Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
0

Όπως αναφέρει ο Οδυσσέας Ελύτης στην επιστολή που έστειλε στον Στρατή Ελευθεριάδη στις 26/9/1952, την πρώτη φορά που ήρθε ο Marc Chagall στην Αθήνα απογοητεύτηκε τόσο πολύ από την ζέστη που ήθελε να φύγει. Την επόμενη μέρα ωστόσο μια βροχή δρόσισε την πόλη, και έτσι ο Ελύτης πήγε βόλτα με τον Chagall, καταλήγοντας στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο το οποίο έκανε μεγάλη εντύπωση στον Ρωσοεβραίο εικαστικό, που έκανε μάλιστα και μερικές αξιοσημείωτες παρατηρήσεις.

 

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
Ο καλλιτεχνικός εκδότης Στρατής Ελευθεριάδης (Tériade) με τον ζωγράφο Marc Chagall

 

Αυγουστιάτικο καταμεσήμερο στην Αθήνα και δυστυχώς χωρίς την ευεργετική βροχή, τα βήματα μου με έσυραν στο ίδιο Μουσείο για να επισκεφτώ την έκθεση των Βιβλίων Καλλιτεχνών της Συλλογής Tériade.
Η έκθεση είναι τοποθετημένη στις τελευταίες αίθουσες του Μουσείου, οπότε για να φτάσει κανείς εκεί πρέπει να περάσει πρώτα από τη μόνιμη συλλογή η οποία κάθε φορά φαντάζει και πιο ενδιαφέρουσα κάνοντας τον επισκέπτη να λησμονήσει τον αρχικό σκοπό της επίσκεψης του.


Διασχίζοντας λοιπόν την μόνιμη συλλογή και καταλήγοντας στην αίθουσα της έκθεσης των Βιβλίων Καλλιτεχνών της Συλλογής Tériade, διαπιστώνει κανείς πως πράγματι το έργο του Καλλιτεχνικού διευθυντή του Minotaure φαίνεται να φτάνει στην αποκορύφωση του μέσα από τα περίφημα Grand Livres, καθένα από τα οποία είναι αφιερωμένο σε έναν καλλιτέχνη, αρχιτέκτονα, ζωγράφο ή γλύπτη του 20ου αιώνα. Οι καλλιτέχνες, εκτός από την εικονογράφηση κλήθηκαν να ασχοληθούν με κάθε λεπτομέρεια της εκτύπωσης: από το κείμενο και το εξώφυλλο, ως τα τυπογραφικά στοιχεία, τις τεχνικές εκτύπωσης αλλά και το είδος χαρτιού. Ο εκδότης Tériade φαίνεται να καθοδηγεί τις επιλογές των συμμετεχόντων καλλιτεχνών τους οποίους θα έλεγε κανείς πως κάλεσε να κάνουν μια έντυπη «ατομική έκθεση» η οποία σήμερα αποτελεί θεμέλιο του art publishing.

 

 

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
Henri Matisse, Jazz, Tériade Editeur, Paris, 1947

 

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
Pierre Reverdy, Les Chants Des Morts, illustration Pablo Picasso, Tériade Editeur, Paris, 1948
 

 

 Ο Henri Matisse, από τους πρωταγωνιστές της έκθεσης, μας εισάγει στο κλίμα με το βιβλίο του Jazz (1947), μια ωδή στο χρώμα με κείμενο του ίδιου του καλλιτέχνη. Η εικονογράφηση βασίζεται στην τεχνική των κομμένων χρωματιστών χαρτιών και του κολάζ, κάτι με το οποίο ο καλλιτέχνης δούλεψε πολύ στην ωριμότητα του. Λίγο παρακάτω ο Pablo Picasso συνομιλεί με τον Pierre Reverdy. Καθώς ο ποιητής καλλιγραφεί τους στίχους του, ο ζωγράφος χρησιμοποιεί τις απόλυτα αφηρημένες έντονα κόκκινες μορφές του, αντιπαραθέτοντας στους στίχους την δική του εικαστική ποιητική γλώσσα, και έτσι ποιητής και ζωγράφος γίνονται ένα μέσα στο Τραγούδι των Νεκρών (1948). Στη συνέχεια ο Marc Chagall σκοτεινιάζει το κλίμα, εικονογραφώντας -ή μάλλον χαράζοντας- τους Μύθους του La Fontaine (1952). Παρακάτω ο ώριμος κυβισμός του Juan Gris αγκαλιάζει τα καλλιγραφικά στοιχεία του Pierre Reverdy στον Ήλιο της Οροφής (1955) η οποία «πέφτοντας» αποκαλύπτει λίγο πιο κάτω το Τσίρκο του Fernand Leger (1950).
Κάπως έτσι εκτυλίσσεται όλη η έκθεση, καταλήγοντας στο ατελείωτο Παρίσι του Αlberto Giacometti (Παρίσι δίχως τέλος, 1969)

 

 

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
La Fontaine, Fables, illustration Mark Chagall, Tériade Editeur, Paris, 1952

 

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
Pierre Reverdy, Au Soleil du Plafond, illustration Juan Gris, Tériade Editeur, Paris, 1955

 

Αν έπρεπε να διαλέξω τα δύο αγαπημένα μου Grand Livres, αυτά θα ήταν των Le Corbusier και Miro. O πρώτος στο Ποίημα της Ορθής Γωνίας (1955) ενσωματώνει ολόκληρη την πορεία και την διδασκαλία του σε μία πλούσια εικονογράφηση που παραθέτει την δική του ιστορία της ανθρωπότητας από τα σπήλαια ως την πολυκατοικία. Από την άλλη ο Miro βρίσκει την ευτυχία στον Βασιλιά Υμπύ, το θεατρικό έργο του Alfred Jarry, στον οποίο αφιερώνει μάλιστα τρεις εκδόσεις: O Βασιλιάς Υμπύ (1966), Ο Υμπύ στις Βαλεαρίδες (1971), Η Παιδική Ηλικία του Υμπύ (1975) Εδικά οι δύο τελευταίες εκδόσεις που περιέχουν την χειρόγραφη-αυτόματη γραφή του Miro με τα σουρεαλιστικά του μοτίβα, μετατρέπονται σε πλάσματα που διηγούνται την ιστορία του Υμπύ. Οι εκδόσεις αυτές σε κάνουν να αναθεωρήσεις την ιδέα της εικονογράφησης και τον τρόπο με τον οποίο έχει περάσει στο σύγχρονο πολιτιστικό ιδίωμα ως κάτι το παιδικό.

 

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
Le Corbusier, Le poeme de l'angle droit, Tériade Editeur, Paris, 1955

 

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
Le Corbusier, Le poeme de l'angle droit, Tériade Editeur, Paris, 1955

 

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
Joan Miro, Ubu aux Βaleares, Tériade Editeur, Paris, 1971

 

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
Joan Miro, L'enfance d'Ubu, Tériade Editeur, Paris, 1975

 

Επίσκεψη στην έκθεση της Συλλογής Tériade στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Facebook Twitter
Joan Miro, L'enfance d'Ubu, Tériade Editeur, Paris, 1975

 

Η έκθεση θα ήταν σίγουρα πιο ενδιαφέρουσα και ζωντανή αν είχε αποβάλει το «γραφειοκρατικό» γκρι που χαρακτηρίζει όλο το Μουσείο και αν είχε διαλέξει περισσότερους τρόπους παρουσίασης πέραν της προθήκης πλεξιγκλάς που όταν μάλιστα είναι διατεταγμένη στο τραπέζι σου επιτρέπει να πλησιάσεις μόνο τις μπροστινές σελίδες των εκθεμάτων.
Απ την άλλη έστω και έτσι το Βυζαντινό Μουσείο, ανανεωμένο σε σχέση με τον ιδιόμορφο χαρακτήρα των βασικών του εκθεμάτων, προσφέρει στον θεατή μια αρκετά σημαντική έκθεση μοντέρνας τέχνης η οποία ιδιαίτερα λόγω της θεματικής της, ανοίγει μια συζήτηση σε σχέση με τη θέση της εικόνας και της αφήγησης της στο πολιτισμικό μας πλαίσιο.
Σε μία εποχή που η πληροφορία και η εναλλαγή της κινούνται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, η έκθεση αυτή προκαλεί τον θεατή να δημιουργήσει μια επιβράδυνση προσπαθώντας να παρατηρήσει τη λεπτομέρεια αλλά και να κατανοήσει τη σημασία της. Επίσης η επιμέλεια μιας τέτοιας έκθεσης στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο έρχεται να μας εκπλήξει θετικά μιας και οι καλλιτεχνικές εκδόσεις σήμερα αποτελούν το ultimate trend της διευρυμένης παγκόσμιας καλλιτεχνικής παραγωγής, από μονογραφίες καλλιτεχνών μέχρι μικρά ανεξάρτητα fanzines. Η έκθεση της Συλλογής Tériade με τα Grand Livres είναι ίσως σε αυτή τη βάση μια πολύ χρήσιμη αναφορά.

 

 

Η έκθεση της Συλλογής Στρατή Ελευθεριάδη (Tériade) στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο θα διαρκέσει ως τις 12 Ιανουαρίου.

http://www.byzantinemuseum.gr/

 

 

 

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM