Η «Άσχημη Δούκισσα» του Massys δεν ήταν αυτό που νομίζετε

Η Άσχημη Δούκισσα του Massys δεν ήταν αυτό που νομίζετε Facebook Twitter
Quinten Massy, An Old Woman (‘The Ugly Duchess') και An Old Man, περ. 1513. Φωτ.: Wiktor Szymanowicz/Anadolu Agency via Getty Images/Ideal Image
0

ΚAI TI ΔΕΝ ΕΧΕΙ γραφτεί γι’ αυτόν τον πίνακα, την «Άσχημη Δούκισσα» του Massys: ότι ήταν μια σταγόνα ρεαλισμού στην καρδιά της Αναγέννησης, ότι ήταν ένα μανιφέστο –από τότε– για το δικαίωμα των πιο ηλικιωμένων γυναικών στην καλλιτεχνική απεικόνιση, ότι η γυναίκα του πίνακα (πιο πρόσφατο εύρημα αυτό) έπασχε από τη νόσο του Paget και γι’ αυτό τα οστά στο πρόσωπό της ήταν τόσο διογκωμένα...

Μόνο που, απ’ ό,τι φαίνεται, ο Φλαμανδός καλλιτέχνης κάτι άλλο ήθελε να πει στο κοινό του (και αν κάπως μπορούσε να πληροφορηθεί όλες αυτές τις εικασίες για το έργο του, κάπου κρυμμένος θα γελούσε): η γυναίκα του πίνακα είναι... άνδρας. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει με θέρμη μία από τις πλέον κορυφαίες στην αναγεννησιακή τέχνη, η Emma Capron, επιμελήτρια της νέας έκθεσης «The Ugly Duchess: Beauty and Satire in the Renaissance» στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου.

Συγκεκριμένα, η Capron δήλωσε στον «Guardian» ότι «πιθανότατα πρόκειται για άνδρα. Έναν cross-dresser που αγαπά το παιχνίδι με το φύλο του».

Οι συντηρητικοί στο Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ είναι μερικοί από τους πρωταγωνιστές πίσω από αυτή την εκστρατεία δυσφήμισης της τρανς ορατότητας, ενώ κεντρικό σημείο αυτής της εκστρατείας είναι ο ισχυρισμός ότι το να είσαι τρανς είναι μια πρόσφατη, καθοδηγούμενη από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μόδα.

Η ίδια αναφέρθηκε μάλιστα στο ενδιαφέρον του Massys, ως καλλιτέχνη, για τις καρναβαλικές γιορτές και τους άνδρες που υποδύονταν τις γυναίκες με τις ενδυμασίες και την παραλλαγμένη συμπεριφορά τους.

Αυτή η φαινομενικά απλή εξήγηση θα έβγαζε απόλυτο νόημα, ακόμα και για κάποιον που κοιτά αυτόν τον 500 ετών πίνακα έστω και για λίγο, αν δεν στεκόταν η ματιά πάνω στο πλούσιο ντεκολτέ της «Άσχημης Δούκισσας». Τι έχει να πει γι’ αυτό η επιμελήτρια;

«Το μπούστο, αυτό το θρασύτατο και σκανδαλώδες ντεκολτέ, δεν είναι παρά μια φαντασίωση του Massys».

Η Άσχημη Δούκισσα του Massys δεν ήταν αυτό που νομίζετε Facebook Twitter
Η Capron δήλωσε στον «Guardian» ότι «πιθανότατα πρόκειται για άνδρα. Έναν cross-dresser που αγαπά το παιχνίδι με το φύλο του».

Ωστόσο, οι θεωρίες για τον πίνακα και την ταυτότητα της «Δούκισσας» δεν είναι καινούργιες. Το 2008 ένας καθηγητής χειρουργικής είχε ισχυριστεί ότι απέδειξε οριστικά πως το βασικό θέμα του πίνακα δεν ήταν καν η γυναίκα, αλλά η νόσος του Paget (μια χρόνια διαταραχή του σκελετού που χαρακτηρίζεται από διογκωμένα και παραμορφωμένα οστά σε μία ή περισσότερες περιοχές του ανθρώπινου σώματος).

Αλλά η Capron δεν δέχεται αυτόν τον ισχυρισμό. «Δεν πρόκειται για τη νόσο Paget, ούτε για κάποια άλλη πάθηση, όπως ο νανισμός ή η ελεφαντίαση. Και επίσης, είμαι πραγματικά απρόθυμη να έχουμε γιατρούς να βολτάρουν σε γκαλερί και εκθέσεις και να προχωρούν σε διαγνώσεις».

Η παρατήρησή της είναι δίκαιη, αν σκεφτεί κανείς ότι η ιστορία της τέχνης και η χειρουργική είναι δύο πολύ διαφορετικές επιστήμες. Ένας χειρουργός, για παράδειγμα, μπορεί να έχει μια επιστημονική άποψη πάνω σε αυτό που βλέπει, όμως είναι επίσης πολύ πιθανό να μην κατανοεί το ιστορικό πλαίσιο ενός πίνακα. Η Capron εξήγησε περαιτέρω ότι οι εικόνες στην έκθεση που επιμελήθηκε είναι «μερικές φορές γκροτέσκες, μερικές φορές απλώς φανταστικές» και «εν μέρει αποτελούν μεταφορές για την κοινωνική αταξία της εποχής».

«Και επίσης, ας αναφέρουμε ότι έχουμε να κάνουμε και με καλλιτέχνες που απλώς διασκεδάζουν», πρόσθεσε η Capron.

Εικονογράφηση της Δούκισσας του John Tenniel Facebook Twitter
Εικονογράφηση της Δούκισσας του John Tenniel από την «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» του Lewis Carroll. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Κάπου εδώ ας σημειωθεί ότι η «Άσχημη Δούκισσα» είναι επίσης γνωστή επειδή αποτέλεσε την έμπνευση πίσω από την εικονογράφηση της Δούκισσας από τον John Tenniel στις «Περιπέτειες της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων» του Lewis Carroll, ένα διάσημο queer κείμενο.

Και μετά, η επανεκτίμηση του πίνακα έρχεται σε μια εποχή κατά την οποία η μη συμμόρφωση με το φύλο και οι πορείες και οι ζωές των τρανς ατόμων δαιμονοποιούνται ευρέως. Οι συντηρητικοί στο Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ είναι μερικοί από τους πρωταγωνιστές πίσω από αυτή την εκστρατεία δυσφήμισης της τρανς ορατότητας, ενώ κεντρικό σημείο αυτής της εκστρατείας είναι ο ισχυρισμός ότι το να είσαι τρανς είναι μια πρόσφατη, καθοδηγούμενη από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μόδα.

Η ερμηνεία της Capron για το πλαίσιο του πίνακα, λοιπόν, χρησιμεύει ως ζωτικής σημασίας αντεπίθεση ενάντια σε αυτό και αποδεικνύει ότι, ακόμα και σε έναν από τους πιο αυστηρούς χώρους τέχνης της Ευρώπης, οι αποδείξεις για την ύπαρξη ατόμων που αμφισβητούσαν τη δυαδικότητα του φύλου ή έστω βρίσκονταν σε ανοιχτό διάλογο με αυτό –καθ’ όλη τη διάρκεια της ανθρώπινης ιστορίας– είναι άφθονες.

Με στοιχεία από Guardian, Them.us

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κλάιν

Εικαστικά / Οι εκτυφλωτικές μονοχρωμίες του Ιβ Κλάιν

Ποιος ήταν ο καλλιτέχνης που το όνομά του δέθηκε με ένα συγκεκριμένο χρώμα, το Klein blue; Μικρή αναδρομή στην πορεία και στο αποτύπωμα που άφησε ο Γάλλος εικαστικός στη σύγχρονη τέχνη, με αφορμή τα έργα του που εκτίθενται στο Ίδρυμα Γουλανδρή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ