Η «Άσχημη Δούκισσα» του Massys δεν ήταν αυτό που νομίζετε

Η Άσχημη Δούκισσα του Massys δεν ήταν αυτό που νομίζετε Facebook Twitter
Quinten Massy, An Old Woman (‘The Ugly Duchess') και An Old Man, περ. 1513. Φωτ.: Wiktor Szymanowicz/Anadolu Agency via Getty Images/Ideal Image
0

ΚAI TI ΔΕΝ ΕΧΕΙ γραφτεί γι’ αυτόν τον πίνακα, την «Άσχημη Δούκισσα» του Massys: ότι ήταν μια σταγόνα ρεαλισμού στην καρδιά της Αναγέννησης, ότι ήταν ένα μανιφέστο –από τότε– για το δικαίωμα των πιο ηλικιωμένων γυναικών στην καλλιτεχνική απεικόνιση, ότι η γυναίκα του πίνακα (πιο πρόσφατο εύρημα αυτό) έπασχε από τη νόσο του Paget και γι’ αυτό τα οστά στο πρόσωπό της ήταν τόσο διογκωμένα...

Μόνο που, απ’ ό,τι φαίνεται, ο Φλαμανδός καλλιτέχνης κάτι άλλο ήθελε να πει στο κοινό του (και αν κάπως μπορούσε να πληροφορηθεί όλες αυτές τις εικασίες για το έργο του, κάπου κρυμμένος θα γελούσε): η γυναίκα του πίνακα είναι... άνδρας. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει με θέρμη μία από τις πλέον κορυφαίες στην αναγεννησιακή τέχνη, η Emma Capron, επιμελήτρια της νέας έκθεσης «The Ugly Duchess: Beauty and Satire in the Renaissance» στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου.

Συγκεκριμένα, η Capron δήλωσε στον «Guardian» ότι «πιθανότατα πρόκειται για άνδρα. Έναν cross-dresser που αγαπά το παιχνίδι με το φύλο του».

Οι συντηρητικοί στο Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ είναι μερικοί από τους πρωταγωνιστές πίσω από αυτή την εκστρατεία δυσφήμισης της τρανς ορατότητας, ενώ κεντρικό σημείο αυτής της εκστρατείας είναι ο ισχυρισμός ότι το να είσαι τρανς είναι μια πρόσφατη, καθοδηγούμενη από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μόδα.

Η ίδια αναφέρθηκε μάλιστα στο ενδιαφέρον του Massys, ως καλλιτέχνη, για τις καρναβαλικές γιορτές και τους άνδρες που υποδύονταν τις γυναίκες με τις ενδυμασίες και την παραλλαγμένη συμπεριφορά τους.

Αυτή η φαινομενικά απλή εξήγηση θα έβγαζε απόλυτο νόημα, ακόμα και για κάποιον που κοιτά αυτόν τον 500 ετών πίνακα έστω και για λίγο, αν δεν στεκόταν η ματιά πάνω στο πλούσιο ντεκολτέ της «Άσχημης Δούκισσας». Τι έχει να πει γι’ αυτό η επιμελήτρια;

«Το μπούστο, αυτό το θρασύτατο και σκανδαλώδες ντεκολτέ, δεν είναι παρά μια φαντασίωση του Massys».

Η Άσχημη Δούκισσα του Massys δεν ήταν αυτό που νομίζετε Facebook Twitter
Η Capron δήλωσε στον «Guardian» ότι «πιθανότατα πρόκειται για άνδρα. Έναν cross-dresser που αγαπά το παιχνίδι με το φύλο του».

Ωστόσο, οι θεωρίες για τον πίνακα και την ταυτότητα της «Δούκισσας» δεν είναι καινούργιες. Το 2008 ένας καθηγητής χειρουργικής είχε ισχυριστεί ότι απέδειξε οριστικά πως το βασικό θέμα του πίνακα δεν ήταν καν η γυναίκα, αλλά η νόσος του Paget (μια χρόνια διαταραχή του σκελετού που χαρακτηρίζεται από διογκωμένα και παραμορφωμένα οστά σε μία ή περισσότερες περιοχές του ανθρώπινου σώματος).

Αλλά η Capron δεν δέχεται αυτόν τον ισχυρισμό. «Δεν πρόκειται για τη νόσο Paget, ούτε για κάποια άλλη πάθηση, όπως ο νανισμός ή η ελεφαντίαση. Και επίσης, είμαι πραγματικά απρόθυμη να έχουμε γιατρούς να βολτάρουν σε γκαλερί και εκθέσεις και να προχωρούν σε διαγνώσεις».

Η παρατήρησή της είναι δίκαιη, αν σκεφτεί κανείς ότι η ιστορία της τέχνης και η χειρουργική είναι δύο πολύ διαφορετικές επιστήμες. Ένας χειρουργός, για παράδειγμα, μπορεί να έχει μια επιστημονική άποψη πάνω σε αυτό που βλέπει, όμως είναι επίσης πολύ πιθανό να μην κατανοεί το ιστορικό πλαίσιο ενός πίνακα. Η Capron εξήγησε περαιτέρω ότι οι εικόνες στην έκθεση που επιμελήθηκε είναι «μερικές φορές γκροτέσκες, μερικές φορές απλώς φανταστικές» και «εν μέρει αποτελούν μεταφορές για την κοινωνική αταξία της εποχής».

«Και επίσης, ας αναφέρουμε ότι έχουμε να κάνουμε και με καλλιτέχνες που απλώς διασκεδάζουν», πρόσθεσε η Capron.

Εικονογράφηση της Δούκισσας του John Tenniel Facebook Twitter
Εικονογράφηση της Δούκισσας του John Tenniel από την «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» του Lewis Carroll. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Κάπου εδώ ας σημειωθεί ότι η «Άσχημη Δούκισσα» είναι επίσης γνωστή επειδή αποτέλεσε την έμπνευση πίσω από την εικονογράφηση της Δούκισσας από τον John Tenniel στις «Περιπέτειες της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων» του Lewis Carroll, ένα διάσημο queer κείμενο.

Και μετά, η επανεκτίμηση του πίνακα έρχεται σε μια εποχή κατά την οποία η μη συμμόρφωση με το φύλο και οι πορείες και οι ζωές των τρανς ατόμων δαιμονοποιούνται ευρέως. Οι συντηρητικοί στο Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ είναι μερικοί από τους πρωταγωνιστές πίσω από αυτή την εκστρατεία δυσφήμισης της τρανς ορατότητας, ενώ κεντρικό σημείο αυτής της εκστρατείας είναι ο ισχυρισμός ότι το να είσαι τρανς είναι μια πρόσφατη, καθοδηγούμενη από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μόδα.

Η ερμηνεία της Capron για το πλαίσιο του πίνακα, λοιπόν, χρησιμεύει ως ζωτικής σημασίας αντεπίθεση ενάντια σε αυτό και αποδεικνύει ότι, ακόμα και σε έναν από τους πιο αυστηρούς χώρους τέχνης της Ευρώπης, οι αποδείξεις για την ύπαρξη ατόμων που αμφισβητούσαν τη δυαδικότητα του φύλου ή έστω βρίσκονταν σε ανοιχτό διάλογο με αυτό –καθ’ όλη τη διάρκεια της ανθρώπινης ιστορίας– είναι άφθονες.

Με στοιχεία από Guardian, Them.us

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ