«Έλα στο Κάιρο και θα σου στρώσω χρυσό χαλί στις πυραμίδες»

«Έλα στο Κάιρο και θα σου στρώσω χρυσό χαλί στις πυραμίδες» Facebook Twitter
Το οροπέδιο της Γκίζας είναι ένα από τα πιο φορτισμένα ενεργειακά μέρη που έχω βρεθεί ποτέ. Κάθε μέρα είναι σαν να υφαίνεται γύρω μου ένα κουκούλι ίασης και προστασίας. Φωτ.: Δημήτρης Ασπιώτης
0

Η πρόσκληση

Στα μέσα του περασμένου φθινοπώρου δέχομαι στο κινητό ένα μήνυμα απ’ τον εικαστικό Dionysios που λέει: «Έλα στο Κάιρο και θα σου στρώσω χρυσό χαλί στις πυραμίδες». Πόσο ρεαλιστικό μπορεί να είναι ένα τέτοιο μήνυμα; Κι όμως, ο Dionysios εννοεί κάθε λέξη κι εγώ, που πετάω τη σκούφια μου για Κάιρο, βρίσκω προσφορά στα 105 ευρώ και φεύγω το ίδιο απόγευμα. 

Ένας Αιγύπτιος με μάτια κάρβουνο με σερβίρει το ίδιο βράδυ στο Εl Fishawi. Δαγκώνω μια μεγάλη μπουκιά απ’ το Αΐς ας-Σαράγια και νιώθω σαν να επέστρεψα στο σπίτι μου.

Ο Dionysios, που οι φίλοι τον φωνάζουμε Dio, έρχεται και φωτίζει το μαγαζί με νιάτα, ομορφιά και sexiness. Φοράει ένα ωραίο λευκό λινό πουκάμισο και έχει αφήσει ανοιχτά επίτηδες κάποια κουμπιά. Από τον λαιμό του κρέμονται χαϊμαλιά. «Μα πώς γίνεται, τέλος πάντων, και τα δικά σας λινά πουκάμισα δεν τσαλακώνουν ποτέ;» τον ρωτάω.

«Τσαλακώνουν», μου απαντάει, «άλλα το παρτέρι του γείτονα μοιάζει πάντα πιο καλά ασβεστωμένο απ’ το δικό μας». Κάνει αέρα με μια βεντάλια, βγάζω κι εγώ τη δική μου. Για λίγη ώρα δεν μιλάμε καθόλου σχεδόν, κουνάμε συγχρονισμένα τις βεντάλιες, και αυτήν τη σιωπή τη λες και συνενοχή.

«Ήθελα να βάλω τον εαυτό μου σε μια κατάσταση διαλογισμού εδώ, στις πυραμίδες, δημιουργώντας για μένα και τον θεατή έναν χώρο όπου μπορεί, αν θέλει, να διαλογιστεί με αυτό το μοναδικό φως δίπλα στις πυραμίδες ή να κάτσει άνετα πάνω στο χαλί και να αντιληφθεί την ομορφιά»

«Λοιπόν, τι φάση το χρυσό χαλί στις πυραμίδες;» τον ρωτάω.

Έτσι μαθαίνω ότι ο οργανισμός CulturVator - Art d’Égypte υλοποιεί για τρίτη χρονιά το πρότζεκτ «Forever Is Now», καλώντας σύγχρονους εικαστικούς να δημιουργήσουν έργα τέχνης που συνομιλούν με τα μνημεία. Ο Dio είναι εδώ τρεις εβδομάδες, δημιουργώντας το «Meditation on light».

Τι είναι αυτό; «Ήθελα να βάλω τον εαυτό μου σε μια κατάσταση διαλογισμού εδώ, στις πυραμίδες, δημιουργώντας για μένα και τον θεατή έναν χώρο όπου μπορεί, αν θέλει, να διαλογιστεί με αυτό το μοναδικό φως δίπλα στις πυραμίδες ή να κάτσει άνετα πάνω στο χαλί και να αντιληφθεί την ομορφιά».

«Πώς έστησες το χρυσό χαλί σου στην έρημο; Ποια είναι η καθημερινή ρουτίνα σου εδώ;» 

«Πηγαίνω καθημερινά στην έρημο και εφαρμόζω φύλλα χρυσού πάνω σε ένα χαλί τοποθετημένο στο έδαφος. Αυτό που είχα ετοιμάσει έμοιαζε με βωμό καλυμμένο με ένα λινό ύφασμα με φύλλα χρυσού». Όταν όμως το τοποθέτησε του φάνηκε φλατ και το χρυσό, έτσι όπως το είχε διπλώσει για τη μεταφορά, έμοιαζε πατικωμένο. Έτσι αποφάσισε να το χρυσώσει εκ νέου. Το χρύσωνε μία ολόκληρη μέρα, πήγε να κοιμηθεί και την επομένη, ό,τι είχε χρυσωθεί, είχε εξαφανιστεί, σαν να το είχε καταπιεί η έρημος. «Και τι έκανες;» ρωτάω με περιέργεια, σαν να βλέπω σαπουνόπερα.

«Έλα στο Κάιρο και θα σου στρώσω χρυσό χαλί στις πυραμίδες» Facebook Twitter
Το «Meditation on light». Φωτ.: Δημήτρης Ασπιώτης

«Φρίκαρα, γιατί δεν είχα έργο τελικά. Έτσι σκέφτηκα ότι έπρεπε, σαν άλλος Σίσυφος, να χρυσώνω κάθε μέρα το χαλί. Να επαναλαμβάνω την ίδια κίνηση το βράδυ και το επόμενο να ξαναρχίζω απ’ την αρχή».

Σαν το γεφύρι της Άρτας, «ολημερίς το χρύσωνες, το βράδυ σκορπιζόταν».
«Ναι, μπορείς να το πεις κι έτσι, αλλά μπορείς να το δεις και φιλοσοφικά, ότι τίποτα δεν κρατάει για πάντα». Στο τέλος τού άρεσε πολύ όλη αυτή η διαδικασία γιατί δεν ήταν μονότονο όλο αυτό, είχε διάδραση. Ο κόσμος που ερχόταν τον βοηθούσε στο χρύσωμα και έχει μεγάλο ενδιαφέρον όλο αυτό γιατί για κάποιους λειτούργησε σχεδόν ψυχοθεραπευτικά· την ώρα που τον βοηθούσαν μοιράζονταν πολύ προσωπικές τους ιστορίες.

Για το έργο χρησιμοποίησε συνολικά δέκα χιλιάδες φύλλα επιχρυσωμένου μπρούντζου γιατί δεν ήθελε να χρησιμοποιήσει αληθινό χρυσό, το θεώρησε μεγάλη σπατάλη, δεδομένου ότι ο μπρούντζος δίνει ακριβώς την ίδια αίσθηση. Τα φύλλα χρυσού τού τα εξασφάλισε η Giusto Manetti, η ιταλική εταιρεία που έχει φτιάξει τα φύλλα χρυσού για την Prada στο Μιλάνο και τα ταβάνια στις Βερσαλλίες και περιέβαλε το πρότζεκτ με αγάπη. Έτσι η «φλέβα χρυσού» δεν στέρεψε στιγμή.

«Έλα στο Κάιρο και θα σου στρώσω χρυσό χαλί στις πυραμίδες» Facebook Twitter
Για το έργο χρησιμοποίησε συνολικά δέκα χιλιάδες φύλλα επιχρυσωμένου μπρούντζου γιατί δεν ήθελε να χρησιμοποιήσει αληθινό χρυσό, το θεώρησε μεγάλη σπατάλη, δεδομένου ότι ο μπρούντζος δίνει ακριβώς την ίδια αίσθηση. Φωτ.: Δημήτρης Ασπιώτης
«Έλα στο Κάιρο και θα σου στρώσω χρυσό χαλί στις πυραμίδες» Facebook Twitter
Πηγαίνω καθημερινά στην έρημο και εφαρμόζω φύλλα χρυσού πάνω σε ένα χαλί τοποθετημένο στο έδαφος. Φωτ.: Δημήτρης Ασπιώτης

Τον ρωτάω πώς είναι που για τρεις εβδομάδες το «γραφείο» του και η δουλειά του είναι στις πυραμίδες.

«Είναι μια εμπειρία τόσο υπαρξιακή και μεταμορφωτική, που δεν μπορώ να τη μεταφέρω με λέξεις. Κάθε μέρα ξυπνάω με άλλες ποιότητες. Στόχος μου είναι να δημιουργήσω έναν χώρο και τις συνθήκες εκείνες που θα επιτρέψουν στον κόσμο να επικοινωνήσει με αυτή την κοσμική τελειότητα. Το οροπέδιο της Γκίζας είναι ένα από τα πιο φορτισμένα ενεργειακά μέρη που έχω βρεθεί ποτέ. Κάθε μέρα είναι σαν να υφαίνεται γύρω μου ένα κουκούλι ίασης και προστασίας».

Η εμπειρία

Την επομένη, αγουροξυπνημένη και με δυο γουλιές καφέ, μπαίνω σε ένα βανάκι. Ο οδηγός είναι ο Μαχμούτ, ένας γλυκός άνθρωπος με καλοσυνάτη φυσιογνωμία. Ο Dionysios είναι στο spot 5 από τα 13 που υπάρχουν συνολικά. Μου εξηγεί ότι στην αριθμολογία το νούμερο πέντε έχει να κάνει με τη μεταμόρφωση, στοιχείο που αποτελεί τον πυρήνα του έργου του.

Τριγύρω είναι κι άλλοι καλλιτέχνες με τα έργα τους. Δεν έχει πολύ κόσμο, είναι ακόμα νωρίς. Αρχίζω να χρυσώνω με τον τρόπο που μου δείχνει ο Dionysios. Κάποια στιγμή είμαι τόσο συγκεντρωμένη σε αυτό που κάνω, που μοιάζει σαν να επαναλαμβάνω μέσα μου ένα μάντρα. Κάποια στιγμή σηκώνω το βλέμμα και οι πυραμίδες είναι σαν να μου δίνουν την ευχή ό,τι πιάνω να γίνεται χρυσός.

Ο Μαχμούτ είναι περίπου τριάντα χρονών· κάθεται δίπλα μας και μας βοηθάει κι αυτός με το χρύσωμα. Σιγά σιγά, χωρίς να μας κοιτάει, αλλά χρυσώνοντας επίμονα το χαλί, άρχισε να μας λέει την ιστορία αγάπης με τη γυναίκα του, που μοιάζει με αιγυπτιακό παραμύθι.

«Έλα στο Κάιρο και θα σου στρώσω χρυσό χαλί στις πυραμίδες» Facebook Twitter
Εδώ, η νύχτα σε διδάσκει ότι η ζωή είναι σαν ένα Μάτριξ. Φωτ.: Δημήτρης Ασπιώτης

Ρωτάω τον Dio αν θεωρεί ότι μοιάζουμε με τους Αιγύπτιους.

«Νομίζω ότι υπάρχει μια σύνδεση με το αρχαίο κομμάτι. Είμαστε αρχαίοι λαοί οπότε σέρνουμε το μεγαλείο άλλα και την κούραση της Ιστορίας».

«Πώς είναι να είσαι νύχτα στις πυραμίδες όταν όλοι έχουν φύγει;»

«Μαγεία», απαντά και του λέω ότι τον ζηλεύω. «Φόβο δεν ένιωσες; Μη βγει, ας πούμε, καμιά μούμια και σε δαγκώσει;»

«Όχι, δεν έχω νιώσει ούτε μια στιγμή φόβο. Νιώθω προστατευμένος δίπλα στις πυραμίδες. Τη νύχτα περνάνε από δω πολλά ζώα. Κατσίκες, καμήλες που πηγαίνουν να κοιμηθούν, ακόμα και λύκοι. Είναι τόσο διαφορετικό το σκηνικό. Τη μέρα η έρημος είναι ζεστή και μοιάζει πελώρια, τη νύχτα γίνεται πιο προσωπική. Εδώ, η νύχτα σε διδάσκει ότι η ζωή είναι σαν ένα Μάτριξ. Δεν είμαστε τίποτα. Όση έπαρση και να έχεις, όσο εγωισμό, εδώ, δίπλα στις πυραμίδες, δεν είσαι τίποτα».

«Έλα στο Κάιρο και θα σου στρώσω χρυσό χαλί στις πυραμίδες» Facebook Twitter
Ο οδηγός είναι ο Μαχμούτ, ένας γλυκός άνθρωπος με καλοσυνάτη φυσιογνωμία.

Τον ρωτάω πώς του ήρθε η ιδέα να χρυσώνει αντικείμενα.

«Έζησα έναν μεγάλο έρωτα, πρώτη φορά που αφέθηκα και ερωτεύτηκα τόσο δυνατά. Ο άνθρωπος αυτός ζούσε στο Βερολίνο και το ζήσαμε με ένταση, με ταξίδια και πάθος, στο τέλος με προδοσία, χαμό και πόνο. Το ίδιο καλοκαίρι, περάσαμε με τον πατέρα μου, με μια βάρκα, από μια βραχονησίδα. Είδα έναν βράχο και δεν ξέρω γιατί, αλλά μου θύμισε τον έρωτά μου. Έτσι σκέφτηκα ότι αν τον χρυσώσω, θα μείνει πολύτιμος και λαμπερός και θα υπάρχει κάπου ολόκληρος και συμπαγής, έξω απ’ τη φθορά του χρόνου. Σε χρυσό, για πάντα».

Ιούλιος 2024, ξανά στο Κάιρο

Με τον Dionysios βρισκόμαστε μόνο για μισή μέρα στο Κάιρο. Φεύγω αργά το βράδυ για Ασουάν, εκείνος πηγαίνει στη Σκανδιναβία. Συνεργάζεται με κάτι χορεύτριες από την Όπερα του Παρισιού σε ένα residency πάνω σε καράβι. Αν και έχω έρθει στο Κάιρο αρκετές φορές, του λέω να μου δείξει τα δικά του αγαπημένα μέρη και αφήνομαι να το ζήσω μέσα απ’ τα μάτια του. «Χρύσωσέ μου το χάπι», του λέω, «έχω λιγότερο από 18 ώρες».

Μένει στο House of Κheops, του το έμαθε ένα Γάλλος καλλιτέχνης. Πρόκειται για μια παλιά βίλα πίσω απ’ τις πυραμίδες. Χανόμαστε λίγο μέχρι να το βρούμε. Ενώ έχει έρθει αρκετές φορές, πάντα κάπως χάνεται. Είναι στο περίπου, εκεί όπου παρκάρουν τις καμήλες τους οι καμηλιέρηδες. Επικρατεί ένα αιγυπτιακό αλαλούμ που εγώ το βρίσκω πάντα γοητευτικό. Σαν να έρχεσαι σε επαφή με τη φόδρα της πόλης. Το εν λόγω σπίτι είναι μια παλιά βίλα, ουσιαστικά νοικιάζεις δωμάτια και ζεις μαζί με άλλους επισκέπτες. Υπάρχει μια εσάνς παρηκμασμένης αριστοκρατίας. Το σπίτι έχει και μια άνετη πισίνα. Κάνω μια γρήγορη βουτιά και ο γλυκός μπάτλερ, ο Σαλέμ, φτιάχνει καταπληκτικά εδέσματα και μας κακομαθαίνει με διάφορα αιγυπτιακά καλούδια.

«Γιατί μένεις εδώ;»

«Γιατί βλέπεις τον κώλο των πυραμίδων», μου απαντάει αποστομωτικά.

Πρώτη μας βόλτα στην περιοχή του Zamalek, που είναι το νησάκι στο κέντρο – η περιοχή έχει καλλιτεχνική ταυτότητα. Εδώ βρίσκεται η σχολή καλών τεχνών αλλά και τα μεγάλα πεντάστερα ξενοδοχεία. Μια περιοχή με παραδοσιακό χαρακτήρα, που έχει εκλεπτυσμένο αέρα όμως. «Γιατί διάλεξες να έρθουμε εδώ;» τον ρωτάω ξανά σαν να πρέπει κάθε επιλογή να μου την αιτιολογήσει. «Γιατί είσαι μια κυρία», λέει.

Πηγαίνουμε για καφέ στο café Riche, που είναι και δικό μου αγαπημένο στέκι. Λειτουργεί από το 1908 και υπήρξε καλλιτεχνικό στέκι και στέκι διανόησης. Κάτι σαν το Café de flore.

«Έλα στο Κάιρο και θα σου στρώσω χρυσό χαλί στις πυραμίδες» Facebook Twitter
Για φαγητό καθόμαστε στο Naguib Mahfouz, που είναι μέσα στην αγορά.

Δεύτερη βόλτα στο μεγάλο παζάρι, το Khan el-Khalili, όπου γίνεται ο κακός χαμός, αλλά είναι πάντα μια πανδαισία χρωμάτων και αισθήσεων. Ο Dio προτιμά να έρχεται εδώ τη νύχτα. Του αρέσει να ακούει τις λατέρνες, να βλέπει τα λαμπάκια και τα φανάρια. Όλη αυτή η ατμόσφαιρα μου κάνει κάτι σαν θαλπωρή, σαν υπαρξιακή παρηγοριά.

Για φαγητό καθόμαστε στο Naguib Mahfouz, που είναι μέσα στην αγορά. Το ανακάλυψε πριν από πέντε χρόνια, από φίλους του ντόπιους που πήγαιναν και έτρωγαν μετά το ραμαζάνι, όταν έπεφτε ο ήλιος. Πολύ καλτ μέρος, κυρίως με ντόπιους. «Μοιάζει σαν το αιγυπτιακό καφέ της Αβησσυνίας», παρατηρώ αυθόρμητα.

Περπατάμε, χωρίς να πηγαίνουμε κάπου συγκεκριμένα. «Πού πάμε;» τον ρωτάω. «Δεν ξέρω», απαντάει, «θα το ανακαλύψουμε». Σαν να μας έχει γραπώσει απ’ τα μαλλιά το Κάιρο και έχουμε μπει στον γρήγορο ρυθμό του.

Σταματάμε στο El Horreya που μαθαίνω ότι σημαίνει ελευθερία. Αυτό το μέρος είναι λίγο κουίρ, έξω απ’ το status quo της Αιγύπτου. Εδώ έχει τους πιο ωραίους γκόμενους. «Αλήθεια», λέει. Φεύγω λίγο αργότερα, κάπως μεθυσμένη, για το αεροδρόμιο και αφήνω πίσω το χρυσό αγόρι να χρυσώνει ό,τι αγαπά.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ