Η Αναγέννηση του Χάρλεμ ζωντανεύει στο MET

Η Αναγέννηση του Χάρλεμ σε μια έκθεση-μήνυμα κατά του ρατσισμού και των διακρίσεων Facebook Twitter
Archibald Motley Jr., «Black Belt» (1934), εμπνευσμένος από την κουλτούρα της τζαζ, δάνειο στο Met από το Μουσείο του Πανεπιστημίου Hampton στη Βιρτζίνια.
0

ΟΤΑΝ Η ΡΕΜΠΕΚΑ ΧΟΛ γύρισε το «Passing», την πρώτη της ταινία, καταπιάστηκε με ένα αμφιλεγόμενο θέμα, που βασίστηκε στο ομώνυμο βιβλίο της Νέλα Λάρσεν του 1929.

Η ταινία διαδραματίζεται τη δεκαετία του 1920 και εξιστορεί τη ζωή δύο Μαύρων γυναικών στο Χάρλεμ, η μία από τις οποίες θεωρείται λευκή λόγω του ανοιχτού τόνου του δέρματός της και παντρεύεται έναν λευκό που δεν έχει ιδέα για τη φυλή της. Ο παππούς της Χολ ήταν Μαύρος, αλλά θεωρήθηκε λευκός, μεταφέροντας μια διφορούμενη φυλετική ταυτότητα στην ηθοποιό και τη μητέρα της, Μαρία Γιούινγκ (σύζυγο του σκηνοθέτη Πίτερ Χολ). Εκτός από τα θέματα της φυλετικής ταυτότητας, η ταινία ασχολείται με την τάξη και το φύλο.

Εδώ και μερικά χρόνια τα ζητήματα αυτά, κυρίως μετά το κίνημα Black Lives Matter, έχουν έρθει στο προσκήνιο, με τα μουσεία να αναφέρονται στο πολιτιστικό απόθεμα των Μαύρων. Προφανώς είναι καιρός να συνειδητοποιήσει η Αμερική ότι αυτό που ονομάζουμε πολιτισμική ιστορία του 20ού αιώνα θα ήταν εντελώς διαφορετικό αν δεν υπήρχαν ο Ντιουκ Έλιγκτον, ο Λούις Άρμστρονγκ, η Μπίλι Χόλιντεϊ.

Η έκθεση «Η Αναγέννηση του Χάρλεμ και ο Υπερατλαντικός Μοντερνισμός» εξερευνά και τιμά την τέχνη και τους καλλιτέχνες της Αναγέννησης του Χάρλεμ ως μια πρωτοποριακή, κομβική περίοδο στην τέχνη του 20ού αιώνα.

Οι συγγραφείς, οι ποιητές, οι τραγουδιστές και οι μουσικοί του κινήματος που είναι γνωστό ως «Αναγέννηση του Χάρλεμ», το οποίο είχε ως επίκεντρο τη γειτονιά της Νέας Υόρκης από το 1919 έως το τέλος της δεκαετίας του 1930, έχουν κεντρική θέση στην πολιτιστική φαντασία της Αμερικής. «Το Χάρλεμ έγινε το σύμβολο για τη διεθνή Μαύρη πόλη», όπως το περιέγραψε ο μυθιστοριογράφος Ίσμαελ Ριντ.

Η αναγέννηση του Χάρλεμ σε μια έκθεση - μήνυμα κατά του ρατσισμού και των διακρίσεων Facebook Twitter
Jacob Lawrence, «The Photographer», 1942. Ο πίνακας αποτυπώνει το ήθος της Αναγέννησης του Χάρλεμ: Μαύροι καλλιτέχνες και φωτογράφοι που απεικονίζουν τις δικές τους κοινότητες. © The Jacob and Gwendolyn Knight Lawrence Foundation, Seattle/Artists Rights Society (ARS), Νέα Υόρκη

Η Αναγέννηση του Χάρλεμ είναι από τις πλουσιότερες πολιτιστικά περιόδους της ιστορίας των ΗΠΑ και σημείο καμπής στην κουλτούρα των Αφροαμερικανών, με το κίνημα να φέρνει στο προσκήνιο μια γενιά που διέπρεψε στα γράμματα, στη μουσική, στις εικαστικές τέχνες, η πολιτιστική κληρονομιά της οποίας επηρέασε κατοπινά κινήματα σε όλη τη διάρκεια του προηγούμενου αιώνα.

Με το Χάρλεμ να αναγεννάται σήμερα, οικιστικά κυρίως, και το υπόλοιπο της Νέας Υόρκης να το «ανακαλύπτει» ξανά, μια νέα φιλόδοξη έκθεση στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης αποκαλύπτει έργα καλλιτεχνών που αγνοούνταν καιρό με τη βοήθεια δανείων από κολέγια και οικογενειακές συλλογές.

Η έκθεση «Η Αναγέννηση του Χάρλεμ και ο Διατλαντικός Μοντερνισμός», που εγκαινιάζεται στις 25 Φεβρουαρίου στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης,  εξερευνά πώς άλλαξε το Χάρλεμ από την άφιξη χιλιάδων Αφροαμερικανών την εποχή της Μεγάλης Μετανάστευσης. Μετά από χρόνια στα οποία έγιναν αντικείμενο φυλετικών στερεοτύπων, οι Μαύροι καλλιτέχνες μπόρεσαν να πουν τις δικές τους ιστορίες. Η ιστορία της τέχνης του 20ού αιώνα δεν περιελάμβανε την Αναγέννηση του Χάρλεμ, ούτε Μαύρους καλλιτέχνες που απεικονίζουν όλες τις πτυχές μιας νέας, σύγχρονης ζωής στην πόλη η οποία διαμορφώνεται από τη δεκαετία του ’20 έως τη δεκαετία του ’40. Γραμμένη φυσικά από λευκούς συγγραφείς, άφηνε στο περιθώριο τους Μαύρους που προσπαθούσαν να αυτοπροσδιοριστούν και να αρθρώσουν τη δική τους φωνή.

Η έκθεση στο MΕΤ, που θα διαρκέσει μέχρι τις 28 Ιουλίου 2024, περιλαμβάνει περίπου 160 πίνακες, γλυπτά, φωτογραφίες, καθώς και βιβλία, αφίσες, ταινίες και εφήμερα. Μεταξύ αυτών θα υπάρχουν έργα από μια χούφτα Ευρωπαίων μοντερνιστών ζωγράφων –μεταξύ αυτών οι Kees van Dongen, Henri Matisse, Edvard Munch και Pablo Picasso– που είχαν διάλογο με καλλιτέχνες, συγγραφείς και μουσικούς της Αναγέννησης του Χάρλεμ, τα οποία επιβεβαιώνουν ότι επρόκειτο για υπερατλαντικό κίνημα.

Η αναγέννηση του Χάρλεμ σε μια έκθεση - μήνυμα κατά του ρατσισμού και των διακρίσεων Facebook Twitter
Η αφίσα της έκθεσης του 1969 «Harlem on my Mind».

Μια έκθεση και ένα σκάνδαλο που οδήγησε σε μια μεγάλη αλλαγή

Το 1969, Μαύροι καλλιτέχνες, επιμελητές και άνθρωποι της κοινότητας ανακάλυψαν προς μεγάλη τους έκπληξη ότι η έκθεση «Harlem on My Mind: Η πολιτιστική πρωτεύουσα της Μαύρης Αμερικής, 1900-1968» του ΜΕΤ δεν περιελάμβανε ούτε έναν πίνακα ή γλυπτό από Αφροαμερικανό καλλιτέχνη. Αντίθετα, ο επιμελητής Allan Schoener βασίστηκε σε ντοκιμαντέρ, φωτογραφίες, κείμενο, ήχο για να μεταδώσει τη ζωτικότητα του Χάρλεμ και των ανθρώπων του. Έμοιαζε περισσότερο με τις εκθέσεις των μουσείων εθνογραφικής ή φυσικής ιστορίας παρά με έκθεση τέχνης.

Η διαμάχη που ακολούθησε ήταν καταιγιστική. Τα αρνητικά δημοσιεύματα στον Τύπο κυριάρχησαν και τις 16 εβδομάδες της έκθεσης, αν και όλη η «φασαρία» φαινόταν να προσελκύει επισκέπτες. «Παρέλειψαν ζωγράφους και γλύπτες που συνέβαλαν επίσης στην πολιτιστική ανάπτυξη του Χάρλεμ, κακοποίησαν ή αγνόησαν με άλλον τρόπο το σώμα των Μαύρων και κατέληξαν να παραγάγουν μια οπτικοακουστική έκθεση χωρίς λογική σειρά ούτε επαρκείς επεξηγηματικές πληροφορίες», έγραφαν τα δημοσιεύματα.

Η αναγέννηση του Χάρλεμ σε μια έκθεση - μήνυμα κατά του ρατσισμού και των διακρίσεων Facebook Twitter
Aaron Douglas, «Miss Zora Neale Hurston», 1926, από το Fisk University Galleries, Nashville, Tenn. © Κληρονόμοι του Aaron Douglas/Με άδεια από VAGA στο Artists Rights Society (ARS)

Οι διαμαρτυρίες δημιούργησαν το αίτημα και την ανάγκη για μεγαλύτερη ποικιλομορφία και συμπερίληψη στα μουσεία, τόσο στην έκθεση όσο και στα παρασκήνια. Το «Harlem on My Mind» δεν ήταν ένα μεμονωμένο περιστατικό. Από όλες τις εκθέσεις που παρουσιάστηκαν ως μέρος της εκατονταετηρίδας του μουσείου, καμία δεν περιελάμβανε έργο Μαύρου καλλιτέχνη.

Αυτό ώθησε την Artist Workers' Coalition (AWC), μια αριστερή ομάδα καλλιτεχνών, κριτικών και κινηματογραφιστών, να διανείμει εκατοντάδες τροποποιημένα χαρτονομίσματα του ενός δολαρίου που έγραφαν «The United States Art World». Είχαν τυπωμένο το πρόσωπο του Ροκφέλερ αντί του Τζορτζ Ουάσιγκτον και διακήρυσσαν: «Δεν ισχύει για Μαύρους, Πορτορικανούς ή καλλιτέχνιδες».

Η αναγέννηση του Χάρλεμ σε μια έκθεση - μήνυμα κατά του ρατσισμού και των διακρίσεων Facebook Twitter
Τσαρλς Χένρι Άλστον, «Κορίτσι με κόκκινο φόρεμα», 1934. Ο πίνακας, που αποκτήθηκε το 2021 από το Met, είναι ένα από τα 21 αντικείμενα από τη συλλογή του μουσείου στην έκθεση. © Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης

Σήμερα, η έκθεση τιμά τους λαμπρούς και ταλαντούχους καλλιτέχνες πίσω από το πρωτοποριακό πολιτιστικό κίνημα που γνωρίζουμε ως «Αναγέννηση του Χάρλεμ» και μας προσφέρει μια εις βάθος ματιά στην εμπειρία των Μαύρων στις αρχές του 20ού αιώνα. Στον πυρήνα της έκθεσης βρίσκονται οι καλλιτέχνες που δεσμεύτηκαν να απεικονίσουν το σύγχρονο θέμα της κοινότητας των Μαύρων με έναν ριζικά μοντέρνο τρόπο και αρνούμενοι τα κυρίαρχα ρατσιστικά στερεότυπα.

Η αναγέννηση του Χάρλεμ σε μια έκθεση - μήνυμα κατά του ρατσισμού και των διακρίσεων Facebook Twitter
William H. Johnson, «Γυναίκα στα μπλε», περίπου το 1943. Έργα όπως αυτό συλλέχθηκαν κυρίως από ιστορικά Μαύρα κολέγια και πανεπιστήμια, όπως το Μουσείο Τέχνης του Πανεπιστημίου Clark Atlanta. © Μουσείο Τέχνης του Πανεπιστημίου Clark Atlanta

Αν και ενωμένοι στον κοινό τους στόχο να απεικονίσουν όλες τις πτυχές της σύγχρονης ζωής και κουλτούρας των Μαύρων, μεμονωμένοι νέοι Μαύροι καλλιτέχνες ανέπτυξαν ποικίλα αναπαραστατικά στυλ, που κυμαίνονται από την ενασχόληση με την αφρικανική και αιγυπτιακή αισθητική και τις ευρωπαϊκές πρωτοποριακές εικαστικές στρατηγικές έως τη δέσμευση στην κλασική ακαδημαϊκή παράδοση. Μεταξύ των επιλεγμένων καλλιτεχνών περιλαμβάνονται οι Charles Alston, Aaron Douglas, Meta Warrick Fuller, Palmer Hayden, Bert Hurley, William H. Johnson, Archibald Motley, Jr., Winold Reiss, Augusta Savage, James Van Der Zee και Laura Wheeler Waring.

Η έκθεση «Η Αναγέννηση του Χάρλεμ και ο Υπερατλαντικός Μοντερνισμός» εξερευνά και τιμά την τέχνη και τους καλλιτέχνες της Αναγέννησης του Χάρλεμ ως μια πρωτοποριακή, κομβική περίοδο στην τέχνη του 20ού αιώνα.

Η αναγέννηση του Χάρλεμ σε μια έκθεση - μήνυμα κατά του ρατσισμού και των διακρίσεων Facebook Twitter
Μακέτα του γλυπτού της Augusta Savage «Lift Every Voice and Sing (The Harp)», 1939. Μια τεράστια εκδοχή του έργου εμφανίστηκε στην Παγκόσμια Έκθεση του 1939 που γιόρταζε τη συνεισφορά των Αφρικανών στη μουσική. © Πανεπιστήμιο της Βόρειας Φλόριντα

Με πληροφορίες από ΜΕΤ, Harlem Archives

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ