Βαν Γκογκ: Με μια μεγάλη έκθεση θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΣΕΚ Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου: Με μια μεγάλη έκθεση Βαν Γκογκ θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια Facebook Twitter
0

Η έκθεση-blockbuster των επόμενων ετών της Μεγάλης Βρετανίας αποκαλύφθηκε και δεν είναι άλλη από μια μεγάλη παρουσίαση των έργων του Βαν Γκογκ, η οποία θα επικεντρωθεί στα έργα που έφτιαξε ο ζωγράφος κατά την παραμονή του στην Προβηγκία, όπου δημιούργησε το σπουδαιότερο μέρος του έργου του.

Η έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης, με προσωρινό τίτλο «Van Gogh: Poets and Lovers», θα ξεκινήσει με την περίοδο που ο Βαν Γκογκ βρισκόταν στην Αρλ. Έφτασε εκεί από το Παρίσι τον Φεβρουάριο του 1888, αναζητώντας το φως της νότιας Γαλλίας. Αφού έμεινε αρχικά σε ένα μικρό ξενοδοχείο, αργότερα έπιασε ένα δωμάτιο πάνω από ένα καφέ και στη συνέχεια μετακόμισε στο Κίτρινο Σπίτι.

Τον Οκτώβριο του 1888 ο Βαν Γκογκ συναντήθηκε με τον Πολ Γκογκέν και αρχικά έστησαν τα καβαλέτα τους δίπλα-δίπλα. Όμως η συνεργασία τους έληξε φρικτά το βράδυ της 23ης Δεκεμβρίου, όταν ο Βίνσεντ ακρωτηρίασε το αυτί του. Αν και η πληγή επουλώθηκε γρήγορα, τα ψυχικά σημάδια παρέμειναν. Τον Μάιο του 1889 ο Βαν Γκογκ συνειδητοποίησε ότι δεν ήταν σε θέση να ζήσει ανεξάρτητα. Μετακόμισε τότε σε ένα άσυλο στα περίχωρα της κοντινής πόλης Saint-Rémy-de-Provence, όπου έμεινε για έναν χρόνο. Η ζωγραφική ήταν η σωτηρία του, δίνοντάς του λόγο να ζει.

Τον Οκτώβριο του 1888 ο Βαν Γκογκ συναντήθηκε με τον Πολ Γκογκέν και αρχικά έστησαν τα καβαλέτα τους δίπλα-δίπλα. Όμως η συνεργασία τους έληξε φρικτά το βράδυ της 23ης Δεκεμβρίου, όταν ο Βίνσεντ ακρωτηρίασε το αυτί του.

Ήταν μια περίοδος αγωνιώδης και δύσκολη, αλλά εξαιρετικής δημιουργικότητας για τον ζωγράφο, ο οποίος δημιούργησε ως τρόφιμος μερικά από τα πιο εκθαμβωτικά και αγαπημένα έργα του που είναι τώρα σε μουσειακές συλλογές σε όλο τον κόσμο.

Ο Βαν Γκογκ περιγράφει συχνά τους ανθρώπους εκεί, τους οποίους ονομάζει ως «συντρόφους μου στην ατυχία». Σε μια επιστολή, περιγράφει τις νύχτες στο άσυλο: «Ακούει κανείς συνεχώς φωνές και τρομερά ουρλιαχτά που μοιάζουν με ζώων».

Ο Βαν Γκογκ έφυγε από το άσυλο στις 16 Μαΐου του 1890, κατόπιν αιτήσεώς του, παρά τα αποδεικτικά στοιχεία της ψυχικής κατάρρευσης μετά τα προηγούμενα σύντομα διαλείμματά του από το άσυλο.

Κατηγόρησε τη συντροφιά των άλλων έγκλειστων για την επιδείνωση της κατάστασής του και έγραψε πως «η φυλακή με έκανε να καταρρεύσω». Το τελικό ιατρικό σημείωμα περιέγραψε τον Βαν Γκογκ ως «θεραπευμένο». Ταξίδεψε στη βόρεια Γαλλία για να ξεκινήσει ξανά, αλλά μετά από μια τελική έκρηξη δημιουργικότητας, πέθανε μέσα σε δύο μήνες – 36 ώρες μετά τον πυροβολισμό του στο στομάχι.

Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου: Με μια μεγάλη έκθεση Βαν Γκογκ θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια Facebook Twitter
Vincent van Gogh, "Βάζο με δεκαπέντε ηλιοτρόπια", 1888. Εθνική Πινακοθήκη, Λονδίνο.
Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου: Με μια μεγάλη έκθεση Βαν Γκογκ θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια Facebook Twitter
Vincent van Gogh, "Ηλιοτρόπια", Αρλ, Ιανουάριος 1889 ©Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

Η έκθεση θα αφηγηθεί την εκπληκτική ιστορία των «Ηλιοτρόπιων» και το πώς κατέληξαν στο Λονδίνο. Τον Δεκέμβριο του 1910 ο πίνακας ήρθε ως δάνειο από τη νύφη του Βίνσεντ, Τζο Μπόνγκερ, για να συμπεριληφθεί στην πρωτοποριακή έκθεση μεταϊμπρεσιονιστών του επιμελητή Roger Fry. Ο πίνακας άσκησε μεγάλη επιρροή στη βρετανική πρωτοπορία και δημοσιεύτηκε ως εξώφυλλο στο βιβλίο του Charles Hind «The Post Impressionists» το 1911.

Τα «Ηλιοτρόπια» επέστρεψαν στο Λονδίνο ως δάνειο τον Δεκέμβριο του 1923, για την πρώτη ατομική έκθεση του Βαν Γκογκ στο Ηνωμένο Βασίλειο, στις Leicester Galleries. Σε αυτό το σημείο η Εθνική Πινακοθήκη μόλις είχε αρχίσει να συλλέγει σύγχρονη ευρωπαϊκή τέχνη, υποστηριζόμενη από μια εξαιρετικά γενναιόδωρη δωρεά 50.000 λιρών από τον Samuel Courtauld. Ο Τζιμ Ίντι, ένας νεαρός επιμελητής της γκαλερί, έβαλε σκοπό να αποκτήσει τα «Ηλιοτρόπια». Η Μπόνγκερ, η οποία είχε κληρονομήσει εκατοντάδες πίνακές του Βαν Γκογκ, απέρριψε ευγενικά το αίτημά του τον Οκτώβριο του 1923: «Τα "Ηλιοτρόπια" δεν είναι προς πώληση, ποτέ. Ανήκουν στην οικογένειά μας».

Ο Ίντι προσπάθησε ξανά τον Ιανουάριο του 1924 και η Μπόνγκερ έστειλε τότε μια συναισθηματική απάντηση: «Για δύο ημέρες προσπάθησα να σκληρύνω την καρδιά μου ενάντια στην έκκλησή σας. Ένιωθα σαν να μην άντεχα να αποχωριστώ τον πίνακα, τον οποίο κοιτούσα κάθε μέρα για περισσότερα από 30 χρόνια. Αλλά στο τέλος η έκκληση αποδείχθηκε ακαταμάχητη. Γνωρίζω ότι κανένας πίνακας δεν θα αντιπροσώπευε τον Βίνσεντ στη διάσημη γκαλερί σας με πιο άξιο τρόπο από τα "Ηλιοτρόπια", και ότι ο ίδιος, "le Peintre des Tournesols" [ο ζωγράφος των ηλιοτρόπιων], θα ήθελε να βρίσκεται εκεί. Είναι μια θυσία για χάρη της δόξας του Βίνσεντ».

Η τιμή ήταν 1.300 λίρες Αγγλίας. Η απόφασή της ήταν η σωστή και έγραψε στον γιο του Πολ Γκασέ που είχε περιθάλψει τον Βαν Γκογκ ότι ήταν πολύ ευτυχισμένη με αυτή την απόφαση. Τα «Ηλιοτρόπια» εκτέθηκαν αρχικά στο Millbank, σε αυτό που θα γινόταν το κτίριο της Tate Britain. Το 1961 ο πίνακας μεταφέρθηκε στην Εθνική Πινακοθήκη στην πλατεία Τραφάλγκαρ.

Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου: Με μια μεγάλη έκθεση Βαν Γκογκ θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια Facebook Twitter
Vincent van Gogh, "Ανθισμένη Αμυγδαλιά", Saint-Rémy-de-Provence, Φεβρουάριος 1890, λάδι σε καμβά, 73,3 x 92,4 cm ©Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

Η νεκρή φύση του Βαν Γκογκ συγκαταλέγεται πλέον στους πιο διάσημους πίνακες του κόσμου. Πριν από μια δεκαετία, πριν οι εικόνες από τα κινητά τηλέφωνα γίνουν πανταχού παρούσες, ήταν η καρτ-ποστάλ με τις περισσότερες πωλήσεις της Εθνικής Πινακοθήκης (26.000 ετησίως).

Η ιστορία λέει ότι το δάπεδο μπροστά από τα «Ηλιοτρόπια» είναι το πιο γδαρμένο, από τα παπούτσια των εκατομμυρίων επισκεπτών. Η επέτειος των 100 χρόνων από την απόκτηση των «Ηλιοτρόπιων» είναι ένας αρκετά καλός λόγος για να είναι ο Βαν Γκογκ το επίκεντρο της διακοσιοστής έκθεσης της γκαλερί, αλλά υπάρχει και μια άλλη επέτειος.

Το 1874, δηλαδή 150 χρόνια πριν από την επικείμενη έκθεση, ο Βαν Γκογκ ζούσε στο Μπρίξτον, στο νότιο Λονδίνο, και εργαζόταν ως νεαρός βοηθός στην γκαλερί Goupil στο Κόβεντ Γκάρντεν. Η Εθνική Πινακοθήκη απείχε μόλις πέντε λεπτά με τα πόδια από τη δουλειά του, οπότε ήταν τακτικός επισκέπτης, πιθανότατα τις ώρες του μεσημεριανού του γεύματος. Πολλά χρόνια αργότερα, ο Βίνσεντ θυμήθηκε ότι είδε εκεί συγκεκριμένους πίνακες του Κόνσταμπλ, του Ρέμπραντ (ένα έργο που σήμερα αποδίδεται στον Νίκολας Μάες) και του Χόμπεμα.

Την άνοιξη του 1874 θα γιόρταζε τα 21α γενέθλιά του και η Εθνική Πινακοθήκη θα γιόρταζε την 50ή επέτειό της. Ο Βίνσεντ σε εκείνη τη φάση δεν φαίνεται να είχε σκεφτεί ποτέ ότι θα μπορούσε να γίνει επαγγελματίας καλλιτέχνης, πόσο μάλλον ότι το έργο του θα περνούσε τις πύλες της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου – και ότι ένας από τους πίνακές του θα γινόταν τελικά το πιο δημοφιλές έργο της.

Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου: Με μια μεγάλη έκθεση Βαν Γκογκ θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια Facebook Twitter
Vincent van Gogh, Αρλ, Οκτώβριος 1888. ©Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

Η Εθνική Πινακοθήκη στην πλατεία Τραφάλγκαρ ιδρύθηκε το 1824 και στεγάζει μια συλλογή περισσότερων από 2.300 έργων, που χρονολογούνται από τα μέσα του 13ου αιώνα έως το 1900. Η συλλογή της ανήκει στο βρετανικό κράτος και η είσοδος στην κύρια συλλογή είναι δωρεάν. Το 2020, λόγω της πανδημίας COVID-19, προσέλκυσε μόνο 1.197.143 επισκέπτες, μια πτώση της τάξης του 50% από το 2019, αλλά εξακολουθεί να κατατάσσεται στην όγδοη θέση της λίστας των πιο επισκέψιμων μουσείων τέχνης στον κόσμο.

Σε αντίθεση με αντίστοιχα μουσεία στην ηπειρωτική Ευρώπη, η Εθνική Πινακοθήκη δεν δημιουργήθηκε με την εθνικοποίηση μιας υπάρχουσας βασιλικής ή πριγκιπικής συλλογής έργων τέχνης. Δημιουργήθηκε όταν η βρετανική κυβέρνηση αγόρασε 38 πίνακες ζωγραφικής από τους κληρονόμους του Τζον Τζούλιους Άνγκερσταϊν το 1824. Μετά από αυτή την αρχική αγορά, η πινακοθήκη διαμορφώθηκε κυρίως από τους πρώτους διευθυντές της, ιδίως τον Charles Lock Eastlake, και από ιδιωτικές δωρεές, οι οποίες αντιπροσωπεύουν σήμερα τα δύο τρίτα της συλλογής της.

Το σημερινό κτίριο, το τρίτο που στεγάζει την Εθνική Πινακοθήκη, σχεδιάστηκε από τον Γουίλιαμ Γουίλκινς από το 1832 έως το 1838. Μόνο η πρόσοψη προς την πλατεία Τραφάλγκαρ παραμένει ουσιαστικά αμετάβλητη από εκείνη την εποχή, καθώς το κτίριο επεκτάθηκε αποσπασματικά καθ' όλη τη διάρκεια της ιστορίας του.

Το κτίριο του Γουίλκινς επικρίθηκε συχνά για τις θεωρούμενες αδυναμίες του σχεδιασμού του και για την έλλειψη χώρου – το τελευταίο πρόβλημα οδήγησε στην ίδρυση της Πινακοθήκης Τέιτ για τη βρετανική τέχνη το 1897. Η πτέρυγα Sainsbury, μια επέκταση προς τα δυτικά το 1991 από τους Robert Venturi και Denise Scott Brown, αποτελεί σημαντικό παράδειγμα μεταμοντέρνας αρχιτεκτονικής στη Βρετανία.

Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου: Με μια μεγάλη έκθεση Βαν Γκογκ θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια Facebook Twitter
Η απόδοση των πινάκων της Εθνικής Πινακοθήκης έχει αμφισβητηθεί κατά καιρούς, με κορυφαία περίπτωση αυτή της απόδοσης ενός πίνακα του 17ου αιώνα με τον Σαμψών και Δαλιδά (που αγοράστηκε το 1980) στον Ρούμπενς.

Ο σημερινός διευθυντής της Εθνικής Πινακοθήκης είναι ο Gabriele Finaldi. Τα έργα των Ντα Βίνσι, Μπελίνι, Βερμέερ, Μικελάντζελο, Τέρνερ,  Μονέ, Σεζάν, Ρενουάρ, Καναλέτο, Βελάσκεθ, Πουσέν, κ.ά. συγκροτούν μια από τις σημαντικότερες συλλογές έργων τέχνης παγκοσμίως.

Μια από τις πιο επίμονες επικρίσεις εναντίον της Εθνικής Πινακοθήκης αφορά την πολιτική συντήρησης. Οι επικριτές της την κατηγόρησαν ότι είχε μια υπερβολικά ενθουσιώδη προσέγγιση στην αποκατάσταση, κάνοντας επικίνδυνους καθαρισμούς έργων των Ρούμπενς και Βελάσκεθ. Η απόδοση των πινάκων της Εθνικής Πινακοθήκης έχει αμφισβητηθεί κατά καιρούς, με κορυφαία περίπτωση αυτή της απόδοσης ενός πίνακα του 17ου αιώνα με τον Σαμψών και Δαλιδά (που αγοράστηκε το 1980) στον Ρούμπενς.

Αμφισβητήθηκε από μια ομάδα ιστορικών τέχνης, ανάμεσά τους και η Ευφροσύνη Δοξιάδη, οι οποίοι πιστεύουν ότι η Εθνική Πινακοθήκη δεν παραδέχθηκε το λάθος για να μη φέρει σε δύσκολη θέση όσους συμμετείχαν στην αγορά, πολλοί από τους οποίους εξακολουθούν να εργάζονται για την πινακοθήκη.

Το έργο αγοράστηκε το 1980 για 2,5 εκατομμύρια λίρες (κάτι που εκείνη την εποχή σήμαινε περίπου 1,375 δισ. δραχμές) και ήταν το δεύτερο μεγαλύτερο ποσό που είχε διατεθεί μέχρι τότε για την αγορά πίνακα.

Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου: Με μια μεγάλη έκθεση Βαν Γκογκ θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια Facebook Twitter
Vincent van Gogh, "Πέτρινο Σπίτι", Αρλ, Σεπτέμβριος 1888. ©Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

Όπως αναφέρει η «Guardian», μια σειρά επιστημονικών δοκιμών με τη χρήση της πρωτοποριακής τεχνολογίας τεχνητής νοημοσύνης οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο Φλαμανδός δάσκαλος του δέκατου έβδομου αιώνα δεν θα μπορούσε να έχει ζωγραφίσει αυτό το έργο. «Τα αποτελέσματα είναι εκπληκτικά», δήλωσε η Dr Carina Popovici, επιστήμονας που πραγματοποίησε τη μελέτη, στον «Observer». «Ο αλγόριθμος μάς έδωσε πιθανότητα 91% να μην είναι αυθεντικό το έργο τέχνης».

Η σύγκριση του έργου «Σαμψών και Δαλιδά» έγινε με 148 μη αμφισβητούμενους πίνακες του Ρούμπενς και η ανάλυση έδωσε ένα από τα υψηλότερα ποσοστά μη γνησιότητας που έχουν βρεθεί ποτέ, με αποτέλεσμα η Popovici να πει σοκαρισμένη: «Επαναλάβαμε τα πειράματα για να είμαστε πραγματικά σίγουροι ότι δεν κάναμε λάθος και το αποτέλεσμα ήταν πάντα το ίδιο. Κάθε κομμάτι, κάθε τετραγωνάκι του πίνακα, βγήκε ψεύτικο, σε ποσοστό άνω του 90%».

Η ανάλυση με τη μέθοδο της τεχνητής νοημοσύνης πραγματοποιήθηκε από την Art Recognition, μια ελβετική εταιρεία με έδρα κοντά στη Ζυρίχη, της οποίας η Popovici είναι συνιδρύτρια. Έχει αναλύσει 400 έργα με αυτή την τεχνολογία και έχει συνεχή συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Tilburg στην Ολλανδία. Η έκθεση καταλήγει: «Το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης εκτιμά ότι το έργο "Σαμψών και Δαλιδά" δεν είναι πρωτότυπο έργο τέχνης του Ρούμπενς, σε ποσοστό 91,78%».

Αυτή την εποχή η έκθεση για τον Ραφαήλ, από τις πιο δημοφιλείς της μετά-Covid εποχής, που θα διαρκέσει μέχρι τις 22 Ιουλίου, είναι μία από τις πρώτες που εξερευνούν το σύνολο της καριέρας του Ραφαήλ, εξετάζει τους διάσημους πίνακες και τα σχέδιά του, καθώς και τη δουλειά του στην αρχιτεκτονική, την ποίηση και το σχέδιο, γλυπτική, τις ταπισερί και τα χαρακτικά.

Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου: Με μια μεγάλη έκθεση Βαν Γκογκ θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια Facebook Twitter
Vincent van Gogh, "Σιτοχώραφο με κυπαρίσσια", 1889. Εθνική Πινακοθήκη, Λονδίνο
Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου: Με μια μεγάλη έκθεση Βαν Γκογκ θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια Facebook Twitter
Vincent van Gogh, "Ίρις", 19889, Εθνική Πινακοθήκη Καναδά.
Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου: Με μια μεγάλη έκθεση Βαν Γκογκ θα γιορτάσει τα 200 της χρόνια Facebook Twitter
Vincent van Gogh, "Αγροικία κοντά στο Auvers". Εθνική Πινακοθήκη, Λονδίνο
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Ραφαήλ και η λάμψη της Αναγέννησης στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου

Εικαστικά / Ραφαήλ: Αποτύπωσε στην τέχνη του το ανθρώπινο και το θείο, την αγάπη και τη φιλία, τη μάθηση και τη δύναμη

Ποιος ήταν ο Ιταλός ζωγράφος, που μαζί με τους συμπατριώτες του Λεονάρντο Ντα Βίντσι και Μιχαήλ Άγγελο θεωρούνται οι τρεις κορυφαίοι εικαστικοί καλλιτέχνες της Ακμής της Αναγέννησης
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ