Γίγαντες, σκύλοι, ιππότες, μεγαλειώδεις ουρανοί, η μεγάλη τέχνη του Francesco Pesellino

Γίγαντες, σκύλοι, ιππότες, μεγαλειώδεις ουρανοί, η μεγάλη τέχνη του Francesco Pesellino Facebook Twitter
0

H Εθνική Πινακοθήκη, στο Λονδίνο, παρουσιάζει το έργο του Francesco Pesellino, προσκαλώντας το κοινό να ανακαλύψει έναν παραγνωρισμένο σπουδαίο καλλιτέχνη της Αναγέννησης, που υπήρξε περιζήτητος στη διάρκεια της ζωής του με παραγγελίες από την οικογένεια των Μεδίκων της Φλωρεντίας και για συνεργασίες με κορυφαίους καλλιτέχνες της ιταλικής Αναγέννησης.

Ενώ το ταλέντο του Pesellino ήταν εξαιρετικά περιζήτητο και αναγνωρισμένο, ο πρόωρος θάνατός του σε ηλικία 35 ετών και η δυσκολία να ταυτοποιηθούν τα έργα του είχε σαν αποτέλεσμα να αγνοηθεί σε μεγάλο βαθμό. Η έκθεση επιχειρεί να φωτίσει την προσωπικότητα και το εύρος των επιτευγμάτων του Ιταλού ζωγράφου φέρνοντας σε πρώτο πλάνο μια μοναδική οπτική αφήγηση μέσα από παράξενα, εξωτικά αλλά και πιο οικεία ζώα, βιβλικές σκηνές και μεγαλειώδεις ουρανούς, όταν δημιουργούσε ακόμα και έργα μικρής κλίμακας με θαυμάσια περίπλοκες ιστορίες με τελετουργική μεγαλοπρέπεια και εξαιρετική λεπτομέρεια.

Γεννημένος το 1422 ως Francesco di Stefano, ο Pesellino ήταν γιος ζωγράφου και ανατράφηκε από τον παππού του Pesello, επίσης ικανό ζωγράφο, ο οποίος πιθανότατα πυροδότησε το πάθος του νεαρού καλλιτέχνη για την τέχνη. Παρά τον πρόωρο θάνατο του Pesellino, η κληρονομιά του στον κόσμο της τέχνης είναι αδιαμφισβήτητη, με τους χρονογράφους και τους ιστορικούς να σημειώνουν το εξαιρετικό ταλέντο του, ιδίως στη ζωγραφική των "cose picole" ή μικρών πραγμάτων. φινιρισμένα έργα για οικιακούς εσωτερικούς χώρους, συμπεριλαμβανομένων θρησκευτικών πινάκων για ιδιωτική λατρευτική χρήση και κοσμικών θεμάτων για έπιπλα όπως σεντούκια γάμου. Ο Pesellino πέθανε από πανούκλα στη Φλωρεντία το 1457 σε ηλικία 35 ετών.

Γίγαντες, σκύλοι, ιππότες, μεγαλειώδεις ουρανοί, η μεγάλη τέχνη του Francesco Pesellino Facebook Twitter
Η «Αγία Τράπεζα της Αγίας Τριάδας», έργο που έμεινε ανολοκλήρωτο με τον θάνατο του Pesellino το 1457 από πανούκλα, ολοκληρώθηκε το 1460 από τον Filippo Lippi και το εργαστήριό του.

Η έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη είναι σαν να του δίνει το δικαίωμα που του αναλογεί σχεδόν έξι αιώνες μετά τον θάνατό του να διεκδικεί μια θέση ανάμεσα στους μεγάλους ζωγράφους και στην ιστορία της τέχνης.

Σύμφωνα με πολλούς ιστορικούς της τέχνης, το στυλ του «πρόλαβε τις εξελίξεις των μεταγενέστερων Φλωρεντινών ζωγράφων», ενώ σύμφωνα με τον συγγραφέα και ιστορικό Τζόρτζιο Βαζάρι ζωγράφισε έναν αριθμό πινάκων, που σήμερα έχουν χαθεί, και ήταν σε περίοπτη θέση στο Palazzo Medici και στην Casa Vecchia των Μεδίκων. Ο Βαζάρι έναν αιώνα μετά το θάνατό του, τον συμπεριλαμβάνει στο βιβλίο του αν και μόνο με μια σελίδα γιατί το ταλέντο του ξεχώριζε και θα είχε κάνει ακόμα μεγαλύτερα πράγματα «αν ο θάνατος δεν τον είχε σταματήσει τόσο πρόωρα».

Γίγαντες, σκύλοι, ιππότες, μεγαλειώδεις ουρανοί, η μεγάλη τέχνη του Francesco Pesellino Facebook Twitter
«Ο βασιλιάς Μελχιόρ ταξιδεύει προς τους Αγίους Τόπους». © Sterling and Francine Clark Art Institute, Williamstown, Massachusetts, USA

Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου κατέχει το αριστουργηματικό έργο, την Αγία Τράπεζα της Αγίας Τριάδας, που παραγγέλθηκε το 1455 από την Αδελφότητα των Ιερέων στην Πιστόια και τις «Ιστορίες του Δαβίδ». Η Αγία Τράπεζα, έργο που έμεινε ανολοκλήρωτο με τον θάνατο του Pesellino το 1457 από πανούκλα, ολοκληρώθηκε το 1460 από τον Filippo Lippi και το εργαστήριό του, το οποίο ζωγράφισε την βάση και το μέτωπο του τέμπλου. Ο κύριος πίνακας απεικονίζει την Αγία Τριάδα ως «Θρόνο του Ελέους», με τον Θεό Πατέρα να στηρίζει τον Εσταυρωμένο Χριστό στην αγκαλιά του. Η Τριάδα πλαισιώνεται από τέσσερις όρθιους αγίους: Μάμας, Ιάκωβος, Ζήνωνας και Ιερώνυμος. Η Αγία Τράπεζα διατηρεί τέσσερα από τα αρχικά πάνελ της predella, ενώ το υπόλοιπο πέμπτο βρίσκεται σήμερα στο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης. Το μέτωπο του τέμπλου, που απεικονίζει την Παναγία του Ελέους, βρισκόταν παλαιότερα στην Gemäldegalerie του Βερολίνου και καταστράφηκε το 1945.

Η παραγγελία αυτή είναι ασυνήθιστα καλά τεκμηριωμένη. Τα έγγραφα παρέχουν λεπτομερή περιγραφή της διαδικασίας ανάθεσης και της ολοκλήρωσης και παράδοσης του πίνακα. Λένε επίσης πώς μετά το θάνατο του Pesellino το 1457, η χήρα του ξεκίνησε δικαστική διαμάχη με τον συνέταιρο του Pesellino για το κόστος του ημιτελούς έργου. Σώζονται επίσης ορισμένα προπαρασκευαστικά σχέδια για τον πίνακα. Ο βωμός κόπηκε αργότερα σε έξι μέρη, πιθανώς τον δέκατο όγδοο αιώνα.

Από την υφολογική σύγκριση με το τέμπλο, ορισμένοι πίνακες έχουν ταυτοποιηθεί ως πίνακες του Pesellino. 

Ο Τζόναθαν Τζόουνς γράφει στον Γκάρντιαν ότι μπορεί η έκθεση να γεμίζει μόνο μια αίθουσα, αλλά «σφύζει από ζωή, όπου τα τολμηρά, ριζοσπαστικά χρώματα ανθίζουν». 

Γίγαντες, σκύλοι, ιππότες, μεγαλειώδεις ουρανοί, η μεγάλη τέχνη του Francesco Pesellino Facebook Twitter
Η ιστορία που αφηγείται στον πίνακά του «Ο θρίαμβος του Δαυίδ» ο Pesellino γίνεται μια ιστορία ιπποσύνης, σαν κόμικ που αγαπήθηκε ιδιαίτερα από την αναγεννησιακή Φλωρεντία.

Μέσα από τα έργα του γεννιέται ξανά ένα σύμπαν από τη Φλωρεντία του 15ου αιώνα, με τα κλασικά θέματα, τυπικά για έναν Φλωρεντινό καλλιτέχνη στις αρχές και τα μέσα του 1400, από το ταξίδι των Μάγων μέχρι τον Ευαγγελισμό. Αυτό που τον κάνει να ξεχωρίζει είναι το χρώμα, τα μπλε, κόκκινα και χρυσά του που συλλαμβάνουν την ομορφιά και την αντανάκλαση του φωτός. Ο Τζόουνς υποστηρίζει ότι στον πίνακά του «Ο βασιλιάς Μελχιόρ ταξιδεύει προς τους Αγίους Τόπους», ένας αυγουστιάτικος ουρανός ξεδιπλώνεται με στρώματα ροζ χρώματος πάνω στον γαλάζιο ουρανό, κάτι που θεωρεί την παλαιότερη ζωγραφική της λεπτότητας της αυγής, πολύ πριν την βενετσιάνικη αναγέννηση.

Η έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη είναι σαν να του δίνει το δικαίωμα που του αναλογεί σχεδόν έξι αιώνες μετά τον θάνατό του να διεκδικεί μια θέση ανάμεσα στους μεγάλους ζωγράφους και στην ιστορία της τέχνης. Γιατί μέσα από τις σκηνές και τα χρώματα που χρησιμοποιεί ξεπηδούν τέλεια ζωγραφισμένα σε κάθε λεπτομέρεια κόκκινα καπέλα, ροζ φορεσιές, ανοιχτόχρωμα λουλούδια και σκύλοι που τα μυρίζουν, απειλητικοί ορίζοντες στους οποίους υψώνονται μοναχικά δέντρα, με την ποίηση των χρωμάτων να είναι κυρίαρχη. Η «ιστορία του Δαβίδ και του Γολιάθ» που αφηγείται στον πίνακά του ο Pesellino γίνεται μια ιστορία ιπποσύνης, σαν κόμικ που αγαπήθηκε ιδιαίτερα από την αναγεννησιακή Φλωρεντία. Ο Δαβίδ, που θεωρήθηκε ως το σύμβολο αυτής της μικρής δημοκρατίας της πόλης που αψηφούσε τους εχθρούς της κλίμακας του Γολιάθ, όπως το Μιλάνο και ο Πάπας, φιλοτεχνήθηκε ηρωικά από τους Ντονατέλο, Βερόκιο και Μικελάντζελο. 

Γίγαντες, σκύλοι, ιππότες, μεγαλειώδεις ουρανοί, η μεγάλη τέχνη του Francesco Pesellino Facebook Twitter
Η Μαντόνα και το παιδί με έξι Αγίους, 1440

Η Εθνική Πινακοθήκη δικαίως έθεσε αυτή τη ιστορία και τον «Θρίαμβο του Δαβίδ» στο επίκεντρο της έκθεσής της. Πρόκειται για αριστουργήματα. 

Μια φανταστική πομπή διασχίζει ένα τοπίο της Τοσκάνης στο «Θρίαμβο του Δαβίδ» διάσπαρτο με λόφους και περιφραγμένες πόλεις. Όπως και στην «Η ιστορία του Δαβίδ και του Γολιάθ», ολόκληρη η σκηνή είναι γεμάτη δραστηριότητα, παίζουν τρομπέτες, οι ευγενείς είναι ντυμένοι υπερβολικά και ο Δαβίδ στέκεται περήφανος, κρατώντας το κεφάλι του Γολιάθ από τα μαλλιά.

Όπως τόσα πολλά αριστουργήματα της Φλωρεντινής Αναγέννησης, πιθανώς κατασκευάστηκε για την οικογένεια Μέντιτσι, τους πλούσιους τραπεζίτες που έγιναν ανεπίσημοι κυβερνήτες αυτής της λεγόμενης δημοκρατίας. Παρήγγειλαν πολλές εικόνες του Δαβίδ για να δείξουν τον δημοκρατικό τους ζήλο, ακόμη και όταν διέφθειραν την κυβέρνηση της πόλης. Οι πίνακες του Pesellino πιστεύεται ότι διακοσμούσαν σεντούκια στο παλάτι των Μεδίκων. Γίγαντες, σκύλοι, ιππότες, τσιτάχ και αρκούδες, μεγαλειώδεις ουρανοί - οι ομορφιές και τα θαύματα που ζωγράφισε ο Pesellino ήταν κάποτε μέρος της καθημερινής ζωής σε μια πόλη όπου ακόμα και τα κεφαλάρια των κρεβατιών ήταν καλλιτεχνικά θαύματα. Το πλαίσιό τους έχει χαθεί, αλλά η χαρά παραμένει.

«Pesellino: Ένας Αναγεννησιακός Δάσκαλος αποκαλύπτεται» στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, από τις 7 Δεκεμβρίου έως τις 10 Μαρτίου.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι συγκλονιστικοί πίνακες "Ποίηση" του Τιτσιάνο για πρώτη φορά όλοι μαζί από τον 16ο αιώνα

Εικαστικά / Οι συγκλονιστικοί πίνακες «Ποίηση» του Τιτσιάνο για πρώτη φορά όλοι μαζί από τον 16ο αιώνα

Ο ερωτισμός και η δύναμη που αποπνέουν οι πίνακες του Τιτσιάνο τον δείχνουν να προσεγγίζει την ανθρώπινη φιγούρα με ένα απαλό περίγραμμα, σχεδόν ιμπρεσιονιστικά, επηρεάζοντας γενιές ολόκληρες επόμενων ζωγράφων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ