Layers Villa: Μια σύγχρονη κατοικία ανάμεσα στο πράσινο του Παλαιού Ψυχικού

n n Facebook Twitter
3d visualization: Batis Studio
0

Η κατοικία με την αρχιτεκτονική ονομασία "Layers Villa" που σχεδίασε το γραφείο Potiropoulos+Partners βρίσκεται σε κεντρικό σημείο του Παλαιού Ψυχικού σε ένα τυπικό, επίπεδο οικόπεδο κοντά στη σχολή Μωραΐτη.

Από τις παλιές γειτονιές του προαστίου, που ορίζει η διασταύρωση των οδών Αγίου Δημητρίου και Αλ. Παπαναστασίου, η συγκεκριμένη περιοχή χαρακτηρίζεται από σύγχρονες κατοικίες. Το παρακείμενο άλσος με την παιδική χαρά λειτουργεί σαν πνεύμονας πρασίνου για την περιοχή ενώ και η ίδια η κατοικία είναι περικυκλωμένη από δέντρα. Τα ψηλά δέντρα και το πράσινο της περιοχής κυριαρχούν άλλωστε και στον σχεδιασμό του έργου καθώς το διακεκριμένο αρχιτεκτονικό γραφείο σχεδίασε την κατοικία θέλοντας με το τελικό αποτέλεσμα να εστιάσει στη "ζωή που ανοίγεται στη φύση και  στο πώς το "φυσικό φως θα κυριαρχεί".

n n Facebook Twitter
3d visualization: Batis Studio

To concept από την Potiropoulos+Partners

Το concept ξετυλίγεται κατά την αναδίπλωση μίας συνεχούς «λωρίδας» που σχηματίζει διπλό βρόχο, η οποία επιτρέπει τη ρέουσα διαδοχή των χώρων και κίνηση των χρηστών. Υλοποιείται έτσι στις τρεις διαστάσεις μία ήρεμη ένταση, σε πυκνό σχήμα «8», που διαβάζει εσωτερικά και στην ογκοπλασία. Ο κύριος πυρήνας κατακόρυφης κυκλοφορίας βρίσκεται εκεί που συναντιόνται, σε κάτοψη και τομή, οι δυο βρόχοι, ως σημείο προσανατολισμού για το εσωτερικό του κτιρίου. Κατά μήκος της ρέουσας αυτής κίνησης αποκαλύπτεται επιλεκτικά η φύση του ύπαιθρου. Η εσωτερική, παράλληλη προς τη ρυμοτομική γραμμή, παρειά του όγκου στρέφεται βορειοδυτικά, με τα υπνοδωμάτια και τους χώρους διημέρευσης να ακολουθούν την πορεία του ήλιου, από την ανατολή μέχρι τη δύση. Δύο βεράντες/δώματα στον όροφο, μία παραδομένη στον ήλιο, η νότια-ανατολική, και μια δροσερή, η βορινή-δυτική με φυλλοβόλα δέντρα στο πλάι της, αντιδρούν στον προσανατολισμό.

n n Facebook Twitter
3d visualization: Batis Studio
n n Facebook Twitter
3d visualization: Batis Studio

Κύρια πρόθεση αποτέλεσε η ιδέα ενός σχεδιασμού όπου το όριο μεταξύ του «μέσα» και του «έξω» θα είναι ελαστικό. Οι εσωτερικοί χώροι πλέκονται με τους εξωτερικούς, όταν τα γυάλινα πετάσματα υποχωρούν στο επίπεδο του εδάφους η συγχώνευση με το ύπαιθρο είναι πλήρης. Η ζωή ανοίγεται στη φύση. Οι χώροι διημέρευσης στο ισόγειο αναπτύσσονται σε τρεις ρευστές ενότητες: καθιστικό, βιβλιοθήκη/γραφείο, χώρος φαγητού/χώρος προετοιμασίας του. Ο όροφος αντιμετωπίστηκε ως ησυχαστήριο και φιλοξενεί τέσσερεις χώρους ύπνου, ενώ η υπόγεια στάθμη εξυπηρετεί τις υπόλοιπες λειτουργίες. Η επιφάνεια νερού, σε συνέχεια της πισίνας, δημιουργεί μία διάφανη, διαφώτιστη οροφή τοπικά στο υπόγειο, ενώ τα υπερμεγέθη εξωτερικά ανοίγματα αφήνουν τον ήλιο να περάσει παντού μέσα στην κατοικία. Το φυσικό φως κυριαρχεί. Δύο προστατευμένες αυλές, μία στην είσοδο και μία εσωτερική, στα άκρα των διαμπερών χώρων διημέρευσης, οργανώνουν ένα διττό ιδιωτικό αντιπερισπασμό στην κίνηση της Αγίου Δημητρίου και της σχολής Μωραΐτη. Η πισίνα τοποθετείται στη νότια πλευρά, στην πλευρά του ήλιου. Το νερό ανακλά το φως στην οροφή του γωνιακού προβόλου που αιωρείται πάνω από το υπαίθριο καθιστικό μαγνητίζοντας το βλέμμα.

n n Facebook Twitter
3d visualization: Batis Studio
n n Facebook Twitter


Η επιδερμίδα του όγκου είναι φτιαγμένη με δύο αδρά υλικά, εμφανές σκυρόδεμα και πέτρα, που αναπτύσσονται γραμμικά για να δαμάσουν τη γεωμετρία και να αγκυρώσουν το κτίσμα στο έδαφος. Τα προεξέχοντα, εξωτερικά κουφώματα από Corten καδράρουν την κοντινή θέα και την περιορισμένη μακρινή, δίνοντας έμφαση στις οπτικές φυγές. Τα κάδρα επιλέγουν ή αποκλείουν, φέρνουν σε επαφή ή προστατεύουν. Οι εξώγλυφες διακοπές της στιβαρής επιδερμίδας, σε συνδυασμό με το σχέδιο διάτρησης που εφαρμόζεται στα συρόμενα πανέλα σκιασμού και στην περίφραξη, επίσης από Corten, αντιτίθενται στο «βαρύ/άκαμπτο» κέλυφος. Οι λεπτότεχνες διάτρητες μεταλλικές επιφάνειες θυμίζουν σκηνικό σε κίνηση. Υπάρχει ηθελημένα στο κτίσμα μία παράδοξη συνεκτικότητα διαφορετικών στοιχείων, όπου η συνοχή ναι μεν συνδέει αυτά τα «κομμάτια», όχι όμως στατικά αλλά δυναμικά, σε μία κατάσταση ευαίσθητης ισορροπίας την οποία εξασφαλίζουν η κεντρομόλος και η φυγόκεντρος δύναμη. Μέσα από μία εξαρχής θεατρική χειρονομία, το πάλαι ποτέ ιστορικό κινηματογραφικό στούντιο του Ψυχικού ζωντανεύει εδώ ιδέες μετασχηματισμού της κατοικίας αφήνοντας όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά. 

Όσο σκοτεινιάζει, το τεχνητό φως φιλτράρεται μέσα από τις διατρήσεις και διαχέεται ήπια στην ατμόσφαιρα της βραδιάς. Το γαιώδες πρίσμα της Layers Villa, σε μία συνεχή αντίστιξη, αφουγκράζεται το περιβάλλον του, αλλά και αντιτάσσεται σ' αυτό. Εξελίσσεται σε μία αναπάντεχη αφήγηση στην οποία διασταυρώνονται οι διαφορετικές ιστορίες και χρόνοι του προαστίου.
 

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ