ARTWORKS: Μια φιλόδοξη πρωτοβουλία για την οικονομική ενίσχυση νέων καλλιτεχνών

ARTWORKS: Μια φιλόδοξη πρωτοβουλία για την οικονομική ενίσχυση νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Η Δήμητρα Νικολού και η Μαρίλη Κωνσταντινοπούλου, συνιδρύτριες της ARTWORKS και διευθύντριες του προγράμματος, εξηγούν: «Τα χρηματικά βραβεία δεν θα δοθούν για την παραγωγή συγκεκριμένου έργου, ο κάθε καλλιτέχνης μπορεί να αξιοποιήσει το χρηματικό ποσό ελεύθερα». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
0

Η ARTWORKS είναι ένας νέος οργανισμός με στόχο την οικονομική στήριξη καλλιτεχνών 25 έως 35 ετών και την ενθάρρυνση της επαγγελματικής τους εξέλιξης. Πρόκειται για μια Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία που υποστηρίζεται με ιδρυτική και αποκλειστική δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας του για την «Επανεκκίνηση και Ενίσχυση των Νέων». 

Βασική της δραστηριότητα είναι το Πρόγραμμα Υποστήριξης Καλλιτεχνών ΙΣΝ. Μέσα από αυτό, θα απονείμει χρηματικά βραβεία σε καλλιτέχνες για την ηθική και υλική αμοιβή τους, καθώς και για την αναγνώριση και επιδοκιμασία των ατομικών ικανοτήτων τους. Θα ενθαρρύνει επίσης την επαγγελματική τους εξέλιξη μέσα από σεμινάρια και συναντήσεις που θα οργανώσει και στα οποία θα προσκαλούνται καταξιωμένοι επαγγελματίες από τοv χώρο του πολιτισμού. 

Η Δήμητρα Νικολού και η Μαρίλη Κωνσταντινοπούλου, συνιδρύτριες της ARTWORKS και διευθύντριες του προγράμματος, μας λένε περισσότερα:

— Πώς προέκυψε η ιδέα να δημιουργήσετε έναν οργανισμό για την οικονομική στήριξη νέων καλλιτεχνών;

Ούσα η καθεμία από τη μεριά της στον ευρύτερο χώρο του πολιτισμού και έχοντας λάβει ερεθίσματα από οργανωμένες δομές του εξωτερικού που συστηματικά στηρίζουν τους καλλιτέχνες, ερευνήσαμε τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαν να ενισχυθούν περισσότερο οι καλλιτέχνες και εδώ.

Μάλιστα, είχαμε και οι δύο την ευκαιρία να συμμετάσχουμε στο 12μηνο πρόγραμμα του MoMA -η μία το 2013, η άλλη το 2015- και έτσι αυτές οι κοινές αναφορές υπήρξαν η βάση πάνω στην οποία δομήθηκε αυτή η σκέψη. Με τη συνδρομή του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, που είναι ιδρυτικός και αποκλειστικός μας δωρητής, μπορέσαμε να μεταβούμε από τον σχεδιασμό ενός τέτοιου προγράμματος ενίσχυσης καλλιτεχνών, εν είδει «fellowship», στην υλοποίησή του.

Εμείς θέλαμε να ενισχύσουμε επαγγελματίες καλλιτέχνες, να συνδέσουμε την καλλιτεχνική με την επαγγελματική δραστηριότητα και με αυτό το σκεπτικό αποφασίσαμε να προβούμε στην απόδοση χρηματικών βραβείων, που λειτουργούν ως έπαινος για την ηθική και υλική αμοιβή τους.

 

— Σε ποιους καλλιτέχνες απευθύνεται η ARTWORKS;

Στον πρώτο και πιλοτικό κύκλο του προγράμματος, απευθυνόμαστε σε καλλιτέχνες που ζουν στην Ελλάδα, μεταξύ 25 και 35 ετών, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στα πεδία της κινούμενης εικόνας (παραγωγοί, σκηνοθέτες, σεναριογράφοι, διευθυντές φωτογραφίας) και των εικαστικών τεχνών (ζωγραφική, χαρακτική, γλυπτική, performance, εγκαταστάσεις, πολλαπλά και νέα μέσα, ψηφιακές μορφές τέχνης κ.ά). Έχουμε προσθέσει και εισοδηματικό κριτήριο, θέλοντας να ενισχύσουμε εκείνους που ενδεχομένως έχουν μεγαλύτερη ανάγκη αυτό το χρηματικό ποσό που θα δοθεί ως βραβείο.

— Τι είναι το Πρόγραμμα Υποστήριξης Καλλιτεχνών ΙΣΝ και ποια η διαφορά του χρηματικού επαίνου από μια υποτροφία;

Οι υποτροφίες συνήθως συνδέονται με οικονομική ενίσχυση για εκπόνηση ή συνέχιση σπουδών. Εμείς θέλαμε να ενισχύσουμε επαγγελματίες καλλιτέχνες, να συνδέσουμε την καλλιτεχνική με την επαγγελματική δραστηριότητα και με αυτό το σκεπτικό αποφασίσαμε να προβούμε στην απόδοση χρηματικών βραβείων, που λειτουργούν ως έπαινος για την ηθική και υλική αμοιβή τους, ως αναγνώριση και επιδοκιμασία των ατομικών ικανοτήτων και επιδόσεών τους, αλλά και ως ενθάρρυνση ώστε να συνεχίσουν να δημιουργούν παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες που υπάρχουν.

— Ποιο είναι το ύψος του;

Θα δοθούν έως 60 χρηματικά βραβεία ύψους 6.000 ευρώ σε δύο δόσεις, στο διάστημα 6 μηνών.

— Το πρόγραμμα απευθύνεται μόνο σε μεμονωμένους καλλιτέχνες ή και σε καλλιτεχνικές ομάδες;

Επειδή υπάρχουν πρωτοβουλίες και οργανισμοί που στηρίζουν καλλιτεχνικές ομάδες, αποφασίσαμε να απευθυνθούμε σε μεμονωμένους καλλιτέχνες. Αυτό, φυσικά, δεν αποκλείει την υποβολή αίτησης από άτομα που ανήκουν σε καλλιτεχνικές ομάδες, εφόσον ο καθένας υποβάλει ξεχωριστά.

ARTWORKS: Μια φιλόδοξη πρωτοβουλία για την οικονομική ενίσχυση νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
«Στον πρώτο και πιλοτικό κύκλο του προγράμματος, απευθυνόμαστε σε καλλιτέχνες που ζουν στην Ελλάδα, μεταξύ 25 και 35 ετών, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στα πεδία της κινούμενης εικόνας και των εικαστικών τεχνών». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO


— Με ποιο σκεπτικό καθορίσατε τις προϋποθέσεις για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα;

Δεδομένου ότι πρόκειται για την αρχή αυτού του εγχειρήματος, αποφασίσαμε να θέσουμε ορισμένα -για κάποιους αυστηρά- τυπικά κριτήρια, για τη διευκόλυνση της διαχείρισης του προγράμματος. Με γνώμονα την πορεία αυτού του πρώτου κύκλου, αναμένουμε να συλλέξουμε στοιχεία-δείκτες και βάσει αυτών, αν χρειαστεί, να αναπροσαρμόσουμε ή να επαναπροσδιορίσουμε κάποιες παραμέτρους στο εγγύς μέλλον.

— Εκτός της χρηματοδότησης και των υποστηρικτικών σεμιναρίων, υπάρχει κάποια επιπλέον σκέψη για την προβολή του έργου των καλλιτεχνών;

Χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα της ARTWORKS ως ένα πρόσθετο εργαλείο προβολής της δουλειάς των καλλιτεχνών, ο κάθε συμμετέχων θα έχει τον δικό του χώρο σε αυτή με ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα, παραπομπή -εφόσον το επιθυμεί- στην προσωπική του ιστοσελίδα και, στο τέλος του προγράμματος, ειδική μνεία σε αυτά που έκανε κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. Αν αποφασίσει να δείξει κάτι που βρίσκεται σε εξέλιξη ή που ολοκλήρωσε μέσα σε αυτό το εξάμηνο, θα έχει τη δυνατότητα να το κάνει.

— Με ποια κριτήρια θα αξιολογηθούν οι αιτήσεις των ενδιαφερόμενων καλλιτεχνών;

Τα χρηματικά βραβεία δεν θα δοθούν για την παραγωγή συγκεκριμένου έργου, ο κάθε καλλιτέχνης μπορεί να αξιοποιήσει το χρηματικό ποσό ελεύθερα. Επομένως, οι αιτήσεις θα αξιολογηθούν από τις επιτροπές, αφού συνεκτιμηθούν όλα τα στοιχεία της αίτησης και αφού εξεταστεί δείγμα του έργου που οι υποψήφιοι έχουν ήδη παράξει μέχρι σήμερα.

Πάντως, κατά τη διάρκεια του προγράμματος (Μάρτιος-Σεπτέμβριος 2018), θα ζητηθούν δύο πρόοδοι, όπου οι συμμετέχοντες θα κληθούν να αναφέρουν τις ασχολίες τους αυτό το διάστημα και τον τρόπο με τον οποίο προχωρά η δουλειά τους.

— Και αν κάποιος γίνει δεκτός, πώς πιστεύετε ότι θα αξιοποιήσει τη συμμετοχή του στο πρόγραμμα;

Αρχικά συμμετέχοντας ενεργά σε σεμινάρια, εργαστήρια, διαλέξεις και όσες δράσεις διοργανώσουμε στο πλαίσιο του προγράμματος, τα οποία ευελπιστούμε ότι θα τον βοηθήσουν να εξελίξει το έργο του.

Παρότι οι συμμετέχοντες δεν θα υποχρεούνται στην ολοκλήρωση ενός συγκεκριμένου έργου, στο τέλος του προγράμματος θα ήταν πολύ βοηθητικό για εμάς να μάθουμε πώς αξιοποίησε ο καθένας το χρηματικό βραβείο και πολύ ενθαρρυντικό να επιβεβαιώσουμε ότι όντως αυτή η οικονομική ενίσχυση του έδωσε τη δυνατότητα να αφοσιωθεί με μεγαλύτερη άνεση σε αυτό που κάνει.

— Πώς βλέπετε την ARTWORKS σε 5, 10 και 20 χρόνια από σήμερα;

Είναι αρκετά νωρίς για να φανταστούμε το μέλλον της ARTWORKS σε τέτοιο βάθος χρόνου. Προς το παρόν θέλουμε να θέσουμε τα θεμέλια μιας σταθερής δομής, η οποία θα μας επιτρέψει να στηρίξουμε δημιουργούς από διάφορα καλλιτεχνικά πεδία και να προβούμε σε συνεργασίες με αντίστοιχους φορείς, ώστε να γίνουν κάποιες κινήσεις για μια πιο εντατική υποστήριξη των καλλιτεχνών στην Ελλάδα.

Info

Οι αιτήσεις για τον πρώτο κύκλο του προγράμματος έχουν ήδη ξεκινήσει και θα ολοκληρωθούν στις 26 Ιανουαρίου. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες στο www.art-works.gr και στη σελίδα της ARTWORKS στο Facebook.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ