«Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση»: Μια έκθεση στα Χανιά για την οποία αξίζει κανείς να ταξιδέψει

«Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση – Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη Συλλογή Κρασάκη»: μια έκθεση στα Χανιά, για την οποία αξίζει κανείς να ταξιδέψει  Facebook Twitter
0

Ένας νεαρός Κρητικός ξεκινά το 1970 από το Ηράκλειο με σκοπό να σπουδάσει Ιατρική στην Κολωνία, ακολουθώντας τα βήματα της μεγαλύτερης αδελφής του. Εκείνη θα κάνει το λάθος να τον ξεναγήσει στο Ανατομείο της Σχολής και τα σχέδια του Μιχάλη Κρασάκη θα ανατραπούν: θα αποφασίσει να σπουδάσει Ιστορία Τέχνης και Δημοσιογραφία, σπουδές που θα οδηγήσουν και στη μακροχρόνια συνεργασία του με την Deutche Welle. 

Μια κυριακάτικη βόλτα θα τον φέρει στο υπαίθριο παζάρι αντικών στη Neumarkt, μία από τις κεντρικές πλατείες της Κολωνίας, όπου γοητευμένος θα αγοράσει δύο χαρακτικά, ένα μπρούτζινο αγαλματίδιο κι έναν μικρό καθρέπτη. Ένας παθιασμένος συλλέκτης έχει γεννηθεί.

Το φοιτητικό δωμάτιο του Μιχάλη Κρασάκη αντί για αφίσες θα γεμίσει με αυθεντικά έργα τέχνης. Το ένστικτό του τον οδηγεί, ενώ οι γνώσεις του γύρω από τα έργα τέχνης που τον ελκύουν όλο και αυξάνονται.

Σε μια πόλη γεμάτη μουσεία, γκαλερί, παλαιοπωλεία και οίκους δημοπρασιών η τέχνη κυριαρχεί, προσφέρει ερεθίσματα αλλά και θησαυρούς προς ανακάλυψη.

Αρχικά μόνος, στη συνέχεια μαζί με τη Γερμανίδα σύζυγό του, Τίνα, λάτρη της Κρήτης και συντηρήτρια έργων τέχνης, θα διανύσουν «εκατομμύρια χιλιόμετρα» σε όλη την Ευρώπη αναζητώντας ό,τι τους συγκινεί. Ένα έργο του Ουμβέρτου Αργυρού θα ξυπνήσει το ενδιαφέρον του Κρασάκη για τους Έλληνες ζωγράφους, ιδιαίτερα για εκείνους που συνδέονται με τη Σχολή του Μονάχου.

Σήμερα, η Συλλογή Τίνας και Μιχάλη Κρασάκη αριθμεί συνολικά 1.500 έργα τα οποία δεν έχουν εκτεθεί ποτέ, καθώς ο συλλέκτης θεωρεί ότι η ιδιωτικότητα χαρακτηρίζει τη συλλογή, που έχει την έδρα της στην Κολωνία της Γερμανίας: δεν αποκτήθηκε ως επένδυση, δεν είναι μέσο επίδειξης αλλά προϊόν μεγάλης αγάπης για την τέχνη.

Σήμερα, η Συλλογή Τίνας και Μιχάλη Κρασάκη αριθμεί συνολικά 1.500 έργα τα οποία δεν έχουν εκτεθεί ποτέ, καθώς ο συλλέκτης θεωρεί ότι η ιδιωτικότητα χαρακτηρίζει τη συλλογή, που έχει την έδρα της στην Κολωνία της Γερμανίας: δεν αποκτήθηκε ως επένδυση, δεν είναι μέσο επίδειξης αλλά προϊόν μεγάλης αγάπης για την τέχνη.

Η προσέγγιση του Δήμου Χανίων στους συλλέκτες και η πρόταση να εκτεθεί μέρος της συλλογής στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, με αφορμή την επέτειο για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, άγγιξε αλλά και προβλημάτισε τον Μιχάλη Κρασάκη. 

«Δεν σας κρύβω ότι ήταν μια δύσκολη απόφαση, αφού θα αποχωριστούμε για ένα σχετικά μεγάλο διάστημα αγαπημένα μας αντικείμενα. Από την άλλη, όμως, φαίνεται ότι ήταν μια σωστή πράξη, αφού οι άκρως φιλότεχνοι άνθρωποι του Δήμου Χανίων απέδειξαν έμπρακτα ότι μπορούν να σβήνουν τη δίψα των Κρητικών για ουσιαστικά πολιτιστικά δρώμενα και να δημιουργούν τις προϋποθέσεις εκείνες που απαιτούνται για να μπορεί ο κόσμος να βλέπει από κοντά έργα τέχνης κορυφαίων δημιουργών, που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ μέχρι σήμερα στη Μεγαλόνησο», θα πει κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της έκθεσης, που πραγματοποιήθηκαν το Σάββατο 30 Οκτωβρίου, παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας.

Η επιθυμία των συλλεκτών ήταν να πραγματοποιηθεί μία έκθεση βασισμένη στη σύγχρονη μουσειολογική αντίληψη: τα έργα να μην είναι απροσμέτρητα αλλά να έχουν επιλεχθεί αυστηρά ώστε ο επισκέπτης να μπορεί να σκύψει στο καθένα χωριστά – να μπορέσει να τα απολαύσει. 

«Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση – Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη Συλλογή Κρασάκη»: μια έκθεση στα Χανιά, για την οποία αξίζει κανείς να ταξιδέψει  Facebook Twitter
Θεόδωρος Π. Βρυζάκης, Νεαρή Ελληνίδα, π. 1865. Φωτο: Katoufas Brothers

Η πανδημία έδωσε τον χρόνο να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες παρεμβάσεις στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων και το αποτέλεσμα εκπλήσσει: Η έκθεση «Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση – Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη Συλλογή Κρασάκη» είναι μια υψηλότατου επιπέδου έκθεση στην περιφέρεια, για την οποία αξίζει κανείς να ταξιδέψει.

Η παρουσίαση των 167 καλλιτεχνικών θησαυρών που επιλέχθηκαν εξελίσσεται σε πέντε ενότητες: «Η Ελλάδα των περιηγητών», «Επαναστατημένη Ελλάδα και Φιλελληνισμός», «Η Βαυαροκρατία», «Η Ελλάδα στο γύρισμα του αιώνα» και «Η καθημερινή ζωή». Για την αρτιότερη ανάπτυξη των εκθεμάτων αξιοποιήθηκαν και οι αίθουσες του φιλολογικού συλλόγου «Ο Χρυσόστομος», του αρχαιότερου πνευματικού σωματείου της Κρήτης.

Πίνακες ζωγραφικής με υπογραφές όπως των Ιβάν Αϊβαζόφσκι, Βασίλι Πολένοφ, Πέτερ φον Ες και Χανς Κρίστιαν Χάνσεν, του Νικηφόρου Λύτρα, του Θεόδωρου Ράλλη και του Θεόδωρου Βρυζάκη, το μοναδικό γνωστό μπρούτζινο γλυπτό του γιου του Γύζη, Τηλέμαχου, και οι πρωτότυπες υδατογραφίες του ζωγράφου Λούντβιχ Κόλνμπεργκερ του 1834, οι μόνες –παγκοσμίως– που βρίσκονται σε ιδιωτικά χέρια, γίνονται οδηγοί σε ένα ταξίδι που ξεκινά από την Ελλάδα της Παλιγγενεσίας και του Φιλελληνισμού. 

«Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση – Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη Συλλογή Κρασάκη»: μια έκθεση στα Χανιά, για την οποία αξίζει κανείς να ταξιδέψει  Facebook Twitter
Alexandre-Marie Colin, Κρητικός Αγωνιστής, 1827. Φωτο: Katoufas Brothers

Το ταξίδι συνεχίζεται στα χρόνια του αγώνα και της ανεξαρτησίας, «παρακολουθεί» τον σκλαβωμένο από τους Οθωμανούς ελληνικό λαό μέσα από το πρίσμα των περιηγητών κι από το βλέμμα των εικαστικών για να φτάσει στα απτά κεντήματα και τα περίτεχνα κοσμήματα, τις ασημένιες πόρπες και τα σφυρήλατα όπλα και να καταλήξει στις πολύτιμες εκδόσεις από κάθε γωνιά της Ευρώπης. 

«Τα αντικείμενα της συλλογής αποτελούν ίχνη της ελληνικής περιπέτειας τόσο στην πρώτη επαναστατική, αλλά και μετεπαναστατική περίοδο και αναδεικνύουν τη δημιουργία της πνευματικής σύνδεσης της νεότερης Ελλάδας με τη Δύση μέσα από τη δράση και τις μαρτυρίες των περιηγητών και των φιλελλήνων. Σε συνδυασμό, δε, με τα σημαντικά έργα ελληνικής ζωγραφικής του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα, συνθέτουν έναν πολιτισμικό θησαυρό που παίζει καθοριστικό ρόλο στη συνειδητοποίηση της ταυτότητάς μας» αναφέρει η συγγραφέας Κατερίνα Σχινά, η οποία έχει επιμεληθεί τον πλούσια εικονογραφημένο κατάλογο που συνοδεύει την έκθεση.

Αξίζει να σημειωθεί πως οι συλλέκτες απέφυγαν να ρίξουν το βάρος σε έργα που απεικονίζουν σκηνές από την Επανάσταση, γεγονός που διαφοροποιεί την παρούσα έκθεση από αντίστοιχες επετειακές.

Το βλέμμα του επισκέπτη θα θαυμάσει έργα όπως το υπέροχο πορτρέτο της «Νεαρής Ελληνίδας», του Θεόδωρου Βρυζάκη, την «Πανσέληνο στην Κωνσταντινούπολη» του Ιβάν Αϊβαζόφσκι αλλά και τον «Πιερότο με μαντόλα» του Ουμβέρτου Αργυρού, έργο που ο συλλέκτης αγάπησε όταν το είδε αποτυπωμένο σε επιστολικό δελτάριο και εν τέλει το ανακάλυψε στη Λατινική Αμερική, καθώς ανήκε σε οικογένεια εκπατρισμένων Γερμανών.

«Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση – Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη Συλλογή Κρασάκη»: μια έκθεση στα Χανιά, για την οποία αξίζει κανείς να ταξιδέψει  Facebook Twitter
Ο ΜΙχάλης και η Τίνα Κρασάκη.

Ένα πολύ μικρό γλυπτό, ωστόσο, είναι το έκθεμα που ξεχωρίζει ο Μιχάλης Κρασάκης: ο αριστουργηματικός μπρούτζινος «Μαέστρος» του Τηλέμαχου Γύζη. Ο γιος του μεγάλου ζωγράφου Νικολάου Γύζη σπούδασε γλυπτική, τα έργα του όμως έχουν χαθεί – γνωρίζουμε μόνο την προτομή του Κίτσου Τζαβέλα στο Πεδίο του Άρεως και μια ανάγλυφη πιστή απόδοση σε γύψο της «Δόξας», του γνωστού έργου του πατέρα του. 

Η ανακάλυψη του «Μαέστρου» σε δημοπρασία στο Μόναχο, πόλη όπου ο γλύπτης έζησε και σπούδασε, υπήρξε στιγμή μεγάλης συγκίνησης για τον συλλέκτη. Το εξαιρετικό αγαλματίδιο, που μοιάζει έτοιμο να κινηθεί και σύμφωνα με τον Κρασάκη είναι ισάξιο έργων του Ροντέν, είναι εμπνευσμένο από την «Εαρινή Συμφωνία» του Νικολάου Γύζη.

Με τη συνεργασία τριών τμημάτων του Πολυτεχνείου Κρήτης, μάλιστα, δημιουργήθηκε μια διαδραστική εφαρμογή που «ανεβάζει» τον «Μαέστρο» στο πόντιουμ να διευθύνει την «Εαρινή Συμφωνία» υπό τους ήχους της «Άνοιξης» του Βιβάλντι.

Η έκθεση, που τελεί υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, θεωρείται το σημαντικότερο γεγονός που πραγματοποιείται στην Κρήτη στο πλαίσιο των εορτασμών από τα 200 χρόνια της κήρυξης της Ελληνικής Επανάστασης.

Η προσπάθεια του Δήμου Χανίων να επενδύσει στον πολιτισμό, προσπάθεια που συμπεριλαμβάνει στο εγγύς μέλλον το άνοιγμα του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου και την αποκατάσταση των Ενετικών Νεωρίων, δείχνει να βρίσκεται σε καλό δρόμο. 

«Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση – Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη Συλλογή Κρασάκη»: μια έκθεση στα Χανιά, για την οποία αξίζει κανείς να ταξιδέψει  Facebook Twitter
Ludwig Köllnberger, Έλληνες και Βαυαροί στρατιώτες σε ώρα ανάπαυλας, 1834. Φωτο: Katoufas Brothers
«Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση – Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη Συλλογή Κρασάκη»: μια έκθεση στα Χανιά, για την οποία αξίζει κανείς να ταξιδέψει  Facebook Twitter
Νικόλαος Γύζης, Γέρος xωρικός, 1883. Φωτο: Katoufas Brothers
«Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση – Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη Συλλογή Κρασάκη»: μια έκθεση στα Χανιά, για την οποία αξίζει κανείς να ταξιδέψει  Facebook Twitter
Ουμβέρτος Αργυρός, Πιερότος με μαντόλα, π. 1920. Φωτο: Katoufas Brothers
«Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση – Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη Συλλογή Κρασάκη»: μια έκθεση στα Χανιά, για την οποία αξίζει κανείς να ταξιδέψει  Facebook Twitter
Ivan Konstantinovich Aivazovsky, Πανσέληνος στην Κωνσταντινούπολη, 1868. Φωτο: Katoufas Brothers
«Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση – Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη Συλλογή Κρασάκη»: μια έκθεση στα Χανιά, για την οποία αξίζει κανείς να ταξιδέψει  Facebook Twitter
Ουμβέρτος Αργυρός, Συναρπαστική ανάγνωση, 1923. Φωτο: Katoufas Brothers
«Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση – Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη Συλλογή Κρασάκη»: μια έκθεση στα Χανιά, για την οποία αξίζει κανείς να ταξιδέψει  Facebook Twitter
Νικηφόρος Λύτρας, Νέος που καπνίζει, π. 1865. Φωτο: Katoufas Brothers
«Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση – Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη Συλλογή Κρασάκη»: μια έκθεση στα Χανιά, για την οποία αξίζει κανείς να ταξιδέψει  Facebook Twitter
Χρυσοκέντητο Γιλέκο. Κεντητό με χρυσοκλωστή σε κόκκινο βελούδο με πλουσιότατο διάκοσμο με ροζέ φόδρα από μετάξι. Σφραγίδα ραφείου στη φόδρα: Lazzaro Ceffa 19 Set. 1897 Certificate Montenegro. Φωτο: Katoufas Brothers
«Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση – Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη Συλλογή Κρασάκη»: μια έκθεση στα Χανιά, για την οποία αξίζει κανείς να ταξιδέψει  Facebook Twitter
Επαπειλούμενος καταποντισμός. Eπιτραπέζιο ωρολόγιο από επιχρυσωμένο μπρούτζο. Φωτο: Katoufas Brothers
«Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση – Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη Συλλογή Κρασάκη»: μια έκθεση στα Χανιά, για την οποία αξίζει κανείς να ταξιδέψει  Facebook Twitter
Τηλέμαχος Γύζης, Ο Μαέστρος, π. 1925. Φωτο: Katoufas Brothers
«Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση – Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη Συλλογή Κρασάκη»: μια έκθεση στα Χανιά, για την οποία αξίζει κανείς να ταξιδέψει  Facebook Twitter
Ασημένιο βραχιόλι π. 1800. Oι διαστάσεις του είναι 21x 5 εκ. Αποτελείται από έξι φαρδιές ασημένιες πλάκες, που κοσμούνται από συνολικά εκατοπενήντα πολύχρωμες πέτρες. Κάθε πλάκα, διακοσμημένη με 25 πέτρες, είναι σφραγισμένη στο πίσω μέρος με τη σήμανση 900 καθώς και με τη σφραγίδα του αργυροχόου: A.C.K. Επιχρυσωμένη η μπροστινή όψη. Φωτο: Katoufas Brothers
«Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση – Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη Συλλογή Κρασάκη»: μια έκθεση στα Χανιά, για την οποία αξίζει κανείς να ταξιδέψει  Facebook Twitter
Ασημένια φιλιγκράν καρφίτσα στήθους, π. 1810. Σπάνια γιαννιώτικη καρφίτσα με εξαίρετο φιλιγκράν διάκοσμο. Επίχρυση με διακοσμητικούς περίτεχνους ρόδακες, επτά πολύχρωμες πέτρες, με κρεμαστό συρματερό στο κάτω μέρος, στη μέση το κρεμαστό φλουρί έχει αντικατασταθεί από κέρμα μίας χάλκινης δραχμής. Φωτο: Katoufas Brothers
«Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση – Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη Συλλογή Κρασάκη»: μια έκθεση στα Χανιά, για την οποία αξίζει κανείς να ταξιδέψει  Facebook Twitter
Ασημένιο Κρητικό Γιαταγάνι 1796, μήκους 65 εκ. Με χρυσές καλλιγραφίες στη λάμα (και στις δύο όψεις), χρονολογημένο „1211“ (=1796), η λαβή από ορείχαλκο με πλούσιο διάκοσμο, το θηκάρι από μασίφ ασήμι με κάστρα, πολιτείες, τρόπαια, πλοία, μυθικά όντα και άνθη. Σπανιότατο, υπέροχο ασημένιο γιαταγάνι της Κρήτης. Το περιεχόμενο της εγχάρακτης οθωμανικής επιγραφής στη μία όψη είναι: هنسناحبسایهدلد ]کرگστکرسهدلاقاچب۱۲۱۱ (bıçakeldegerekdildeyasübhânsene 1211) που στα ελληνικά μεταφράζεται: στο χέρι κάποιου θα πρέπει να ́ναι το μαχαίρι, στη γλώσσα του Ω, ́υψιστε!Έτος 1211 (χριστιανική ημερομηνία: 1796). Στην άλλη όψη της λάμας χαραγμένη η φράση: mashallah - «το Θέλημα του Θεού». Φωτο: Katoufas Brothers
«Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση – Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη Συλλογή Κρασάκη»: μια έκθεση στα Χανιά, για την οποία αξίζει κανείς να ταξιδέψει  Facebook Twitter
Vasily Dmitrievich Polenov, Άποψη του Παρθενώνα με το Ερέχεθειο, π. 188. Φωτο: Katoufas Brothers

«Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση – Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη Συλλογή Κρασάκη»

Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων: Χάληδων 98

Φιλολογικός Σύλλογος «Χρυσόστομος»: Χάληδων 83

Διάρκεια έκθεσης: 30 Οκτωβρίου 2021 - 30 Μαρτίου 2022






 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ