Πόλυς Πεσλίκας: Μια έκθεση του Κύπριου εικαστικού με θέμα την επιθυμία στον χώρο του Arch

This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Μακριά μαλλιά, λουλούδια, μια ξαπλωμένη πλάτη, αποκαλυπτικά σώματα, αποτελούν μερικά από τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα του καλλιτέχνη, που άλλοτε κρύβονται και άλλοτε φανερώνονται σε όλο τους το μεγαλείο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν
0

Ο γεννημένος στην Κύπρο Πόλυς Πεσλίκας είναι ζωγράφος με έδρα το Λονδίνο και ασκείται σε πρακτικές που περιλαμβάνουν έργα σε χαρτί, περφόρμανς και τη χρήση εφήμερων υλικών. Ήδη από τις αρχές του ’90 συνέλεγε αποκόμματα και εικόνες από περιοδικά ποικίλης ύλης, βιβλία τέχνης αλλά και δικές του αναλογικές και ψηφιακές φωτογραφίες, δημιουργώντας ένα αξιόλογο αρχείο-image library που έμελλε να τον οδηγήσει σε μια προσωπική τεχνοτροπία βασισμένη σε αυτό.

Αυτή την τόσο πολύτιμη συνήθεια-μέθοδο συνεχίζει μέχρι σήμερα, την εποχή της ενισχυμένης τεχνολογίας, εξελίσσοντάς την, αφού αποθηκεύει και μεθοδεύει πια το αρχείο του με έναν δικό του τρόπο.

Ωστόσο, διαπίστωσε ότι σε πολλές περιπτώσεις εικόνες με απόσταση έως και είκοσι χρόνια μεταξύ τους έχουν, όπως αποδεικνύεται, απαράμιλλη αισθητική, κι αυτό μπορεί κανείς να το παρατηρήσει και στην έκθεση που μόλις εγκαινίασε στο Arch. Μάλιστα, ότι όχι μόνο δεν διαφέρουν σχεδόν καθόλου μεταξύ τους αλλά και ότι προσομοιάζουν στις φωτογραφίες που αναρτούν σήμερα οι χρήστες του Istagram και έχουν τραβήξει με iPhone.

Μια θεματολογία που μπορεί να διαφοροποιείται από έργο σε έργο, αλλά κρατάει ένα κοινό χαρακτηριστικό: το ενδιαφέρον για την επιθυμία, όπως αυτό ξεπηδάει μέσα από την εξιδανίκευση της εικόνας, το ανθρώπινο σώμα και το κάλλος όπως αυτό αποθεώνεται στην ιστορία της δυτικής τέχνης.

Το σχολαστικά οργανωμένο και ομοιογενές αρχείο του αποτελείται από εικόνες ενταγμένες όλες στο μέσον ενός λευκού φόντου. Αυτό αποτελεί μια βιβλιοθήκη εικόνων με αναφορές στη μυθολογία, στη λαϊκή εικονογραφία, στην αγιογραφία, στην ποπ κουλτούρα, στο σύνολο της ιστορίας της τέχνης από την αρχαιότητα μέχρι τη σύγχρονη ζωγραφική που συνεχώς ανανεώνονται.

This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Μια σειρά ζωγραφικών έργων καλυμμένων από τις αποχρώσεις του ροζ, του μοβ και του πορφυρού, που δείχνουν σαν να τα διαπερνά ένα φίλτρο χρώματος. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν
This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν
This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν

Αυτά τα στοιχεία έχουν περάσει και στο προσωπικό ζωγραφικό σύμπαν του Πεσλίκα, μια σειρά ζωγραφικών έργων καλυμμένων από τις αποχρώσεις του ροζ, του μοβ και του πορφυρού, που δείχνουν σαν να τα διαπερνά ένα φίλτρο χρώματος. Συχνά, δε, η ίδια εικόνα αναπαράγεται, επανεξετάζεται, αναπαρίσταται εκ νέου, λες και κάθε διαφορετική εκδοχή αποτελεί και μια διαφορετική προσέγγιση και ερμηνεία του έργου, κάπως σαν να αποπειράται κανείς να μεγεθύνει θολές εικόνες χαμηλής ανάλυσης ή αποκόμματα βιβλίων. Με αυτή την τεχνική εν τέλει ο καλλιτέχνης μοιάζει να μην μπορεί να αποφασίσει τι έχει περισσότερη σημασία, το θέμα ή η τεχνοτροπία.

Μακριά μαλλιά, λουλούδια, μια ξαπλωμένη πλάτη, αποκαλυπτικά σώματα, αποτελούν μερικά από τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα του καλλιτέχνη, που άλλοτε κρύβονται και άλλοτε φανερώνονται σε όλο τους το μεγαλείο. Μια θεματολογία που μπορεί να διαφοροποιείται από έργο σε έργο, αλλά κρατάει ένα κοινό χαρακτηριστικό: το ενδιαφέρον για την επιθυμία, όπως αυτό ξεπηδάει μέσα από την εξιδανίκευση της εικόνας, το ανθρώπινο σώμα και το κάλλος όπως αυτό αποθεώνεται στην ιστορία της δυτικής τέχνης.

Τελικά, αποκαλύπτεται στον θεατή η μεθοδολογία μιας ανοιχτής, προσωπικής δημιουργικής διαδικασίας που έχει αντλήσει τις αναφορές της απ’ όλες αυτές τις πηγές που από την πρώτη στιγμή υπήρξαν οι δικές του ασύνειδες ή απολύτως συνειδητές επιλογές σε επίπεδο αισθητικών αναζητήσεων. Μια ενηλικίωση, τρόπον τινά, που, έχοντας φτάσει σε μια ώριμη και δημιουργική ηλικία, κατά την οποία το παρελθόν συμβάλλει στη δημιουργία ενός προσωπικού καλλιτεχνικού πάτσγουορκ.

Έργα με στοιχεία, τα οποία, ενώ ταλαντεύονται μεταξύ θέματος, χειρονομίας και τεχνικής, τελικά αναπαρίστανται, καταλήγοντας σε σύνθετες και πολυεπίπεδες κατασκευές που χρησιμοποιούν αποσπασματικά οπτικά και εννοιολογικά στοιχεία που ενθαρρύνουν τις ανοιχτές αναγνώσεις.

Τέλος, οφείλει να παρατηρήσει κανείς ότι οι συνθέσεις αυτές περιλαμβάνουν συχνά φιγούρες που θυμίζουν κλασικά θέματα, όπως το «μοντέλο» και το «στούντιο», κι αυτό είναι ο τρόπος του καλλιτέχνη να επισημαίνει, να αμφισβητεί και να διαταράσσει τις ετεροκανονικές αντιλήψεις περί αρρενωπότητας.

This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Το σχολαστικά οργανωμένο και ομοιογενές αρχείο του αποτελείται από εικόνες ενταγμένες όλες στο μέσον ενός λευκού φόντου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν
This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν
This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν
This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν

31/05/23 - 27/09/23, Τρ.-Σάβ. 11:00-18:00
ARCH Athens, Γκούρα 5, Αθήνα

www.archathens.org

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

17 εκθέσεις εικαστικών που θα δούμε τον Ιούνιο στην Αθήνα

Εικαστικά / 17 εκθέσεις εικαστικών που θα δούμε τον Ιούνιο στην Αθήνα

«Αστυγραφία» στην Εθνική Πινακοθήκη, Rick Lowe στο Μουσείο Μπενάκη και την Gagosian, Νέα Ελληνική Ζωγραφική στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, Ιάννης Ξενάκης στο ΕΜΣΤ, η κεντρική έκθεση σύγχρονης τέχνης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας και πολλές ακόμα προτάσεις.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στο μυαλό και στο εργαστήρι του Άγγελου Μαυραειδή

Εικαστικά / Στο μυαλό και στο εργαστήρι του Άγγελου Μαυραειδή

Ονειρεύτηκε ότι «ήτανε γραφτό» να γίνει καλλιτέχνης, το πίστεψε, το δούλεψε σκληρά και το κατάφερε. Αυτόν τον μήνα εκθέτει τις τελευταίες του εικαστικές δημιουργίες στο ατελιέ και «καταφύγιό» του στο Νέο Ηράκλειο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM