ARTWORKS: Μια φιλόδοξη πρωτοβουλία για την οικονομική ενίσχυση νέων καλλιτεχνών

ARTWORKS: Μια φιλόδοξη πρωτοβουλία για την οικονομική ενίσχυση νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
Η Δήμητρα Νικολού και η Μαρίλη Κωνσταντινοπούλου, συνιδρύτριες της ARTWORKS και διευθύντριες του προγράμματος, εξηγούν: «Τα χρηματικά βραβεία δεν θα δοθούν για την παραγωγή συγκεκριμένου έργου, ο κάθε καλλιτέχνης μπορεί να αξιοποιήσει το χρηματικό ποσό ελεύθερα». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO
0

Η ARTWORKS είναι ένας νέος οργανισμός με στόχο την οικονομική στήριξη καλλιτεχνών 25 έως 35 ετών και την ενθάρρυνση της επαγγελματικής τους εξέλιξης. Πρόκειται για μια Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία που υποστηρίζεται με ιδρυτική και αποκλειστική δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας του για την «Επανεκκίνηση και Ενίσχυση των Νέων». 

Βασική της δραστηριότητα είναι το Πρόγραμμα Υποστήριξης Καλλιτεχνών ΙΣΝ. Μέσα από αυτό, θα απονείμει χρηματικά βραβεία σε καλλιτέχνες για την ηθική και υλική αμοιβή τους, καθώς και για την αναγνώριση και επιδοκιμασία των ατομικών ικανοτήτων τους. Θα ενθαρρύνει επίσης την επαγγελματική τους εξέλιξη μέσα από σεμινάρια και συναντήσεις που θα οργανώσει και στα οποία θα προσκαλούνται καταξιωμένοι επαγγελματίες από τοv χώρο του πολιτισμού. 

Η Δήμητρα Νικολού και η Μαρίλη Κωνσταντινοπούλου, συνιδρύτριες της ARTWORKS και διευθύντριες του προγράμματος, μας λένε περισσότερα:

— Πώς προέκυψε η ιδέα να δημιουργήσετε έναν οργανισμό για την οικονομική στήριξη νέων καλλιτεχνών;

Ούσα η καθεμία από τη μεριά της στον ευρύτερο χώρο του πολιτισμού και έχοντας λάβει ερεθίσματα από οργανωμένες δομές του εξωτερικού που συστηματικά στηρίζουν τους καλλιτέχνες, ερευνήσαμε τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαν να ενισχυθούν περισσότερο οι καλλιτέχνες και εδώ.

Μάλιστα, είχαμε και οι δύο την ευκαιρία να συμμετάσχουμε στο 12μηνο πρόγραμμα του MoMA -η μία το 2013, η άλλη το 2015- και έτσι αυτές οι κοινές αναφορές υπήρξαν η βάση πάνω στην οποία δομήθηκε αυτή η σκέψη. Με τη συνδρομή του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, που είναι ιδρυτικός και αποκλειστικός μας δωρητής, μπορέσαμε να μεταβούμε από τον σχεδιασμό ενός τέτοιου προγράμματος ενίσχυσης καλλιτεχνών, εν είδει «fellowship», στην υλοποίησή του.

Εμείς θέλαμε να ενισχύσουμε επαγγελματίες καλλιτέχνες, να συνδέσουμε την καλλιτεχνική με την επαγγελματική δραστηριότητα και με αυτό το σκεπτικό αποφασίσαμε να προβούμε στην απόδοση χρηματικών βραβείων, που λειτουργούν ως έπαινος για την ηθική και υλική αμοιβή τους.

 

— Σε ποιους καλλιτέχνες απευθύνεται η ARTWORKS;

Στον πρώτο και πιλοτικό κύκλο του προγράμματος, απευθυνόμαστε σε καλλιτέχνες που ζουν στην Ελλάδα, μεταξύ 25 και 35 ετών, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στα πεδία της κινούμενης εικόνας (παραγωγοί, σκηνοθέτες, σεναριογράφοι, διευθυντές φωτογραφίας) και των εικαστικών τεχνών (ζωγραφική, χαρακτική, γλυπτική, performance, εγκαταστάσεις, πολλαπλά και νέα μέσα, ψηφιακές μορφές τέχνης κ.ά). Έχουμε προσθέσει και εισοδηματικό κριτήριο, θέλοντας να ενισχύσουμε εκείνους που ενδεχομένως έχουν μεγαλύτερη ανάγκη αυτό το χρηματικό ποσό που θα δοθεί ως βραβείο.

— Τι είναι το Πρόγραμμα Υποστήριξης Καλλιτεχνών ΙΣΝ και ποια η διαφορά του χρηματικού επαίνου από μια υποτροφία;

Οι υποτροφίες συνήθως συνδέονται με οικονομική ενίσχυση για εκπόνηση ή συνέχιση σπουδών. Εμείς θέλαμε να ενισχύσουμε επαγγελματίες καλλιτέχνες, να συνδέσουμε την καλλιτεχνική με την επαγγελματική δραστηριότητα και με αυτό το σκεπτικό αποφασίσαμε να προβούμε στην απόδοση χρηματικών βραβείων, που λειτουργούν ως έπαινος για την ηθική και υλική αμοιβή τους, ως αναγνώριση και επιδοκιμασία των ατομικών ικανοτήτων και επιδόσεών τους, αλλά και ως ενθάρρυνση ώστε να συνεχίσουν να δημιουργούν παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες που υπάρχουν.

— Ποιο είναι το ύψος του;

Θα δοθούν έως 60 χρηματικά βραβεία ύψους 6.000 ευρώ σε δύο δόσεις, στο διάστημα 6 μηνών.

— Το πρόγραμμα απευθύνεται μόνο σε μεμονωμένους καλλιτέχνες ή και σε καλλιτεχνικές ομάδες;

Επειδή υπάρχουν πρωτοβουλίες και οργανισμοί που στηρίζουν καλλιτεχνικές ομάδες, αποφασίσαμε να απευθυνθούμε σε μεμονωμένους καλλιτέχνες. Αυτό, φυσικά, δεν αποκλείει την υποβολή αίτησης από άτομα που ανήκουν σε καλλιτεχνικές ομάδες, εφόσον ο καθένας υποβάλει ξεχωριστά.

ARTWORKS: Μια φιλόδοξη πρωτοβουλία για την οικονομική ενίσχυση νέων καλλιτεχνών Facebook Twitter
«Στον πρώτο και πιλοτικό κύκλο του προγράμματος, απευθυνόμαστε σε καλλιτέχνες που ζουν στην Ελλάδα, μεταξύ 25 και 35 ετών, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στα πεδία της κινούμενης εικόνας και των εικαστικών τεχνών». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO


— Με ποιο σκεπτικό καθορίσατε τις προϋποθέσεις για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα;

Δεδομένου ότι πρόκειται για την αρχή αυτού του εγχειρήματος, αποφασίσαμε να θέσουμε ορισμένα -για κάποιους αυστηρά- τυπικά κριτήρια, για τη διευκόλυνση της διαχείρισης του προγράμματος. Με γνώμονα την πορεία αυτού του πρώτου κύκλου, αναμένουμε να συλλέξουμε στοιχεία-δείκτες και βάσει αυτών, αν χρειαστεί, να αναπροσαρμόσουμε ή να επαναπροσδιορίσουμε κάποιες παραμέτρους στο εγγύς μέλλον.

— Εκτός της χρηματοδότησης και των υποστηρικτικών σεμιναρίων, υπάρχει κάποια επιπλέον σκέψη για την προβολή του έργου των καλλιτεχνών;

Χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα της ARTWORKS ως ένα πρόσθετο εργαλείο προβολής της δουλειάς των καλλιτεχνών, ο κάθε συμμετέχων θα έχει τον δικό του χώρο σε αυτή με ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα, παραπομπή -εφόσον το επιθυμεί- στην προσωπική του ιστοσελίδα και, στο τέλος του προγράμματος, ειδική μνεία σε αυτά που έκανε κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. Αν αποφασίσει να δείξει κάτι που βρίσκεται σε εξέλιξη ή που ολοκλήρωσε μέσα σε αυτό το εξάμηνο, θα έχει τη δυνατότητα να το κάνει.

— Με ποια κριτήρια θα αξιολογηθούν οι αιτήσεις των ενδιαφερόμενων καλλιτεχνών;

Τα χρηματικά βραβεία δεν θα δοθούν για την παραγωγή συγκεκριμένου έργου, ο κάθε καλλιτέχνης μπορεί να αξιοποιήσει το χρηματικό ποσό ελεύθερα. Επομένως, οι αιτήσεις θα αξιολογηθούν από τις επιτροπές, αφού συνεκτιμηθούν όλα τα στοιχεία της αίτησης και αφού εξεταστεί δείγμα του έργου που οι υποψήφιοι έχουν ήδη παράξει μέχρι σήμερα.

Πάντως, κατά τη διάρκεια του προγράμματος (Μάρτιος-Σεπτέμβριος 2018), θα ζητηθούν δύο πρόοδοι, όπου οι συμμετέχοντες θα κληθούν να αναφέρουν τις ασχολίες τους αυτό το διάστημα και τον τρόπο με τον οποίο προχωρά η δουλειά τους.

— Και αν κάποιος γίνει δεκτός, πώς πιστεύετε ότι θα αξιοποιήσει τη συμμετοχή του στο πρόγραμμα;

Αρχικά συμμετέχοντας ενεργά σε σεμινάρια, εργαστήρια, διαλέξεις και όσες δράσεις διοργανώσουμε στο πλαίσιο του προγράμματος, τα οποία ευελπιστούμε ότι θα τον βοηθήσουν να εξελίξει το έργο του.

Παρότι οι συμμετέχοντες δεν θα υποχρεούνται στην ολοκλήρωση ενός συγκεκριμένου έργου, στο τέλος του προγράμματος θα ήταν πολύ βοηθητικό για εμάς να μάθουμε πώς αξιοποίησε ο καθένας το χρηματικό βραβείο και πολύ ενθαρρυντικό να επιβεβαιώσουμε ότι όντως αυτή η οικονομική ενίσχυση του έδωσε τη δυνατότητα να αφοσιωθεί με μεγαλύτερη άνεση σε αυτό που κάνει.

— Πώς βλέπετε την ARTWORKS σε 5, 10 και 20 χρόνια από σήμερα;

Είναι αρκετά νωρίς για να φανταστούμε το μέλλον της ARTWORKS σε τέτοιο βάθος χρόνου. Προς το παρόν θέλουμε να θέσουμε τα θεμέλια μιας σταθερής δομής, η οποία θα μας επιτρέψει να στηρίξουμε δημιουργούς από διάφορα καλλιτεχνικά πεδία και να προβούμε σε συνεργασίες με αντίστοιχους φορείς, ώστε να γίνουν κάποιες κινήσεις για μια πιο εντατική υποστήριξη των καλλιτεχνών στην Ελλάδα.

Info

Οι αιτήσεις για τον πρώτο κύκλο του προγράμματος έχουν ήδη ξεκινήσει και θα ολοκληρωθούν στις 26 Ιανουαρίου. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες στο www.art-works.gr και στη σελίδα της ARTWORKS στο Facebook.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ