Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα

 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
0
 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
O Faggiano και οι γιοί του την περίοδο της ανασκαφής

Το μόνο που ήθελε ο Luciano Faggiano όταν αγόρασε το κτίριο στη Via Ascanio Grandi 65 στο Λέτσε ήταν να ανοίξει τρατορία. Το μόνο πρόβλημα ήταν η τουαλέτα. Σύμφωνα με το νόμο έπρεπε να υπάρχει σχέδιο της αποχέτευσης. Έτσι ο κ. Faggiano, «στρατολόγησε» τους δυο γιούς του για να τον βοηθήσουν να σκάψει μια τάφρο και να διερευνήσει τις συνδέσεις της αποχέτευσης. Επίσης να βρει σε ποιό σημείο υπήρχε σπασμένη σωλήνα. Ο ίδιος προέβλεψε ότι η δουλειά αυτή θα κρατούσε μια εβδομάδα.

 

Αλλά έπεσε κάπως έξω στους υπολογισμούς του. Η αναζήτησή του για σωλήνα αποχέτευσης,  η οποία ξεκίνησε το 2000, έγινε μια οικογενειακή εμμονή και μια ιστορία γεμάτη απίστευτες ανακαλύψεις. Αποκαλύφθηκαν τα ίχνη ενός ολόκληρου κόσμου: ένας τάφος του 7ου π.Χ. αιώνα, μια ρωμαϊκή σιταποθήκη, ένα παρεκκλήσι Φραγκισκανών και χαρακτικά από Ναΐτες ιππότες. Η τρατορία του μετατράπηκε στην ουσία σε ένα μουσείο με λείψανα που διατρέχουν πολλές περιόδους της ιστορίας, μέσα σε υπόγειους διαδρόμους και πολλά δωμάτια.

Η αναζήτησή του ιδιοκτήτη μιας τρατορίας για τη σωλήνα της αποχέτευσης, έγινε μια οικογενειακή εμμονή και μια ιστορία γεμάτη απίστευτες ανακαλύψεις. Αποκαλύφθηκαν τα ίχνη ενός ολόκληρου κόσμου: ένας τάφος του 7ου π.Χ. αιώνα, μια ρωμαϊκή σιταποθήκη, ένα παρεκκλήσι Φραγκισκανών και χαρακτικά από Ναΐτες ιππότες.

 

 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
O Faggiano και οι γιοί του την περίοδο της ανασκαφής

 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
Ευρήματα των ανασκαφών

Η Ιταλία είναι μια κοιτίδα της ιστορίας με αυτοκρατορίες και αρχαίους πολιτισμούς χτισμένοι ο ένας πάνω στα απομεινάρια του προηγούμενου "σαν στρώσεις κέικ". Οι αγρότες στις γύρω περιοχές εξακολουθούν να ξεθάβουν δείγματα της ετρουσκικής κεραμικής ενώ οργώνουν τα χωράφια τους. Σε όλους άλλωστε είναι γνωστό ότι εξαιτίας του υπόγειου πλούτου εδώ και χρόνια παρεμποδίζονται ακόμα και τα σχέδια του υπόγειου μετρό της Ρώμης. Το Λέτσε έχει υπάρξει ένα κρίσιμο σταυροδρόμι της Μεσογείου. Στη «φτέρνα» της Ιταλίας, ήταν ένα μέρος περιζήτητο για τους εισβολείς. Έλληνες, Ρωμαίοι, Οθωμανοί, Νορμανδοί, Λομβαρδοί άφησαν το αποτύπωμά τους. Για αιώνες μια μαρμάρινη στήλη του πολιούχου του Λέτσε Sant'Oronzo, βρισκόταν στην κεντρική πλατεία της πόλης μέχρις ότου ανακαλυφθεί ένα ρωμαϊκό αμφιθέατρο ακριβώς από κάτω. Το άγαλμα μεταφέρθηκε ώστε να μπορεί να ανασκαφεί το αμφιθέατρο.

Ο ιστορικός και συγγραφέας Mario De Marco, που ασχολείται με το Λέτσε, σημειώνει ότι σύμφωνα με το μύθο τα πρώτα «στρώματα» της πόλης είναι από τα ομηρικά χρόνια, ενώ παράλληλα τονίζει το πόσο δελεαστική ήταν η πόλη για τους εισβολείς με την προοπτική της λεηλασίας. "Κάθε ένας από αυτούς τους πληθυσμούς ήρθε και άφησε ένα ίχνος", συμπληρώνει.

Ο Severo Martini, ένα μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου, δήλωσε ότι τα αρχαιολογικά λείψανα κάνουν αρκετά τακτικά την «εμφάνισή τους» και αποτελούν αληθινό πονοκέφαλο για τον πολεοδομικό σχεδιασμό. Ένα έργο για την κατασκευή ενός εμπορικού κέντρου έπρεπε να επανασχεδιαστεί μετά την ανακάλυψη ενός αρχαίου ρωμαϊκού ναού κάτω από το χώρο της του ήδη σχεδιασμένου πάρκινγκ. «Κάθε φορά που ανοίγουμε μια τρύπα, βγαίνουν αιώνες ιστορίας», λέει.

 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
Το μουσείο Faggiano σήμερα

Χωρίς να το πουν στη Μamma!

Στην περίπτωση της οικογένειας Faggiano τώρα: το μόνο που ήθελαν ήταν να κάνουν ένα εστιατόριο και να κατοικήσουν τον πρώτο όροφο. Από τα τρία παιδιά του, μόνο ο ένας ζούσε μαζί τους. Ο μεγαλύτερος έκανε σπουδές κινηματογράφου στη Ρώμη και ο άλλος φοιτούσε στο κολέγιο.

Η μια εβδομάδα που είχε ζητήσει από τους γιούς του πέρασε γρήγορα καθώς ανακάλυψαν ένα ψευδο-δάπεδο κάτω από το οποίο αποκαλύφθηκε ένας όροφος από μεσαιωνική πέτρα, ο οποίος με τη σειρά του οδήγησε σε ένα τάφο από την εποχή των Messapis οι οποίοι ζούσαν στην περιοχή αιώνες πριν από τη γέννηση του Ιησού. Σύντομα, η οικογένεια ανακάλυψε ένα θάλαμο που χρησιμοποιείται για την αποθήκευση σιτηρών από τους αρχαίους Ρωμαίους, και στο υπόγειο του ένα μοναστήρι Φραγκισκανών, όπου οι μοναχές προετοίμαζαν τα σώματα των νεκρών.

Οι άντρες δεν είπαν τίποτα στη γυναίκα του σπιτιού, τη μητέρα τους και σύζυγο του  Faggiano, Άννα –Μαρία, αλλά εκείνη κατάλαβε ότι οι δουλειές είναι πολύ μεγαλύτερες από αυτό που είχαν προβλέψει. Τα μπάζα που έβγαζαν από το σκάψιμο έγιναν αντικείμενο περιέργειας για τους γείτονες που κάλεσαν την αστυνομία. Όταν έφτασαν οι αρμόδιοι, απαγόρευσαν στον  Faggiano τη συνέχιση των ανασκαφών με το επιχείρημα ότι δεν ήταν εγκεκριμένες. Μετά από ένα χρόνο επετράπη να συνεχίσει τις ανασκαφές του με την προϋπόθεση ότι οι υπάλληλοι της πολιτιστικής κληρονομιάς θα παρατηρούσαν το έργο. Ένας υπόγειος θησαυρός είχε αρχίσει να αποκαλύπτεται. Αρχαία αγγεία, ρωμαϊκά λατρευτικά μπουκάλια, ένα αρχαίο δαχτυλίδι με χριστιανικά σύμβολα, μεσαιωνικά αντικείμενα, κρυμμένες τοιχογραφίες.

 

 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
Το μουσείο Faggiano σήμερα

 

Ένας αξιωματούχος του Ιταλικού Υπουργείου πολιτιστικής κληρονομιάς δήλωσε ότι το σπίτι του Faggiano «έχει στρώματα που είναι αντιπροσωπευτικά του συνόλου σχεδόν της ιστορίας της πόλης, από τους Ρωμαίους και τα μεσαιωνικά  έως τα βυζαντινά χρόνια". Οι αρχές της πόλης τον άφησαν να συνεχίσει τη δουλειά του με τους γιούς του και την εκτενή έρευνα στα υπόγεια του σπιτιού του. Το σπίτι είχε γίνει η λευκή του φάλαινα, η εμμονή και το όνειρό του.

 

 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
Το μουσείο Faggiano σήμερα

 

Σήμερα το κτίριο είναι το Μουσείου Faggiano, ένας ανεξάρτητο αρχαιολογικό μουσείο που έχει εγκριθεί από τις αρχές του Λέτσε. Μεταλλικά κλιμακοστάσια επιτρέπουν στους επισκέπτες να κατέβουν στους υπόγειους θαλάμους, ενώ τμήματα του δαπέδου από γυαλί υπογραμμίζουν τα ιστορικά στρώματα του κτιρίου.

Ο κύριος  Faggiano είναι πλέον ικανοποιημένοι με το μουσείο του, αλλά ο ίδιος δεν έχει ξεχάσει την τρατορία που ήθελε να ανοίξει. Αγόρασε ένα άλλο μαγαζί και προγραμμάτισε να το ανοίξει με την προϋπόθεση ότι δε θέλει καμία ανακαίνιση. Ο ίδιος δε θέλει να ακουμπήσει ξανά φτυάρι.

 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
Το μουσείο Faggiano σήμερα
 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
Το μουσείο Faggiano σήμερα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ