Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια

Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Η Ελένη Βερναδάκη ερεύνησε τα όρια και την έννοια της κεραμικής τέχνης και του χειροποίητου καλλιτεχνικού αντικειμένου και κατόρθωσε να υπερβεί τη διάκριση αφενός μεταξύ του τι θεωρούνταν «υψηλή» και τι «ελάσσονα» τέχνη και αφετέρου μεταξύ χρηστικού και μη χρηστικού αντικειμένου. Πορτρέτο: Ντίνος Διαμαντόπουλος
0

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά την Ελένη Βερναδάκη, μία από τις σημαντικότερες Ελληνίδες κεραμίστριες, η οποία συνέβαλε καθοριστικά στην ανανέωση της κεραμικής στη χώρα, με ένα λεύκωμα αφιερωμένο στο έργο της, σε επιμέλεια και κείμενα της ιστορικού τέχνης Ευγενίας Αλεξάκη. Στην εκλεκτή αυτή έκδοση το έργο της παρουσιάζεται με επιστημονικό τρόπο, αναλύεται και σχολιάζεται εξαντλητικά, ενώ παράλληλα καταγράφεται η παρουσία της στην ελληνική και ξένη εικαστική σκηνή.


Η εκδήλωση, που έχει τίτλο «Ελένη Βερναδάκη. 1095οC», θα πραγματοποιηθεί στο κτίριο της Οδού Πειραιώς την Τετάρτη 12 Οκτωβρίου, στις 20:00, το αίθριο του οποίου θα κατακλυστεί από μια οπτικοακουστική εγκατάσταση μεγάλης κλίμακας, συνοδεία ηλεκτρονικών μουσικών σχεδιασμών. Το βίντεο «1095οC» (η θερμοκρασία στην οποία τα κεραμικά γίνονται στέρεα ύλη) είναι ένας φόρος τιμής στη σημαντική αυτή καλλιτέχνιδα και συμπληρώνει την έκδοση του λευκώματος. Περισσότερα από 400 κεραμικά φωτογραφήθηκαν, κινηματογραφήθηκαν και εντάχθηκαν σε ένα κοσμικό σύμπαν όπου κυριαρχούν οι φόρμες των δημιουργιών της Βερναδάκη. Πρόκειται για ένα «πλανητικό» σύστημα όπου πιάτα γίνονται πλανήτες, τσαγιέρες αιωρούνται και χάνονται στο Διάστημα και γλυπτά-δορυφόροι ταξιδεύουν σε πήλινα θραύσματα, αποτυπώνοντας το άπειρο της φόρμας στο έργο της. Η σύλληψη και ο σχεδιασμός είναι των Βασίλη Ζηδιανάκη και Em Kei, τα κινούμενα γραφικά και το μοντάζ του Χάρη Λαλούση και η ζωντανή ηλεκτρονική μουσική των Kostadis και Παύλος Γκούσιος.

Δείτε 8 έργα της Ελένης Βερναδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Πιάτο με μαύρες γραμμές και μπλε: Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγραφισμένο με πυρροχρώματα, διάμετρος 33 εκ., περ. 2000. Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγραφισμένο με μαύρο πυρρόχρωμα, ύψος 20 εκ., μήκος 30 εκ., διάμετρος 19 εκ., 2000-2005. Φωτ. Jenny Skrapaliori Graves
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγραφισμένο με μαύρο και κόκκινο πυρρόχρωμα, ύψος 23, διάμετρος 23 εκ., 2000-2005. Φωτ. Πηγή Παπαδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγραφισμένo με μαύρο πυρρόχρωμα, ύψος 70 εκ., μήκος 80 εκ., πλάτος 20 εκ., 2006. Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, έργο της σειράς «Πανιά», stoneware, 17 x 51 x 41 εκ., 1980. Φωτ. Αντώνης Τσούλος
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, hard earthenware, επιζωγραφισμένο με μαύρο οξείδιο, μήκος 20 εκ., 2010.Φωτ. Λεωνίδας Κουργιαντάκης
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγράφιση με μαύρο πυρρόχρωμα και ένθετη διακόσμηση, διάμετρος 50 εκ., 2003-2004.Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη


Γεννημένη στα Χανιά το 1933, σπούδασε στο Hammersmith College of Art and Architecture του Λονδίνου και με την επιστροφή της στην Ελλάδα παρουσίασε το 1961 την πρώτη της ατομική έκθεση έργων.


Τα χρόνια που ακολούθησαν έμελλε να ακολουθήσει μια δυναμική και δημιουργική πορεία με χαρακτηριστικά το ελεύθερο πνεύμα και τη μοντέρνα ματιά. Υπήρξε στενή συνεργάτις του Γιάννη Μόραλη τόσο στην εκτέλεση των δικών του κεραμικών όσο και σε όλες τις κατασκευές έργων του σε δημόσιους χώρους. Συνεργάστηκε επίσης με τον Παναγιώτη Τέτση στην εκτέλεση της τοιχογραφίας της αίθουσας τελετών του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, ενώ στο ενεργητικό της έχει κι άλλα δημόσια τοιχογραφικά έργα σε συνεργασία με αρχιτέκτονες.

Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγράφιση με μαύρο πυρρόχρωμα και ένθετη διακόσμηση, διάμετρος 40 εκ., 2003-2004.Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη


Εκτός από την κεραμική, κατά διαστήματα έχει δουλέψει σε μεγάλης κλίμακας κατασκευές με διάφορα υλικά, όπως το μέταλλο, το μάρμαρο, το πλεξιγκλάς και το δέρμα. Κατά καιρούς έχει χρησιμοποιήσει μοτίβα που προέρχονται κυρίως από τη μεγάλη τοπική κεραμική παράδοση, ανανεώνοντας όμως το μορφοπλαστικό της λεξιλόγιο, και είναι είτε ανεικονικά είτε παραπέμπουν σε οργανικά στοιχεία. Στην πολύχρονη καλλιτεχνική της πορεία δημιούργησε εκατοντάδες κεραμικά αντικείμενα-φόρμες, δουλεύοντας πάνω σε αρχιτεκτονικές εφαρμογές της κεραμικής, προεκτείνοντας την έρευνα στο χειροποίητο καλλιτεχνικό αντικείμενο και δίνοντας νέα πνοή στην καλλιτεχνική κεραμική της Ελλάδας. Βεβαίως, είναι σημαντικό να πούμε ότι η συμβολή της στον εμπλουτισμό και τη δημιουργική ανανέωση των εφαρμοσμένων τεχνών είχε διεθνή χαρακτήρα.


Ερεύνησε τα όρια και την έννοια της κεραμικής τέχνης και του χειροποίητου καλλιτεχνικού αντικειμένου και κατόρθωσε να υπερβεί τη διάκριση αφενός μεταξύ του τι θεωρούνταν «υψηλή» και τι «ελάσσονα» τέχνη και αφετέρου μεταξύ χρηστικού και μη χρηστικού αντικειμένου. Υπό τη δική της διεύθυνση, άλλωστε, το Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών - adc αποτέλεσε σημείο αναφοράς και πυρήνα δημιουργίας, προβολής και προώθησης έργων, αναδεικνύοντας χειροποίητα καλλιτεχνικά αντικείμενα.
Υπήρξε σύντροφος του εμπνευσμένου πολεοδόμου-μηχανικού Νίκου Παπαδάκη (ιδρυτή της αίθουσας τέχνης «Πολυπλάνο», του περιοδικού «Σήμα» αλλά και μιας από τις πρώτες σχολές σχεδίου και διακόσμησης στην Ελλάδα, του Κέντρου Τεχνολογικών Εφαρμογών), ένας άνθρωπος που άφησε τη σφραγίδα του στην εικαστική σκηνή της Μεταπολίτευσης.

Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, επιτοίχια κεραμική σύνθεση στον Κρατικό Αερολιμένα Αθηνών (Ανατολικό Terminal), 3 x 14 μέτρα, 1967-1969. Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Άποψη από την ατομική έκθεση της Ελένης Βερναδάκη στην αίθουσα τέχνης «Facchetti», Παρίσι 1979.Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγράφιση με μαύρο πυρρόχρωμα και ένθετη διακόσμηση, διάμετρος 34 εκ., 2003-2004.Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγράφιση με μαύρο πυρρόχρωμα και ένθετη διακόσμηση, διάμετρος 34 εκ., 2003-2004.Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγράφιση με μαύρο πυρρόχρωμα και ένθετη διακόσμηση, διάμετρος 34 εκ., 2003-2004.Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη

 

Info:

Ελένη Βερναδάκη 1095°C

12/10/2016

Μουσείο Μπενάκη
Κτήριο Οδού Πειραιώς

20:00

Είσοδος ελεύθερη

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ