Στέλλα Πιερή: «Η αρχιτεκτονική της αειφορίας αναζωογονεί περιβάλλον και συναίσθημα»

Στέλλα Πιερή: «Η αρχιτεκτονική της αειφορίας αναζωογονεί περιβάλλον και συναίσθημα» Facebook Twitter
Sky Ecocity, Athens
0

«Η ανθρωπότητα βρίσκεται αντιμέτωπη με μια επιδεινούμενη κλιματική αλλαγή, η οποία τείνει να μετατραπεί σε κλιματική καταστροφή, αν δεν καταφέρουμε να πετύχουμε σημαντικές μειώσεις στις εκπομπές στην ατμόσφαιρα» ξεκίνησε την ομιλία της, με θέμα «Touched», στη φετινή ημερίδα ΕΣΩ η Στέλλα Πιερή, που μαζί με τον Πιέρο Πιερή διοικούν το γραφείο Pieris.Architects. «Ωστόσο, παρά τις αξιοσημείωτες προσπάθειες και τους στόχους που έχουν τεθεί, η μείωση των ρύπων σε σχέση με τον σχεδιασμό και την κατασκευή κτιρίων έχει βελτιωθεί ελάχιστα», σημείωσε.

Σε απάντηση αυτών των προκλήσεων, οι Pieris.Architects σχεδιάζουν κτίρια με θετικό πρόσημο για τον άνθρωπο, την κοινωνία και το περιβάλλον, αξιοποιώντας εργαλεία όπως οι παθητικές μέθοδοι θέρμανσης και ψύξης, τα γεωθερμικά συστήματα και οι τοίχοι trompe. Η επιλογή των καταλληλότερων υλικών, με αξιολόγηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεών τους κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους, συντελεί ουσιαστικά στην προώθηση της βιωσιμότητας των κατασκευών. Η Στέλλα Πιερή δεν παρέλειψε να τονίσει ότι η επαναχρησιμοποίηση και η μετασκευή υφιστάμενων κτιρίων, όπου είναι πρακτικά εφικτή, είναι προτεραιότητα.

Στέλλα Πιερή: «Η αρχιτεκτονική της αειφορίας αναζωογονεί περιβάλλον και συναίσθημα» Facebook Twitter
Beyond Travel, Glyfada

«Γεννιόμαστε μέσα σε κτίρια, μεγαλώνουμε σε αυτά, ζούμε, μαθαίνουμε, ερωτευόμαστε, γεννάμε, γερνάμε. Το περιβάλλον μάς επηρεάζει, μας σχηματοποιεί ως οντότητες, συμπεριφορικά, συναισθηματικά και ψυχολογικά. Αλλά και τα ίδια τα κτίρια μάς γεννούν επιθυμίες και ανάγκες. Μιλάμε για συναίσθημα. Η συναισθηματική διάσταση του χώρου είναι άυλη και μη μετρήσιμη. Ο άνθρωπος, ως πολυαισθητηριακό ον, αντιλαμβάνεται τον χώρο και το περιβάλλον μέσα από τις αισθήσεις του και το άγγιγμά του, και αυτά ορίζουν και τη συνολική εμπειρία ενός χώρου. Αδρό ή μαλακό υλικό; Τα εκάστοτε υλικά έχουν διαφορετική υφή, έχουν και διαφορετική θερμοκρασία, που γίνεται αντιληπτή μέσω της αφής. Η θερμοκρασία και η ανακλαστικότητά τους επηρεάζει το αίσθημα άνεσης, αλλά και το μικροκλίμα. Το μικροκλίμα επηρεάζει τη χημεία του σώματος, την ανθρώπινη ψυχολογία, άρα και τις θετικές διαδράσεις», είπε η αρχιτέκτονας.

«Για να δημιουργήσουμε μια πραγματικά ευτοπική πόλη, πέρα από την ενσωμάτωση της τεχνολογίας, τις χαμηλές ενεργειακές καταναλώσεις και τη σύγχρονη αισθητική, οφείλουμε ως αρχιτέκτονες να ενσωματώσουμε τη φύση και να την κάνουμε αναπόσπαστο κομμάτι της αρχιτεκτονικής, ενδυναμώνοντας και προωθώντας την επανασύνδεση των ανθρώπων με το φυσικό περιβάλλον. Το ανθρώπινο είδος έχει εξελιχθεί για περισσότερο από το 99% της ιστορίας του στον φυσικό κόσμο. Είμαστε, λοιπόν, βιολογικά κωδικοποιημένοι για να συσχετιζόμαστε με τη Γη και τις φυσικές διαδικασίες της», συμπλήρωσε.

Στέλλα Πιερή: «Η αρχιτεκτονική της αειφορίας αναζωογονεί περιβάλλον και συναίσθημα» Facebook Twitter
Diachronos Residence, Kifisia

Στο έργο των Pieris.Architects αποτυπώνεται στην εμπειρία του χώρου μια διαφορετική κάθε φορά «οικοσυναισθηματική αφήγηση», η οποία ενισχύει πολλαπλασιαστικά τον αειφόρο χαρακτήρα των κτιρίων. Η αρχιτεκτονική, πέρα από εικόνα και μέσο επίλυσης προβλημάτων στέγασης και χρήσεων, είναι και μέσο μεταφοράς νοημάτων και διαμόρφωσης ανθρώπινων συμπεριφορών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η κατοικία «Urban Forest», στο Κεφαλάρι, όπου το δάσος γίνεται κομμάτι της κατοικίας. Η μυρωδιά της φύσης διαπερνά τους χώρους διημέρευσης, η αύρα από το ζεστό χώμα στον εξωτερικό χώρο φαγητού σε προσκαλεί να περπατήσεις ξυπόλυτος και οι αντανακλάσεις του φωτός ζωντανεύουν τους τοίχους και σε καλούν να αγγίξεις το φυσικό ανάγλυφο των επιφανειών.

Στέλλα Πιερή: «Η αρχιτεκτονική της αειφορίας αναζωογονεί περιβάλλον και συναίσθημα» Facebook Twitter
In touch-Residences, Pertouli

Η κατοικία «diachronos», από την άλλη πλευρά, αποτυπώνει την αειφορία στον σχεδιασμό, ο οποίος λαμβάνει υπόψη του όλο τον κύκλο ζωής μιας οικογένειας, ικανοποιώντας τις ανάγκες που προκύπτουν από τις βασικές αλλαγές και μεταβάσεις της οικογενειακής ζωής στο πέρασμα του χρόνου. Στο ξενοδοχείο Beyond Travel στη Γλυφάδα ο χρήστης του κτιρίου δανείζει τις συγκινήσεις και τους συνειρμούς του στον χώρο, σε μια σχέση δυναμική, όπου και ο χώρος και η φύση τού δανείζουν την απελευθερωτική τους ατμόσφαιρα.

«Σχεδιάζουμε κτίρια με θετικό πρόσημο όταν αξιοποιούμε τα κατάλληλα εργαλεία και δημιουργούμε βιώσιμα δοχεία μνήμης, νοημάτων και συναισθημάτων, ενσωματώνοντας τη φύση με τρόπο που επιτυγχάνει μια επαναλαμβανόμενη και διαρκή επαφή, ιεραρχώντας τις αναγκαίες παραμέτρους του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος. Η βιώσιμη αρχιτεκτονική οφείλει να συγκινεί με την οικοσυναισθηματική της αφήγηση, να κατανοεί, να προβλέπει ανάγκες και να μεριμνά, ενσωματώνοντας την καινοτομία σύμφωνα με τις αρχές της επιστήμης και της τέχνης», ολοκλήρωσε την ομιλία της η αρχιτέκτονας.

pierisarchitects.com

Design
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM
H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θέλει να ζήσει στην Αθήνα

Design / H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θα ήθελε να ζήσει στην Αθήνα

 H προσωπικότητα της αρχιτεκτόνισας και designer Paola Navone είναι πληθωρική, όσο και η ιστορία της ζωής της. Λίγο πριν εμφανιστεί ως ομιλήτρια το Σάββατο 5 Οκτωβρίου στο συνέδριο Hotel Experience στο Ωδείο Αθηνών μας μιλάει με πάθος για ένα πρόσφατο πρότζεκτ που υπέγραψε.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ