Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
0

Όπως αναφέρει ο Οδυσσέας Ελύτης στην επιστολή που έστειλε στον Στρατή Ελευθεριάδη στις 26/9/1952, την πρώτη φορά που ήρθε ο Marc Chagall στην Αθήνα απογοητεύτηκε τόσο πολύ από την ζέστη που ήθελε να φύγει. Την επόμενη μέρα ωστόσο μια βροχή δρόσισε την πόλη, και έτσι ο Ελύτης πήγε βόλτα με τον Chagall, καταλήγοντας στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο το οποίο έκανε μεγάλη εντύπωση στον Ρωσοεβραίο εικαστικό, που έκανε μάλιστα και μερικές αξιοσημείωτες παρατηρήσεις.

 

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
Ο καλλιτεχνικός εκδότης Στρατής Ελευθεριάδης (Tériade) με τον ζωγράφο Marc Chagall

 

Αυγουστιάτικο καταμεσήμερο στην Αθήνα και δυστυχώς χωρίς την ευεργετική βροχή, τα βήματα μου με έσυραν στο ίδιο Μουσείο για να επισκεφτώ την έκθεση των Βιβλίων Καλλιτεχνών της Συλλογής Tériade.
Η έκθεση είναι τοποθετημένη στις τελευταίες αίθουσες του Μουσείου, οπότε για να φτάσει κανείς εκεί πρέπει να περάσει πρώτα από τη μόνιμη συλλογή η οποία κάθε φορά φαντάζει και πιο ενδιαφέρουσα κάνοντας τον επισκέπτη να λησμονήσει τον αρχικό σκοπό της επίσκεψης του.


Διασχίζοντας λοιπόν την μόνιμη συλλογή και καταλήγοντας στην αίθουσα της έκθεσης των Βιβλίων Καλλιτεχνών της Συλλογής Tériade, διαπιστώνει κανείς πως πράγματι το έργο του Καλλιτεχνικού διευθυντή του Minotaure φαίνεται να φτάνει στην αποκορύφωση του μέσα από τα περίφημα Grand Livres, καθένα από τα οποία είναι αφιερωμένο σε έναν καλλιτέχνη, αρχιτέκτονα, ζωγράφο ή γλύπτη του 20ου αιώνα. Οι καλλιτέχνες, εκτός από την εικονογράφηση κλήθηκαν να ασχοληθούν με κάθε λεπτομέρεια της εκτύπωσης: από το κείμενο και το εξώφυλλο, ως τα τυπογραφικά στοιχεία, τις τεχνικές εκτύπωσης αλλά και το είδος χαρτιού. Ο εκδότης Tériade φαίνεται να καθοδηγεί τις επιλογές των συμμετεχόντων καλλιτεχνών τους οποίους θα έλεγε κανείς πως κάλεσε να κάνουν μια έντυπη «ατομική έκθεση» η οποία σήμερα αποτελεί θεμέλιο του art publishing.

 

 

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
Henri Matisse, Jazz, Tériade Editeur, Paris, 1947

 

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
Pierre Reverdy, Les Chants Des Morts, illustration Pablo Picasso, Tériade Editeur, Paris, 1948
 

 

 Ο Henri Matisse, από τους πρωταγωνιστές της έκθεσης, μας εισάγει στο κλίμα με το βιβλίο του Jazz (1947), μια ωδή στο χρώμα με κείμενο του ίδιου του καλλιτέχνη. Η εικονογράφηση βασίζεται στην τεχνική των κομμένων χρωματιστών χαρτιών και του κολάζ, κάτι με το οποίο ο καλλιτέχνης δούλεψε πολύ στην ωριμότητα του. Λίγο παρακάτω ο Pablo Picasso συνομιλεί με τον Pierre Reverdy. Καθώς ο ποιητής καλλιγραφεί τους στίχους του, ο ζωγράφος χρησιμοποιεί τις απόλυτα αφηρημένες έντονα κόκκινες μορφές του, αντιπαραθέτοντας στους στίχους την δική του εικαστική ποιητική γλώσσα, και έτσι ποιητής και ζωγράφος γίνονται ένα μέσα στο Τραγούδι των Νεκρών (1948). Στη συνέχεια ο Marc Chagall σκοτεινιάζει το κλίμα, εικονογραφώντας -ή μάλλον χαράζοντας- τους Μύθους του La Fontaine (1952). Παρακάτω ο ώριμος κυβισμός του Juan Gris αγκαλιάζει τα καλλιγραφικά στοιχεία του Pierre Reverdy στον Ήλιο της Οροφής (1955) η οποία «πέφτοντας» αποκαλύπτει λίγο πιο κάτω το Τσίρκο του Fernand Leger (1950).
Κάπως έτσι εκτυλίσσεται όλη η έκθεση, καταλήγοντας στο ατελείωτο Παρίσι του Αlberto Giacometti (Παρίσι δίχως τέλος, 1969)

 

 

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
La Fontaine, Fables, illustration Mark Chagall, Tériade Editeur, Paris, 1952

 

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
Pierre Reverdy, Au Soleil du Plafond, illustration Juan Gris, Tériade Editeur, Paris, 1955

 

Αν έπρεπε να διαλέξω τα δύο αγαπημένα μου Grand Livres, αυτά θα ήταν των Le Corbusier και Miro. O πρώτος στο Ποίημα της Ορθής Γωνίας (1955) ενσωματώνει ολόκληρη την πορεία και την διδασκαλία του σε μία πλούσια εικονογράφηση που παραθέτει την δική του ιστορία της ανθρωπότητας από τα σπήλαια ως την πολυκατοικία. Από την άλλη ο Miro βρίσκει την ευτυχία στον Βασιλιά Υμπύ, το θεατρικό έργο του Alfred Jarry, στον οποίο αφιερώνει μάλιστα τρεις εκδόσεις: O Βασιλιάς Υμπύ (1966), Ο Υμπύ στις Βαλεαρίδες (1971), Η Παιδική Ηλικία του Υμπύ (1975) Εδικά οι δύο τελευταίες εκδόσεις που περιέχουν την χειρόγραφη-αυτόματη γραφή του Miro με τα σουρεαλιστικά του μοτίβα, μετατρέπονται σε πλάσματα που διηγούνται την ιστορία του Υμπύ. Οι εκδόσεις αυτές σε κάνουν να αναθεωρήσεις την ιδέα της εικονογράφησης και τον τρόπο με τον οποίο έχει περάσει στο σύγχρονο πολιτιστικό ιδίωμα ως κάτι το παιδικό.

 

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
Le Corbusier, Le poeme de l'angle droit, Tériade Editeur, Paris, 1955

 

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
Le Corbusier, Le poeme de l'angle droit, Tériade Editeur, Paris, 1955

 

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
Joan Miro, Ubu aux Βaleares, Tériade Editeur, Paris, 1971

 

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
Joan Miro, L'enfance d'Ubu, Tériade Editeur, Paris, 1975

 

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
Joan Miro, L'enfance d'Ubu, Tériade Editeur, Paris, 1975

 

Η έκθεση θα ήταν σίγουρα πιο ενδιαφέρουσα και ζωντανή αν είχε αποβάλει το «γραφειοκρατικό» γκρι που χαρακτηρίζει όλο το Μουσείο και αν είχε διαλέξει περισσότερους τρόπους παρουσίασης πέραν της προθήκης πλεξιγκλάς που όταν μάλιστα είναι διατεταγμένη στο τραπέζι σου επιτρέπει να πλησιάσεις μόνο τις μπροστινές σελίδες των εκθεμάτων.
Απ την άλλη έστω και έτσι το Βυζαντινό Μουσείο, ανανεωμένο σε σχέση με τον ιδιόμορφο χαρακτήρα των βασικών του εκθεμάτων, προσφέρει στον θεατή μια αρκετά σημαντική έκθεση μοντέρνας τέχνης η οποία ιδιαίτερα λόγω της θεματικής της, ανοίγει μια συζήτηση σε σχέση με τη θέση της εικόνας και της αφήγησης της στο πολιτισμικό μας πλαίσιο.
Σε μία εποχή που η πληροφορία και η εναλλαγή της κινούνται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, η έκθεση αυτή προκαλεί τον θεατή να δημιουργήσει μια επιβράδυνση προσπαθώντας να παρατηρήσει τη λεπτομέρεια αλλά και να κατανοήσει τη σημασία της. Επίσης η επιμέλεια μιας τέτοιας έκθεσης στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο έρχεται να μας εκπλήξει θετικά μιας και οι καλλιτεχνικές εκδόσεις σήμερα αποτελούν το ultimate trend της διευρυμένης παγκόσμιας καλλιτεχνικής παραγωγής, από μονογραφίες καλλιτεχνών μέχρι μικρά ανεξάρτητα fanzines. Η έκθεση της Συλλογής Tériade με τα Grand Livres είναι ίσως σε αυτή τη βάση μια πολύ χρήσιμη αναφορά.

 

 

Η έκθεση της Συλλογής Στρατή Ελευθεριάδη (Tériade) στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο θα διαρκέσει ως τις 12 Ιανουαρίου.

http://www.byzantinemuseum.gr/

 

 

 

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ