ARTWORKS: Μια φιλόδοξη πρωτοβουλία για την οικονομική ενίσχυση νέων καλλιτεχνών

ARTWORKS: Μια φιλόδοξη πρωτοβουλία για την οικονομική ενίσχυση νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Η Δήμητρα Νικολού και η Μαρίλη Κωνσταντινοπούλου, συνιδρύτριες της ARTWORKS και διευθύντριες του προγράμματος, εξηγούν: «Τα χρηματικά βραβεία δεν θα δοθούν για την παραγωγή συγκεκριμένου έργου, ο κάθε καλλιτέχνης μπορεί να αξιοποιήσει το χρηματικό ποσό ελεύθερα». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
0

Η ARTWORKS είναι ένας νέος οργανισμός με στόχο την οικονομική στήριξη καλλιτεχνών 25 έως 35 ετών και την ενθάρρυνση της επαγγελματικής τους εξέλιξης. Πρόκειται για μια Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία που υποστηρίζεται με ιδρυτική και αποκλειστική δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας του για την «Επανεκκίνηση και Ενίσχυση των Νέων». 

Βασική της δραστηριότητα είναι το Πρόγραμμα Υποστήριξης Καλλιτεχνών ΙΣΝ. Μέσα από αυτό, θα απονείμει χρηματικά βραβεία σε καλλιτέχνες για την ηθική και υλική αμοιβή τους, καθώς και για την αναγνώριση και επιδοκιμασία των ατομικών ικανοτήτων τους. Θα ενθαρρύνει επίσης την επαγγελματική τους εξέλιξη μέσα από σεμινάρια και συναντήσεις που θα οργανώσει και στα οποία θα προσκαλούνται καταξιωμένοι επαγγελματίες από τοv χώρο του πολιτισμού. 

Η Δήμητρα Νικολού και η Μαρίλη Κωνσταντινοπούλου, συνιδρύτριες της ARTWORKS και διευθύντριες του προγράμματος, μας λένε περισσότερα:

— Πώς προέκυψε η ιδέα να δημιουργήσετε έναν οργανισμό για την οικονομική στήριξη νέων καλλιτεχνών;

Ούσα η καθεμία από τη μεριά της στον ευρύτερο χώρο του πολιτισμού και έχοντας λάβει ερεθίσματα από οργανωμένες δομές του εξωτερικού που συστηματικά στηρίζουν τους καλλιτέχνες, ερευνήσαμε τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαν να ενισχυθούν περισσότερο οι καλλιτέχνες και εδώ.

Μάλιστα, είχαμε και οι δύο την ευκαιρία να συμμετάσχουμε στο 12μηνο πρόγραμμα του MoMA -η μία το 2013, η άλλη το 2015- και έτσι αυτές οι κοινές αναφορές υπήρξαν η βάση πάνω στην οποία δομήθηκε αυτή η σκέψη. Με τη συνδρομή του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, που είναι ιδρυτικός και αποκλειστικός μας δωρητής, μπορέσαμε να μεταβούμε από τον σχεδιασμό ενός τέτοιου προγράμματος ενίσχυσης καλλιτεχνών, εν είδει «fellowship», στην υλοποίησή του.

Εμείς θέλαμε να ενισχύσουμε επαγγελματίες καλλιτέχνες, να συνδέσουμε την καλλιτεχνική με την επαγγελματική δραστηριότητα και με αυτό το σκεπτικό αποφασίσαμε να προβούμε στην απόδοση χρηματικών βραβείων, που λειτουργούν ως έπαινος για την ηθική και υλική αμοιβή τους.

 

— Σε ποιους καλλιτέχνες απευθύνεται η ARTWORKS;

Στον πρώτο και πιλοτικό κύκλο του προγράμματος, απευθυνόμαστε σε καλλιτέχνες που ζουν στην Ελλάδα, μεταξύ 25 και 35 ετών, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στα πεδία της κινούμενης εικόνας (παραγωγοί, σκηνοθέτες, σεναριογράφοι, διευθυντές φωτογραφίας) και των εικαστικών τεχνών (ζωγραφική, χαρακτική, γλυπτική, performance, εγκαταστάσεις, πολλαπλά και νέα μέσα, ψηφιακές μορφές τέχνης κ.ά). Έχουμε προσθέσει και εισοδηματικό κριτήριο, θέλοντας να ενισχύσουμε εκείνους που ενδεχομένως έχουν μεγαλύτερη ανάγκη αυτό το χρηματικό ποσό που θα δοθεί ως βραβείο.

— Τι είναι το Πρόγραμμα Υποστήριξης Καλλιτεχνών ΙΣΝ και ποια η διαφορά του χρηματικού επαίνου από μια υποτροφία;

Οι υποτροφίες συνήθως συνδέονται με οικονομική ενίσχυση για εκπόνηση ή συνέχιση σπουδών. Εμείς θέλαμε να ενισχύσουμε επαγγελματίες καλλιτέχνες, να συνδέσουμε την καλλιτεχνική με την επαγγελματική δραστηριότητα και με αυτό το σκεπτικό αποφασίσαμε να προβούμε στην απόδοση χρηματικών βραβείων, που λειτουργούν ως έπαινος για την ηθική και υλική αμοιβή τους, ως αναγνώριση και επιδοκιμασία των ατομικών ικανοτήτων και επιδόσεών τους, αλλά και ως ενθάρρυνση ώστε να συνεχίσουν να δημιουργούν παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες που υπάρχουν.

— Ποιο είναι το ύψος του;

Θα δοθούν έως 60 χρηματικά βραβεία ύψους 6.000 ευρώ σε δύο δόσεις, στο διάστημα 6 μηνών.

— Το πρόγραμμα απευθύνεται μόνο σε μεμονωμένους καλλιτέχνες ή και σε καλλιτεχνικές ομάδες;

Επειδή υπάρχουν πρωτοβουλίες και οργανισμοί που στηρίζουν καλλιτεχνικές ομάδες, αποφασίσαμε να απευθυνθούμε σε μεμονωμένους καλλιτέχνες. Αυτό, φυσικά, δεν αποκλείει την υποβολή αίτησης από άτομα που ανήκουν σε καλλιτεχνικές ομάδες, εφόσον ο καθένας υποβάλει ξεχωριστά.

ARTWORKS: Μια φιλόδοξη πρωτοβουλία για την οικονομική ενίσχυση νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
«Στον πρώτο και πιλοτικό κύκλο του προγράμματος, απευθυνόμαστε σε καλλιτέχνες που ζουν στην Ελλάδα, μεταξύ 25 και 35 ετών, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στα πεδία της κινούμενης εικόνας και των εικαστικών τεχνών». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO


— Με ποιο σκεπτικό καθορίσατε τις προϋποθέσεις για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα;

Δεδομένου ότι πρόκειται για την αρχή αυτού του εγχειρήματος, αποφασίσαμε να θέσουμε ορισμένα -για κάποιους αυστηρά- τυπικά κριτήρια, για τη διευκόλυνση της διαχείρισης του προγράμματος. Με γνώμονα την πορεία αυτού του πρώτου κύκλου, αναμένουμε να συλλέξουμε στοιχεία-δείκτες και βάσει αυτών, αν χρειαστεί, να αναπροσαρμόσουμε ή να επαναπροσδιορίσουμε κάποιες παραμέτρους στο εγγύς μέλλον.

— Εκτός της χρηματοδότησης και των υποστηρικτικών σεμιναρίων, υπάρχει κάποια επιπλέον σκέψη για την προβολή του έργου των καλλιτεχνών;

Χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα της ARTWORKS ως ένα πρόσθετο εργαλείο προβολής της δουλειάς των καλλιτεχνών, ο κάθε συμμετέχων θα έχει τον δικό του χώρο σε αυτή με ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα, παραπομπή -εφόσον το επιθυμεί- στην προσωπική του ιστοσελίδα και, στο τέλος του προγράμματος, ειδική μνεία σε αυτά που έκανε κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. Αν αποφασίσει να δείξει κάτι που βρίσκεται σε εξέλιξη ή που ολοκλήρωσε μέσα σε αυτό το εξάμηνο, θα έχει τη δυνατότητα να το κάνει.

— Με ποια κριτήρια θα αξιολογηθούν οι αιτήσεις των ενδιαφερόμενων καλλιτεχνών;

Τα χρηματικά βραβεία δεν θα δοθούν για την παραγωγή συγκεκριμένου έργου, ο κάθε καλλιτέχνης μπορεί να αξιοποιήσει το χρηματικό ποσό ελεύθερα. Επομένως, οι αιτήσεις θα αξιολογηθούν από τις επιτροπές, αφού συνεκτιμηθούν όλα τα στοιχεία της αίτησης και αφού εξεταστεί δείγμα του έργου που οι υποψήφιοι έχουν ήδη παράξει μέχρι σήμερα.

Πάντως, κατά τη διάρκεια του προγράμματος (Μάρτιος-Σεπτέμβριος 2018), θα ζητηθούν δύο πρόοδοι, όπου οι συμμετέχοντες θα κληθούν να αναφέρουν τις ασχολίες τους αυτό το διάστημα και τον τρόπο με τον οποίο προχωρά η δουλειά τους.

— Και αν κάποιος γίνει δεκτός, πώς πιστεύετε ότι θα αξιοποιήσει τη συμμετοχή του στο πρόγραμμα;

Αρχικά συμμετέχοντας ενεργά σε σεμινάρια, εργαστήρια, διαλέξεις και όσες δράσεις διοργανώσουμε στο πλαίσιο του προγράμματος, τα οποία ευελπιστούμε ότι θα τον βοηθήσουν να εξελίξει το έργο του.

Παρότι οι συμμετέχοντες δεν θα υποχρεούνται στην ολοκλήρωση ενός συγκεκριμένου έργου, στο τέλος του προγράμματος θα ήταν πολύ βοηθητικό για εμάς να μάθουμε πώς αξιοποίησε ο καθένας το χρηματικό βραβείο και πολύ ενθαρρυντικό να επιβεβαιώσουμε ότι όντως αυτή η οικονομική ενίσχυση του έδωσε τη δυνατότητα να αφοσιωθεί με μεγαλύτερη άνεση σε αυτό που κάνει.

— Πώς βλέπετε την ARTWORKS σε 5, 10 και 20 χρόνια από σήμερα;

Είναι αρκετά νωρίς για να φανταστούμε το μέλλον της ARTWORKS σε τέτοιο βάθος χρόνου. Προς το παρόν θέλουμε να θέσουμε τα θεμέλια μιας σταθερής δομής, η οποία θα μας επιτρέψει να στηρίξουμε δημιουργούς από διάφορα καλλιτεχνικά πεδία και να προβούμε σε συνεργασίες με αντίστοιχους φορείς, ώστε να γίνουν κάποιες κινήσεις για μια πιο εντατική υποστήριξη των καλλιτεχνών στην Ελλάδα.

Info

Οι αιτήσεις για τον πρώτο κύκλο του προγράμματος έχουν ήδη ξεκινήσει και θα ολοκληρωθούν στις 26 Ιανουαρίου. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες στο www.art-works.gr και στη σελίδα της ARTWORKS στο Facebook.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ