος, Μάνθος Σαντοριναίος, Τάσος Μπουλμέτης κ.ά.).

Ένα από τα πιο «διαστημικά» κείμενα του βιβλίου είναι το «Η επιστημονική φαντασία στην ελληνική λογοτεχνία και τα κόμικς – 1950-1990» του Δημήτρη Βιανέλλη. Ο Βιανέλλης έχει ψάξει καλά το θέμα του, προσφέροντας ένα συναρπαστικό ανάγνωσμα μέσα από το οποίο αναδύονται και αναδεικνύονται οι πιονιέροι του είδους στην Ελλάδα, όπως ο φοβερός και τρομερός Γιώργος Τσουκαλάς (όποια πέτρα της ελληνικής «παραλογοτεχνίας» και να σηκώσεις θα τον βρίσκεις πάντα από κάτω), ο Γιώργος Βουλοδήμος και ο Graham W. Still (Γιώργος Παπαδόπουλος), ο Ρένος Αποστολίδης και Αλέξανδρος Σχινάς, ο Πάνος Κουτρουμπούσης και ο Διαμαντής Φλωράκης, ο Μάκης Πανώριος και ο Δημήτρης Παναγιωτάτος, τα περιοδικά Φάσμα, Αναλόγιο, Ανδρομέδα και Nova, o Άγγελος Μαστοράκης, ο Ηλίας Πολίτης και ο Ηλίας Ταμπακέας και άλλοι πολλοί (και πολλά).

Η Εποχή του Διαστήματος: Ηλεκτρική & Ηλεκτρονική Τέχνη στην Ελλάδα (1957-1989) Facebook Twitter
Βιβλίο επιστημονικής φαντασίας του Graham W. Still (Γιώργος Παπαδόπουλος) στις εκδόσεις Andromeda (Θεσσαλονίκη), άνευ χρονιάς. Ίσως να προέρχεται από τα τέλη του ’50.
Η Εποχή του Διαστήματος: Ηλεκτρική & Ηλεκτρονική Τέχνη στην Ελλάδα (1957-1989) Facebook Twitter
Το βιβλίο της Φραντζέσκας Στελλακάτου από το 1963 με τον πρόλογο του Hermann Oberth (1894-1989), από τους «πατέρες» της πυραυλικής τεχνολογίας και της αστροναυτικής!

Αν υπάρχει κάτι που λείπει από 'δω τούτο έχει να κάνει μόνο με τον Έριχ φον Ντένικεν. Ο Ντένικεν δεν ήταν Έλληνας φυσικά, αλλά ήταν τόσο επιδραστικές οι παραεπιστημονικές διαστημικές θεωρήσεις του, στη χώρα μας, στα σέβεντις, ώστε, αναγκαστικά, θα πρέπει να μιλήσει κάποιος για «φαινόμενο». Όταν είχε έρθει, δε, να μιλήσει στην Αθήνα στο Θέατρο Διονύσια (σήμερα Θέατρο Δημήτρης Χορν), το Μάη του '78, είχε κλείσει από το πλήθος η οδός Αμερικής. Υπάρχει πάντα και το βιβλίο «Ο Νταίνικεν στην Ελλάδα» [ΝOTOS, 1978], που καταγράφει με λεπτομέρειες τη σχετική «τρέλα».

Πολύ ενδιαφέρον έχει και το κείμενο του Παύλου Λέφα για την «ελληνική αρχιτεκτονική πρωτοπορία, την εποχή της "κατάκτησης του Διαστήματος"», καθώς εστιάζοντας στις περιπτώσεις του Ζενέτου και του Δοξιάδη, πλέκεται ωραία ο μύθος των πιο διάσημων ελλήνων δομικών οραματιστών. Ωραίες οι αναλύσεις της Ηλεκτρονικής Πολεοδομίας του Ζενέτου, βασισμένες στα δικά του κείμενα στο περιοδικό Αρχιτεκτονικά Θέματα το 1973 («τον όρο "κατοικία" αντικαθιστά ο όρος "σύνολα" από συσκευές διαφόρων λειτουργιών σε προστατευμένα μακρο- και μικρο-περιβάλλοντα», «τα τελειοποιημένα μέσα τηλεπικοινωνίας-τηλενεργειών-τηλεπληροφοριών θα εξαφανίσουν τη σημασία του τόπου διαμονής») και εξ ίσου ουσιαστικές οι προσεγγίσεις του στις «μεγαπόλεις» του Δοξιάδη, που θα εξελίσσονταν δυναμικά ως οντότητες.

Ο Χρίστος Μάης γράφει για δύο γεγονότα του 1962 που συνέπεσαν, μην έχοντας σχέση μεταξύ τους – την επίσκεψη του Γιούρι Γκαγκάριν στην Αθήνα, που δυναμίτισε εμφυλιοπολεμικά το κλίμα, και τον Διαγωνισμό Σύνθεσης «Μάνος Χατζιδάκις», που είχε διοργανώσει το Αθηναϊκό Τεχνολογικό Ινστιτούτο του Δοξιάδη και που αποτέλεσε τομή για την «ηλεκτρονική και πρωτοποριακή εν γένει μουσική στην Ελλάδα»). Στο Διαγωνισμό είχαν συμμετάσχει με συνθέσεις τους οι Ιάννης Ξενάκης, Ανέστης Λογοθέτης, Γιάννης Χρήστου, Νίκος Μαμαγκάκης, Γιώργος Λεωτσάκος, Θόδωρος Αντωνίου, Φοίβος Ανωγειαννάκης... Ο Ξενάκης είχε βραβευθεί ανάμεσα σε άλλους, αν και ήταν ο μόνος που δεν είχε βρεθεί, τότε, στην Αθήνα επειδή εκκρεμούσε καταδικαστική απόφαση σε βάρους του από την εποχή των Δεκεμβριανών!

Η Εποχή του Διαστήματος: Ηλεκτρική & Ηλεκτρονική Τέχνη στην Ελλάδα (1957-1989) Facebook Twitter
Από πρωτοσέλιδο της εφημερίδας Ελευθερία την 15η Σεπτεμβρίου 1965

Στο κεφάλαιο «Μια περιληπτική εισαγωγή στην επανάσταση του ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού ήχου» ο Νεκτάριος Παπαδημητρίου αναφέρεται στην ιστορία της ελληνικής αβαντ/ηλεκτρονικής των δεκαετιών '60 και '70, δίνοντας και τη σχετική δισκογραφία (Αδάμης, Λογοθέτης, Μαμαγκάκης, Ρώτας, Σφέτσας, Χρήστου, Ξενάκης, Ελληνικές Εβδομάδες Σύγχρονης Μουσικής κ.λπ.). Η επικέντρωση στην προχωρημένη φόρμα αφήνει απ' έξω τις πιο... λαϊκές ηλεκτρονικές μορφές, που είχαν κάποιες φορές και μεγαλύτερη space διάδραση. Βαγγέλης Παπαθανασίου, Ακρίτας, Σταμάτης Σπανουδάκης, Γιώργος Θεοδωράκης, Δημήτρης Παπαδημητρίου, Θανάσης Ζλατάνος κ.ά.
Φυσικά, ακόμη πιο ευρύ είναι το πεδίο των διαστημικών αναφορών στο μοντέρνο ελληνικό τραγούδι κ.λπ., όπως είχαμε δείξει παλιότερα και στο κείμενο «Άλμπουμ, τραγούδια και ιστορίες για τους "άλλους" κόσμους / Από το "Έτος 2525" και το "Αστρόνειρα" στους Φανταστικούς Ήχους...», εδώ.

Με το ίδιο θέμα πάνω-κάτω (avant / ηλεκτρονική) ασχολείται και ο Γιώργης Σακελλαρίου στο κείμενό του «Περιπλανήσεις σ' ένα ηλεκτρικό ηχητικό σύμπαν», εστιάζοντας περισσότερο στις περιπτώσεις Ξενάκη και Χρήστου.

Το βιβλίο θα ολοκληρωθεί μ' ένα άρθρο για το Κ.ΣΥ.Μ.Ε. (Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας), που ξεκίνησε το 1979 και μέχρι σήμερα, μέσα από πολλαπλές δράσεις, προωθεί την αβάντ και ηλεκτρονική μουσική στη χώρα.

Κοιτάζοντας το εξώφυλλο τού πολύ ενδιαφέροντος αυτού βιβλίου, αλλά και μερικές έγχρωμες φωτογραφίες ελληνικών διαστημικών παιγνιδιών από τα σίξτις και τα σέβεντις στις πρώτες σελίδες, κι έχοντας δει συγχρόνως την έκθεση στο Ρομάντσο, διαπιστώνω μια καταφανή έλλειψη. Ένα κείμενο για το ελληνικό διαστημικό παιγνίδι εννοώ, που συντρόφευσε εμάς, τους κάπως παλιότερους, στα παιδικά μας χρόνια. Ελάχιστοι άνθρωποι στην Ελλάδα, συλλέκτες βασικά σήμερα, θα μπορούσαν να γράψουν ένα τέτοιο κείμενο, που οπωσδήποτε απουσιάζει. Και από τη συγκεκριμένη έκδοση, αλλά και γενικότερα.

Η Εποχή του Διαστήματος: Ηλεκτρική & Ηλεκτρονική Τέχνη στην Ελλάδα (1957-1989) Facebook Twitter
Από το άλμπουμ με χαρτάκια «Σταθμοί στην Ιστορία» της βιομηχανίας ΜÈΛΟ (1972-73)
Η Εποχή του Διαστήματος: Ηλεκτρική & Ηλεκτρονική Τέχνη στην Ελλάδα (1957-1989) Facebook Twitter
Από το άλμπουμ με χαρτάκια «Σταθμοί στην Ιστορία» της βιομηχανίας ΜÈΛΟ (1972-73)
Η Εποχή του Διαστήματος: Ηλεκτρική & Ηλεκτρονική Τέχνη στην Ελλάδα (1957-1989) Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: προοπτικό σχέδιο για πολεοδομική διάταξη (φωτογραφία του βιβλίου)
Η Εποχή του Διαστήματος: Ηλεκτρική & Ηλεκτρονική Τέχνη στην Ελλάδα (1957-1989) Facebook Twitter
Η Εποχή του Διαστήματος: Ηλεκτρική & Ηλεκτρονική Τέχνη στην Ελλάδα (1957-1989) Facebook Twitter
«Όχι, δεν έχω πάει ποτέ στο Παρίσι… Δεν έχω ταξιδέψει στο εξωτερικό» (γελοιογραφία από τις ΕΙΚΟΝΕΣ στα μέσα ’60)
Η Εποχή του Διαστήματος: Ηλεκτρική & Ηλεκτρονική Τέχνη στην Ελλάδα (1957-1989) Facebook Twitter
Κωστής Τριανταφύλλου από το έργο Αρχέτυπο (ηλεκτρονικός κεραυνός) του 1993 (φωτογραφία του βιβλίου)
Η Εποχή του Διαστήματος: Ηλεκτρική & Ηλεκτρονική Τέχνη στην Ελλάδα (1957-1989) Facebook Twitter
Ελληνικό βιβλίο των εκδόσεων του Ελληνοσοβιετικού Συνδέσμου με την αυτοβιογραφία του Γιούρι Γκαγκάριν από τον Οκτώβριο του 1961

 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ