LIVE!

6 έργα τέχνης που θαυμάσαμε σε Αθηναικές γκαλερί και μουσεία το 2014

6 έργα τέχνης που θαυμάσαμε σε Αθηναικές γκαλερί και μουσεία το 2014 Facebook Twitter
1

1. Κωνσταντίνος Παρθένης-Ευαγγελισμός

 

6 έργα τέχνης που θαυμάσαμε σε Αθηναικές γκαλερί και μουσεία το 2014 Facebook Twitter

 

Ο Ευαγγελισμός, ένα έργο του 1911, το οποίο απέσπασε στο Παρίσι το πρώτο βραβείο σε έκθεση θρησκευτικής τέχνης, βρίσκεται ανάμεσα στα έργα του κορυφαίου Έλληνα ζωγράφου Κωνσταντίνου Παρθένη που παρουσιάστηκαν στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη. Πορτρέτα θρησκευτικά, ηθογραφικά, αλληγορικά θέματα, νεκρές φύσεις και τοπία, του σπουδαίου ζωγράφου που διαμόρφωσε ένα τελείως προσωπικό ύφος, όπου μέσα σε λαμπερά και εξαϋλωμένα χρώματα παρουσιάζεται μια εξιδανικευμένη Ελλάδα. Ο Κωνσταντίνος Παρθένης και η βαθιά γνώση της βυζαντινής αγιογραφίας καθώς και η επαφή του με τον μεταϊμπρεσιονισμό στο Παρίσι, ξεχώρισε για την «ελληνικότητα του έργου του» και επηρέασε τις κατοπινές γενεές Ελλήνων ζωγράφων.

2. Στέφανος Τσιβόπουλος – Ιστορία Μηδέν

 

6 έργα τέχνης που θαυμάσαμε σε Αθηναικές γκαλερί και μουσεία το 2014 Facebook Twitter

Μέσα από ένα φιλμ δομημένο σε τρία επεισόδια (11 λεπτά το καθένα), συνοδευόμενο από ένα αρχείο 32 κειμένων και εικόνων με θέμα τα εναλλακτικά, μη–νομισματικά συστήματα συναλλαγών, ο Στέφανος Τσιβόπουλος και το έργο το οποίο εκπροσώπησε τη χώρα μας στην 55η Μπιενάλε της Βενετίας το 2013, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Κεντρικό θεματικό άξονα  του έργου αποτελεί η έννοια του χρήματος, η αξία των υλικών αγαθών στη σημερινή εποχή και τα εναλλακτικά συστήματα συναλλαγών, ενώ μέσα από τις ιστορίες τριών διαφορετικών ανθρώπων διερευνάται, με τρόπο ποιητικό, ο ρόλος του χρήματος στις ανθρώπινες σχέσεις, και οι πολιτικές και κοινωνικές διαστάσεις της κατοχής του.

3. Το σύνταγμα των Τυραννοκτόνων – Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

 

6 έργα τέχνης που θαυμάσαμε σε Αθηναικές γκαλερί και μουσεία το 2014 Facebook Twitter

Η κορυφαία αξία που ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός κληροδότησε στους αιώνες, η δημοκρατία εκφράζεται στο «Σύνταγμα των Τυραννοκτόνων». Το σύνταγμα τοποθετήθηκε από τον δήμο των Αθηναίων ως σύμβολο της διαμαρτυρίας εναντίον της τυραννίας υπέρ της ελευθερίας. Είναι το πρώτο δημόσιο μνημείο πολιτικής έκφρασης στον γεωγραφικό χώρο της σημερινής Ευρώπης. Παριστάνει τους δύο τυραννοκτόνους, τον Αρμόδιο και Αριστογείτονα, οι οποίοι το 514 π.Χ. σκότωσαν τον Ίππαρχο, τύραννο της Αθήνας. Το απόλυτο σύμβολο κατά της Τυρρανίας που χρονολογείται περίπου στον δεύτερο αιώνα μ.Χ., και προέρχεται πιθανώς από τη Βίλα Αντριάνα του Τίβολι, ταξίδεψε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο από τη Νάπολη για την έκθεση

«Το κοινό πεπρωμένο Ελλάδας και Ιταλίας», των δύο χωρών που «διαμόρφωσαν το παρελθόν και το παρόν του δυτικού κόσμου.

4. Δεήσεις της Καλλιόπης Λαιμού – Βυζαντινό Μουσείο

 

6 έργα τέχνης που θαυμάσαμε σε Αθηναικές γκαλερί και μουσεία το 2014 Facebook Twitter

Η εγκατάσταση της εικαστικού Καλλιόπης Λεμού με τίτλο «Δεήσεις» στον προαύλιο χώρο του Βυζαντινού Μουσείου συνδέεται με τον ανθρώπινο αγώνα για τη ζωή. Μια αυθεντική βάρκα, εγκαταλελειμμένη πια, που χρησιμοποιήθηκε για τη μεταφορά μεταναστών, καλύπτεται με περισσότερα από 10.000 τάματα, τυποποιημένα ή χειροποίητα από κουτάκια αλουμινίου, χαραγμένα με τα ονόματα, την ημερομηνία και τον τόπο γέννησης μεταναστών. Τα τάματα, διαχρονικά σύμβολα του ανθρώπινου δράματος, δίνουν υλική υπόσταση στο αγωνιώδες αίτημα για τη θεία διαμεσολάβηση. Το έργο εστιάζει στο ταξίδι, στο πέρασμα από την απόγνωση στην ελπίδα, από το θάνατο στη ζωή, και εκφράζει τη διαρκή ανθρώπινη αναζήτηση, καθώς αναδεικνύει τη γενναιότητα της ανθρώπινης ψυχής και τη δύναμη της ίδιας της ζωής.

5. Μικελάντζελο Πιστολέτο – Ο τρίτος Παράδεισος – Ελευσίνα

 

6 έργα τέχνης που θαυμάσαμε σε Αθηναικές γκαλερί και μουσεία το 2014 Facebook Twitter

Στους χώρους του παλαιού ελαιουργείου της Ελευσίνας, ο ιταλός πρωτοπόρος καλλιτέχνης, από τους ιδρυτές του κινήματος της Arte Povera, Μικελάντζελο Πιστολέτο έστησε την εγκατάσταση «Τρίτος Παράδεισος».

Ο Τρίτος Παράδεισος είναι ένα σύμβολο – που ο καλλιτέχνης εμπνεύστηκε πριν δέκα χρόνια – το οποίο επανασχεδιάζει το μαθηματικό σχήμα του άπειρου. Στο κέντρο ένωσης των δύο καμπυλών, υπάρχει ένας τρίτος κύκλος, ο οποίος αντιπροσωπεύει τη σύνθεση των δύο εξελικτικών φάσεων του ανθρώπου: τον φυσικό παράδεισο (απ ’όπου ξεπήδησε η ανθρωπότητα) και τον τεχνητό παράδεισο (ο οποίος εκπροσωπείται από την κατάκτηση της τέχνης και της τεχνολογίας). Η εγκατάσταση στο χώρο της Ελευσίνας εμπνευσμένη και σχεδιασμένη για το ελληνικό περιβάλλον, αποσκοπούσε στο να θα διεγείρει συμβολικά το χώρο και τη σχέση μεταξύ των ανθρώπων και της ιστορίας.

6. Γιάννη Κουνέλλης,  Untitled, 2014 – Γεννάδειος Βιβλιοθήκη

 

6 έργα τέχνης που θαυμάσαμε σε Αθηναικές γκαλερί και μουσεία το 2014 Facebook Twitter

Ανάμεσα σε ανθισμένα παρτέρια και βιβλία ο Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, παρουσίασε στην Γεννάδειο Βιβλιοθήκη έργα διάσημων αλλά και ανερχόμενων καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο. Σε  ένα τοπόσημο γνώσης με ακαδημαϊκές ερευνητικές περγαμηνές ανάμεσα σε άλλα στήθηκε και το έργο του Γιάννη Κουνέλλη Untitled, 2014.

Ο Γιάννης Κουνέλλης στην in situ εγκατάστασή του, χρησιμοποιεί ένα από τα παράθυρα της Γενναδείου βιβλιοθήκης και το σφραγίζει με απολεσθέντα αλλά και πολυκαιρισμένα βιβλία που συνέλεξε από  κάθε γωνιά της Αθήνας και  καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα γλωσσών, ιστορικών περιόδων και θεμάτων. Στο εντυπωσιακό έργο που βρίθει συμβολισμών τα αντικείμενα που χρησιμοποιεί, τα βιβλία, έχουν ενδεχομένως εισβάλλει ήδη στη συνείδηση και το φαντασιακό του επισκέπτη.

1

LIVE!

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Καλή χρονιά....Και μία γρήγορη σύνδεση με τη Ζώνη του Λυκόφωτος σχετικά με το Νο.3 είναι ότι ο Αρμόδιος και ο Αριστογείτων, όντας τυρρανοκτόνοι, μεταξύτωνε ζεύγος ερωτικόν κι επίσης από το γένος των Γεφυραίων (3 σε 1 δηλαδή) μάλλον "ενοχλούν" γνωστές ακροδεξιές αμοιβάδες, που ισχυρίζονται ότι οι εν λόγω κύριοι ήταν στην αλήθεια (παπαραπάααααααμ) Εβραίοι!