Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Εδώ δεν υπάρχει τίποτα περιττό, ο Σοτοβίκης πιστεύει ότι σε μια ανακαίνιση πρέπει να διατηρούνται όλα όσα έχουν νόημα και συναισθηματική αξία. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης

Μια επίσκεψη στην ιστορική οικία του Τώνη και της Ιωάννας Σπητέρη στην Κυψέλη

0

Ο αρχιτέκτονας Διονύσης Σοτοβίκης αγαπά τα σπίτια που έχουν ιστορίες. Έτσι αποφάσισε να αγοράσει και να ανακαινίσει το ατελιέ και την κατοικία του Τώνη και της Ιωάννας Σπητέρη στην Κυψέλη.

H κατοικία-ατελιέ του ζεύγους Σπητέρη είναι ένα συγκρότημα δύο κτιρίων επί των οδών Κυκλάδων και Κεφαλληνίας. Ο Τώνης Σπητέρης υπήρξε ένας από τους πρώτους τεχνοκριτικούς στην Ελλάδα, ενώ η Ιωάννα Σπητέρη σημαντική γλύπτρια. Το ζεύγος αρχικά έμενε στο γωνιακό κτίσμα, κατασκευασμένο το 1928. Το 1955 ανέθεσαν στον αρχιτέκτονα Αριστομένη Προβελέγγιο τον σχεδιασμό και την κατασκευή ενός μικρού κτιρίου-ατελιέ δίπλα στο σπίτι τους. Τόσο τα έργα και τα κείμενα όσο και η στάση απέναντι στην κοινωνία και οι ριζοσπαστικές απόψεις του Προβελέγγιου είναι μια συνεχής υπενθύμιση ότι η αρχιτεκτονική μπορεί και πρέπει να αλλάζει τα δεδομένα.

Η Ιωάννα Σπητέρη-Βεροπούλου, με τη διαθήκη της, άφησε το πατρικό της σπίτι και το εργαστήριό της στην ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης στην Αθήνα. Είχε ορίσει εκτελεστές της διαθήκης της τον Ντένη Ζαχαρόπουλο και τη Διοχάντη. Ο σεισμός, όμως, του 1999 προκάλεσε στα κτίρια σοβαρές ζημιές που δύσκολα μπορούσαν να επιδιορθωθούν.

Η αντιπαροχή, που αρχικά προτάθηκε ως ιδέα από την ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης, θα οδηγούσε σε καταστροφή των κτιρίων και στην απώλεια της ιστορίας τους. Έτσι, αποφασίστηκε από κοινού να πουληθούν σε ιδιώτη που θα δεσμευόταν να τα φροντίσει και, φυσικά, να εξασφαλίσει τη διάσωσή τους.

Το 1955 ανέθεσαν στον αρχιτέκτονα Αριστομένη Προβελέγγιο τον σχεδιασμό και την κατασκευή ενός μικρού κτιρίου-ατελιέ δίπλα στο σπίτι τους. Τόσο τα έργα και τα κείμενα όσο και η στάση απέναντι στην κοινωνία και οι ριζοσπαστικές απόψεις του Προβελέγγιου είναι μια συνεχής υπενθύμιση ότι η αρχιτεκτονική μπορεί και πρέπει να αλλάζει τα δεδομένα.

Τα συγκρότημα αγοράστηκε το 2006 από τον Διονύση Σοτοβίκη με σκοπό όχι μόνο τη διάσωσή του από κατεδάφιση αλλά και τη συνέχιση της ύπαρξής του ως χώρου σύγχρονης έκφρασης. Ο Τώνης και η Ιωάννα Σπητέρη ζούσαν για μεγάλα διαστήματα στο εξωτερικό και όταν επέστρεφαν είχαν κατοικήσει και το υπόγειο και τον πρώτο όροφο του σπιτιού.

Περνώντας το κατώφλι του, ο κ. Σοτοβίκης μου εξηγεί ότι τόσο η ξύλινη σκάλα που οδηγεί στον όροφο όσο και τα παράθυρα έμειναν απείραχτα.

Το ψηλοτάβανο σπίτι είχε κεραμοσκεπή που συντηρήθηκε, έφυγαν οι ψευδοροφές που είχαν σαπίσει και έμειναν εμφανή τα δοκάρια που τη συγκρατούν. Από τους τοίχους αφαιρέθηκαν οι χωμάτινοι σοβάδες και έμειναν τα τούβλα και οι πέτρες που αρμολογήθηκαν ξανά, διατηρώντας τα φυσικά υλικά με τα οποία χτίστηκε το σπίτι.

Μπαίνοντας στο χολ από την ξύλινη σκάλα, το ζωηρό πράσινο χρώμα που έχουν τα κουφώματα και οι πόρτες έμεινε το ίδιο και οριοθετεί τα δωμάτια με φωτεινές πινελιές. Τα ξύλινα πατώματα και τα παλιά πλακάκια έχουν συντηρηθεί και βρίσκονται στην ίδια θέση, ενώ εκσυγχρονίστηκαν οι υποδομές ώστε να μπορεί να λειτουργεί σωστά σήμερα χωρίς να αλλοιωθεί η αρχική αίσθηση του χώρου.

Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Από τους τοίχους αφαιρέθηκαν οι χωμάτινοι σοβάδες και έμειναν τα τούβλα και οι πέτρες που αρμολογήθηκαν ξανά. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης

Το σπίτι είχε δύο χώρους υποδοχής και δύο υπνοδωμάτια. Οι χώροι υποδοχής ενοποιήθηκαν, έχει αφαιρεθεί ένας τοίχος και είναι σήμερα σαλόνι και τραπεζαρία.

Το τραπέζι έχει προκύψει από μια πόρτα που αφαιρέθηκε, ενώ οι καρέκλες έχουν σχεδιαστεί, όπως και τα περισσότερα έπιπλα, από τον Σοτοβίκη. Από τον ίδιο έχουν σχεδιαστεί και τα κρεβάτια και ο μεγάλος καναπές που δεσπόζει στο σαλόνι.

Μια φωτογραφία του Γιόζεφ Μπόις, σχέδια του Χαλεπά, έργα των Λάππα, Πάνου Χαραλάμπους, Αντρέα Λόλη, Θάλειας Χιώτη, Μελίνας Πολυχρονοπούλου, Thurston Hopkins, François L'Hotel κυριαρχούν στους χώρους με τα λιτά λειτουργικά αντικείμενα. Εδώ δεν υπάρχει τίποτα περιττό, ο Σοτοβίκης πιστεύει ότι σε μια ανακαίνιση πρέπει να διατηρούνται όλα όσα έχουν νόημα και συναισθηματική αξία.

Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Στην ανακαίνιση του κτιρίου ο Δ. Σοτοβίκης προσπάθησε να διασφαλίσει ότι θα «ξεφλουδιστούν» τα σημάδια του χρόνου φτάνοντας όσο πιο κοντά γινόταν στις αρχικές επιλογές του Αριστομένη Προβελέγγιου. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης

Εφαρμόζει τον κανόνα και στο εργαστήριο των Σπητέρη, το μοντερνιστικό κτίριο ακριβώς δίπλα στο σπίτι τους, χτισμένο από τον φίλο του ζευγαριού, αρχιτέκτονα Αριστομένη Προβελέγγιο στην παλιά αυλή του σπιτιού. Στην ανακαίνιση του κτιρίου ο Δ. Σοτοβίκης προσπάθησε να διασφαλίσει ότι θα «ξεφλουδιστούν» τα σημάδια του χρόνου φτάνοντας όσο πιο κοντά γινόταν στις αρχικές επιλογές του σημαντικού αρχιτέκτονα για το ατελιέ, που έχει υπάρξει εργαστήριο και άλλων καλλιτεχνών, όπως η Διοχάντη και ο Θανάσης Τσίγκος.

Στο εργαστήριο υπάρχει ένας χώρος διπλού ύψους με μεσοπάτωμα, ενώ ο φωταγωγός που υπάρχει στη βόρεια πλευρά το λούζει στο φως. Στο επάνω επίπεδο υπάρχει ένα μεγάλο καθιστικό που φωτίζεται από μεγάλες τζαμαρίες, ενώ στην πίσω πλευρά βρίσκονται οι βοηθητικοί χώροι. Εδώ, σημαντικό στοιχείο είναι η σκάλα, σιδερένια με ξύλινα πατήματα, που αναπτύσσεται σαν ζωντανό έκθεμα στον χώρο.

Με αυτό τον τρόπο οργανώνεται ένας αρχιτεκτονικός περίπατος που ορίζει την κίνηση και την άνοδο, πρώτα στο πατάρι του ατελιέ και έπειτα στο δεύτερο επίπεδο.

Σπίτι και γραφείο σήμερα του Διονύση Σοτοβίκη, απόλυτα λειτουργικό, το συγκρότημα των δυο κτιρίων αποτελεί ένα αναπόσπαστο αρμονικό σύνολο της αστικής αθηναϊκής αρχιτεκτονικής της δεκαετίας του '30, ένα παράδειγμα αρχιτεκτονικής του μοντέρνου, όπως αυτή εκφράστηκε από το 1920 ως το 1950 στις χώρες της Δύσης.

Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Στο εργαστήριο υπάρχει ένας χώρος διπλού ύψους με μεσοπάτωμα, ενώ ο φωταγωγός που υπάρχει στη βόρεια πλευρά το λούζει στο φως. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Το τραπέζι έχει προκύψει από μια πόρτα που αφαιρέθηκε. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Το σύνολο των δυο κτιρίων αποτελεί ένα αναπόσπαστο αρμονικό σύνολο της αστικής αθηναϊκής αρχιτεκτονικής της δεκαετίας του '30. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Λεπτομέρεια με έργα τέχνης σε τοίχο. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Εξωτερική άποψη του σπιτιού. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Σημαντικό στοιχείο είναι η σκάλα, σιδερένια με ξύλινα πατήματα, που αναπτύσσεται σαν ζωντανό έκθεμα στον χώρο. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Η λιτή κουζίνα. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Το ψηλοτάβανο σπίτι είχε κεραμοσκεπή που συντηρήθηκε. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης

Το σπίτι και γραφείο του Διονύση Σοτοβίκη θα είναι ανοιχτό στο κοινό στις 10 και 25 Μαΐου 7-9 μ.μ.
Πρόκειται για μια δράση σε συνεργασία με το Τελλόγλειο Ίδρυμα, στην οποία παρουσιάζεται μέχρι τις 4 Ιουνίου η έκθεση «Ιωάννα-Giovanna-Jeanne Spiteris/Σπητέρη».

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το σπίτι-θρύλος του Ροδάκη στην Αίγινα, ένα μοναδικό δείγμα πνευματικής κληρονομιάς

Αποκλειστικό / Mέσα στο σπίτι-θρύλο του Ροδάκη στην Αίγινα

Το σπίτι του Αλέξανδρου Ροδάκη στον Μεσαγρό είναι ένα εξαιρετικό δείγμα της τοπικής αρχιτεκτονικής, φτιαγμένο με αγάπη, που ξεχωρίζει για την αισθητική του αξία και τις καλλιτεχνικές επεμβάσεις του ιδιοκτήτη του, τόσο στους εσωτερικούς όσο και στους εξωτερικούς χώρους. Τώρα που ο νέος ιδιοκτήτης του, ο αρχιτέκτονας Διονύσης Σοτοβίκης, το ανακαίνισε πλήρως, η LiFO το φωτογράφισε αποκλειστικά και παρουσιάζει το θαύμα που προέκυψε από τη συνάντηση της αρμονίας και της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ποιες είναι οι νέες πολυκατοικίες που «μιμούνται» την ποιότητα της βίλλας; Απαντούν οι KKMK Architects

Design / Ποιες είναι οι νέες πολυκατοικίες που «μιμούνται» την ποιότητα της βίλας;

Οι αρχιτέκτονες Κατερίνα Καραγιάννη και Μαρίνα Καραμαλή μιλούν για τα διαμερίσματα που «θυμίζουν μονοκατοικίες», ως ιδρύτριες των γραφείου KKMK Architects που σήμερα αναπτύσσει έντονη δραστηριότητα στην Αθήνα.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ/THE DESIGN AMBASSADOR

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθηναία αρχιτέκτων Ελίζα Μάνωλα «μεταφράζει» την αγγλική εξοχή

Design / Η Ελίζα Μάνωλα ξαναζωντανεύει παλιά εξοχικά σπίτια της βρετανικής υπαίθρου

Με σεβασμό στην ιστορική αρχιτεκτονική τους, την ιδιαιτερότητα των τεχνοτροπιών και των λεπτομερειών τους, η Αθηναία αρχιτέκτονας προτείνει τον δικό της σύγχρονο σχεδιασμό, εγκαθιστά σε αυτά τα διατηρητέα κτίρια μια αισθητική απαλλαγμένη από κλισέ.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT