Γίγαντες, σκύλοι, ιππότες, μεγαλειώδεις ουρανοί, η μεγάλη τέχνη του Francesco Pesellino

Γίγαντες, σκύλοι, ιππότες, μεγαλειώδεις ουρανοί, η μεγάλη τέχνη του Francesco Pesellino Facebook Twitter
0

H Εθνική Πινακοθήκη, στο Λονδίνο, παρουσιάζει το έργο του Francesco Pesellino, προσκαλώντας το κοινό να ανακαλύψει έναν παραγνωρισμένο σπουδαίο καλλιτέχνη της Αναγέννησης, που υπήρξε περιζήτητος στη διάρκεια της ζωής του με παραγγελίες από την οικογένεια των Μεδίκων της Φλωρεντίας και για συνεργασίες με κορυφαίους καλλιτέχνες της ιταλικής Αναγέννησης.

Ενώ το ταλέντο του Pesellino ήταν εξαιρετικά περιζήτητο και αναγνωρισμένο, ο πρόωρος θάνατός του σε ηλικία 35 ετών και η δυσκολία να ταυτοποιηθούν τα έργα του είχε σαν αποτέλεσμα να αγνοηθεί σε μεγάλο βαθμό. Η έκθεση επιχειρεί να φωτίσει την προσωπικότητα και το εύρος των επιτευγμάτων του Ιταλού ζωγράφου φέρνοντας σε πρώτο πλάνο μια μοναδική οπτική αφήγηση μέσα από παράξενα, εξωτικά αλλά και πιο οικεία ζώα, βιβλικές σκηνές και μεγαλειώδεις ουρανούς, όταν δημιουργούσε ακόμα και έργα μικρής κλίμακας με θαυμάσια περίπλοκες ιστορίες με τελετουργική μεγαλοπρέπεια και εξαιρετική λεπτομέρεια.

Γεννημένος το 1422 ως Francesco di Stefano, ο Pesellino ήταν γιος ζωγράφου και ανατράφηκε από τον παππού του Pesello, επίσης ικανό ζωγράφο, ο οποίος πιθανότατα πυροδότησε το πάθος του νεαρού καλλιτέχνη για την τέχνη. Παρά τον πρόωρο θάνατο του Pesellino, η κληρονομιά του στον κόσμο της τέχνης είναι αδιαμφισβήτητη, με τους χρονογράφους και τους ιστορικούς να σημειώνουν το εξαιρετικό ταλέντο του, ιδίως στη ζωγραφική των "cose picole" ή μικρών πραγμάτων. φινιρισμένα έργα για οικιακούς εσωτερικούς χώρους, συμπεριλαμβανομένων θρησκευτικών πινάκων για ιδιωτική λατρευτική χρήση και κοσμικών θεμάτων για έπιπλα όπως σεντούκια γάμου. Ο Pesellino πέθανε από πανούκλα στη Φλωρεντία το 1457 σε ηλικία 35 ετών.

Γίγαντες, σκύλοι, ιππότες, μεγαλειώδεις ουρανοί, η μεγάλη τέχνη του Francesco Pesellino Facebook Twitter
Η «Αγία Τράπεζα της Αγίας Τριάδας», έργο που έμεινε ανολοκλήρωτο με τον θάνατο του Pesellino το 1457 από πανούκλα, ολοκληρώθηκε το 1460 από τον Filippo Lippi και το εργαστήριό του.

Η έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη είναι σαν να του δίνει το δικαίωμα που του αναλογεί σχεδόν έξι αιώνες μετά τον θάνατό του να διεκδικεί μια θέση ανάμεσα στους μεγάλους ζωγράφους και στην ιστορία της τέχνης.

Σύμφωνα με πολλούς ιστορικούς της τέχνης, το στυλ του «πρόλαβε τις εξελίξεις των μεταγενέστερων Φλωρεντινών ζωγράφων», ενώ σύμφωνα με τον συγγραφέα και ιστορικό Τζόρτζιο Βαζάρι ζωγράφισε έναν αριθμό πινάκων, που σήμερα έχουν χαθεί, και ήταν σε περίοπτη θέση στο Palazzo Medici και στην Casa Vecchia των Μεδίκων. Ο Βαζάρι έναν αιώνα μετά το θάνατό του, τον συμπεριλαμβάνει στο βιβλίο του αν και μόνο με μια σελίδα γιατί το ταλέντο του ξεχώριζε και θα είχε κάνει ακόμα μεγαλύτερα πράγματα «αν ο θάνατος δεν τον είχε σταματήσει τόσο πρόωρα».

Γίγαντες, σκύλοι, ιππότες, μεγαλειώδεις ουρανοί, η μεγάλη τέχνη του Francesco Pesellino Facebook Twitter
«Ο βασιλιάς Μελχιόρ ταξιδεύει προς τους Αγίους Τόπους». © Sterling and Francine Clark Art Institute, Williamstown, Massachusetts, USA

Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου κατέχει το αριστουργηματικό έργο, την Αγία Τράπεζα της Αγίας Τριάδας, που παραγγέλθηκε το 1455 από την Αδελφότητα των Ιερέων στην Πιστόια και τις «Ιστορίες του Δαβίδ». Η Αγία Τράπεζα, έργο που έμεινε ανολοκλήρωτο με τον θάνατο του Pesellino το 1457 από πανούκλα, ολοκληρώθηκε το 1460 από τον Filippo Lippi και το εργαστήριό του, το οποίο ζωγράφισε την βάση και το μέτωπο του τέμπλου. Ο κύριος πίνακας απεικονίζει την Αγία Τριάδα ως «Θρόνο του Ελέους», με τον Θεό Πατέρα να στηρίζει τον Εσταυρωμένο Χριστό στην αγκαλιά του. Η Τριάδα πλαισιώνεται από τέσσερις όρθιους αγίους: Μάμας, Ιάκωβος, Ζήνωνας και Ιερώνυμος. Η Αγία Τράπεζα διατηρεί τέσσερα από τα αρχικά πάνελ της predella, ενώ το υπόλοιπο πέμπτο βρίσκεται σήμερα στο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης. Το μέτωπο του τέμπλου, που απεικονίζει την Παναγία του Ελέους, βρισκόταν παλαιότερα στην Gemäldegalerie του Βερολίνου και καταστράφηκε το 1945.

Η παραγγελία αυτή είναι ασυνήθιστα καλά τεκμηριωμένη. Τα έγγραφα παρέχουν λεπτομερή περιγραφή της διαδικασίας ανάθεσης και της ολοκλήρωσης και παράδοσης του πίνακα. Λένε επίσης πώς μετά το θάνατο του Pesellino το 1457, η χήρα του ξεκίνησε δικαστική διαμάχη με τον συνέταιρο του Pesellino για το κόστος του ημιτελούς έργου. Σώζονται επίσης ορισμένα προπαρασκευαστικά σχέδια για τον πίνακα. Ο βωμός κόπηκε αργότερα σε έξι μέρη, πιθανώς τον δέκατο όγδοο αιώνα.

Από την υφολογική σύγκριση με το τέμπλο, ορισμένοι πίνακες έχουν ταυτοποιηθεί ως πίνακες του Pesellino. 

Ο Τζόναθαν Τζόουνς γράφει στον Γκάρντιαν ότι μπορεί η έκθεση να γεμίζει μόνο μια αίθουσα, αλλά «σφύζει από ζωή, όπου τα τολμηρά, ριζοσπαστικά χρώματα ανθίζουν». 

Γίγαντες, σκύλοι, ιππότες, μεγαλειώδεις ουρανοί, η μεγάλη τέχνη του Francesco Pesellino Facebook Twitter
Η ιστορία που αφηγείται στον πίνακά του «Ο θρίαμβος του Δαυίδ» ο Pesellino γίνεται μια ιστορία ιπποσύνης, σαν κόμικ που αγαπήθηκε ιδιαίτερα από την αναγεννησιακή Φλωρεντία.

Μέσα από τα έργα του γεννιέται ξανά ένα σύμπαν από τη Φλωρεντία του 15ου αιώνα, με τα κλασικά θέματα, τυπικά για έναν Φλωρεντινό καλλιτέχνη στις αρχές και τα μέσα του 1400, από το ταξίδι των Μάγων μέχρι τον Ευαγγελισμό. Αυτό που τον κάνει να ξεχωρίζει είναι το χρώμα, τα μπλε, κόκκινα και χρυσά του που συλλαμβάνουν την ομορφιά και την αντανάκλαση του φωτός. Ο Τζόουνς υποστηρίζει ότι στον πίνακά του «Ο βασιλιάς Μελχιόρ ταξιδεύει προς τους Αγίους Τόπους», ένας αυγουστιάτικος ουρανός ξεδιπλώνεται με στρώματα ροζ χρώματος πάνω στον γαλάζιο ουρανό, κάτι που θεωρεί την παλαιότερη ζωγραφική της λεπτότητας της αυγής, πολύ πριν την βενετσιάνικη αναγέννηση.

Η έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη είναι σαν να του δίνει το δικαίωμα που του αναλογεί σχεδόν έξι αιώνες μετά τον θάνατό του να διεκδικεί μια θέση ανάμεσα στους μεγάλους ζωγράφους και στην ιστορία της τέχνης. Γιατί μέσα από τις σκηνές και τα χρώματα που χρησιμοποιεί ξεπηδούν τέλεια ζωγραφισμένα σε κάθε λεπτομέρεια κόκκινα καπέλα, ροζ φορεσιές, ανοιχτόχρωμα λουλούδια και σκύλοι που τα μυρίζουν, απειλητικοί ορίζοντες στους οποίους υψώνονται μοναχικά δέντρα, με την ποίηση των χρωμάτων να είναι κυρίαρχη. Η «ιστορία του Δαβίδ και του Γολιάθ» που αφηγείται στον πίνακά του ο Pesellino γίνεται μια ιστορία ιπποσύνης, σαν κόμικ που αγαπήθηκε ιδιαίτερα από την αναγεννησιακή Φλωρεντία. Ο Δαβίδ, που θεωρήθηκε ως το σύμβολο αυτής της μικρής δημοκρατίας της πόλης που αψηφούσε τους εχθρούς της κλίμακας του Γολιάθ, όπως το Μιλάνο και ο Πάπας, φιλοτεχνήθηκε ηρωικά από τους Ντονατέλο, Βερόκιο και Μικελάντζελο. 

Γίγαντες, σκύλοι, ιππότες, μεγαλειώδεις ουρανοί, η μεγάλη τέχνη του Francesco Pesellino Facebook Twitter
Η Μαντόνα και το παιδί με έξι Αγίους, 1440

Η Εθνική Πινακοθήκη δικαίως έθεσε αυτή τη ιστορία και τον «Θρίαμβο του Δαβίδ» στο επίκεντρο της έκθεσής της. Πρόκειται για αριστουργήματα. 

Μια φανταστική πομπή διασχίζει ένα τοπίο της Τοσκάνης στο «Θρίαμβο του Δαβίδ» διάσπαρτο με λόφους και περιφραγμένες πόλεις. Όπως και στην «Η ιστορία του Δαβίδ και του Γολιάθ», ολόκληρη η σκηνή είναι γεμάτη δραστηριότητα, παίζουν τρομπέτες, οι ευγενείς είναι ντυμένοι υπερβολικά και ο Δαβίδ στέκεται περήφανος, κρατώντας το κεφάλι του Γολιάθ από τα μαλλιά.

Όπως τόσα πολλά αριστουργήματα της Φλωρεντινής Αναγέννησης, πιθανώς κατασκευάστηκε για την οικογένεια Μέντιτσι, τους πλούσιους τραπεζίτες που έγιναν ανεπίσημοι κυβερνήτες αυτής της λεγόμενης δημοκρατίας. Παρήγγειλαν πολλές εικόνες του Δαβίδ για να δείξουν τον δημοκρατικό τους ζήλο, ακόμη και όταν διέφθειραν την κυβέρνηση της πόλης. Οι πίνακες του Pesellino πιστεύεται ότι διακοσμούσαν σεντούκια στο παλάτι των Μεδίκων. Γίγαντες, σκύλοι, ιππότες, τσιτάχ και αρκούδες, μεγαλειώδεις ουρανοί - οι ομορφιές και τα θαύματα που ζωγράφισε ο Pesellino ήταν κάποτε μέρος της καθημερινής ζωής σε μια πόλη όπου ακόμα και τα κεφαλάρια των κρεβατιών ήταν καλλιτεχνικά θαύματα. Το πλαίσιό τους έχει χαθεί, αλλά η χαρά παραμένει.

«Pesellino: Ένας Αναγεννησιακός Δάσκαλος αποκαλύπτεται» στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, από τις 7 Δεκεμβρίου έως τις 10 Μαρτίου.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι συγκλονιστικοί πίνακες "Ποίηση" του Τιτσιάνο για πρώτη φορά όλοι μαζί από τον 16ο αιώνα

Εικαστικά / Οι συγκλονιστικοί πίνακες «Ποίηση» του Τιτσιάνο για πρώτη φορά όλοι μαζί από τον 16ο αιώνα

Ο ερωτισμός και η δύναμη που αποπνέουν οι πίνακες του Τιτσιάνο τον δείχνουν να προσεγγίζει την ανθρώπινη φιγούρα με ένα απαλό περίγραμμα, σχεδόν ιμπρεσιονιστικά, επηρεάζοντας γενιές ολόκληρες επόμενων ζωγράφων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ