Φως, σκιές και ανείπωτες ιστορίες στο έργο της Λήδας Κοντογιαννοπούλου

Οι εσωτερικές διαδρομές στον εαυτό και τη νύχτα της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Facebook Twitter
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Βεράντα
0

Πριν από τρία χρόνια η εικαστικός Λήδα Κοντογιαννοπούλου παρουσίασε στο Μουσείο Μπενάκη έναν κύκλο δουλειάς της με τίτλο «Το σπίτι της μνήμης». Στα εσωτερικά των σπιτιών του Γιώργου Σεφέρη, του Παναγιώτη Τέτση, της Ναταλίας Μελά και της Νίκης Ελευθεριάδη αναβιώνει σε ένα θερμό φως και μέσω του πνεύματος των χώρων η θαλπωρή που προσφέρει η ιδιωτικότητα, αγγίζοντας με τρυφερότητα κάθε λεπτομέρεια.

Στη Λήδα Κοντογιαννοπούλου αρέσει να παρατηρεί τους εσωτερικούς χώρους, τα φωτεινά τετράγωνα των νυχτερινών αστικών τοπίων όταν ταξιδεύει αλλά και τη θέα από τα παράθυρα των σπιτιών που έχει κατοικήσει να αλλάζουν χρώμα και σχήμα. Επανέρχεται σε αυτά και σημειώνει ότι τα έργα που ζωγράφισε στο σπίτι του Σεφέρη, στην οδό Άγρας, της έδειξαν έναν νέο δρόμο, αυτόν των έργων μεγαλύτερης κλίμακας και του νυχτερινού φωτισμού και, επιπλέον, την οδήγησαν στα νυχτερινά αστικά τοπία.

Τα εσωτερικά στα οποία επανέρχεται αποτελούν μία από τις τέσσερις ενότητες της νέας της έκθεσης με τίτλο «Νύχτες», η οποία εγκαινιάζεται στην γκαλερί Σκουφά την Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 11 Οκτωβρίου 2025.

Η Λήδα Κοντογιαννοπούλου εξερευνά εξονυχιστικά τις συνθέσεις των έργων της και ταυτόχρονα σέβεται στο έπακρο τις χρωματικές αρμονίες τους, ενώ παράλληλα προσθέτει πάντα στις μορφές την ποιητική τους διάσταση, με τους χώρους των πινάκων της να μετατρέπονται σε σκηνές που αφηγούνται ανείπωτες και απόκρυφες ιστορίες.

Η έκθεση έρχεται ως φυσική συνέχεια, επέκταση αλλά και υπέρβαση της προηγούμενης δουλειάς της, με τα νέα της έργα να απηχούν την ενασχόλησή της με φιγούρες, αστικά τοπία και συνθέσεις στα οποία κυριαρχούν το παιχνίδι του φωτός με τη σκιά αλλά και η εσωτερικότητα και η οικειότητα που γεννά η νύχτα.

Οι εσωτερικές διαδρομές στον εαυτό και τη νύχτα της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Facebook Twitter
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Σούρουπο

«Τα εσωτερικά με ενδιαφέρουν πάντα ως θέμα, για πολλούς λόγους. Γεννήθηκα και έζησα τον πρώτο χρόνο της ζωής μου σε ένα πανέμορφο πέτρινο σπίτι που δεν υπάρχει πια. Σε όλη την παιδική μου ηλικία άκουγα ιστορίες για το σπίτι αυτό και μέσα στο μυαλό μου έχει δημιουργηθεί μια ολόκληρη μυθολογία. Στα εσωτερικά που ζωγραφίζω προσπαθώ να υπάρχει μια αίσθηση ζεστασιάς και ασφάλειας, που υποθέτω πως θα ένιωθα εάν ζούσα ακόμα στο πέτρινο αυτό σπίτι.

Επίσης, μου αρέσει να παρατηρώ τα φωτισμένα παράθυρα σε βραδινούς περιπάτους και συχνά φτιάχνω σενάρια στο μυαλό μου για τους κατοίκους των σπιτιών – αυτός είναι και ένας λόγος που θαυμάζω τα έργα του Χόπερ. Τέλος, τα εσωτερικά με ελκύουν και από τεχνικής απόψεως: πώς μπορούν να δουλευτούν και να αποδοθούν οι λεπτομέρειές τους π.χ. χαλιά, ασημικά, κεραμικά κ.λπ., αλλά δίχως να χαθεί η γενική σύνθεση», λέει στη LiFO.

Η συζήτησή μας περιστρέφεται γύρω από τις φιγούρες, με γυναίκες σε οικεία περιβάλλοντα να περιστοιχίζονται από αντικείμενα της καθημερινότητας, να στέκονται κοντά η μία στην άλλη μιλώντας σε μια κουζίνα, να λαγοκοιμούνται στον καναπέ, να δουλεύουν σε μια αθηναϊκή βεράντα, να διαβάζουν στην τραπεζαρία. Ακόμα και όταν της ποζάρουν, στο βλέμμα τους υπάρχει η σπίθα της οικειότητας. Μου εξηγεί ότι είναι γυναίκες που γνωρίζει, πρόσωπα που την ενδιέφεραν, και μοιραία ο θεατής του έργου σκέφτεται μια μυστική συγγένεια με την ίδια. Μέσα στη γαλήνια καθημερινότητά τους υφαίνονται μυστικές ιστορίες, ενώ στις διπλές αυτοπροσωπογραφίες της αποκαλύπτεται ο τρόπος που βλέπει όχι μόνο τον εαυτό της αλλά και τα πάντα γύρω της.

«Με τις φιγούρες ασχολήθηκα τα πρώτα χρόνια μετά την αποφοίτησή μου από την ΑΣΚΤ το 2000, και ξανά το 2019. Αρχικά, ξεκίνησα από καθαρά ζωγραφική σκοπιά: μου είχε λείψει να ζωγραφίσω μια μεγάλη φιγούρα και ήθελα να δω αν θα τα κατάφερνα. Σιγά-σιγά άρχισα να ψάχνω για κορίτσια με ζωγραφικά ενδιαφέρον πρόσωπο – όσες έχω ζωγραφίσει τις γνωρίζω προσωπικά και τις παρατηρούσα για καιρό προτού αποφασίσω να τους προτείνω να συνεργαστούμε.

Οι εσωτερικές διαδρομές στον εαυτό και τη νύχτα της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Facebook Twitter
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Μπλε Κουζίνα
Οι εσωτερικές διαδρομές στον εαυτό και τη νύχτα της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Facebook Twitter
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Χρύσσα
Οι εσωτερικές διαδρομές στον εαυτό και τη νύχτα της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Facebook Twitter
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Κλαίρη

Ύστερα από λίγο καιρό, βρήκα νόημα στη σκέψη να κάνω δύο φιγούρες και το πιο βολικό ήταν να ποζάρω εγώ. Έτσι προέκυψαν οι δύο διπλές αυτοπροσωπογραφίες. Βέβαια, τώρα που έχει περάσει και λίγος καιρός, θεωρώ πως ίσως δεν είναι τυχαίο που αποφάσισα να ζωγραφίσω τον εαυτό μου. Μετά τα πενήντα υπάρχει μια διάθεση απολογισμού και ανασκόπησης, και η αυτοπροσωπογραφία είναι ακριβώς αυτό: ένας τρόπος του γνώθι σ' αυτόν», λέει.

Αναζητώντας την εσωτερική διαδρομή που κάνουν οι φιγούρες στην ενότητα με τέσσερις νεκρές φύσεις, δεν μπορεί παρά να εντοπίσει κάποιος τις συγγένειες, το χέρι που τοποθέτησε επάνω σε ένα τραπέζι ή σε μια επιφάνεια σκεύη που έχουν τη δική τους ζωή μέσα σε ένα σπίτι, που συνδέονται με τη ζωή των προσώπων τα οποία κατοικούν έναν χώρο και έχουν πολλές ζωές. Ο χρόνος τους ξεπερνά την ανθρώπινη θνητότητα.

«Οι νεκρές φύσεις ήταν για χρόνια το πιο συνηθισμένο θέμα μου. Είμαι λάτρης της ολλανδικής ζωγραφικής του 17ου αιώνα και πάντα έβρισκα γοητευτικά τα –κατά τα άλλα άχρηστα– σερβίτσια στα ντουλάπια του πατρικού μου. Τον τελευταίο καιρό με απασχολούν και πάλι οι νεκρές φύσεις, μετά από μεγάλα έργα που για να τα ολοκληρώσω χρειάστηκα ακόμη και δίμηνο. Είναι κάτι σαν μέθοδος αποσυμπίεσης. Έχοντας δοκιμάσει πολλούς διαφορετικούς συνδυασμούς αντικειμένων για σχεδόν τρεις δεκαετίες, χρειάζεται πολλή προσπάθεια και φαντασία για να βρίσκω νέους τρόπους σύνθεσης, ώστε να μην επαναλαμβάνομαι», λέει η Λήδα Κοντογιαννοπούλου.

Από το παράθυρό της έβλεπε τα Τουρκοβούνια και ενώ νόμιζε πως το θέμα των αστικών τοπίων δεν θα την απασχολούσε ποτέ και ότι βρισκόταν μακριά από τη ζωγραφική της ιδιοσυγκρασία, τυχαία, μια φωτογραφία από το μπαλκόνι του πατρικού της την ώθησε να το δοκιμάσει. «Τελικά, θεωρώ πως θα είναι η κύρια θεματική για τους επόμενους μήνες. Να σημειώσω εδώ πως τα τοπία αυτά τα βρίσκω ελκυστικά για ζωγραφική μόνο με το φως της νύχτας. Για πολλά χρόνια απέφευγα το μπλε χρώμα γιατί με δυσκόλευε, αλλά τώρα έχω αποφασίσει να του δίνω πρωταγωνιστικό ρόλο όσο πιο συχνά μπορώ, και τα τοπία αυτά με το βαθύ μπλε είναι ιδανικά για τον ρόλο αυτό», σημειώνει.

Οι εσωτερικές διαδρομές στον εαυτό και τη νύχτα της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Facebook Twitter
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Διπλός εαυτός
Οι εσωτερικές διαδρομές στον εαυτό και τη νύχτα της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Facebook Twitter
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Διπλός εαυτός

Ο ποιητής Γιάννης Αντιόχου γράφει γι' αυτή την ενότητα των νέων έργων της Λήδας Κοντογιαννοπούλου: «Μέσα από τη ζωγραφική, καλούμαστε να δούμε και να “διαβάσουμε” τη νύχτα όχι ως τέλος, αλλά ως αρχή. Μια αρχή εσωτερικής περιπλάνησης, όπου το φως δεν αποκαλύπτει απλώς, αλλά ψιθυρίζει. Και όπου η σκιά δεν κρύβει, αλλά προστατεύει. Η ζωγραφική της, άλλοτε με σκηνές ανθρώπων σε κουζίνες και σε σαλόνια, άλλοτε οι νυχτερινοί δρόμοι της πόλης με άγρυπνα σπίτια, άλλοτε με άψυχα κτερίσματα μιας καθημερινότητας που μεταμορφώνεται, χειρίζεται το φως και τις σκιάσεις του ως ένα ανεπαίσθητο εσωτερικό παιχνίδι που ανασύρει τις λεπτομέρειες, χαρίζει μυστικότητα στα αντικείμενα και τα φορτίζει με τον χρόνο που κουβαλούν».

Η Λήδα Κοντογιαννοπούλου εξερευνά εξονυχιστικά τις συνθέσεις των έργων της και ταυτόχρονα σέβεται στο έπακρο τις χρωματικές αρμονίες τους, ενώ παράλληλα προσθέτει πάντα στις μορφές την ποιητική τους διάσταση, με τους χώρους των πινάκων της να μετατρέπονται σε σκηνές που αφηγούνται ανείπωτες και απόκρυφες ιστορίες.

Οι εσωτερικές διαδρομές στον εαυτό και τη νύχτα της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Facebook Twitter
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Ο ύπνος της Δανάης
Οι εσωτερικές διαδρομές στον εαυτό και τη νύχτα της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Facebook Twitter
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Άγρας
Οι εσωτερικές διαδρομές στον εαυτό και τη νύχτα της Λήδας Κοντογιαννοπούλου Facebook Twitter
Λήδα Κοντογιαννοπούλου, Μπλε λουλούδια

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM