Φέιθ Ρίνγκολντ: Η Αμερική ανακαλύπτει τα διάσημα παπλώματα μιας σπουδαίας εικαστικού Facebook Twitter

Φέιθ Ρίνγκολντ: Η Αμερική ανακαλύπτει τα διάσημα παπλώματα μιας σπουδαίας εικαστικού

0

Η Φέιθ Ρίνγκολντ θα έχει την πρώτη της αναδρομική έκθεση στη Νέα Υόρκη, στο New Museum, το 2022. Η έκθεση θα διατρέξει τις έξι δεκαετίες της καλλιτεχνικής της δραστηριότητας και θα εξερευνήσει τόσο την καλλιτεχνική όσο και την ακτιβιστική της δραστηριότητα.

Η Ρίνγκολντ είναι σήμερα 91 ετών και είναι διάσημη τόσο για τα έργα της που μιλούν για τα πολιτικά δικαιώματα και το φεμινιστικό κίνημα όσο και για τα αυτοβιογραφικά της κομμάτια που αφηγούνται ιστορίες της Αναγέννησης του Χάρλεμ, αλλά και τα παπλώματα και τους πίνακες που αφηγούνται ιστορίες των Μαύρων και εξετάζουν τις ιεραρχίες φυλών και φύλων στις τέχνες.

Πρόσφατα το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης απέκτησε την τοιχογραφία της American People Series #20: Die, ένα έργο του 1967 που έγινε εν μέσω εκτεταμένων φυλετικών ταραχών στις ΗΠΑ και απεικονίζει μια αιματοβαμμένη σκηνή, ως απάντηση στη Γκερνίκα του Πικάσο (1937).

Η έκθεση παρουσιάζει έργα από μια ατομική έκθεση της Ρίνγκολντ στο New Museum το 1998, με τίτλο Dancing at the Louvre: Faith Ringgold’s French Collection and Other Story Quilts. Η έκθεση συγκέντρωνε δύο σειρές παπλωμάτων: τη Γαλλική Συλλογή, η οποία αφηγείται τη φανταστική ιστορία ενός μαύρου καλλιτέχνη στο Παρίσι της δεκαετίας του 1920, και την Αμερικανική Συλλογή, στην οποία η κόρη του καλλιτέχνη γίνεται καλλιτέχνιδα στη μεταπολεμική Αμερική.

Γεννημένη το 1930 στο Χάρλεμ, η Ρίνγκολντ είναι, εκτός από εικαστικός, συγγραφέας και δασκάλα με πτυχίο εικαστικών από το City College της Νέας Υόρκης το 1955 και το 1959, ενώ έχει τιμηθεί ως Ομότιμη Καθηγήτρια Τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Σαν Ντιέγκο.

Μεγαλωμένη στο δημιουργικό και πνευματικό πλαίσιο της Αναγέννησης του Χάρλεμ και εμπνευσμένη από τους συγχρόνους της, συμπεριλαμβανομένων των συγγραφέων Τζέιμς Μπάλντουιν και Αμίρι Μπαράκα, είναι η εικαστικός που με τολμηρή ματιά συνδυάζει προσωπικές αφηγήσεις, ιστορία και πολιτική «για να πω την ιστορία μου, ή μάλλον τη δική μου πλευρά της ιστορίας ως Αφροαμερικανίδα», όπως λέει η ίδια.

Μεγαλωμένη στο δημιουργικό και πνευματικό πλαίσιο της Αναγέννησης του Χάρλεμ και εμπνευσμένη από τους συγχρόνους της, συμπεριλαμβανομένων των συγγραφέων Τζέιμς Μπάλντουιν και Αμίρι Μπαράκα, είναι η εικαστικός που με τολμηρή ματιά συνδυάζει προσωπικές αφηγήσεις, ιστορία και πολιτική «για να πω την ιστορία μου, ή μάλλον τη δική μου πλευρά της ιστορίας ως Αφροαμερικανίδα», όπως λέει η ίδια. Είναι από τις πρώτες γυναίκες καλλιτέχνιδες που αμφισβήτησαν τις αντιλήψεις για την αφροαμερικανική ταυτότητα και την ανισότητα των φύλων.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 η Ρίνγκολντ ταξίδεψε στην Ευρώπη. Δημιούργησε τους πρώτους πολιτικούς πίνακές της, The American People Series, από το 1963 έως το 1967, και είχε ατομικές της εκθέσεις στην γκαλερί Spectrum της Νέας Υόρκης.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1970, άρχισε να φτιάχνει έργα εμπνευσμένα από τα θιβετιανά τάνγκα, γλυπτά και μάσκες. Αν και η τέχνη της εμπνεύστηκε αρχικά από την αφρικανική τέχνη τη δεκαετία του 1960, μόλις στα τέλη της δεκαετίας του 1970 ταξίδεψε στη Νιγηρία και την Γκάνα για να δει την πλούσια παράδοση των μασκών που συνέχισαν να είναι η μεγαλύτερη επιρροή της.

Φέιθ Ρίνγκολντ: Η Αμερική ανακαλύπτει τα διάσημα παπλώματα μιας σπουδαίας εικαστικού Facebook Twitter
Πρόσφατα το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης απέκτησε την τοιχογραφία της "American People Series #20: Die" (1967). Faith Ringgold, American People Series #20: Die (1967) © Faith Ringgold / ARS, NY and DACS, London, courtesy ACA Galleries, New York 2021. Digital Image © The Museum of Modern Art/Licensed by SCALA / Art Resource, NY

Έφτιαξε το πρώτο της πάπλωμα, με τίτλο Echoes of Harlem, το 1980, σε συνεργασία με τη μητέρα της, Madame Willi Posey, που ήταν σχεδιάστρια μόδας. Τα παπλώματα ήταν προέκταση των τάνγκα της από τη δεκαετία του 1970. Ωστόσο, αυτοί οι πίνακες δεν ήταν μόνο με ύφασμα αλλά και καπιτονέ, ένα κολάζ υφάσματος με το οποίο δημιούργησε έναν νέο τρόπο ζωγραφικής, χρησιμοποιώντας το πάπλωμα ως ένα μοναδικό μέσο και με στυλ εντελώς δικό της, προσθέτοντας ακόμα και κείμενα.

Το πρώτο πάπλωμά της Ποιος φοβάται τη θεία Jemima;  δημιουργήθηκε το 1983 ως τρόπος δημοσίευσης των γραπτών της. «Υπάρχει τόση ελευθερία του λόγου, θα μπορούσα να γράψω ό,τι ήθελα στην τέχνη μου - κανείς δεν θα μπορούσε να με σταματήσει» έχει πει. Αυτά τα έργα υφαίνουν εικόνα και κείμενο, στην παράδοση του καπιτονέ που μεταδόθηκε μέσω των γυναικών της οικογένειάς της από την προ-προγιαγιά της που γεννήθηκε σκλάβα.

Ως συγγραφέας η Ρίνγκολντ είδε τα παιδικά βιβλία της να κάνουν χιλιάδες εκδόσεις και έχει κερδίσει πάνω από είκοσι βραβεία. Έχει εικονογραφήσει μέχρι σήμερα δεκαεπτά παιδικά βιβλία.

Φέιθ Ρίνγκολντ: Η Αμερική ανακαλύπτει τα διάσημα παπλώματα μιας σπουδαίας εικαστικού Facebook Twitter
Η Φέιθ Ρίνγκολντ φωτογραφίζεται μπροστά σε έργο της το 2013. Φωτο: Jacquelyn Martin / AP

Στη δεκαετία του 1970, η δουλειά της αγκάλιασε τον φεμινισμό καθώς ηγήθηκε διαδηλώσεων έξω από τα μουσεία της Νέας Υόρκης, απαιτώντας ισότιμη εκπροσώπηση φύλου και φυλής σε εκθέσεις, σχεδίασε πολιτικές αφίσες και συνδιοργάνωσε το People’s Flag Show, για το οποίο συνελήφθη.

Από τις στέγες του Χάρλεμ και τα τζαζ κλαμπ μέχρι το γεμάτο γκράφιτι μετρό της Νέας Υόρκης, τα παπλώματα της Ρίνγκολντ γιορτάζουν και απηχούν τη μαχητικότητα και την αισιοδοξία της καθώς οι πολιτισμικές υποθέσεις και οι προκαταλήψεις εξακολουθούν να υφίστανται, κάτι που κάνει το έργο της εξαιρετικά επίκαιρο και σήμερα.

Φέιθ Ρίνγκολντ: Η Αμερική ανακαλύπτει τα διάσημα παπλώματα μιας σπουδαίας εικαστικού Facebook Twitter
“American People Series #19". Γραμματόσημο των ΗΠΑ για τον εορτασμό της Μαύρης Δύναμης (1967). Faith Ringgold/Artists Rights Society (ARS), New York; ACA Galleries, New York
Φέιθ Ρίνγκολντ: Η Αμερική ανακαλύπτει τα διάσημα παπλώματα μιας σπουδαίας εικαστικού Facebook Twitter
"Slave Rape #1: Fear Will Make You Weak", 1972. © 2021 Faith Ringgold / Artists Rights Society (ARS), New York, Courtesy ACA Galleries, New York Φωτο: Ron Amstutz
Φέιθ Ρίνγκολντ: Η Αμερική ανακαλύπτει τα διάσημα παπλώματα μιας σπουδαίας εικαστικού Facebook Twitter
"Slave Rape #2: Run You Might Get Away", 1972. © 2021 Faith Ringgold / Artists Rights Society (ARS), New York, Courtesy ACA Galleries, New York Φωτο: Ron Amstutz
Φέιθ Ρίνγκολντ: Η Αμερική ανακαλύπτει τα διάσημα παπλώματα μιας σπουδαίας εικαστικού Facebook Twitter
"American People Series #4: The Civil Rights Triangle", 1963. © 2019 Faith Ringgold / Artists Rights Society (ARS), New York, Courtesy ACA Galleries, New York. Φωτο: Ron Amstutz
Φέιθ Ρίνγκολντ: Η Αμερική ανακαλύπτει τα διάσημα παπλώματα μιας σπουδαίας εικαστικού Facebook Twitter
"The Flag is Bleeding #2" (American Collection #6), 1997. © 2021 Faith Ringgold / Artists Rights Society (ARS), New York, Courtesy ACA Galleries, New York
Φέιθ Ρίνγκολντ: Η Αμερική ανακαλύπτει τα διάσημα παπλώματα μιας σπουδαίας εικαστικού Facebook Twitter
"Who’s Afraid of Aunt Jemima?", 1983. © Faith Ringgold / Artists Rights Society (ARS), New York, Courtesy ACA Galleries, New York
Φέιθ Ρίνγκολντ: Η Αμερική ανακαλύπτει τα διάσημα παπλώματα μιας σπουδαίας εικαστικού Facebook Twitter
"Change 3: Faith Ringgold’s Over 100 Pound Weight Loss Performance Story Quilt", 1991. © 2021 Faith Ringgold / Artists Rights Society (ARS), New York, Courtesy ACA Galleries, New York. Φωτο: Ron Amstutz
Φέιθ Ρίνγκολντ: Η Αμερική ανακαλύπτει τα διάσημα παπλώματα μιας σπουδαίας εικαστικού Facebook Twitter
Faith Ringgold, “Tar Beach #2” (1990). Faith Ringgold/Artists Rights Society (ARS), New York; ACA Galleries, New York
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της

Εικαστικά / Έιμι Σέραλντ: Η αγαπημένη ζωγράφος της Αμερικής και τα νέα έργα της

«Ζωγραφίζω Αμερικανούς και λέω ιστορίες της Αμερικής με τα έργα μου»: Η περίπτωσή της Αφροαμερικανής εικαστικού που φιλοτέχνησε το πορτρέτο της Μισέλ Ομπάμα δεν περνά απαρατήρητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πάουλα Ρέγκο: Μια φεμινίστρια και τα τολμηρά έργα της για τις αμβλώσεις στην Tate Britain

Εικαστικά / Πέθανε η Πάουλα Ρέγκο, η εικαστικός που άλλαξε ριζικά τον τρόπο που βλέπουμε τις γυναίκες

Η βίαιη, άσεμνη, ωμή απεικόνιση των γυναικών στο έργο της έδειχνε τη φυσική και πραγματική θέση των γυναικών σε έναν κόσμο όπου συνήθως απεικονίζεται ο εξιδανικευμένος τύπος της, κυρίαρχος τόσο στο μυαλό όσο και στον τρόπο που την αποδίδουν οι άντρες καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εικαστικά

Fall Preview 2021 / 20 εκθέσεις και ένα μεγάλο εικαστικό γεγονός που ξεκινούν προσεχώς

Με μια άλλου είδους ψυχραιμία και αυτοπεποίθηση απέναντι στην πανδημία, ο κόσμος της τέχνης προγραμματίζει για τη νέα σεζόν έναν εντυπωσιακό αριθμό εκθέσεων που υπόσχονται πλήρη εκτόνωση και αποβολή του συνδρόμου στέρησης που βιώσαμε πέρυσι.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γκρέτε Στερν: Η φωτογράφος που έκανε τέχνη τα όνειρα και τις φαντασιώσεις των γυναικών

Φωτογραφία / Γκρέτε Στερν: Η φωτογράφος που έκανε τέχνη τα όνειρα και τις φαντασιώσεις των γυναικών

Το Βούπερταλ, η βιομηχανική πόλη της Γερμανίας που έγινε διάσημη από την Πίνα Μπάους, γέννησε και μια από τις σπουδαιότερες φωτογράφους, την Γκρέτε Στερν, που αργότερα έκανε την Αργεντινή δεύτερη πατρίδα της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ