Gilbert & George - London Pictures: Η ποπ αμηχανία

Gilbert & George - London Pictures: Η ποπ αμηχανία Facebook Twitter
0

Gilbert & George - London Pictures: Η ποπ αμηχανία Facebook Twitter
#quote#

Οι Gilbert & George, το αχώριστο δίδυμο με τις στυλιζαρισμένες κινήσεις και ταπαλιομοδίτικα κοστούμια, αποτελούν σημαντικό κεφάλαιο της σύγχρονης βρετανικής τέχνης. Η ριζοσπαστική εποχή που επινοούσαν τους εαυτούς τους και στέκονταν στις γκαλερί ως «ζωντανά γλυπτά» μοιάζει λιγάκι μακρινή, αλλά, τουλάχιστον, η δημιουργικότητά τους δεν δείχνει να έχει καμφθεί. Στα χρόνια που έχουν περάσει έχουν αναμείξει στην τέχνη τους -στα ιδιόμορφα κολάζ, στις περφόρμανς και τις επικές φωτογραφικές συνθέσεις τους- ετερόκλητες ιδέες και υλικά: τις σωματικές εκκρίσεις με τη θρησκεία, το αγοραίο σεξ με την πολιτική, τη βία με τη μουσική.

Έχουν, επίσης, τιμηθεί με το Βραβείο Turner, έχουν εκπροσωπήσει τη Μεγάλη Βρετανία στην Μπιενάλε της Βενετίας και απορώ πώς ο Ντάνι Μπόιλ δεν σκέφτηκε να τους συμπεριλάβει, με κάποιον τρόπο, στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων.

Δεν έκρυψαν ποτέ τον θαυμασμό τους για τη Μάργκαρετ Θάτσερ, δηλώνουν Συντηρητικοί που κάνουν αριστερή τέχνη, αν και απεχθάνονται, όπως λένε, τους «σοσιαλιστές» αναγνώστες της «Guardian»: «Τους έχετε δει πώς παραγγέλνουν στα ακριβά εστιατόρια του Ιστ Εντ; Είναι τόσο υπερόπτες. Δίνουν διαταγές με το βλέμμα στραμμένο στο μενού και αποφεύγουν να ρίξουν έστω και μια ματιά στο γκαρσόνι», έλεγαν σε παλιότερη κουβέντα μας.

Η Ελλάδα είναι αγαπημένος τους προορισμός, αφού παρουσιάζουν σχεδόν κάθε νέα τους δουλειά στην γκαλερί Bernier/Eliades της Αθήνας, ενώ το 2001 το «Εργοστάσιο» της ΑΣΚΤ φιλοξένησε μια μεγάλη αναδρομική τους έκθεση. Αυτές τις μέρες δείχνουν ξανά στην γκαλερί Bernier/Eliades τη νέα τους έκθεση με τίτλο «London Pictures».

Ο φωτεινός χώρος της γκαλερί έχει σκιαστεί από τις ασπρόμαυρες, μεγάλων διαστάσεων συνθέσεις τους που μεταφέρουν στην Αθήνα τη σκοτεινή ατμόσφαιρα του μητροπολιτικού Λονδίνου. Τα έργα τους δημιουργήθηκαν από τις αφίσες-κράχτες που καλύπτουν τα stands στον δημόσιο χώρο της βρετανικής πρωτεύουσας για να διαφημίσουν τα πρωτοσέλιδα των λαϊκών εφημερίδων.

Στους πίνακές τους αναγνωρίζεις τις γραμματοσειρές και την ίδια ελλειπτική γλώσσα με την οποία διαφημίζεται στον δρόμο ένα πρωτοσέλιδο της «Evening Standard», για παράδειγμα, με τίτλους όπως: « Έφηβος μαχαιρώθηκε στην πλάτη από κλέφτη ποδηλάτου», «Κλέφτης αναπηρικής καρέκλας φυλακίστηκε», «Επιδρομή της αστυνομίας σε οίκο ανοχής», «Τρία άτομα στη φυλακή για βιασμούς σε πορνείο».

Η λέξη-κλειδί κάθε πίνακα, όπως «πορνείο», «κλέφτης», «ληστεία» «επίθεση», «φόνος», έχει τυπωθεί στο ασπρόμαυρο κείμενο κάθε σύνθεσης με κόκκινα γράμματα. Η ίδια λέξη συνοδεύει στην κάτω γωνία κάθε πίνακα το μεγεθυμένο πορτρέτο της βασίλισσας από διάφορες εποχές, όπως το ξέρουμε από τα χαρτονομίσματα. Έτσι, η προτομή της βασίλισσας συνοδεύεται, με παιγνιώδη ειρωνική διάθεση, και από τις λέξεις «κλέφτης», «επίθεση» «πορνείο» κ.ο.κ. Πίσω από τις γραμματοσειρές διακρίνονται, μάλλον σε αμήχανες και ανέκφραστες πόζες, και τα πρόσωπα των δύο καλλιτεχνών.

Οι ίδιοι θέλησαν με αυτήν τη σειρά έργων να δημιουργήσουν την αίσθηση ενός οπτικού μυθιστορήματος που να ανακαλεί τις περιπλανήσεις του Ντίκενς στις κακόφημες κι επικίνδυνες γειτονιές του Λονδίνου. Να χαρτογραφήσουν, με τα υλικά του αστικού περιβάλλοντος, το ανθρώπινο δράμα, τη δυστυχία και τα πάθη, τον βίο των σαλών και των κατατρεγμένων, την «κραυγή» των αποσυνάγωγων.

Το αποτέλεσμα δεν είναι, όμως, τόσο δραματικό όσο, ενδεχομένως, θα ήθελαν. Η επεξεργασμένη μεταφορά της αγριότητας του δρόμου στους τακτοποιημένους χώρους των γκαλερί και των μουσείων αποδυναμώνει, συχνά, τις προθέσεις των καλλιτεχνών. Η ποπ αμηχανία των συμπαθητικών προσώπων των καλλιτεχνών στους πίνακες εκφράζει, ίσως, και την αμηχανία ενός μεγάλου μέρους της σύγχρονης τέχνης να διαχειριστεί τη βίαιη και σκληρή πλευρά της ζωής.

Η αισθητική τακτοποίηση υπερισχύει του σκοτεινού νοήματος. Και φέρνει στο μυαλό μερικές φράσεις από το περίφημο δοκίμιο της Σούζαν Σόνταγκ για τα φωτογραφικά ντοκουμέντα με θέμα τη φρίκη του πολέμου: «Το πρόβλημα δεν είναι ότι οι άνθρωποι θυμούνται την αγριότητα μέσα από τις φωτογραφίες αλλά ότι θυμούνται μόνο τις φωτογραφίες. Και αυτή η μνήμη μέσα από τις εικόνες αποδυναμώνει, εν τέλει, άλλες μορφές κατανόησης της πραγματικότητας».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του έργα αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ