Αληθινοί και φανταστικοί έρωτες στο Αρχαιολογικό Μουσείο

Αληθινοί και φανταστικοί έρωτες στο Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
1

Ο φίλος Κώστας Πασχαλίδης είναι Επιμελητής Αρχαιοτήτων της Προϊστορικής Συλλογής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Ανέβασε στον τοίχο του στο facebook, αυτό το θραύσμα αγγείου και πέρασα πολύ ώρα χαζεύοντάς το.

Τις προάλλες συναντηθήκαμε ξανά στο Μουσείο. Του ζήτησα να το δω από κοντά και κουβέντα στην κουβέντα άρχισα να ψάχνω τις ιστορίες έρωτα μέσα στο μουσείο. Υπάρχουν πολλές. Ερωτας, απληστία, θάνατος, αποτυπώνονται σε ευρήματα, βλέμματα, σωματική στάση.


Θα το επαναλάβουμε γι' άλλη μια φορά: Τα μουσεία δεν αξίζουν μόνο για τα ευρήματά τους, αλλά και για τις ιστορίες που τα συνοδεύουν. Πολλές φορές είναι πιο ενδιφέρουσες από ένα κομμάτι λαξεμένο μάρμαρο, ακόμα και αν πρόκειται για ένα αριστούργημα.

Γι' αυτό αξίζουν οι περίπατοι σε αυτά τα μέρη με τους ανθρώπους που ξέρουν να διηγούνται. Υπάρχεις μέσα στις ιστορίες των ανθρώπων, των θεών, των δημιουργών.

Το φιλί.


"Χαμένο ανάμεσα σε δεκάδες άλλα όστρακα, σε μια μικρή γωνιακή προθήκη της αίθουσας 54 βρίσκεται ένα φιλί.
Νεαρός, σχεδόν πιτσιρικάς, στεφανωμένος και με το χνούδι της εφηβείας ακόμη στο μάγουλο, δίνει με τα μάτια του ανοιχτά το πρώτο του φιλί, σκυμένος προς το μέρος της. Εκείνη, όμορφη όπως αφήνεται να εννοηθεί από το τυλιχτό της βραχιόλι, έχει αγκαλιάσει τρυφερά το σγουρό του κεφάλι, λυγίζοντας με νάζι τα ακροδάχτυλα του δεξιού της χεριού. Η μορφή της έσπασε και βρίσκεται ακόμη στο χώμα κάτω από την πόλη, μαζί με το υπόλοιπο αγγείο. Αλλά η στιγμή είναι ολόκληρη εκεί, στα λίγα εκατοστά του θραύσματος.
Μπορεί να του ζητήθηκε να ζωγραφίσει αναρίθμητα αγγεία στην καριέρα του, στον αθηναϊκό Κεραμεικό. Αλλά τούτο εδώ όπως καταλαβαίνω, το έχει ζήσει πριν το "γράψει" πάνω στον πηλό", γράφει ο Κώστας Πασχαλίδης.

Αιώνες αργότερα, ο Κλιμτ δημιουργεί ένα από τα πιο διάσημα "φιλιά" του κόσμου. Χωρίς να έχει δει ποτέ το φιλί του αγγείου.

Ερωτας για τον καλλωπισμό

Ο Αριστόδικος είναι ο τελευταίος από τους κούρους που έχουν βρεθεί. Βρέθηκε κατά τη διάρκεια του εμφυλίου στην οδό Πειραιώς.

Τα μαλλιά του είναι κοντά και το χαμόγελο λείπει. Η στροφή από τον 6ο στον 5ο αιώνα ήταν τραυματική από πολλές απόψεις για την αρχαία κοινωνία.

Οι κούροι περίπου για είκοσι χρόνια από το 510 έως το 490 παρατηρείται να έχουν αυτή την αποτρίχωση στην ευαίσθητη περιοχή. Μόδα, αστεράκι.

Ολη η ψυχή σε ένα βλέμμα.

Δεν ξέρουμε το βλέμμα των αγαλμάτων. Δε θα το μάθουμε ποτέ. Στην περίπτωση του έφηβου, τα γυάλινα κεχριμπαρένια μάτια του σώθηκαν όπως και όλα τα γυάλινα αντικείμενα που βρέθηκαν στο ναυάγιο των Αντικυθήρων και ήταν σε σχεδόν άριστη κατάσταση.

Τον λέμε έφηβο, γιατί δεν ξέρουμε ποιός είναι. Τα αγάλματα όμως αυτής της περιόδου, είτε εικονίζουν θεούς, είτε ήρωες ή μυθικά πρόσωπα. Οι μελετητές συντείνουν σε δυο ταυτίσεις. Πρόκειται για τον Περσέα που μόλις έχει αποκεφαλίσει τη Μέδουσα, ή για τον Πάρι πριν τον τρωικό πόλεμο. Ο έφηβος κρατά το μήλο και κοιτά τη θεά της επιλογής του. Το βλέμμα του έχει σωθεί ακέραιο.

Ο έρωτας της Φρύνης και του Πραξιτέλη

Ο λόγος που μας ενδιαφέρει τόσο αυτό το άγαλμα στην ιστορία των ερώτων είναι απλός: Ο Πραξιτέλης δεν θα είχε φτιάξει ποτέ το άγαλμα της γυμνής Αφροδίτης αν είχε ερωτευθεί την εταίρα Φρύνη, σύμφωνα με τις αρχαίες πηγές.

Εκείνη απαίτησε να είναι το επόμενο μοντέλο του και εκείνος φιλοτέχνησε μια Αφροδίτη γυμνή, στο πρότυπο της Φρύνης και την έβαλε κάπου στο ατελιέ του. Οταν ήρθαν απεσταλμένοι από την Κνίδο και την Κω να αγοράσουν αγάλματα από το εργαστήριό του, επέλεξαν τα ντυμένα αγάλματα.

Οι ιερείς από την Κνίδο, όμως, επέλεξαν τη γυμνή. Η γυμνή Αφροδίτη, στη στάση του λουτρού όπως λέγεται, αγαπήθηκε τόσο πολύ που έκαναν άνοιγμα στο πλαϊνό του ναού προκειμένου να το βλέπουν όσοι περνούσαν. Ηταν το best seller άγαλμα της αρχαιότητας. Η Αφροδίτη της Μήλου, που έγινε 2 αιώνες μετά δε θα υπήρχε, αν δεν υπήρχε αυτή. Θα ήταν μια ντυμένη Αφροδίτη.

Ερωτας για τα κοσμήματα

Η τοιχογραφία της Μυκηναίας που βρέθηκε στις αρχές της δεκαετίας του '70 είναι μοναδική από πολλές απόψεις. Απεικονίζει μια γυναίκα σε προφίλ να δέχεται τα δώρα μια πομπής άλλων μορφών. Κρατά στα χέρια της ένα κολιέ όμοιο με αυτό που φοράει. Κοιτάει αυτό που κρατά, σε αντίθεση με τον έφηβο των Αντικυθήρων που δεν κοιτάζει αυτό που κρατά, αλλά μπροστά. Αυτή είναι μια εικονογραφική αντιπαράθεση. Η Μυκηναία ανασηκώνει το χέρι με έκπληξη και κάνει κάτι που ποτέ δεν έχουμε δει σε τοιχογραφία και δε θα ξαναδούμε για πολλά χρόνια. Εχει έκφραση πάθους, χαμογελά, το στόμα της είναι μια καμπύλη με μια μικρή μπιλίτσα στο μάγουλο. Είναι μειδιώσα. Είναι Μόνα Λίζα.

Στοχασμός ή ο αρχαιότερος αυνανισμός στην τέχνη;

Ο "Στοχαστής". Από τη Θεσσαλία. Είναι το μεγαλύτερων διαστάσεων ειδώλιο που έχει βρεθεί. Είναι σχεδόν σαν άγαλμα.

Ονομάστηκε έτσι από την πρώτη στιγμή διότι κάνει αυτή την χαρακτηριστική κίνηση και κρατά το κεφάλι του. Είναι μια καθιστή μορφή και είχε τεράστιο φαλλό σε έγερση. Το άλλο χέρι κρατά τη ρίζα του γεννητικού οργάνου.

Δε χρειάζεται πολλά για να καταλάβει κανείς ότι πιθανότατα δεν είναι καθόλου σκεπτόμενος τη στιγμή που βρίσκεται σε έξαρση ερωτικής φαντασίωσης, αλλά είναι αυνανιζόμενος. Αν ισχύει αυτό, είναι ίσως η αρχαιότερη εικόνα αυνανιζόμενου στην ιστορία της ανθρώπινης τέχνης.

Η φιλήδονη ματιά του καλλιτέχνη

Αυτό είναι ένα επιτύμβιο άγαλμα. Υπάρχει μια φιλήδονη αναφορά στον νεκρό στους στίχους του Καβάφη. Οπου μιλά για τους νεκρούς που ήταν ωραίοι στη ζωή σαν να είναι ζωντανοί και είναι μαζί του σε μια ερωτική και όχι νεκρική κλίνη.

Σε αυτή την περίπτωση, έχει παραγγελθεί από την οικογένεια του νεκρού ένα άγαλμα που καθόλου πένθιμο ή ταφικό δεν είναι. Ενα φιλήδονο σώμα, ένα αθλητικό σώμα, μια φιλήδονη αντίληψη γυμνού και ντυμένου. Ο επενδύτης αφήνει πιο αποκαλυπτική τη γυμνότητα, παρά αν δεν υπήρχε καθόλου. Οι αρχαίοι ημών πρόγονοι είχαν σαφώς μια πιο "υγιή" αντίληψη για το πένθος.

Κοσμοπολίτικος Ερωτας

Μια Αφροδίτη σε μια σκηνή μάλλον ελαφρά, κοσμοπολίτικη. Η θεά δέχεται περίπου την παρενόχληση του Πάνα. Εχει βγάλει το σανδάλι από το αριστερό της πόδι και είναι έτοιμη να του το φέρει στο κεφάλι. Αλλά με χαμόγελο. Ενας έρωτας ζουζουνίζει γύρω της.

Ο δωρητής, ο Ζήνων ήταν κάτοικος Βυρηττού και το χάρισε για την υγεία της οικογένειας και των παιδιών του, στη Λέσχη των Ελλήνων της Βυρηττού στη Δήλο. Να υπενθυμίσουμε ότι η Δήλος ήταν το Μονακό της εποχής όπου είχαν όλοι τις "λέσχες" τους.

'Ερωτας για τον αθλητισμό

Ορισμένα κουσούρια δε χάνονται ποτέ. Αυτή είναι μια επιτύμβια στήλη. Ο νέος που ήταν αθλητής ή απλώς ατίθασο πνεύμα, βαρέθηκε τη μαυρίλα στο μνήμα του, βγήκε έξω, ακούμπησε το ένδυμά του και παίζει με το μικρό του δούλο μπαλιές.

Αυτή ήταν η ανάγλυφη απεικόνιση που επέλεξε η UEFA να χαράξει στο κύπελλο, που κέρδισε η Ελλάδα το 2004, στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου.

Love is in the air

O έρωτας για την αναγέννηση της φύσης. Απηχεί τον έρωτα του καλλιτέχνη για τη ζωή. Αν δε σε έχει αναστατώσει η άνοιξη, αν δεν έχεις νοιώσει το ρίγος της αλλαγής του χρόνου, δε μπορείς να ζωγραφίσεις τα πουλιά να ερωτοτροπούν στον ουρανό.

Τα πουλιά του έρωτα

Για το σύγχρονο Αθηναίο, δυστυχώς, είναι τα περιστέρια. Τα πουλιά της θεάς Αφροδίτης, αυτά που κρατούσε στο χέρι της, πολύ πριν αποκτήσει το μήλο.

Ευτυχώς εδώ είναι σε "κλουβί". Τα μαρμάρινα περιστέρια βρέθηκαν στις κόγχες του Ιερού της θεάς Αφροδίτης στο Δαφνί.

Η θεά του έρωτα είναι αυστηρή

Είναι η εποχή της αυστηρής τέχνης, του αυστηρού ρυθμού. Εδώ η Αφροδίτη είναι αγέλαστος. Δε χαμογελά και δεν χαριεντίζεται. Στριφνή. Εχει και η θεά τις ανάποδές της. Οπως και ο έρωτας.

Ενας αληθινός έρωτας

Αν δεν είχε συμβεί αυτός ο έρωτας, δε θα ξέραμε πολλά πράγματα σήμερα. Αν ο Ερρίκος Σλίμαν δεν είχε τη Σοφία, τη στήριξη και την επιμονή της, η αρχαιολογία δε θα ήταν η ίδια.

Ο Σλίμαν τη βρήκε αφού πρώτα έβαλε αγγελία. Ο έρωτάς τους κυριολεκτικά συνέβαλε στην αλλαγή της ιστορίας.

*****

Εικαστικά
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM